Mikä on normaalia käytöstä taistelukalalle?
Valvoja: Moderaattorit
Mikä on normaalia käytöstä taistelukalalle?
Mikä on normaalia? Minulla on 140 l altaassa yksi taistelukalauros yhdessä miljoonakalojen, platyjen ja seeprakalojen kanssa. Se ui vaan koko ajan yhdessä nurkassa ja nyt yhden seeprakalan evät on veressä, on vissiin hyökännyt sen kimppuun. Miten nämä kalat yleensä käyttäytyy?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Oma, joskus yli 10 vuotta sitten, taistelukalauros listi järjestelmällisesti kaloja. Tappoi ainakin seeprakaloja, mustatetroja, tais mennä myös neontetroja ja muita. Hyvin aggressiivinen kala oli, kävi myös sormeen kiinni.
Mutta miljoonakalat, platyt ja seeprakalat eivät ole taistolle sopivia allaskumppaneita. Millikset ja platyt tarvitsevat kovempaa vettä, seeprakalat lämpötilaltaan viileää. Taistolle pitäisi olla vähintään 26 astetta lämmintä ja pehmeää vettä.
Mutta miljoonakalat, platyt ja seeprakalat eivät ole taistolle sopivia allaskumppaneita. Millikset ja platyt tarvitsevat kovempaa vettä, seeprakalat lämpötilaltaan viileää. Taistolle pitäisi olla vähintään 26 astetta lämmintä ja pehmeää vettä.
Kyllä taistelukala sietää kovempaakin vettä. Mieluiten kai uiskentelee pehmeässä vedessä, mutta pärjää 20 dH:ssakin!
Jossain 25 asteen korvilla varmaan pärjää tuo koko porukka. Seeprakalojen lämpötilavaatimuksista tuntuis ainakin olevan kovin ristiriitaista tietoa.
Helpointa olisi tietysti valita mahdollisimman samoihin arvoihin meneviä kaloja.
Jossain 25 asteen korvilla varmaan pärjää tuo koko porukka. Seeprakalojen lämpötilavaatimuksista tuntuis ainakin olevan kovin ristiriitaista tietoa.
Helpointa olisi tietysti valita mahdollisimman samoihin arvoihin meneviä kaloja.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Re: mikä on normaalia käytöstä taistelukalalle?
OT, mutta tällaiset seikat kuuluisi selvittää jo ennen kalan hankintaa eikä sen jälkeen. Toivottavasti kysyjä jatkossa toimii näin vaikka nyt menikin vähän mönkään.tre77 kirjoitti:Miten nämä kalat yleensä käyttäytyy?
-
- Advanced Member
Taistot käyttäytyy ihan miten vaan, eli osa ei siedä mitään elollista altaassaan ja todellakin se on taiston allas. Toisekseen toivottavasti miljoonakalat on naaraita kaikki tai ei pelkästään seeprakalat ole "tappolistalla". Itse kyllä olen edelleen sitä mieltä, että kun taiston ottaa hoidettavakseen, pitää aina olla jonkinsortin vara-allas tai muu mahdollisuus eristää se, kun ei koskaan tiedä mitä herra sietää ja ei siedä, vaikka kyllä taistotytötkin osaa.
-
- Advanced Member
Mun täytyy kyllä tähän Maisua vastaan, että monet hankkii kyllä tietoa - mm. akvaariokaupasta, kirjaston tarjoamasta kirjallisuudesta jne. Onko aloittelijan vika jos saa vääriä ohjeita asiantunteviksi arvioimiltaan tahoilta? Monestako lähteestä pitää tarkistaa ennenkö saa luvan uskoa? Onko se netti, edes tämäkään palsta, niin luotettava aina?maisu kirjoitti:OT, mutta tällaiset seikat kuuluisi selvittää jo ennen kalan hankintaa eikä sen jälkeen. Toivottavasti kysyjä jatkossa toimii näin vaikka nyt menikin vähän mönkään.tre77 kirjoitti:Miten nämä kalat yleensä käyttäytyy?
Voi olla että kokeneempi yksilö kykenee jo arvioimaan lähteidensä luotettavuuden, mutta tätä ei mielestäni voi vaatia harrastukseen vasta tutustuvalta. Paras resepti tämän kaltaisten ongelmien välttämiseksi: kauppiaiden parempi koulutus ja julkaistavan alkeiskirjallisuuden tason parantaminen. Tämä ei ole mitään henkilökohtaista - viittaus taannoiseen kahinaan Maisun kanssa - olen samaa linjaa kannattanut myös toisissa yhteyksissä.
Kokemukseen perustuva konkreettinen tietous on korvaamaton voimavara ainakin tämän kaltaisen harrastuksen ollessa kyseessä. Toisaalta jokainen on joutunut aloittamaan ilman sitä - mitään ei voi nyhjäistä tyhjästä. Jos aloittelija saisi heti ensimmäisellä kysymällä asiantuntevampaa tietoa, hän voisi välttyä tämän kaltaisilta ongelmilta ja jatkaa oppimista myönteisempien kokemusten tukemana.
Minä juon nyt kahvia!
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Niinpä, taistelukala taitaa olla tuohon kalastoon se ehdottoman epäsopivin. Lämpötila, luonne, virtaus, kaikki mättää. Paitsi että taistelukala ei viihdy samoissa vesissä seeprakalojen, millisten ja platyjen kanssa, ja että se voi yrittää tappaa kilpailijoinaan pitämät miljoonakalat, voi yllämainituista lajeista mikä tahansa repiä taiston evät. Kaikki kolme kun ovat nyppimiseen taipuvia lajeja. Toivottavasti neuvo taiston ottamiseen ei ole tullut siis akvaariokaupastajokelamaniac kirjoitti:Mun täytyy kyllä tähän Maisua vastaan, että monet hankkii kyllä tietoa - mm. akvaariokaupasta, kirjaston tarjoamasta kirjallisuudesta jne. Onko aloittelijan vika jos saa vääriä ohjeita asiantunteviksi arvioimiltaan tahoilta?maisu kirjoitti:OT, mutta tällaiset seikat kuuluisi selvittää jo ennen kalan hankintaa eikä sen jälkeen. Toivottavasti kysyjä jatkossa toimii näin vaikka nyt menikin vähän mönkään.tre77 kirjoitti:Miten nämä kalat yleensä käyttäytyy?

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Meillä oma taisto tykkää välillä löhöä pohjalla, joskus etsiä katkarapuja pusikoista ja joskus näytellä naaraille
. Taitaa olla kalan käyttäytyminen sen luonteesta kiinni. Yleensä taisto on apea jos vesiarvot ei ole kohdallaan, eli vesi voi olla liiän kylmää sille tai muuta vastaavaa.

hölmö rakkaus.
Meillä toi taisto on kyllä laiskanpuoleista sorttia. Ei se ole yhtään agressiivinen, välillä se ajoi muita kaloja kun sitä vaan joku otti pattiin, mutta enimmäkseen se kyllä vaan uiskenteli ympäri akvaariota ja piti jöötä muille kaloille.
Oli jopa huntupyrstöisiä seeprakaloja viikon ajan väliaikaisesti eikä sitä nekään häirinny agressiivisuuteen asti. Vaikka siitä kyllä näki, että mokomat ärsytti sitä.
Tällä hetkellä sen on yksikseen, mutta sille on tulossa vaimoehdokas ihan kohta puoliin kunhan niitä löytyisi. Ovat olleet aina lopussa kalakaupoilla käydessä.
Ai niin, onhan tuolla kaverina punainen nuolinoitamonni

Ai niin, onhan tuolla kaverina punainen nuolinoitamonni

Minun taisto ei kyllä ole yhtään agressiivinen kenellekään. Siksi olenkin sen ristinyt 'nössöksi'.
Kavereina sillä on kuparitetra parvi, partamonni, piikkisilmiä ja helmipartamonni.
Ennemminkin nuo kuparit välillä tuntuu antavan kyytiä taistolle kun ruoka aika on. Taistolle pitää antaa ruokaa toiseen nurkkaan ette kerkee syömään kun noi kuparit on niin noeita ja ahneita.
Mietinnän alla on joska hankkisin taisto pojalle naaraan kaveriksi...
Kavereina sillä on kuparitetra parvi, partamonni, piikkisilmiä ja helmipartamonni.
Ennemminkin nuo kuparit välillä tuntuu antavan kyytiä taistolle kun ruoka aika on. Taistolle pitää antaa ruokaa toiseen nurkkaan ette kerkee syömään kun noi kuparit on niin noeita ja ahneita.
Mietinnän alla on joska hankkisin taisto pojalle naaraan kaveriksi...
maisu kirjoitti:OT, mutta tällaiset seikat kuuluisi selvittää jo ennen kalan hankintaa eikä sen jälkeen. Toivottavasti kysyjä jatkossa toimii näin vaikka nyt menikin vähän mönkään.
jokelamaniac kirjoitti:
Mun täytyy kyllä tähän Maisua vastaan, että monet hankkii kyllä tietoa - mm. akvaariokaupasta, kirjaston tarjoamasta kirjallisuudesta jne. Onko aloittelijan vika jos saa vääriä ohjeita asiantunteviksi arvioimiltaan tahoilta?
Alkuperäinen kirjoittajahan toteaa tuolla alkumetreillä, että eläinkaupasta juurikin oli kalaa suositeltu.Adrianna kirjoitti: Niinpä, taistelukala taitaa olla tuohon kalastoon se ehdottoman epäsopivin. Lämpötila, luonne, virtaus, kaikki mättää. Paitsi että taistelukala ei viihdy samoissa vesissä seeprakalojen, millisten ja platyjen kanssa, ja että se voi yrittää tappaa kilpailijoinaan pitämät miljoonakalat, voi yllämainituista lajeista mikä tahansa repiä taiston evät. Kaikki kolme kun ovat nyppimiseen taipuvia lajeja. Toivottavasti neuvo taiston ottamiseen ei ole tullut siis akvaariokaupasta Sarcastic .
Taistelukaloista löytyy yksilöitä niin moneen lähtöön, on niitä nössöjä, on niitä, jotka käy samanväristen kimppuun, huntupyrstöjen, kaikkien...

Mä olen kyllä itse tullut jotenkin epäluuloiseksi akvarioliikkeiden henkilökuntaa kohtaan. Nehän on siellä myymässä kaloja, mikä on aikamoisessa ristiriidassa kalojen hyvinvoinnin kanssa. Huonosti voivat kalat tarvitsevat lääkkeitä, kalatappioita korvataan uusilla kaloilla jne.

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Lahjoittaako ne pitäisiMadrecita kirjoitti:Mä olen kyllä itse tullut jotenkin epäluuloiseksi akvarioliikkeiden henkilökuntaa kohtaan. Nehän on siellä myymässä kaloja, mikä on aikamoisessa ristiriidassa kalojen hyvinvoinnin kanssa. Huonosti voivat kalat tarvitsevat lääkkeitä, kalatappioita korvataan uusilla kaloilla jne.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
Meillä oli iha sama "ongelma". Tuo elää jossain ihan omassa haavemaailmassaan eikä ikinä ehtinyt muiden kalojen kans syömään. Ruoka vietiin kirjaimellisesti nenän edestä ja tämä vaan tyytyi kohtaloonsa. Paitsi muutamia kertoja vissiin otti niin paljon kupoliin kun ei saanut ruokaa, että yritti hätistellä ahneimpia pois. Tosin huonolla menestyksellä.Phedra kirjoitti:Taistolle pitää antaa ruokaa toiseen nurkkaan ette kerkee syömään kun noi kuparit on niin noeita ja ahneita.

Oon kyllä monet kerrat nauranu, että on meillä (tai avomiehen se on) varsinainen taistelukala

OT:n puolelle menee, sori...
No ei tietenkään, älä viitsi saivarrella.Adrianna kirjoitti:Lahjoittaako ne pitäisi?

Hyvä myyjä on tietysti hyvä myyjä. Mutta joukkoon tummaan mahtuu muitakin. Mun tarvii nyt omalta kohdaltani todeta, että olen silti asioinut liikkeessä, jonka palveluperiaatteista en ole ihan vakuuttunut, koska se on mulle helpoimmin asioitavissa. Typerää varmasti, myönnän. Mutta onhan se parempi, että otankin kaloista selvää etukäteen, enkä vasta kaupassa, kun kaikkea ei välttämättä tule kysyttyä eikä myöskään kerrottua omasta akvaariosta. Ja on sitten enemmän harkintaa pelissä. Mulla kun on taipumusta aina ihastua yhteen ja toiseen kalaan siellä kaupassa.Hyvä myyjä ei myy nk. mummoansa eli anna asiakkaa shoppailla kuin karkkikaupassa. Useimmiten liikkeeseen palaavat yhä uudelleen ne asiakkaat joiden kalat voivat hyvin ja lisääntyvätkin (lajista riippuen), eivätkä ne joiden kalasto on päin honkia ja kalat sairastavat. Jälkimmäinen sortti yleensä antaa periksija lopettaa harrastuksen, hyvinvoivan altaan omistaja taas hoitaa kalojaan vielä vuosia.