Vaihtelua ruokaan

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Serafia
Member
Member

Vaihtelua ruokaan

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Tässä ilmoittautuu yksi ilkeä akvaarionomistaja, joka on ruokkinut kalojaan vain kuivamuonalla [:I] , mutta haluaa tehdä parannuksen. Mikä on helpoin tapa saada vaihtelua kalojen ruokaan? Mitä liikkeissä myydään, mitä voi itse kotona väsätä? Tästäkin on varmaan ennestään keskusteltu, mutten löytänyt haulla yhtäkkiä mitään. Joten viksummat, ohjatkaa mut oikeeseen ketjuun, tai kertokaa tässä jotain. :) Kiitokset etukäteen. :D
Phedra
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Phedra »

Viisaudesta nyt mene ja tiedä mutta....
Minä ostin kaupasta hiutale- ja raeruokaa ja sitten sellaisia tetra delicafresh juttuja eli ne on yksittäin pakattuja 2 syöttökerran annos yhdessä pussissa ja niitä on "eri makuja".
Mulla on niitä punaisia hyttysen toukkia hyytelössä ja hyvin näyttävät maistuvan kaloille.
Niillä saa ainakin jonkin verran vaihtelua ruokiin. :P
Elven
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Elven »

Pakasteruuat on hyviä, niitä on montaa sorttia. Riippuen ihan miten isosuisia kaloja sulla on.
Kuivaruokiakin voi antaa monipuolisesti, esim. pakastekuivattuja tai jotain. Eli kun purkki loppuu, älä osta samanlaista tilalle, vaan vaihtelun vuoksi joku muu purkki välillä.

Ja joku muu saa kertoa niistä itsesotkettavista ruuista, mä tyydyn eläinkaupan antimiin. :mrgreen:
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Liputan kyllä tuon räkmixin puolesta. Kelpaa myös muille kuin kirjoahvenille, esim. hunajarihmakalat ovat hulluina sihen, samoin sitruunatetrat ja leväbarbit. Myön pakastesurviaiset ovat suosittuja ja halvempia kuin nuo Tetran hyytelöt.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
piip
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piip »

Mulla on omat päivät eri ruoille. [:I] Ehkä tää tässä tasaantuu, kun harrastusta on jatkettu kauemmin kuin tää pari kuukautta, mut toistaseks pitää vielä hössöttää! :P
Eli aina vedenvaihtojen jälkeen annan kaloille pakastesurvareita. Mä oon keksiny ihan omassa päässä, että se auttaa kaloja kestämään vedenvaihtostressin paremmin, kun tietävät saavansa herkkua sen jälkeen! :P Ainakin hullun tavalla ovat survareiden kimpussa, harmi vaan, kun ei oo kahta kättä enempää, että kaikki mahtus kerralla kädestä syömään! :)
Kolmena päivänä viikossa annan pelkkää hiutaletta ja pohjatabuja.
Kahtena päivänä lisään sekaan vielä kuivattua vesikirppua tms.
Ja yhtenä päivänä rakeita ja/tai räxmixiä hiutaleiden lisäksi.

Lisäks annan välillä katkarapuja jotka eivät jostaan syystä ole suurta suosiota saaneet.
Ja kesäkurpitsaa, kurkkua ja paprikaa levänuoliaiselle ja partikselle noin kerran pari viikossa!
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Tänään kokeilin eläviä survareita, kun appi oli ostanut viikonlopun pilkkireissua varten,hyvin kelpas..Oli vaan aikaspaljon isompia kuin ne pakastelierot! Muuten syötän monipuolisesti eri hiutaleita, raeruokia, tabletteja, eri ötökkäpakasteita jne. räkmixiä en oo tehnyt vielä, mut ehkä joskus. Nyt on niin monta purkkia auki, että täytyy ne syötellä ensin pois. Ja kesällä täytyy koittaa kerätä sadevesitynnyristä (räystään alla) itikantoukkia eläväksi ruuaksi.
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Serafia
Member
Member

Wau, kiitti! Tollasta täytyy väsätä! :D

Mitä suosittelisitte liikkeestä ostettavaksi (ollaan huomenna menossa, joten olis kiva jos joku vastais nopsaan)? Kyllähän ne liikkeessäkin neuvoo tietty, mut ei viitsis ihan noviisilta vaikuttaa... 8-)
piip
Junior Member
Junior Member

Pyydä vaiks pakastesurvareita! :P
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Meilläkin on nuo omat viikonpäivät eri ruuille. Räkmixiä joka toinen päivä, välipäivinä kuivamuonaa kuten cichlidstiksejä ja lauantain oskarit tietää oikein hyvin; kun porukka pyörii kylpytakeissaan olohuoneessa niin silloin kannattaa odottaa lasin vieressä kun luvassa on surviaisia [;)] .
Serafia
Member
Member

Kiitokset vastauksista! :D
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Iltaa kaikille mie oon syöttäny noita meijän kaloja seuraavasti
joka toinen päivä kuiva ruokaa eri merkkistä ja joka toinen päivä pakastesurviaisia. Ja tietysti miliksen poikasille poikasruokaa.
Partamonneile oon antanu jokapäivä jotain tuoreruokaa ja myös niitä levä tabletteja. Tuoreruoka on herneitä kurkkua salaatia hedelmiä sekä porkkanaa. :mrgreen: :mrgreen:. Kuiva ruokana meillä on hiutaleita tubifex kuutioita sekä niitä rakeita. Yks ruoka mistä mun kalat tykkää on myös noi kun on noita pilkkitoukkia nii kun ne koteloituu nii avaa toisesta päästä semmosen kotelon, ja ottaa neulalla sen puoliks kärpäseks kehittyneen toukan pois ja laittaa akvaan. :mrgreen:
Serafia
Member
Member

No niin. Tänään lähti viherkalasta mukaan kaksi pakettia survareita, mutta mitenkäs niitä noille kaloille annetaan? Tuolla pakasteessa lojuvat nyt ja katselin niitä, että huh huh mitä jääpaloja. Ei kai niitä sellasenaan voi altaaseen heittää? :mrgreen: Neuvokaa nyt tyhmää...
joosa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja joosa »

Minä ainakin nakkaan survarit ja muut pakasteöttiäiset suoraan vaan altaaseen, siellähän ne hiljalleen sulaa. Jotkut kyllä sulattaa ja huuhtasee ensin... Kukin taaplaa tyylillään. :)
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Sellaisenaan vaan sekaan. Kyllä ne niin hyviä kalojen mielestä on etteivät jää pohjalle lojumaan.
piip
Junior Member
Junior Member

Minusta on tosi kiva sulatella sitä jääpalaa siinä vedessä! :P Tulee niin kivasti koko porukka syömään kädestä! :D
Serafia
Member
Member

Ai, no hyvä, jos ei tarvi erikseen sulatella. AAttelin vaan, et onko vaarallista laittaa jäistä ruokaa kaloille, mut jos ei, niin hyvä.

Kiittää! :D
miranelda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja miranelda »

Meillä paras vaihteluruokaan on kolme eri purkkia kuivaruokaa, joka rukintakerralla eri purkista. Lisäksi jotain pakasteesta muutaman kerran viikossa.
Äänestä kuvaani tästä! Odota käyttöliittymän latausta, valitse väri, paina jatka, oikea yläkulma Skippaa intro ja kuva tulee näkyviin.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Ruokapurkkeja n. 25 erilaista, sekä pakasteita yksi pakastinlokerollinen. Tuoreruokina kätevästi menee valkosipulin puristimen läpi simpukat, katkarapu, kala. Myös erilaiset mädit ovat herkkua täällä. Niitä muistettava huuhdella suolapitoisuuden takia.
Räkmixiä saa myös valmispakasteena, sekä Rainin katkislastuista tykkäävät kaikki paitsi kilppari.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Jossain vaiheessa täällä oli myynnissä eläviä surviaisia (50cnt/pieni pussi). Harmi kun ei enää ole näkynyt. Onko näitä yleensä akvaariokaupoissa?
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Elävät surviaiset löytyvät kalastustarvikkeita myyvistä liikkeistä.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Hieman OT mutta minä kanssa heitän pakasteruuat suoraan altaaseen.
Olin tässä sitten muutaman päivän pois kotoa, ja yleensä kalat paastoavat minun poissa ollessani, mutta tälläkertaa oli niin paljon poikasia, että pyysin isäntää ruokkimaan pari kertaa päivässä. Näytin pakastimesta pussin mistä murtaa räkmixiä pikku palat altaisiin. Kotiin tullessani ihmettelin lusikkaa lampun päällä.
Meidän ukkeli joka ei yleensä välitä kaloista tuon taivaallista oli järkeillyt, että pienet poikaset kuolevat heti jos jäistä ruokaa joutuu niiden mahaan, ja sulatellut ne lusikassa ennen tarjoilua. Hellyttävä välillä :)
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Mä teen kaloille purkeista ruokasekoituksia. On yksi purkki, johon sekoittelen kaikkea mitä löytyy ja siitä sitten tarjoilen. Muut ruokapurkit ovat jääkaapissa eikä niitä tarvitse turhaan availla -> vitamiinit yms. säilyy paremmin.
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Kelpaako lehtikaloille esim. katkarapu vai onko liian suolaista? Normaali pakaste katkarapu? Ja partamonneille voi antaa pakasteherneen?
Miten käy vesiarvoille jos kukaan ei syö vaikka yhtä pakastehernettä sieltä ja se jää sinne pohjalle?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Moro mie oon tehny silleen kun oon antanu partamonneille tuoreruokaa
annan sen ruuan aamulla ja otan seuraavana aamuna pois
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”