Mitä lannoitteita? (KIIRE!)

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Arnold
Junior Member
Junior Member

Mitä lannoitteita? (KIIRE!)

Viesti Kirjoittaja Arnold »

Akvaario 54L, kalastona vielä 9 sinineontetraa ja pieni partis. Kasveina kierteisvallisneriaa, jotain anubiasta, hentorotalaa ja vedensuosikin näköisiä kasveja. Myös miekkakasvin taimi löytyy. Mikä on helppo, halpa ja yleinen lannoite ja sopii tuonne? Olen kuullut puhuttavan sellaisesta kuin PMDD, mutta mitenkäs sen laita on? Kasvit haluaisin saada voimaan hyvin. :)

Vedet vaihdettiin äskettäin ja kasvit istutettiin, toivottavasti ei pidä koko pönttöä tyhjentää yhden lannoitteen takia. :roll: Asialla on sitten kiire, lannoitteet hankittava huomenna enkä haluaisi tehdä virheostoksia.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Kannattaa ostaa sekä nestemäistä että pohjaan laitettavia tabletteja.
96l+38l+20l
Arnold
Junior Member
Junior Member

^Juu, hintoja? Mitä lajia?

Ja ehdottakaa ainetta millä saan laskettua pH -arvoa. Nyt se on 8 ja haluaisin saada laskemaan ainakin 7. Eläinpuodin aineita aluksi ehdotelkaa.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Arnold kirjoitti:^Juu, hintoja? Mitä lajia?

Ja ehdottakaa ainetta millä saan laskettua pH -arvoa. Nyt se on 8 ja haluaisin saada laskemaan ainakin 7. Eläinpuodin aineita aluksi ehdotelkaa.
Hinnat riippuu ostopaikasta. Tabletteja on monenlaisia ja -hintaisia. PMMD on hyvää nestemäistä lannoitetta.

Kaikki kaupalliset nestemäiset pH-miinusliuokset hoitavat hommansa. Turvettakin voit tietysti kokeilla ja hiilidioksidia.
96l+38l+20l
Arnold
Junior Member
Junior Member

Turve siis laskee pH:ta? Yhtä tehokkaasti kuin muut tärpätit?

Ostoslistalla PMDD, sillä ainakin pääsen alkuun. Onko ihan sama mitä pohjajuttuja? Niitä JBL kuulia vai mitä ne oli? Ja ostanko siis sitä turvejuttua? Netinkin kautta pystyy ostamaan, sieltä ainakin turvelisäyshommat ostaisin.
Jande
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jande »

Akvaarioon.fi nettikaupasta löytyy pohjalannoitteita sekä nestemäisiä lannoitteita montaa eri sorttia, siitä vaan kattelee mikä ois sopiva [;)]
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Rotala ja viuhkalehti ottaa ravinteet vedestä, eli niille nestemäinen lannoite. Anubias, miekkakasvi sekä vallisneria (?) ottaa ravinteet juurillaan, eli niille juurien läheisyyteen pohjalannoitus.
Itse en oikein savikuulista tykännyt. Sorapohjaa lapotessa on muistettava, että mihin pallerot laittoi. Pöllysivät pitkin allasta.
Arnold
Junior Member
Junior Member

Mikä paras kuula/pelletti pohjalle? Riittääkö yksi kerrallaan??
pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: tas
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

Itse oon käyttänyt sekä jbl:n seiskakuulia että saviturvepalleroita (itse tehtyjä) hyvin on toiminut!
540l, 180l ja Minttu-koira <3
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Pohjalannoitetta laitetaan jokaisen juurilla lannoitetta ottavan kasvin juurelle, isoille yksilöille voi laittaa pari kolmekin kappaletta. Nuo saviturvepallerot on tosi hyviä, jos et itse jaksa pyöritellä niin muutamat täälläkin myy niitä, muistaakseni ainakin jimikkon. Kaupallinen vastine noille on sitten ne JBL:n 7 ballsit, hyviä nekin mutta tulevat tietysti jonkin verran kalliimmaksi.

Nestemäisen lannoitteen annostelu kannattaa aloittaa varovasti ja lisätä määriä pikku hiljaa. Paras olisi jos voisit lisätä nestemäisen pieninä annoksina useammalle päivälle jaettuna.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”