Käytetyn akvaarion osto, mitä pitää ottaa huomioon?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lekri
Starting Member
Starting Member

Käytetyn akvaarion osto, mitä pitää ottaa huomioon?

Viesti Kirjoittaja Lekri »

Hei!

Olen ehkä ostamassa käytetyn akvaarion nykyisen ikivanhan tilalle.
Tarjolla olisi n. 160 l JOKI-akvaario, kuulemma kaksi vuotta vanha. Mukaan tulisi melko uusi suodatin, yksiputkinen valaisin ja alumiinijalusta. Kuitteja ei kuulemma ole tallella, mikä hieman itseäni epäilyttää, kun suodatinkin on kuulemma vasta joulukuussa ostettu.
Mihin asioihin minun kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota ja minkälaisen hinnan olisitte valmiit maksamaan tuosta paketista?
Koska olen aika noviisi akvaarioasioiss, kertoisitteko miten tuo alumiinijalusta toimii? Onko se pelkkä kehikko, ja jos on, mitä akvaarion alle laitetaan ns. pohjaksi? Sitä vesivaneriako ja sitten styroksia/retkipatjaa?
Tämän hetkisen akvan saimme sukulaisilta ilmaiseksi jonkinlaisen tavallisen kaapin kanssa, joten kokemusta ostamisesta ei ole ollenkaan.

Suurkiitos mikäli joku viitsii vastata!
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Hintaan vaikuttaa paljon jo se, että onko suodatin sisä vai ulkosuodatin, merkki ja malli jne. altaan silikonien kunto, pitäisi 2 vuotta vanhassa olla todella hyvä vielä mutta koskaan ei voi olla satavarma altaan iästä ellei ole itse uutena hankkinut...

Alumiinijalusta toimii juuri niin kuin itsekkin meinasit, eli altana ja jalustan väliin vaneri ja styroxi/retkipatja tms.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Tarkistaa lasit ja silikonit, laseissa ei pitäisi hirveitä naarmuja olla, jos vasta 2v vanha. Yksiputkinen valaisin saattaa olla riittämätön, riippuen millaisia kasviksia halua laittaa, joten voi olla et joudut satsaa lisävalaistukseen. Kuittien puuttuminen ei sinänsä ole välttämättä epäilyttävää, itse onnistun aina hävittämään kuitit.. Ostin mm. 40l akvaariopaketin loppuvuodesta, enkä oo enää varma löytäisinkö kuittia, jos sitä tarttisin... [:I]

Sinänsä voisin heittää tuollaisesta paketista tarjouksen noin 100 euroa, jos myyjä vaikka suostuisi myymään, yleisesti akvapaketeissa (käytetyissä) hinta kulkee lähellä litroja) ja kun tuohon tulee tosiaan jalustakin mukaan. 160 euroa voi olla vielä ihan käypä hinta, mutta en itse ainakaan maksaisi yli 180 (ja senkin vaan, jos allas priimakunnossa ja suodatin on kunnollinen esim. ulkosuodatin tai ylimitoitettu sisäsuodatin)
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Kannattaa katsoa ovatko lasit naarmuiset vai siistit, ja ovatko ne asianmukaisen paksut suhteutettuna altaan korkeuteen, ja tietysti saumojen kunto. 2 vuotta vanhassa altaassa ei saisi kyllä olla kummassakaan vielä mitään vikaa, ellei sitten allasta ole pidetty huonosti.

Vanerin ja retkipatjan hankkiminen maksaa jonkin verran, jos ne eivät kuulu pakettiin, ja yksiputkisella valaisimella tuskin saa 160-litraisessa kasvatettua muuta kuin vähään tyytyviä kasveja.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Re: Käytetyn akvaarion osto, mitä pitää ottaa huomioon?

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Lekri kirjoitti:Hei!

Olen ehkä ostamassa käytetyn akvaarion nykyisen ikivanhan tilalle.
Tarjolla olisi n. 160 l JOKI-akvaario, kuulemma kaksi vuotta vanha. Mukaan tulisi melko uusi suodatin, yksiputkinen valaisin ja alumiinijalusta. Kuitteja ei kuulemma ole tallella, mikä hieman itseäni epäilyttää, kun suodatinkin on kuulemma vasta joulukuussa ostettu.
Mihin asioihin minun kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota ja minkälaisen hinnan olisitte valmiit maksamaan tuosta paketista?
Tuo altaan merkki särähtää omaan korvaan aika pahasti, itse en maksaisi edes uudesta tuollaisesta euroakaan.
Jotain vajaata satasta voisi noista muista romppeista tarjota, riippuen paljon suodattimen merkistä.
Panu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Panu »

Jos ei paljoa tarvi korjata niin tarjoa vaikka 70€ koko roskasta. Yli sataseen ihan järjetöntä lähteä ton tason akvasta(248 litrasesta uudesta paketista Göran pyytää 250€). Jos myyjästä tarjous tuntuu matalalta niin muistuta, et JOKI on akvojen Lada ja tarjous sen mukaan :P .
OT: noi käytetyt sisäpöristimet on sit oma lukunsa. Jos kyseessä ei ole 2048 tai 2252 en tarjoaisi niistä femmaa enempää...
Lekri
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista!
Minkä paksuiset lasit sitten pitäisi tuon kokoisessa akvaariossa olla?
Leveys on kuulemma 79 cm ja korkeus 55cm.
JJf
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJf »

Panu kirjoitti:Jos myyjästä tarjous tuntuu matalalta niin muistuta, et JOKI on akvojen Lada ja tarjous sen mukaan :P .
Kerokaahan nyt aloittelijalle, mitä eroa on akvojen Ladalla ja Mersulla. Käsittääkseni akvaariossa on muutama lasilevy ja mahdollisesti muutama listanpätkä. Miten hyvät ja huonot eroavat toisistaan? Miltä kohdalta Akvastabil on parempi kuin muut?
"Äiti toivoi pojasta poliisia tai pappia, mutta tuli intiaani" Jarkko Martikainen, YUP
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Kertokaa mullekin:D Eilen haettu JOKI-akva on meillä ainakin siistiä jälkeä, mustat silikonit kulmissa on nätit ja siistit. Altaan yläreunassa menee kolmessa kohdin leveät poikittaiset lasituet, sekä pitkittäiset tuet. Lisäksi pohjassa on vahvikkeet, ja lasi on 1 cm paksuista.

Tukevampaa akvaariota en ole eläissäni nähnyt. Esim. entisen 130cm vanhan giant altaan yksi alumiininen poikittaistuki joka oli ruuveilla kiinni, näyttä nyt aika heppoiselta. Ruuvit ovat myös ruostuneet kovasti.

Kannattaa käydä katsomassa ostettavaa akvaa, ja tarkistaa onko silikonit suht levättömät eivätkä repsota mistään. Jos ei pääse katsomaan ennen ostohetkeä, niin sitten lähikuvia saumoista sähköpostiin. Yleisesti "ne on ihan hyvät", "pitää vettä" tarkoittaa että silikonit on melkosen huonot.

----------------------

Niin ja tuolla JOKI-akvan puujalusta-allas-kokonaisuudella on neljä vuotta takuuta. Mites muiden allasvalmistajien kanssa?
*laa la laa*
Panu
Junior Member
Junior Member

JJf kirjoitti: Kerokaahan nyt aloittelijalle, mitä eroa on akvojen Ladalla ja Mersulla.
Kernaasti hyvä harrastetoveri. Lada ja Mercedes. Lasinpaksuuksista juttua täältä.
Tuo korkeus 55 cm on tosi paljon noin vähäiseen litramäärään ja antaisi lasien normivahvuuksiksi 10 mm. Ymmärrän, että tästä on kiistelty aikaisemmin ja hakua käyttämällä löytää kaikki ne ohuemman/halvemman lasin ilosanomaa kannattavat mielipiteet. :?
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Panu kirjoitti:
JJf kirjoitti: Kerokaahan nyt aloittelijalle, mitä eroa on akvojen Ladalla ja Mersulla.
Kernaasti hyvä harrastetoveri. Lada ja Mercedes. Lasinpaksuuksista juttua täältä.
Tuo korkeus 55 cm on tosi paljon noin vähäiseen litramäärään ja antaisi lasien normivahvuuksiksi 10 mm. Ymmärrän, että tästä on kiistelty aikaisemmin ja hakua käyttämällä löytää kaikki ne ohuemman/halvemman lasin ilosanomaa kannattavat mielipiteet. :?
Meillä on kaikki lasit 8 mm + kolme leveää poikittaistukea yläreunassa. Pohjalasin paksuus oli muistaakseni 10 mm. Meillä siis puutorin 180 x 45 x 55(korkeus) loota.

------------------------

Edelliseen, akvassa on siis kolme leveää poikittaistukea tuossa about 50 cm korkeudella, jonka lisäksi samalla korkeudella poikittaitukien päällä menee myös pitkittäistuet. Eli tosi tukeva.

Tuota normitusta ei täyttänyt ainakaan meidän entinen 128-litrainen uutena ostettu Giant. Mitat 80 x 40 x 40 ja oli reilusti alle puolen sentin lasia, hirmu ohuen tuntuista. Varsinkin verrattuna saman kokoiseen edeltäneeseen JUTAan, joka oli selkeästi paljon paksumpaa lasia.

Epäilen, että meidän juuri JOKI-akvalla korvattu 130 cm allas ei myöskään voi olla niin paksua kuin olisi tuossa listassa, sen verran kevyesti sitä nostelee. Kyseessä vanhempi Giant-malli.
*laa la laa*
JJf
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJf »

Panu kirjoitti:Kernaasti hyvä harrastetoveri. Lada ja Mercedes. Lasinpaksuuksista juttua täältä.
Eli kysymys on lasin paksuudesta? Ulkonäköhän on makuasia, enkä ota siihen kantaa. Sanonpahan vain, että kummassakaan kuvassa näkyvää allasta en omaan asuntooni viitsisi ottaa.
"Äiti toivoi pojasta poliisia tai pappia, mutta tuli intiaani" Jarkko Martikainen, YUP
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

On valittu tuohon linkkiin varmaan koko Puutorin rumin allas, ovelaa [;)]Kuvassa taitaa olla pääasiassa vielä tuo itse terraario..
Meillä siis tällainen, toisessakin ketjussa sama kuva. Omaan makuuni akvaarioiden bmw :mrgreen:
Kuva
*laa la laa*
Panu
Junior Member
Junior Member

JJf kirjoitti: Eli kysymys on lasin paksuudesta?
Niin no, sua kiinnosti mitä tarkoitin autovertauksellani ja Lekriä turvallinen lasinpaksuus. En mäkään ottaisi kumpaakaan noista kotiani koristamaan, Deltecci on noin perheauton hintainen ja se toinen, niin se toinen, se on Joki. :mrgreen:
Lekri
Starting Member
Starting Member

Ymmärsinkö oikein attä kaikkien tuon akvan lasien tulisi olla 10 mm paksut, jotta se olisi varmasti turvallinen?
Entä onko akvaarion kestävyyteen vaikuttanut jotenkin mikäli edellinen omistaja on sitä tuon 2 vuotta (?) pitänyt ainoastaan alumiinijalustan päällä, ilman niitä vanereita yms. kamoja?
Tämän paketin saisi todennäköisesti suht halvalla, mutta jotenkin kokonaisuus epäilyttää. Ja koska en tiedä yhtään mitään akvaarion ostamisesta, en oikein luota omaan arviointikykyyn. Akvaario sijaitsee sen verran lähellä, että voin sitä käydä katsomassa ennen ostopäätöksen tekoa, mutta ilman kokemusta asiasta siitä ei välttämättä ole paljon hyötyä...
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Vaikka se olisi kuinka paksua lasia, niin ei se silti ole VARMASTI turvallinen.

Käy katsomassa miltä loota näyttää, ja mieti kaikessa rauhassa. Akva saattaa näyttää tosi hienolta, jos on kalat ja kasvit sisällä, ja tulee helposti tehtyä hätiköityjä päätöksiä. Silikoneista kyllä näkee aika hyvin onko ne hyvät, siistit ja levättömät.
*laa la laa*
cooper
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja cooper »

mä en ostais käytettyä mun kaveri osti ja se alko vuotaa ja parketti lattia pilalla mut jos tiedät et se ei vuoda mikäpäs siinä mut se hinta on jotai 200-260e en osaa sanoa jotai sinnepäi jos se suodatinja... :mrgreen:
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Pysy pois pitkän matkan päästä puutorin altaista.
Yritys on tunnettu siitä, että tekee altaat liian ohuesta lasista (vrt halpa hinta) Ainoastaan tuotemerkkejä muuttamalla se pysyy pois vakuutusyhtiöitten mustalta listalta. Kehoitan unohtamaan koko jutun.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Teemu Salonen kirjoitti: Yritys on tunnettu siitä, että tekee altaat liian ohuesta lasista
Niin kuinka monella meistä on akvaarion hajoaminen aiheutunut tuosta liian ohuesta lasista, hmm näin äkkiseltään tulee mieleen Jorgin altaan räjähtäminen tuossa joku aika sitten, niin ja tuo allas taisi olla Akvastabil...

Itsellä tuo paljon parjattu Puutorilainen on tuossa olkkarissa ja en voi kyllä sanoa, että lasi olisi liian ohutta, kauttaaltaan 12 mm, poikkituet mukaan lukien. Kauppi on kuitenkin aika varma tuotteestaan, kun myöntää niille 3 vuoden takuun.

Kaikkien valmistajien akvaarioita varmasti hajoilee säännöllisesti, koska samaa lasiahan ne ovat.
Mistä näistä tietää..
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Itseasiassa eivät ole samaa lasia.

Lasejakin myydään monissa laatuluokissa. Tietääkseni yksikään akvaariovalmistaja ei käytä tätä ykköluokan lasia.

Takuu sinänsä on vain mainoskikka. Myyjä' vastaa tuotteestaan niin kauan kun se on olemassa.Mikäli 30 vuotta vanha oikeassa käytössä ollut allas rupeaa vuotamaan, on myyjä velvollinen korjaamaan vian. Näin se vaan menee.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Teemu Salonen kirjoitti:Takuu sinänsä on vain mainoskikka. Myyjä' vastaa tuotteestaan niin kauan kun se on olemassa.Mikäli 30 vuotta vanha oikeassa käytössä ollut allas rupeaa vuotamaan, on myyjä velvollinen korjaamaan vian. Näin se vaan menee.
Joo, mitenköhän tuossa käytännössä kävisi? :roll:

Mä ostin muuten käytetyn 200-litraisen akvaarion ja olen ollut tyytyväinen. Hieman ihmistuntemusta käytin apuna, sillä tuo ei suinkaan ollut eka harkinnassa ollut allas, ja muutaman hylkäsin myyjän jotenkin vain epäluotettavan olemuksen/käytöksen takia. Kaveriani huijattiin kerran pahemman päälle, ja siitä oppineena osasin varoa tiettyjä merkkejä, kuten myyjän hätäisyyttä ostotilanteessa.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Teemu Salonen kirjoitti:Pysy pois pitkän matkan päästä puutorin altaista.
Yritys on tunnettu siitä, että tekee altaat liian ohuesta lasista (vrt halpa hinta) Ainoastaan tuotemerkkejä muuttamalla se pysyy pois vakuutusyhtiöitten mustalta listalta. Kehoitan unohtamaan koko jutun.
Hmm. Aika hurjia väitteitä.
Olen itse hankkimassa Puutorilta n.550 litran allasta. En ole kysynyt lasinpaksuutta, täytyykin kysyä. Paljonko se pitäisi olla 180 x 51 x 60 cm altaassa ?

Mä en usko että kauppias voi olla niin tyhmä että vaarantaa omaan maineensa teettämällä liian ohuesta tai muutoin huonosta materiaalista altaita myyntiin. Jos Puutorin altaat onkin ihan suositusten mukaisia ja jotkut tunnetummat ja suosituimmat valmistajat tekee vaan paksummasta lasista? Meillä niitä on ollut kaksi eikä mitään ongelmaa.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Zaphood
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

Mimosa X kirjoitti:
Olen itse hankkimassa Puutorilta n.550 litran allasta. En ole kysynyt lasinpaksuutta, täytyykin kysyä. Paljonko se pitäisi olla 180 x 51 x 60 cm altaassa ?
Meidän 120x60x60 on 12mm lasia. Sit jos haluaa vakuutuksen yhtiöltä (siis vakuutusyhtiöltä allasvahingolle), on sielläkin joitakin reunaehtoja, myös lasin paksuudelle...
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Zaphood kirjoitti:
Mimosa X kirjoitti:
Meidän 120x60x60 on 12mm lasia. Sit jos haluaa vakuutuksen yhtiöltä (siis vakuutusyhtiöltä allasvahingolle), on sielläkin joitakin reunaehtoja, myös lasin paksuudelle...

Ai vakuutusyhtiökin on kiinnostunut lasin paksuudesta 8O . Mulla on vakuutukset Fenniassa.

Vielä tuohon autovertaukseen. On ihmisiä jotka eivät voi kuvitella omaan olkkariinsa enää muuta kuin taulutelkkaria, eikä tavallinen "vanhanaikainen" enää kelpaa. Ja stereot pitää olla kaiuttimineen huippuluokkaa jne. Itse kuulun siihen sakkiin, jonka mielestä hiukan särisevä radiokin on ihan hyvä, ja kämpässä voisi olla vaikka vain matkatelkkari. Ei ainakaan tauluteeveetä tarvii olla. Minusta ainakin Puutorin Joki-akvaariot on ihan ok näköisiä (vaikka jossain vaiheessa taisin mutista jotain päin vastaistakin). Toki akvaario voisi olla hienompikin, puujäljitelmälistat yms., mutta tuo kelpaa oikein hyvin mulle. Siitä olen tyytyväinen itseeni :).
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”