Nyt sitten sommittelen ratkaisuksi levänsyöjää, tilaahan tuolla olis vaikka minkälaiselle parvelle, mutta tohtiiko tonne näykkihirviöiden sekaan mitään heittää? Vähän olen harkinnut ottoja - olisivat sen verta nopeita että ehtisivät alta pois, jos pallot ahistelee. Toinen vaihtoehto olisivat katinkullat, niille olis hiekkapohjaa piiloutua. Että kumpikohan noista menis paremmin, vai löytyiskö joku intialainen vaihtoehto, vai siirränkö vaan pallot suosiolla takas pikkupurkkiin ja rakentelen tähän jotain muuta? Lämpötila on 27 astetta ja vesi pehmeää ja pH on pyörinyt välillä 6,8-7.
Kääpiöpallojen seuraan levänsyöjä
Valvoja: Moderaattorit
Kääpiöpallojen seuraan levänsyöjä
Jäi tässä joku aika sitten 250 litraa tyhjäksi ja siirsin sinne satalitraisesta 8 kääpiöpallokalaa (lebensraumia pikkuisille
), vaan eipä tullut mieleen, että levällekin on siellä tilaa enemmän
Pikkupurkkissa leväongelma vielä pysyi kurissa kierrättämällä kasveja kotilopurkkiin ja raappaamalla kerran viikossa, mutta nyt menee hermot, kun kasveja on n kertaa enemmän ja lasipintaakin niin että menee ikä ja terveys.
Nyt sitten sommittelen ratkaisuksi levänsyöjää, tilaahan tuolla olis vaikka minkälaiselle parvelle, mutta tohtiiko tonne näykkihirviöiden sekaan mitään heittää? Vähän olen harkinnut ottoja - olisivat sen verta nopeita että ehtisivät alta pois, jos pallot ahistelee. Toinen vaihtoehto olisivat katinkullat, niille olis hiekkapohjaa piiloutua. Että kumpikohan noista menis paremmin, vai löytyiskö joku intialainen vaihtoehto, vai siirränkö vaan pallot suosiolla takas pikkupurkkiin ja rakentelen tähän jotain muuta? Lämpötila on 27 astetta ja vesi pehmeää ja pH on pyörinyt välillä 6,8-7.
-
Taju
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Otoille sitten hyvä hapetus! Itselläni on kääpiöpallojen kanssa kaksi imunuoliaista (ja myös kova hapetus), ja pallot ovat näiden antaneet ihan rauhassa imutella. Luulen, ettei ottoihinkaan liikaa kiinnitetä huomiota. Ja kyllä kääppänöiden kanssa voi sukarapujakin yrittää - ainakin noin isossa altaassa.
Ostat aluksi yhden tai kaksi isompaa, mieluummin vähintään pallojen itsensä kokoisia sukarapuja. Mulla pallojen kanssa oli yksi tiikerisukarapu, ja pallot jättivät sen rauhaan kyllä. Olisin hommannut sille kavereita, mutta onnistuin itse listimään reppanan pohjan vaihdon yhteydessä. Eli siis pallot eivät olleet asialla, vaan huolimaton hoitaja.
Ajattelisin, että sukarapujen lisääntymistaipumuskin pysyisi luontaisesti kurissa, jos palloille maistuvat poikaset. Mutta siis meillä ei ainakaan aikuista sukarapua noteerattu millään muotoa, kannattaa tietenkin ensin yhdellä kokeilla ja katsoa kuinka käy. Luulisi silti noissa litroissa piiloja riittävän rapusienkin piiloon puikkia. 
Ostat aluksi yhden tai kaksi isompaa, mieluummin vähintään pallojen itsensä kokoisia sukarapuja. Mulla pallojen kanssa oli yksi tiikerisukarapu, ja pallot jättivät sen rauhaan kyllä. Olisin hommannut sille kavereita, mutta onnistuin itse listimään reppanan pohjan vaihdon yhteydessä. Eli siis pallot eivät olleet asialla, vaan huolimaton hoitaja.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Mitä levää tässä on tarkoitus torjua? Ainakin mun kokemuksen mukaan kaloja, jolla on oikeasti merkitystä leväisen altaan siivoojina on aika harvassa. Leväbarbit tai levännuoliainen ovat parhaasta päästä ja nuokin ovat parhaimmillaan nuorina. En tiedä ovatko mulle sattuneet partikset olleet jotenkin erityisen laiskoja, mutta ainakin niiden ruokalistalla levä on ollut hyvin loppupäässä.
Jos ongelmaa yrittäisi ratkaista mieluummin altaan tasapainon kohentamisella? Kun allas on tasapainossa, sinne ei tule paljoa levää vaikka siellä ei olisi yhtäkään levänsyöjää. Se, miten se tasapaino saavutetaan onkin taas eri tarina, josta lienee yhtä monta versiota kuin kertojiakin.
Jos ongelmaa yrittäisi ratkaista mieluummin altaan tasapainon kohentamisella? Kun allas on tasapainossa, sinne ei tule paljoa levää vaikka siellä ei olisi yhtäkään levänsyöjää. Se, miten se tasapaino saavutetaan onkin taas eri tarina, josta lienee yhtä monta versiota kuin kertojiakin.
/jari
Ihan on perus viherlevää tuo. Tasapainon hakemiseksihan tässä sitä levänsyöjää haetaan, palloilta jää kuitenkin aina ruokaa haaskiin ja ravinteiksi, vaikka eivät edes paljoa nirsoile. Kasvejakin on reilusti, mutta niin vaan levää pukkaa. Yritin hoitaa tilannetta lisäämällä vedenvaihtoja (2x30%/vko), mutta kun ei asia miksikään muuttunut palasin yhteen kertaan, mikä altaan kokoon ja kalamäärään nähden riittää reippaasti. Ja kun on tuossa altaassa virtauskin kohtalainen (pallokaloille suorastaan valtava - huvittelevat nousemalla pintaan ja uimalla täysiä vastavirtaan kunnes ovat takalasissa kiinni
), niin levä viihtyy oikein hyvin.
Tietty tuo virtauksen säätäminen vois olla se juttu, jolla tasapaino saavutettas, mutta toisaalta nyt kun aloin jotain lisuketta altaaseen miettiä... Ja onhan mulla tuolla 480-litranen, jonne kalat voi pelastaa, jos kokeilu epäonnistuu - ja onhan se satanenkin vielä tyhjänä.
Leväbarbi ei kyllä kokemusten perusteella syö muuta kuin muiden kalojen ruoat, mutta otot ja katit on tuon monnisaltaan kyllä kiitettävästi puhtaana pitäneet, että siksipä ne tulivatkin ensimmäisinä mieleen. Niiden kohdalla nyt arveluttaa tuo lämpötila - virtausta kun voi aina viritellä - ja toki tietty se, että olis mukavaa, jos levänsyöjäkin olis intiasta.
Toisaalta tuo rapuideakin on aika kiinnostava
Oon joskus harkinnutkin rapujen kasvatusta ruoaksi, mutta on vaan ollu mielikuva, että se olis jotenki suurempaa taidetta... Voishan tuollaista viritelmää vaikka yrittää parilla ravulla - jos ei toimi, niin sen vois laskea elävän ravinnon kokeiluksi 
Tietty tuo virtauksen säätäminen vois olla se juttu, jolla tasapaino saavutettas, mutta toisaalta nyt kun aloin jotain lisuketta altaaseen miettiä... Ja onhan mulla tuolla 480-litranen, jonne kalat voi pelastaa, jos kokeilu epäonnistuu - ja onhan se satanenkin vielä tyhjänä.
Leväbarbi ei kyllä kokemusten perusteella syö muuta kuin muiden kalojen ruoat, mutta otot ja katit on tuon monnisaltaan kyllä kiitettävästi puhtaana pitäneet, että siksipä ne tulivatkin ensimmäisinä mieleen. Niiden kohdalla nyt arveluttaa tuo lämpötila - virtausta kun voi aina viritellä - ja toki tietty se, että olis mukavaa, jos levänsyöjäkin olis intiasta.
Toisaalta tuo rapuideakin on aika kiinnostava
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Jos virtausta ja hapekasta vettä kerran riittää, ja aasialaista levänsyöjää kaivataan, niin onhan noita lämpimässä vedessä viihtyviä imunuoliaisia.
Ainakin helmi-imunuoliainen taisi kuulua niihin lajeihin.
Levänsyönti-innosta ei sitten olekaan takeita
ainakin omat imunuoliaiseni (jotka tosin edustavat ihan muita lajeja) tuntuvat lähinnä köllöttelevän levän seassa.
Levänsyönti-innosta ei sitten olekaan takeita
-
Taju
- Advanced Member

Mulla pallosien seurana kaksi imuria. Molemmat ostettu kirjoimunuoliaisina, mutta toinen onkin ilmeisesti täpläimunuoliainen. Nämä kaverit eivät kyllä levälle tee yhtikäs mitään, ilmeisesti syövätkin leväkasvustossa kehittyvää eliöstöä, eivät niinkään levää. Missäs pH:ssa teidän pallerot ui? Noilla on nyt ollut 7.2, koska sellaisessa olivat tulleet tukusta. Nyt kun ovat tässä vuoden päivät asustelleet, uskaltaisinko alkaa laskea pH:ta hiukan? Sittenhän tuonne voisi ottaa ottoja.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.