Ajastin

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Micke kirjoitti:Otteko mitannut tehoja noista valaisimista ?
3x250W niin kuinka paljon se ottaa verkosta ?

750W => 8xxW ?
Kuristin ottaa noin 10% lisää, todellinen teho on varmaan siinä 830W paikeilla. Sytyttimen häviöt ei ole mitenkään merkittäviä. Elektronisella liitäntälaitteella piirin häviöt on käsittääkseni myös suunnilleen sen lampun teho+10%.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Käytännössä mitattu teho voi olla jopa 50% suurempi magneettisen kuristimen kanssa.

Toisin, kuin luullaan, lamppu tavallisella kuristimella ei aiheuta mitään kulutusvirtapiikkejä, mutta häiriöitä aiheuttaa, mitkä tietenkin teoriassa voivat rikkoa elektronisen releen yhtä lailla. Elektroninen kuristin taas aiheuttaa valtavia kulutusvirtapiikkejä, mutta paljon vähemmän häiriötä.

Mitäs jos käyttäisi zero cross switching pikkunen elektroninen rele ja kasvattaisi sen kytkentätehoa isolla triakilla?

p.s. minulla ovat aina tavalliset kellokytkimet toimineet erinomaisesti, pääakvaariossa kaikki HQI lamput (900w nimellisteho, reilusti yli 1000W käytännössä) ovat toimineet yhden kellokytkimen takana. :D
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Nyt on väsätty boxi jossa sisällä kaikki tarvittava (en tehnyt ite). Hintaa tuli kamoille tukusta melkein 200 eur.

Itse en kyllä enää koskaan luota ajastimiin. Viime akvaariossa kaikki pelasi mainiosti reilun vuoden jonka jälkeen ajastin kosahti. Nykyisessä niitä meni kuukauden välein, mutta tosin valojakin on 250w enemmän. Joka tapauksessa mielestäni iso riski joka voi pahimmillaan tuhota koko riutan.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

mikkokoo kirjoitti:Itse en kyllä enää koskaan luota ajastimiin. Viime akvaariossa kaikki pelasi mainiosti reilun vuoden jonka jälkeen ajastin kosahti. Nykyisessä niitä meni kuukauden välein, mutta tosin valojakin on 250w enemmän. Joka tapauksessa mielestäni iso riski joka voi pahimmillaan tuhota koko riutan.
Voiko sinulla olla jossain lampussa elektronin kuristin? Nehän ottaa todella ison virran kytkettäessä - melkoinen salama välähtää kun töpseli laitetaan seinään. :)
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

En tiedä, valo on Aquasunlight NG
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

mikkokoo kirjoitti:Tähän ketjuun vielä lisäisin, että kyllästyin nyt lopullisesti ajastinten kosahteluun ja soitin niiden maahantuojalle. Maahantuoja sanoi (kuten Mikael mainitsikin ketjun alussa), että mikään kellokytkin ei missään tapauksessa kestä rutiinisti monimetallivalon (edes yhden 250 watin) virtapiikkiä, vaan vaatii väliin joko kontaktorin tai releen, mielummin kontaktorin.

Se varmaan kustantaa satasen tai kaksi mutta halpa investointi verrattuna siihen, että kerran kuussa on tarjolla viikonlopun jälkeen kala ja korallisoppaa.

Asiaan varmaan vaikuttaa jokin muukin, kuin pelkkä ajastin ja valon teho, koska edellisissä akvaarioissa mulla ei ole vastaavia ongelmia ollut ja nyt on jatkuvasti probleema.
Mulla menee 3000 w kahden thebenin läpi ja on toiminu kun junan vessa 2 vuotta, MUTTA ne ovat viileässä tilassa :D

Ja nimenomaan monimetallivalaisimia
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Tässä kuvia AM:n Light Computerista joka on ollut minulla käytössä vuosia, laite lienee valmistettu joskus -96 tai -97 ja on ohjannut ongelmitta 2x250W HQI + 2x30W loist.p. + 15W kuuvalo systeemiä. Tämä laite siis mahdollistaa normaali-, hämärä- ja kuunkiertoon perustuvan kuuvalaistuksen.

Ehkä te "sähkönerot" saatte näistä jotain irti? :D

Kuva

Kuva

Kuva
Kaaka81
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaaka81 »

Laitetaanpas kuva vielä tästä meikäläisen viritelmästä, josta oli maininta tuolla aikaisemmin samassa ketjussa.

Kuva
Kuva

-Kaaka [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”