Suunnitelmia kevääksi/kesäksi lammikon varalle?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Suunnitelmia kevääksi/kesäksi lammikon varalle?

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Onko teillä jotakin erityisiä suunnitelmia lammikkoa varten jo tehty? Mitä? Miten meinaatte toteuttaa?

Viime keväänä lammikkoa laajennettiin yli puolella ja nyt mietinkin että mitenköhän tuota voisi vielä parannella? Pieni puron tynkä siinä on jo, mutta jotain pitäisi keksiä... [;)]. Ja suunnitellahan pitää alkaa jo hyvissä ajoin, jotta kevään tullen on heti kun on mahdollisuus valmis ryntäämään toteuttamaan suunnitelmaa :mrgreen:.

Kaloja haluaisin tuonne hiukkasen lisää, tai siis ne himoitsemani neljä karppia tuon yhden kaverin kavereiksi... mutta mutta kun sitä tilaa ei ole sitten talveksi. 600-litraan kun en laita yhtäkään kalaa enempää - korkeintaan jonkun pohjakalan levää syömään ja sekin on vähän vaikeeta noin kylmään akvaarioon.

Kasveja lammikon reuna kaipailisi lisää ja veteenkin olisi kiva saada vielä jotain kasveja... Lisäksi kesällä muistaakseni lammikon reunalla pilkotti pikkiriikkisen kumia, sillä en viitsinyt heittää siihen päälle hiekkaa (tai multaa), jottei se ajaudu sitten sateen mukana veteen. Siihen siis nyt ainakin pitää hommata kiviä.
Olisiko mitään myrkytöntä kasvia, joka kasvaisi maalta nätisti veteen? Jossakin olen sellaisia nähnyt... lisäksi kasvin pitäisi tulla toimeen varjoisassa paikassa.
OV miljoonakaloja & kasveja
Stilli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Stilli »

suikeroalpi ainakin meillä kasvaa paahteessa ja varjossa, "valuu" kivasti myös veteen..
225l, 120l, 60l, 45l, 20l, koira ja kilpikonna
jessesa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jessesa »

Saa nähdä miten lammikolle keväällä käy. Äkillinen elämäntilanteen muutos ja muuttaminen toiselle paikkakunnalle olisi edessä.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

CresCent kirjoitti:Saa nähdä miten lammikolle keväällä käy. Äkillinen elämäntilanteen muutos ja muuttaminen toiselle paikkakunnalle olisi edessä.
Miten karppejen sitten käy? Myyntiinkö?
jessesa
Senior Member
Senior Member

Taistelu.kala kirjoitti:Miten karppejen sitten käy? Myyntiinkö?
En ole vielä lyönyt mitään lukkoon. Nyt näyttää siltä etten pysty kaloja pitämään. Jos näin käy niin ensisijaisena vaatimuksena on kaloille hyvä elinympäristö kuin raha.
outer
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja outer »

Pistä sinne suomalaisia kaloja niin voit jättää ne sinne talveksi tai riippuu kuinka syvä lammikkosi on. Itse olen vaarini lammikkoon vienyt yden mateen, ahvenia, piikkimonneja ja vielä kesällä oli hauki jonka aikoinaan vein sinne pienenä poikasena mutta kasvoi niin isoksi että otin sen sieltä pois. Kesällä olisi tarkoitus viedä uusi hauen poikanen jos saan kiinni ja ahventen kudun jälkeen ottaa pari noin 400g ahventa pois sieltä.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

En voi jättää lammikkoon mitään kaloja talveksi, sillä se jäätyy talvella pohjaan asti huolimatta siitä että syvin kohta on hieman yli metrin syvä. Ruutanat saattaisivat selviytyä toki, mutta karpit ovat ensi sijainen haaveeni, ihan vain siksi että yksinäinen karppini kaipaisi seuraa.

Olin kyllä onnellinen ettei minulla ole enempää kaloja kun tuo 600-litrainen rikkoutui... kuuden kalan majoittaminenkin meinasi jo olla erittäin vaikeaa..
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Mulla oli joskus karppien talvikotina muovinen, tuhannen litran teollisuussäiliö, siis metrin kanttiinsa ja metallikehikko ympärillä. Siitä vaan sähyrin kanssa surautin "kannen"pois, jo vain oli komea akvaario :mrgreen: Niitä voisi jostain löytää, omastani taisin maksaa kaksikymppiä ja pullakahvit :mrgreen:
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
jessesa
Senior Member
Senior Member

Päätin kuitenkin pitää karpit itselläni. Ei raaski niistä luopua kun niin isoja vonkaleita jo ovat ja niitä voi sitten talvehdittaa lammikossa jatkossa. Kultakaloista täytyykin sitten luopua. :(

Kyllä sormet jo syyhyää alkaa laittamaan tuota lammikkoa taas kuntoon, mutta työt ja päättötyö vie kaiken ajan. Kaikenlaista uudistusta olen lammikkoon taas keksinyt. "Ruokinta-alustaa" ajattelin siirtää kaksi metriä lammikon keskustaan päin ja rakentaa isoista kivistä röykkiöitä, jotka nousevat veden yläpuolelle. Mutta ennenkaikkea lammikon ulkopuoliseen maisemointiin täytyy panostaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”