2 kk:n ikäiset platyvauvat kuoli, mikä meni vikaan?
Valvoja: Moderaattorit
2 kk:n ikäiset platyvauvat kuoli, mikä meni vikaan?
Minulla oli siis 7 platyvauvaa kasvamassa kelluvassa poikasaltaassa. Olivat virkeitä ja terveitä. No, alkoi tuntumaan, että ahtaaksi käy se kelluva allas ja hankin niille muovisen isomman laatikon, johon laitoin pääakvasta vettä ja suodattimen. Ensimmäisen yön aikana kuoli 3, tänään loput. Laitoin aamulla elossaolleet takaisin pääakvaan kelluvaan poikasaltaaseen, mutta ei auttanut sekään. Siis mikä meni vikaan?
Kyllä harmittaa kun olin saanut jo niin isoksi. Oli jo lähellä pääakvaan päästäminen. Siellä on pari lehtikalaa niin kovin pieniä ei voi päästää.
Jatkoa ajatellen, kuinka pitkään pidätte poikasia kelluvassa altaassa? Jos ajatellaan, että niitä on vain muutama? Voiko kasvattamista ajatellakaan ilman että hankkii ihan oikeaa toista akvaariota?
Kyllä harmittaa kun olin saanut jo niin isoksi. Oli jo lähellä pääakvaan päästäminen. Siellä on pari lehtikalaa niin kovin pieniä ei voi päästää.
Jatkoa ajatellen, kuinka pitkään pidätte poikasia kelluvassa altaassa? Jos ajatellaan, että niitä on vain muutama? Voiko kasvattamista ajatellakaan ilman että hankkii ihan oikeaa toista akvaariota?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Paremmin tietysti omassa akvaariossa kasvavat paremmin, omaa ruokaa, kunnon suodatus yms.
Minä pidän poikasia ensimmäisen elinviikon siinä semmoisessa kelluvassa synnytys "kipossa" sitten siiirrän poikaset varovasti sellaiseen verkko häkkyrään siinä ovat viikon jonka jälkeen ovat sen verta vahvempia että siirrän ne omaan poikasaltaaseen oleilemaan ja kasvamaan.
Kummallinen kyllä tuo kuolema juttu, en ole koskaan n. neljän vuoden kasvatusrupeamalla tuollaiseen törmännyt. Olisivatkohan siirrossa kärsineet. Pienet poikaset kun ovat erittäin herkkiä. Itse siirrän ne muovikipolla jolloin eivät joudu ilman kanssa lainkaan kosketuksiin. Tai sitten siinä muovisessa laatikossa oli joku "myrkky", tai siis bakteeri joka aiheutti myrkytyksen ja sen takia heittivät henkensä.
Pesitkö sen boksin hyvin?
Minä pidän poikasia ensimmäisen elinviikon siinä semmoisessa kelluvassa synnytys "kipossa" sitten siiirrän poikaset varovasti sellaiseen verkko häkkyrään siinä ovat viikon jonka jälkeen ovat sen verta vahvempia että siirrän ne omaan poikasaltaaseen oleilemaan ja kasvamaan.
Kummallinen kyllä tuo kuolema juttu, en ole koskaan n. neljän vuoden kasvatusrupeamalla tuollaiseen törmännyt. Olisivatkohan siirrossa kärsineet. Pienet poikaset kun ovat erittäin herkkiä. Itse siirrän ne muovikipolla jolloin eivät joudu ilman kanssa lainkaan kosketuksiin. Tai sitten siinä muovisessa laatikossa oli joku "myrkky", tai siis bakteeri joka aiheutti myrkytyksen ja sen takia heittivät henkensä.
Pesitkö sen boksin hyvin?
Sitä itsekin vähän epäilin
Että muovilaatikosta on irronnut jotain myrkkyä. Huuhtelin voimakkaasti kuumalla vedellä vain. Olisi pitänyt pestä paremmin...
Minäkin siirtelin poikasia muovikipolla. Olin kyllä joutunut siirtelemään melko usein viime aikoina, koska oli akvaarion siirto ja kun puhdistin kelluvan altaan pohjaa niin siirsin aina puhdistuksen ajaksi poikaset kippoon.
Mikä se on sellainen verkkohäkkyrä? Kumma kun akvaarioliikkeissä ei ole myytävänä isompaa kelluvaa allasta, vaikka sellaista laakeaa litteänmallista, jota voisi pitää isossa akvassa pintavedessä. Mikä on pienin akvan koko mitä saa valmiina kaupasta? Omassa kantakaupassa ei ole kovin pieniä. Saa nyt nähdä tuleeko vielä kokeiltua poikasten kasvatusta...
Minäkin siirtelin poikasia muovikipolla. Olin kyllä joutunut siirtelemään melko usein viime aikoina, koska oli akvaarion siirto ja kun puhdistin kelluvan altaan pohjaa niin siirsin aina puhdistuksen ajaksi poikaset kippoon.
Mikä se on sellainen verkkohäkkyrä? Kumma kun akvaarioliikkeissä ei ole myytävänä isompaa kelluvaa allasta, vaikka sellaista laakeaa litteänmallista, jota voisi pitää isossa akvassa pintavedessä. Mikä on pienin akvan koko mitä saa valmiina kaupasta? Omassa kantakaupassa ei ole kovin pieniä. Saa nyt nähdä tuleeko vielä kokeiltua poikasten kasvatusta...
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Re: 2 kk:n ikäiset platyvauvat kuoli, mikä meni vikaan?
Oliko suodatin otettu suoraan toimivasta altaasta ilman mitään pesuja, mikä suodatin, minkä kokoinen kippo, miten ruokit kakaroita (millä, minkä verran) tuonne kippoon? Mulla on villi arvas, varmistunee kun vastaat ylläoleviin.tipi70 kirjoitti:hankin niille muovisen isomman laatikon, johon laitoin pääakvasta vettä ja suodattimen. Ensimmäisen yön aikana kuoli 3, tänään loput. Laitoin aamulla elossaolleet takaisin pääakvaan kelluvaan poikasaltaaseen, mutta ei auttanut sekään. Siis mikä meni vikaan?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastauksia
Muovilaatikko on n. 15 l. En ehtinyt paljon poikasia siinä ruokkimaan kun kuolivat ensimmäisen yön aikana, mutta työnsin kyllä alussa jonkin verran hienonnettua hiutaleruokaa, jotta kotiutuisivat paremmin. Eivät kyllä sitä syöneet.
Suodatin oli vasta ostettu, mutta 2 vrk olin käyttänyt sitä toisessa "pöntössä" missä pidin osaa kaloista akvaarion siirron ajan. En pessyt välillä. Suodatin Hydor Pico -merkkinen, 20€ pintaan maksoi.
Jospa näistä tiedoista olisi apua mysteerin ratkaisemiseen? En tekisi samaa virhettä toistamiseen.
Suodatin oli vasta ostettu, mutta 2 vrk olin käyttänyt sitä toisessa "pöntössä" missä pidin osaa kaloista akvaarion siirron ajan. En pessyt välillä. Suodatin Hydor Pico -merkkinen, 20€ pintaan maksoi.
Jospa näistä tiedoista olisi apua mysteerin ratkaisemiseen? En tekisi samaa virhettä toistamiseen.
Re: Vastauksia
Suodatin ei ollut kerinnyt kypsyä tuossa ajassa. Olisiko tullut nitriittimyrkytys?tipi70 kirjoitti:Suodatin oli vasta ostettu, mutta 2 vrk olin käyttänyt sitä toisessa "pöntössä" missä pidin osaa kaloista akvaarion siirron ajan. En pessyt välillä. Suodatin Hydor Pico -merkkinen, 20€ pintaan maksoi.
96l+38l+20l
Niin, mahdollista kyllä.
Jälkeenpäin harmitti kun en älynnyt tehdä vesitestejä ennenkuin heitin veden pois. Mulla oli sillä suodattimella kaloja 2 vrk pöntössä, miksi ne ei kuolleet? Toisaalta taas, mulla oli se suodatin siinä välissä pari päivää "kuivilla". Oliko se ratkaiseva virhe?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Re: Niin, mahdollista kyllä.
Jos toisessa altaassa oli jo vanha ja käytetty, kypsä hiekkatipi70 kirjoitti:Mulla oli sillä suodattimella kaloja 2 vrk pöntössä, miksi ne ei kuolleet? Toisaalta taas, mulla oli se suodatin siinä välissä pari päivää "kuivilla". Oliko se ratkaiseva virhe?

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
Poikasaltaassa oli myös
hieman pääakvasta otettua hiekkaa ja kasveja. Vesikin oli suurimmaksi osaksi sieltä, tilkka puhdasta seassa. Mutta vaikuttaisi siis siltä, että syy ei ollut huonosti pestyssä muovilaatikossa vaan suodattimessa? Se tieto auttaa jo paljon jatkoa ajatellen.
Itselläni on pitkään ollut myös pienimuotoinen ongelma, joka on vihdoin ratkennut!
Pidin miljoonakalan, mustamollin ja platyn poikasia samassa 15l muovipurkissa kasvamassa. Millikset ja mustikset kasvoivat nopeasti, mutta platynpoikaset kuolivat aina. Tein päätelmän, että platyn poikaset ovat huomattavasti herkempiä erilaisille muutoksille, kuin nämä kaksi muuta lajia. Luulen kuoleman johtuneen liian pienestä purkista, suodatuksesta, hapetuksesta ja lämmityksestä, sillä en pitänyt lämmitintä. Ostin 60litraisen poikasakvan, johon panin kunnon pumpun, hapettimen ja lämmittimen. (poikasakvassa voi pitää lämpötilaa vähän korkeemmalla n.28c on hyvä) Nyt kaikki platynpoikasetkin pysyneet elossa.
Totesin, että platyn poikasia ei kasvateta 15 litraisessa, vaan ne tekivät miltei aina joukkoitsemurhan.
Pidin miljoonakalan, mustamollin ja platyn poikasia samassa 15l muovipurkissa kasvamassa. Millikset ja mustikset kasvoivat nopeasti, mutta platynpoikaset kuolivat aina. Tein päätelmän, että platyn poikaset ovat huomattavasti herkempiä erilaisille muutoksille, kuin nämä kaksi muuta lajia. Luulen kuoleman johtuneen liian pienestä purkista, suodatuksesta, hapetuksesta ja lämmityksestä, sillä en pitänyt lämmitintä. Ostin 60litraisen poikasakvan, johon panin kunnon pumpun, hapettimen ja lämmittimen. (poikasakvassa voi pitää lämpötilaa vähän korkeemmalla n.28c on hyvä) Nyt kaikki platynpoikasetkin pysyneet elossa.
Totesin, että platyn poikasia ei kasvateta 15 litraisessa, vaan ne tekivät miltei aina joukkoitsemurhan.
-
- Junior Member
Minä siirsin aikoinaan platynpoikaset ihan haavilla vaan omaan pikkuakvaan, jossa oli tilavuutta se 40L. Tässä akvassa oli lämppäri ja suodatin, paljon kasveja ja muutoinkin sisustus ihan niinkuin isommissakin akvoissa.
Osan siirsin suoraan "purkilla", kun suodattimen sisään hiippailleet poikaset kaadoin poikasakvaan sellaisenaan.
Poikaset kasvoi aina hyvin. Ruokin niitä ihan tavallisella hiutaleruoalla, jonka olin musertanut sormissa pieneksi.
Lopetin poikasten siirtämisen, kun totesin platykannan räjähtävän käsiin, jos ei luontaisesti ahneet isommat kalaset pistele ainakin osaa poskeensa. Urokset olin siirtänyt omaan altaaseensa jo aikaa sitten, mutta tunnetusti platyrouvat pukkaa noita pikkuisia maailmaan vielä puolikin vuotta viimeisimmän kuherrussession jälkeen.
Aina noita tuolla isossakin akvassa säilyi hengissä, kun kasvipöheiköitä oli runsaasti. Ovelimmat siis säilyivät. Tästä kannasta minulla on juuri kaksi platya jäljellä ja kantaa ajateelin lisätä tuossa jossain välissä, jotta saadaan kunnolla lajitovereita vanhoille rouville.
Osan siirsin suoraan "purkilla", kun suodattimen sisään hiippailleet poikaset kaadoin poikasakvaan sellaisenaan.
Poikaset kasvoi aina hyvin. Ruokin niitä ihan tavallisella hiutaleruoalla, jonka olin musertanut sormissa pieneksi.
Lopetin poikasten siirtämisen, kun totesin platykannan räjähtävän käsiin, jos ei luontaisesti ahneet isommat kalaset pistele ainakin osaa poskeensa. Urokset olin siirtänyt omaan altaaseensa jo aikaa sitten, mutta tunnetusti platyrouvat pukkaa noita pikkuisia maailmaan vielä puolikin vuotta viimeisimmän kuherrussession jälkeen.
Aina noita tuolla isossakin akvassa säilyi hengissä, kun kasvipöheiköitä oli runsaasti. Ovelimmat siis säilyivät. Tästä kannasta minulla on juuri kaksi platya jäljellä ja kantaa ajateelin lisätä tuossa jossain välissä, jotta saadaan kunnolla lajitovereita vanhoille rouville.