Platyvoittoinen kalasto 240-litraiseen
Valvoja: Moderaattorit
Platyvoittoinen kalasto 240-litraiseen
Hankin uuden 240l akvaarion. Vanhasta 128l akvaariosta perintönä kalasto jossa platyjä 5 ja miljoonakaloja 3, sekä pohjalla partamonni ja albiinomonnisia 4.
Akvassa hiekkapohja, ph 7, kokonaiskovuus 14, lämpö 24 astetta.
Haluaisin laajentaa kalalajistoa, platyjen ehdoilla. Olisko teillä tarjota joitain hyviä vaihtoehtoja tai linkkiä listaan/taulukkoon josta löytyisi vesiarvoihin sopivat kalat näppärästi?
Mikäli mielenkiintoisia vaihtoehtoja ei tarjolla ole, kuinka isoksi voi platy parven koon nostaa?
Akvassa hiekkapohja, ph 7, kokonaiskovuus 14, lämpö 24 astetta.
Haluaisin laajentaa kalalajistoa, platyjen ehdoilla. Olisko teillä tarjota joitain hyviä vaihtoehtoja tai linkkiä listaan/taulukkoon josta löytyisi vesiarvoihin sopivat kalat näppärästi?
Mikäli mielenkiintoisia vaihtoehtoja ei tarjolla ole, kuinka isoksi voi platy parven koon nostaa?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Itselläni 200 litraisessa tusinan verran mustamolleja ja lisäksi noin 30 platyä (koralleja, västäräkkejä yms. punaisia/oransseja). Itse tykkään tuosta erilaisten punaisten vilinästä, johon vaihtelua tuo musta. Skeidaahan tuo porukka kyllä pukkaa ihan kiitettävästi ja melkeenpä pari kertaa viikossa otan 40 litraa vettä vaihtoon. Eli siis musta-punaiselle-teemalle äänet täältä 

4 kissaa, koira ja 3 akvaa
-
- Junior Member
Minun hammaskarppi-pytyssäni uiskenttelee parin naarasplatyn kanssa muutama partamonni ja miekkisparvi, jonka yksilömäärää en ole laskenut hetkeen. Joku kymmenkunta niitä taitaa olla.
Enemmänkin olisi, ellei jostain käsittämättömästä syystä akvan lämmitin olisi aiheuttanut melkoista oikaria kalastolle ja tappanut kaikki isokokoiset kalat akvasta.
Se, miksi pikkukalat ui edelleen hyvissä voimissa, on minulle täysi arvoitus.
Tarkoituksena on hankkia lisää naarasplätysiä, eri värisiä kuin mitä nuo nykyiset (toinen on punainen mustalla pystöllä ja toinen n. tuxedo). Samoin lisään miekkisten määrää muutamalla eri sävyisellä, kuin nuo perinteiset punaiset.
Aianakaan minulla ei ole ikinä sattunut ristisiitosta noiden kahden lajin välillä. Liekö sitten synä se, että platyt on saaneet kundikavereista jo kylläkseen ja ovat vain tyytyväisiä, kun miekkisuros jahtaa omaa laumaansa. niillä oli kiihkeä kosija aikoinaan, jonka erotin niistä syntyvyyden säännöstelymielessä.
Enemmänkin olisi, ellei jostain käsittämättömästä syystä akvan lämmitin olisi aiheuttanut melkoista oikaria kalastolle ja tappanut kaikki isokokoiset kalat akvasta.

Tarkoituksena on hankkia lisää naarasplätysiä, eri värisiä kuin mitä nuo nykyiset (toinen on punainen mustalla pystöllä ja toinen n. tuxedo). Samoin lisään miekkisten määrää muutamalla eri sävyisellä, kuin nuo perinteiset punaiset.
Aianakaan minulla ei ole ikinä sattunut ristisiitosta noiden kahden lajin välillä. Liekö sitten synä se, että platyt on saaneet kundikavereista jo kylläkseen ja ovat vain tyytyväisiä, kun miekkisuros jahtaa omaa laumaansa. niillä oli kiihkeä kosija aikoinaan, jonka erotin niistä syntyvyyden säännöstelymielessä.
Miekkapyrstöt ja miljoonakalat tulevat ensimmäisenä mieleen. Minulla on platyjen seurana parvi miekkapyrstöjä. Tetroista keskikovaan veteen sopeutuvia ovat ainakin intiaaninsulat (joita aion hankkia piakkoin parven, kunhan olen ensin myynyt miekkapyrstöt). Oli niitä keskikovaan veteen sopivia tetroja muitakin, kun hain itse lajeja omaan akvaariooni. En vain muista mitä.
"Äiti toivoi pojasta poliisia tai pappia, mutta tuli intiaani" Jarkko Martikainen, YUP
Platyjen ja miekkapyrstöjen yhdessäpitämisen ongelma on se, että voivat sekaantua toisiinsa.
Eikä nuo kahden lajin sekasiköt kai ole kovin toivottavia. Tuskin se nyt maailman vaarallisintakaan, jos sekayksilöitä ei kauppaa eteenpäin toisen lajin puhtaina edustajina tms.
Multa pisteet intiaaninsulille platyjen kavereiksi
Tai sitten platyjen väriskaalaa laajentamaan vaan, vaikka melkoisia risteytyksiä niistäkin sitten tulee.
Meillä platyt sikiää kyllä aika hurjasti, mutta kyllä noille poikasille tuntuis olevan kysyntää.

Multa pisteet intiaaninsulille platyjen kavereiksi

Meillä platyt sikiää kyllä aika hurjasti, mutta kyllä noille poikasille tuntuis olevan kysyntää.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Eikös raitarasbora ole aika tavalla samanlaisen veden laji kuin platytkin: emäksistä, keskikovaa ja viileää vettä. Iso parvi niitä olisi kyllä komea.
Mutta kun akvaariossa kerran on jo kaksi parvea, mikset nostaisi sekä platyjen että miljoonakalojen määrää jonnekin 15-20 tienoille? Kyllähän niistäkin väriloistoa saa.
Albiinomonnisiakin voisi sitten lisätä ainakin toiset neljä, ja miksei enemmänkin.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta kun akvaariossa kerran on jo kaksi parvea, mikset nostaisi sekä platyjen että miljoonakalojen määrää jonnekin 15-20 tienoille? Kyllähän niistäkin väriloistoa saa.
Albiinomonnisiakin voisi sitten lisätä ainakin toiset neljä, ja miksei enemmänkin.
-
- Junior Member