Kauppias vai myyjä?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Viestit: 5539
- Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
- Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Espoo
Kauppias vai myyjä?
Tällä palstallahan keskitytään aika paljon akvaarioliikkeiden haukkumiseen. Se on ihan ok, antaa mennä vaan:) Mutta selvyyden vuoksi:
Käyttäkää sanaa kauppias ainoastaan silloin kun kyseessä todella on kauppias/yrittäjä. Muussa tapauksessa käyttäkää sanaa myyjä.
Tämä saattaa selvittää monia tilanteita ja saada vähän selvyyttä siihen, missä todella mennään.
Virallisesti ammattitaitoisia myyjiä/kauppiaita ei tässä maassa vielä montaa ole. Amiedun järjestämässä oppisopimuskoulutuksessa on tällä hetkellä menossa neljäs ryhmä. Eli oliskohan meitä valmistuneita about 40. Eikä sielläkään todellakaan kovin hurjaa syväluotausta pystytä akvaarioharrastukseen tekemään.
Käyttäkää sanaa kauppias ainoastaan silloin kun kyseessä todella on kauppias/yrittäjä. Muussa tapauksessa käyttäkää sanaa myyjä.
Tämä saattaa selvittää monia tilanteita ja saada vähän selvyyttä siihen, missä todella mennään.
Virallisesti ammattitaitoisia myyjiä/kauppiaita ei tässä maassa vielä montaa ole. Amiedun järjestämässä oppisopimuskoulutuksessa on tällä hetkellä menossa neljäs ryhmä. Eli oliskohan meitä valmistuneita about 40. Eikä sielläkään todellakaan kovin hurjaa syväluotausta pystytä akvaarioharrastukseen tekemään.
-
- Advanced Member
- Viestit: 2151
- Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
- Akvaarioseurat: HAS
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kauppias vai myyjä?
Jos minä saan huonoa palvelua kalakaupassa, tai huomaan ettei minua palveleva henkilökunnan edustaja tiedä mistä puhuu, on herttaisen yhdentekevää onko kyseessä kauppias vai myyjä. Mielestäni "pelkkä myyjä" ei ole sen vapautetumpi vastuusta kuin itse kauppiaskaan. Kauppiaan taas pitäisi kouluttaa myyjänsä riittävästi (jos se kauppias itse siis tietäisi mistään mitään ): hänen maineensa siinä kuitenkin on vaakalaudalla, jos asiakas siirtyy muihin liikkeisiin. Ymmärrän, että hankalaa se on, akvaarioalaa ei opita hetkessä. Ja motivaatiokin voi olla vähän hakusessa, jos kyseessä on vaikka lemmikkiliike ja myyjä mieluummin möisikin niitä pieniä karvaisia elukoita.Teemu Salonen kirjoitti:Tämä saattaa selvittää monia tilanteita ja saada vähän selvyyttä siihen, missä todella mennään.
Olenpa huomannut sellaistakin, että myyjillä useammin on pokkaa myöntää, etteivät tiedä asiasta mitään. Kauppias, joka on usein valmis myymään vaikka mummonsa, helpommin latelee mitä päähän pälkähtää. Ilmeisesti nämä tuntevat jonkinlaista velvollisuutta kuitenkin näyttää kaikkitietäviltä. -Ja kyllä, tässä tuli nyt ihan hillitöntä yleistystä..
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
- Elite Member
- Viestit: 5539
- Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
- Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Espoo
Tota, lähestytääs tätä asiaa vähän toisella tavalla...
Saat ruokakaupan kassalla väärin rahasta takaisin. Meetkö sitte kotiin, istut nettiin ja haukut kauppiaan? Et varmaan. En halua tässä syyllistää sen enempää myyjää kuin yrittäjää/kauppiastakaan, mutta menisikö palaute oikeaan osoitteeseen helpommin, jos tiedetään, mikä se osoite on:)
Mietippä ite toista tilannetta: Meen asioimaan sinne aah, niin ihanaan ja täydelliseen nimeltä mainitsemattomaan kauppaan. Myyjä joka minua palvelee, pussittaa vahingossa yhden kalan vähemmän ku oon pyytäny.
Tulenko siis tänne sen jälkeen ja haukun sen täydellisen, upean ja jumalaisen kauppiaan?
Ps. Sellaista tilannetta, että minä asioisin kyseisessä putiikissa, ei tule. Kahden kokemuksen peruste riittää komeasti. Edes perusasiaa joka on tervehtiminen, ei osattu. Vai pitääkö sinne hankkia jonkunalinen jäsenyys tai tehdä jotain muita sirkustemppuja ennen kun siellä saa palvelua?
Edit: Poistettu kaupan ja kauppiaan nimet
Saat ruokakaupan kassalla väärin rahasta takaisin. Meetkö sitte kotiin, istut nettiin ja haukut kauppiaan? Et varmaan. En halua tässä syyllistää sen enempää myyjää kuin yrittäjää/kauppiastakaan, mutta menisikö palaute oikeaan osoitteeseen helpommin, jos tiedetään, mikä se osoite on:)
Mietippä ite toista tilannetta: Meen asioimaan sinne aah, niin ihanaan ja täydelliseen nimeltä mainitsemattomaan kauppaan. Myyjä joka minua palvelee, pussittaa vahingossa yhden kalan vähemmän ku oon pyytäny.
Tulenko siis tänne sen jälkeen ja haukun sen täydellisen, upean ja jumalaisen kauppiaan?
Ps. Sellaista tilannetta, että minä asioisin kyseisessä putiikissa, ei tule. Kahden kokemuksen peruste riittää komeasti. Edes perusasiaa joka on tervehtiminen, ei osattu. Vai pitääkö sinne hankkia jonkunalinen jäsenyys tai tehdä jotain muita sirkustemppuja ennen kun siellä saa palvelua?
Edit: Poistettu kaupan ja kauppiaan nimet
-
- Advanced Member
- Viestit: 2151
- Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
- Akvaarioseurat: HAS
- Paikkakunta: Helsinki
No, en osaa sanoa, onko kauppias nyt omasta mielestäni niin jumalainen kuin sinun mielestäsi, mutta tuo "myydä vaikka mummonsa"-vertaus kumpusi itseasiassa juuri kyseisestä kauppiaastaTeemu Salonen kirjoitti:Tulenko siis tänne sen jälkeen ja haukun sen täydellisen, upean ja jumalaisen kauppiaan?
Edit: Poistettu kauppiaan nimi
AW:n säännöistä: Yksityisten ihmisten sekä kauppiaiden perusteeton kritisointi on tällä palstalla kiellettyä. Mikäli kritiikkiin on tarvetta, anna se reilusti suoraan kohteelle, äläkä herjaa julkisesti.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Re: Kauppias vai myyjä?
Perustele ihmeessä, miksei kauppias olisi vastuussa palkollistensa tekemisistä työssään? Mielestäni sillä ei ole puupennin vertaa väliä, onko kyseessä kauppias henkilökohtaisesti vai palkollinen. Hyvä tai huono menee enivei liikkeen piikkiin. Näin siis, ellei jostain nimenomaisesta syystä erikseen haluttaisi kehua vaikkapa jonkin tietyn liikkeen myyjien osaamista.Teemu Salonen kirjoitti:Käyttäkää sanaa kauppias ainoastaan silloin kun kyseessä todella on kauppias/yrittäjä. Muussa tapauksessa käyttäkää sanaa myyjä.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
-
- Elite Member
- Viestit: 6704
- Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Karhula (Kotka)
- Viesti:
Re: Kauppias vai myyjä?
Tai haukkua tiettyä myyjää . Itse myyjänä näen punaista asiakkaiden usein kuvittelevan koko liikkeen olevan yksi iso symbioosi. Ihan sama kuka on palvellut huonosti/väärin, huudan sille joka sattuu ekana vahingossa päivää sanomaan . Joten kannatan kritiikin antamista sinne oikeaan paikkaan, eikä "johonkin sinne päin".dsl kirjoitti:Näin siis, ellei jostain nimenomaisesta syystä erikseen haluttaisi kehua vaikkapa jonkin tietyn liikkeen myyjien osaamista.
- Entinen Faunattaren myyjä, nykyinen Nissenin myyjä -
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Elite Member
- Viestit: 5539
- Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
- Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Espoo
Onko joku väittänyt että yrittäjä ei olisi vastuussa henkilökunnan tekemisistä?
Mutta jos yrittäjälle itselleen ei kukaan kerro missä mennään metsään, niin miten tilanne voi siitä parantua? Mikäli joku myyjä on mokannut ja aiheuttanut toiselle haittaa tai peräti syyllistynyt rikokseen (eläinrääkkäys), niin eikö olisi kohtuullista, että liikeyrityksen omistaja saisi tästä tietää.
Meitä varmasti tällä palstalla on paljon sellasia joilla on "läheiset välit" liikkeenharjoittajan kanssa. Mikäli tällä palstalla (tai muualla) ilmenee jotain ongelmia, eikö olisi mukavaa jos tälläinen henkilö informoisi tätä kyseistä yrittäjää ja näin varmistaisi ettei tapaus enää toistu.
Olen itsekin saanut tällä palstalla sekä julkisesti, että yksityisesti viestejä entisessä työpaikassani tapahtuneista asioista. Ne on heti viety eteenpäin ja mahdollisuuksien mukaan korjattu.
Ja vielä... Yllättävän usein asiakkaalla ei ole suhteellisuudentajua ollenkaan. 600l kipolla tarkoitetaan todellisuudessa 60L:n purnukkaa.
Ääh, mä oon niin saamarin surkee ilmasemaan itseäni kirjallisesti, mutta toivottasti tästä nyt jonkunlainen pointti tuli selville:)
Mutta jos yrittäjälle itselleen ei kukaan kerro missä mennään metsään, niin miten tilanne voi siitä parantua? Mikäli joku myyjä on mokannut ja aiheuttanut toiselle haittaa tai peräti syyllistynyt rikokseen (eläinrääkkäys), niin eikö olisi kohtuullista, että liikeyrityksen omistaja saisi tästä tietää.
Meitä varmasti tällä palstalla on paljon sellasia joilla on "läheiset välit" liikkeenharjoittajan kanssa. Mikäli tällä palstalla (tai muualla) ilmenee jotain ongelmia, eikö olisi mukavaa jos tälläinen henkilö informoisi tätä kyseistä yrittäjää ja näin varmistaisi ettei tapaus enää toistu.
Olen itsekin saanut tällä palstalla sekä julkisesti, että yksityisesti viestejä entisessä työpaikassani tapahtuneista asioista. Ne on heti viety eteenpäin ja mahdollisuuksien mukaan korjattu.
Ja vielä... Yllättävän usein asiakkaalla ei ole suhteellisuudentajua ollenkaan. 600l kipolla tarkoitetaan todellisuudessa 60L:n purnukkaa.
Ääh, mä oon niin saamarin surkee ilmasemaan itseäni kirjallisesti, mutta toivottasti tästä nyt jonkunlainen pointti tuli selville:)
Eikö kysymyksessä ole periaatteessa samantyyppinen tilanne kuin että ajattelisi kaikkien bemarinomistajien olevan pienimunaisia amiksia?Perustele ihmeessä, miksei kauppias olisi vastuussa palkollistensa tekemisistä työssään?
Duis nonummy, magna at scelerisque ullamcorper, nulla odio feugiat lectus, ut vulputate ante risus sed nisl.
-
- Elite Member
- Viestit: 5539
- Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
- Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Espoo
-
- Elite Member
- Viestit: 5539
- Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
- Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Espoo
Juuri näin.millia kirjoitti:Jos kauppias on myyjien esimies, niin kyllä hän silloin on loppukädessä vastuussa näiden toiminnasta.
Joskus siitä palautteesta ei ole mitään hyötyä jos se ei mene kauppiaan/toimitusjohtajan korviin vaan ongelmat jatkuvat entisellään välinpitämättömän/asenne vammasen myyjän olessa kyseessä.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-
- Elite Member
- Viestit: 6704
- Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Karhula (Kotka)
- Viesti:
Vielä vähemmän on hyötyä palautteesta jota ei ikinä anneta koko myymälään millään tavoin, vaan purnataan sitä sitten kavereille ja netissä. Yrityksillä on sähköposti, sinne voi kertoa ruusunsa ja risunsa jollei päin naamaa halua ladella .karihe kirjoitti:Joskus siitä palautteesta ei ole mitään hyötyä jos se ei mene kauppiaan/toimitusjohtajan korviin vaan ongelmat jatkuvat entisellään välinpitämättömän/asenne vammasen myyjän olessa kyseessä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Katalysaattori
- Viestit: 5990
- Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Oman kokemukseni mukaan suoraan kauppiaalle mäkättämisestä on hyötyäkin. Varsinkin, jos valituksensa kohdistaa virheen tehneen henkilön pomolle.Adrianna kirjoitti:Vielä vähemmän on hyötyä palautteesta jota ei ikinä anneta koko myymälään millään tavoin, vaan purnataan sitä sitten kavereille ja netissä. Yrityksillä on sähköposti, sinne voi kertoa ruusunsa ja risunsa jollei päin naamaa halua ladella .
"Paikalliseen", siis naapurikaupungin liikkeeseen olen korjaillut myynnissä olleiden kalojen nimiä ja kerran valittanut ostamistani kaloista, jotka jouduin kaikki lopettamaan taudin takia. Molempiin suhtauduttiin asiallisesti ja jälkimmäisessä tapauksessa sain aika reilun alennuksen seuraavista ostoksistani. Erääseen jyväskyläläiseen liikkeeseen lähetin sähköpostilla jupinaa sorapohjalla vahingoittuneista kärsänuoliaisista, ja sieltäkin luvattiin laittaa tietoa eteenpäin, korjata ongelma ja antaa alennusta seuraavalla kerralla.
Ei siis kannata aina jättää pelkkään netissä haukkumiseen, niin hauskaa kuin se onkin.
Vaatii todella aika kovaa kanttia yritykseltä olla vastaamatta reklamaatioon, jossa pyydetään vastinetta. Vastauksen pyytäminen tekee viestimien kautta annettavasta palautteestakin tehokasta.Adrianna kirjoitti:Vielä vähemmän on hyötyä palautteesta jota ei ikinä anneta koko myymälään millään tavoin, vaan purnataan sitä sitten kavereille ja netissä. Yrityksillä on sähköposti, sinne voi kertoa ruusunsa ja risunsa jollei päin naamaa halua ladella .karihe kirjoitti:Joskus siitä palautteesta ei ole mitään hyötyä jos se ei mene kauppiaan/toimitusjohtajan korviin vaan ongelmat jatkuvat entisellään välinpitämättömän/asenne vammasen myyjän olessa kyseessä.
Kasvokkain tapahtuvassa reklamaatiossa on asiakkaan myös syytä valmistautua esittämään valituksen lisäksi myös korvausvaatimuksensa. Tällä periaatteella vältyttäisiin monelta "turhalta" napinalta. Selkeä peruste, miksi tuote tai palvelu ei tyydyttänyt ja sen jälkeen ehdotus, miten asia voitaisiin korj/vata. Toimii ja uskokaa tai älkää, niin asiakaspalvelijana toimiessani itse ainakin pidin siitä, että ei valiteta valittamisen takia, vaan siksi, että halutaan korjata pieleen mennyt asia.
* Huvinsa kullakin! *
Tilanne olisi samankaltainen, jos bemari ei toimittaisi autoja kuin pienimunaisille amiksille ja jos pienimunaiset amikset eivät hyväksyisi autoikseen kuin bemareita.Ruoste kirjoitti:Eikö kysymyksessä ole periaatteessa samantyyppinen tilanne kuin että ajattelisi kaikkien bemarinomistajien olevan pienimunaisia amiksia?Perustele ihmeessä, miksei kauppias olisi vastuussa palkollistensa tekemisistä työssään?
Käsittääkseni kauppiaan vastuista säädetään useillakin laeilla, mutta tiedossani ei ole käytäntöä saati lakia, joka rajaisi pienimunaisille amiksille bemarit ja bemarit pienimunaisille amiksille.
Edit, eihän tuo ruoste tuossa sanonutkaan, etteikö pienimunaisilla amiksilla voisi olla muitakin autoja. Nooh turhan myöhä aika illalla jaksaakseen tuollaista pohtia kunnolla. Ruosteen esimerkki oli huono. Ainoa hyvä sanottava, mitä siitä keksin, on mahdollisuus pärjätä vuoden 2007 huonoimman autoanalogian valinnassa.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Ihme nillittämistä tuntuu olevan monella kaupoilla käyminen. Eikö sitä olisi paljon helpompaa kuin kävisi vaan hakemassa sieltä kaupasta haluamasa rojut ja juttelisi siinä sivussa mukavia myyjien kanssa.
Ei se ole mikään itseisarvo alkaa etsimään liikkeestä tai myyjien asiantuntemuksesta puutteita tai vikoja. Kyllä niitä aina löytyy jos halukkuutta moiseen on. Ei kukaan kaikkea tiedä vaikka kuinka olisi ammattilainen. Jos joku myyjä on omasta mielestään kaiken tietävä spesialisti niin sitä voi testata kysymällä mikä on leijupetisuodattimen massan optimiraekoko? Kukaan ei ole vielä tiennyt.
Tuo vastinevaatimuksellinen reklamaatio on kanssa aika dramaattista. Yritä siinä nyt sitten olla nauramatta.
Ei se ole mikään itseisarvo alkaa etsimään liikkeestä tai myyjien asiantuntemuksesta puutteita tai vikoja. Kyllä niitä aina löytyy jos halukkuutta moiseen on. Ei kukaan kaikkea tiedä vaikka kuinka olisi ammattilainen. Jos joku myyjä on omasta mielestään kaiken tietävä spesialisti niin sitä voi testata kysymällä mikä on leijupetisuodattimen massan optimiraekoko? Kukaan ei ole vielä tiennyt.
Tuo vastinevaatimuksellinen reklamaatio on kanssa aika dramaattista. Yritä siinä nyt sitten olla nauramatta.
Jos nyt ajatellaan "ostajaa" ja "myyjää" kaupassa syntyvän sopimuksen kannalta, niin tämän sinun "kauppiaasi" (tai hänen yrityksensä, jos on kyse oikeushenkilöstä) on aina "myyjä", eli sopimuksen toinen osapuoli, riippumatta kuka hänen mahdollisista työntekijöistään sattui olemaan kassalla. Tietysti erottelun voi tehdä myös tavallasi, muttei se ole lainkaan niin yksiselitteistä kuin sen esität.Teemu Salonen kirjoitti:Haluamallaan tavalla? Yleiskielen sanoja? Nyt putosin...
-
- Katalysaattori
- Viestit: 5666
- Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Ihme nillitys näyttää alkavan juuri silloin kun asiakas ei tiedä mitä rojuja haluaa, olettaa alan erikoisliikkeestä löytyvän asiantuntemusta siinä määrin että myyjä tietäisi mitä asiakas haluaa ja huomaa myöhemmin olettamuksensa olleen väärä.joppe kirjoitti:Ihme nillittämistä tuntuu olevan monella kaupoilla käyminen. Eikö sitä olisi paljon helpompaa kuin kävisi vaan hakemassa sieltä kaupasta haluamasa rojut ja juttelisi siinä sivussa mukavia myyjien kanssa.
Ei se ole mikään itseisarvo alkaa etsimään liikkeestä tai myyjien asiantuntemuksesta puutteita tai vikoja.
-
- Elite Member
- Viestit: 6704
- Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Karhula (Kotka)
- Viesti:
Myös "oikeiden reklamaatioiden" erottaminen turhanpäiväisestä napinasta on välillä aika puuhaa. Tässä nyt viittaus enemmänkin tähän nykyiseen työpaikkaan kuin entiseen . Eli erinäisiä natisijoita ja takuunvaatijoita löytyy, malliin "silmälasien tulee kestää 10 m asfalttiin tippuminen" tai "eihän nämä saa hajota siihen että minä (100 kg mieshenkilö) tallasin lasieni päälle!". Puhumattakaan ihan selkeästi itse särjetyistä kehyksistä/aurinkolaseista jotka "vaan hajos ihan ittestään". Piilolinssikäyttäjiin ei edes mennä . Täältä välistä pitää sitten onkia ne joiden laseissa on oikeasti valmistusvirhe tai joiden lasimääräys onkin vaikka virheellinen, tai käyttöohjeet ovat olleet puutteelliset (Kuningaskuluttaja).plenty kirjoitti:Vaatii todella aika kovaa kanttia yritykseltä olla vastaamatta reklamaatioon, jossa pyydetään vastinetta. Vastauksen pyytäminen tekee viestimien kautta annettavasta palautteestakin tehokasta.
Kasvokkain tapahtuvassa reklamaatiossa on asiakkaan myös syytä valmistautua esittämään valituksen lisäksi myös korvausvaatimuksensa. Tällä periaatteella vältyttäisiin monelta "turhalta" napinalta. Selkeä peruste, miksi tuote tai palvelu ei tyydyttänyt ja sen jälkeen ehdotus, miten asia voitaisiin korj/vata. Toimii ja uskokaa tai älkää, niin asiakaspalvelijana toimiessani itse ainakin pidin siitä, että ei valiteta valittamisen takia, vaan siksi, että halutaan korjata pieleen mennyt asia.
Sama pätee allashommissa: Jos asiakkaalle neuvotaan että kalojen ostoa pitää lykätä ja allas pitää kypsyttää (kera neuvojen mistä löydät kattavaa tietoa kypsyttämisestä kalattomasti), asiakas hakee toisena päivänä kalat toiselta myyjältä ja väittää että vesiarvot ovat kunnossa ja kalat kuolevatkin kotona, niin kukas tässä mokasi...
(Nyt menee niin vapaapäivähöpinäksi että taidan hakea toisen kupin kahvia ja lukea lehden )
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Niinpä. Vähän myöhemmällä iällä saattaa huomata,että ne kalakaupan myyjätkin on vaan ihmisiä. Pitää vähän ymmärtää heidänkin asemaansa. Palveltavia asiakkaita voi tulla ja mennä vaikkapa kymmenen minuutin välein. Se on aika raskasta vaihtaa päässään levyä sata kertaa päivässä kun jokaiseen kyselijään pitää yrittää ottaa kontaktia ja miettiä miten hälle voisi olla mieliksi. Aina ei voi onnistua. Ja jos nyt jostakin syystä myyjä ite on pahalla päällä vaikkapa kotona vi...uilevan siipan vuoksi niin kiukkunsa nieleminen ja asiakkaiden olemattomien selvitysten kärsivällinen kuunteleminen voi olla aika nuorallatanssia.millia kirjoitti:Ihme nillitys näyttää alkavan juuri silloin kun asiakas ei tiedä mitä rojuja haluaa, olettaa alan erikoisliikkeestä löytyvän asiantuntemusta siinä määrin että myyjä tietäisi mitä asiakas haluaa ja huomaa myöhemmin olettamuksensa olleen väärä.joppe kirjoitti:Ihme nillittämistä tuntuu olevan monella kaupoilla käyminen. Eikö sitä olisi paljon helpompaa kuin kävisi vaan hakemassa sieltä kaupasta haluamasa rojut ja juttelisi siinä sivussa mukavia myyjien kanssa.
Ei se ole mikään itseisarvo alkaa etsimään liikkeestä tai myyjien asiantuntemuksesta puutteita tai vikoja.
Tuo on totta. Asioita ei voi yleistää irrottamalla niitä yhteyksistään. Tuotteita ja palveluita on maailma nykyään niin täynnä... Reklamaatioon ja asiakaspalautteeseen vastaaminen lähtee liikkeelle aika erilaisista lähtökohdista, jos toinen verrattavista tuotteista maksaa 500€ ja toinen 5€. Siksi perustelut valmiiksi ennen kuin mennään "napisemaan".Adrianna kirjoitti:Myös "oikeiden reklamaatioiden" erottaminen turhanpäiväisestä napinasta on välillä aika puuhaa. Tässä nyt viittaus enemmänkin tähän nykyiseen työpaikkaan kuin entiseen . Eli erinäisiä natisijoita ja takuunvaatijoita löytyy, malliin "silmälasien tulee kestää 10 m asfalttiin tippuminen" tai "eihän nämä saa hajota siihen että minä (100 kg mieshenkilö) tallasin lasieni päälle!". Puhumattakaan ihan selkeästi itse särjetyistä kehyksistä/aurinkolaseista jotka "vaan hajos ihan ittestään". Piilolinssikäyttäjiin ei edes mennä . Täältä välistä pitää sitten onkia ne joiden laseissa on oikeasti valmistusvirhe tai joiden lasimääräys onkin vaikka virheellinen, tai käyttöohjeet ovat olleet puutteelliset (Kuningaskuluttaja).plenty kirjoitti:Vaatii todella aika kovaa kanttia yritykseltä olla vastaamatta reklamaatioon, jossa pyydetään vastinetta. Vastauksen pyytäminen tekee viestimien kautta annettavasta palautteestakin tehokasta.
Kasvokkain tapahtuvassa reklamaatiossa on asiakkaan myös syytä valmistautua esittämään valituksen lisäksi myös korvausvaatimuksensa. Tällä periaatteella vältyttäisiin monelta "turhalta" napinalta. Selkeä peruste, miksi tuote tai palvelu ei tyydyttänyt ja sen jälkeen ehdotus, miten asia voitaisiin korj/vata. Toimii ja uskokaa tai älkää, niin asiakaspalvelijana toimiessani itse ainakin pidin siitä, että ei valiteta valittamisen takia, vaan siksi, että halutaan korjata pieleen mennyt asia.
Sama pätee allashommissa: Jos asiakkaalle neuvotaan että kalojen ostoa pitää lykätä ja allas pitää kypsyttää (kera neuvojen mistä löydät kattavaa tietoa kypsyttämisestä kalattomasti), asiakas hakee toisena päivänä kalat toiselta myyjältä ja väittää että vesiarvot ovat kunnossa ja kalat kuolevatkin kotona, niin kukas tässä mokasi...
(Nyt menee niin vapaapäivähöpinäksi että taidan hakea toisen kupin kahvia ja lukea lehden )
Tuo valittamisen vuoksi valittaminen -tyyli nostaa itselläni karvat pystyyn, koska työskentelin vuosia ravintola-alalla. Ruoka-annos ei miellytä - syödään silti ja valitetaan tarjoilijalle JÄLKIKÄTEEN , hanaolut maistuu kummalle - juodaan puolet (tai kaikki) ja MAKSAESSA tai LÄHTIESSÄ aletaan mäikkäämään asiasta . Mitä se valittaminen silloin enää hyödyttää?
Palvelun tuottajallekin olisi parempi vaihtoehto korjata kuin korvata tilanne! Tätä tarkoitin sillä, että asiakkaan on ilmaistava tyytymättömyytensä ja perustellen vaadittava tilanteen korjaamista. Niin ja kaikilla aloilla löytyy noita oman elämänsä sankareita, jotka istuu omien lasiensa päälle tai tässä tapauksessa kaataa oman lasinsa ja ovat silti ehdottomasti sitä mieltä, että eihän hänen omasta mokastaan pitäisi joutua maksamaan.
Tästä, jos lähdetään purkamaan eteenpäin, voidaankin ruveta listaamaan asiakaspalveluammatin vaikeimpia tilanteista! Niinhän ne sanoo, et "hei, ammatinvalintakysymys". Jokainen, joka on päivänkin ollut palveluammatissa tietää, että se ei ole homma helpoimmasta päästä
Jaahas - taitaa olla paras lähteä täyttämään ravintokupua ennen kuin nälkä kasvaa liikaa ja alan ärhennellä lounaspaikan henkilökunnalle
* Huvinsa kullakin! *
Omistatko bemarin?dsl kirjoitti: Tilanne olisi samankaltainen, jos bemari ei toimittaisi autoja kuin pienimunaisille amiksille ja jos pienimunaiset amikset eivät hyväksyisi autoikseen kuin bemareita.
Käsittääkseni kauppiaan vastuista säädetään useillakin laeilla, mutta tiedossani ei ole käytäntöä saati lakia, joka rajaisi pienimunaisille amiksille bemarit ja bemarit pienimunaisille amiksille.
Edit, eihän tuo ruoste tuossa sanonutkaan, etteikö pienimunaisilla amiksilla voisi olla muitakin autoja. Nooh turhan myöhä aika illalla jaksaakseen tuollaista pohtia kunnolla. Ruosteen esimerkki oli huono. Ainoa hyvä sanottava, mitä siitä keksin, on mahdollisuus pärjätä vuoden 2007 huonoimman autoanalogian valinnassa.
Duis nonummy, magna at scelerisque ullamcorper, nulla odio feugiat lectus, ut vulputate ante risus sed nisl.