180-litraisen kalasto (oli:Ei osaa päättää ei :-/)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

180-litraisen kalasto (oli:Ei osaa päättää ei :-/)

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Eli ongelma jatkuu..

Jokin aika sitten suunnittelin 180-litraisen kalastoksi seuraavaa:
- monnisten parvea, 10 yksilöä
- 10-20 kardinaali- tai neontetraa
- jotain kääpiöahventa, onko pariskunta parempi vai ukko ja esim. 3 akkaa?
tai ahventen tilalle
1 + 3 taistelukalaa
Mutta..minulla on jo seura-allas (540 litrainen), eli miksi tehdä toinen?!

Sitten ihastuin ja ahmin tietoa malawiahvenista. Olin jo 100% varma, että teen malawialtaan. Asiaa hetken pyöriteltyäni tulin kuitenkin siihen tulokseen, että allas on valitettavan pieni niille..

Tämän jälkeen mielessä ehti käydä hammaskarpeille pyhitetty allas, mutta..en voisi ottaa altaaseen isoiksi kasvavia miekkiksiä, enkä purjemolleja. Miljoonakaloja taas on äidilläni, eivätkä ne minua viehätä, joten ei niitä. Koon puolesta vaihtoehdoiksi jäisi kirjoplatyt, platyt ja mollit. Mutta..mollit kaipaa lämpimämpää vettä kuin platyt ja kirjoplatyt, joten ei kai näitäkään.

Eli mitä?
Ehdotuksia tarvitaan.
Voisiko tuohon laittaa erilaisia kirjoahvenia? Toisaalta jokin laji tai biotooppi voisi olla kiva vaihtoehto.
Taunus76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Suosittelen kyllä sinulle molleja ja platyjä. Itsellä on hammaskarppiallas 180L ja onhan se tosi kiva seurata lisääntymistä.

Nyt on vaan hammaskarppiharrastus vähän hiipunut, otan muita kaloja siihen kunhan entisistä aika jättää.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Taunus76 kirjoitti:Suosittelen kyllä sinulle molleja ja platyjä. Itsellä on hammaskarppiallas 180L ja onhan se tosi kiva seurata lisääntymistä.
Onko sinulla mitä värimuunnoksia noista?

Lisääntyykö muuten platy ja molli keskenään? Oolen kuullut, että platy ja miekkis kylläkin, mutta entä molli?

Millaisissa lämmöissä sinulla ko. lajit elävät. Mitä itse katselin tuolta faunattaren sivuilta, niin siellä mainittiin, että platyjen läpötilatoive olisi 22-25, kirjoplatyjen 20-25 ja mollien 25-28, tosin villimuoto (joka siis on mikä?) kestää jopa +18 astetta.

Miten sitten oletko lisännyt altaaseesi suolaa? Kuinka kovana (dH) pidät vettä?
ellaf
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Jos onkin malaweille liian pieni, mutta oletkos ajatellut Tanganjikaa? [;)] Tuohon menisi jo moni kaunis kivikkolaji, esim. suvuista Julidochromis ja Neolamprologus, ainakin sen perusteella mitä itse olen lukenut. Omakohtaista kokemusta ei ole. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että Tanganjika-biotooppi olisi monin verroin kiintoisampi projekti laittaa ja seurata kuin nuo synnyttävät hammaskarpit. Ja arvatenkin myös mielenkiintoisempi kuin Malawiallas. Eri mieltä saa tietysti vapaasti olla. :mrgreen:
Kolme pientä kalallista kasviallasta
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

ellaf kirjoitti:Jos onkin malaweille liian pieni, mutta oletkos ajatellut Tanganjikaa? [;)] Tuohon menisi jo moni kaunis kivikkolaji, esim. suvuista Julidochromis ja Neolamprologus, ainakin sen perusteella mitä itse olen lukenut. Omakohtaista kokemusta ei ole. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että Tanganjika-biotooppi olisi monin verroin kiintoisampi projekti laittaa ja seurata kuin nuo synnyttävät hammaskarpit. Ja arvatenkin myös mielenkiintoisempi kuin Malawiallas. Eri mieltä saa tietysti vapaasti olla. :mrgreen:
On se tuokin käynyt mielessä..
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

ei 180 litranen ole malaweille liian pieni, sillä siihen litramäärään on olemassa paljonkin lajeja.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

paul kirjoitti:ei 180 litranen ole malaweille liian pieni, sillä siihen litramäärään on olemassa paljonkin lajeja.
Katselin sivujasi, ja nämä menisivät tietojesi (mikä muuten sinulla on olut lähteenä, kun nuo tiedotkin vaihtelevat lähteittäin?) mukaan 180 litraiseen:

RIKKIKEISARIAHVEN - Aulonocara maylandi 150l
SINIHUULIAHVEN - Labidochromis caeruleus 150l
HUULIAHVENLAJI - Labidochromis sp. Hongi 100l
SINIVIIVAMALAWIAHVEN - Melanochromis cyaneorhabdos 100l
ORANSSIMALAWIAHVEN - Metriaclima estherae 150l
KUUSIRAITAMALAWIAHVEN - Pseudotropheus demasoni 100l

Olisiko liikaa, jos ajattelisi ottavan 1+2 ja kolmea eri lajia?

En haluaisi tarjota vain nippanappa sopivia oloja kaloille. Nämäkin kun tuppaavat lisääntymään. Eikä tuommoisessa 180-litraisessa ole niin kovinkaan isoa tilaa uida karkuun kaveria, joka on päättänyt olla aggressiivisella tuulella :roll:

Mutta puhu vain lisää ympäri, se on näiden malawien kohdalla todella helppoa :mrgreen:
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Suosittelisin 1-2 lajia joissa vähintään 2 koirasta per laji, jotta koiraiden väritys tulee esille. Naaraita 2 tai enemmän per koiras.
Demasoni on ehkä yleisin pienen altaan malawi, mutta pitää muitaa ottaa niitä heti kunnon parvi.

Hongi on myös yleinen laji joka menee mainiosti tuohon.
(minulla on kaksi myynnissä ;) )
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Taunus76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

f_isu kirjoitti:
Taunus76 kirjoitti:Suosittelen kyllä sinulle molleja ja platyjä. Itsellä on hammaskarppiallas 180L ja onhan se tosi kiva seurata lisääntymistä.
Onko sinulla mitä värimuunnoksia noista?

Lisääntyykö muuten platy ja molli keskenään? Oolen kuullut, että platy ja miekkis kylläkin, mutta entä molli?

Millaisissa lämmöissä sinulla ko. lajit elävät. Mitä itse katselin tuolta faunattaren sivuilta, niin siellä mainittiin, että platyjen läpötilatoive olisi 22-25, kirjoplatyjen 20-25 ja mollien 25-28, tosin villimuoto (joka siis on mikä?) kestää jopa +18 astetta.

Miten sitten oletko lisännyt altaaseesi suolaa? Kuinka kovana (dH) pidät vettä?
Mulla on dalmatialaisia, mustamolleja, keltaisia. Platyissä kirjoplatyjä ja "omia muunnoksia".

Eivät lisäänny keskenään. Taitaapa tuolla uida vielä pari miekkiksen poikasta.

Suolaa lisään silloin kun muistan, lämpötila on siinä mitä vettä hanasta tulee [;)]
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
MiPiK
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MiPiK »

Malaweista esim. SINIVIIVAMALAWIAHVEN - Melanochromis cyaneorhabdos sopii mainiosti ko. litroihin. Säyseämpi kuin Demasoni. Ja poikasia löytyy :roll: .
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

Täältäkin ääni Malawien puolesta [;)] . Ja tosiaan Cyaneorhabdosaa voin lämpimästi suositella.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Tää on Vege aika pitkälti sun syytä :P , mutta mun mies ihastui sun tikruihisi. Mitäs jos pyhittäisin tuon altaan niille? Semmoiset 15 kpl? Eivät kyllä taida kasvaa yhtä komeiksi mötkäleiksi kuin sinun 400-litraisessa asustelevat - siinä on jo tikruilla kokoa!!
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

mutta mun mies ihastui sun tikruihisi. Mitäs jos pyhittäisin tuon altaan niille?
. Kiitos [:I] . Loistava idea, laji akva tikruille :mrgreen: . Itse en vaihtaisi mistään hinnasta pois tikruja. Niin ja jos sattuisi saamaan vähän vilkkaamman parven ei olisi ainakaan muita kaloja "kiusattavana". Paikalliseen olikin tullut komea parvi uusia tikruja joten kala kaupoille vaan, eikä ole edes kovin kalliita.
Eivät kyllä taida kasvaa yhtä komeiksi mötkäleiksi
En kyllä näe mitään syytä miksi ei kasvaisi.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Tämän altaan osalta pohdinta on päättynyt, kiitos Palosan ja Vegen :P

Altaassa (ei nyt voi sanoa että polskuttaa, kun aika rauhallisiahan nuo on) ui nyt 3 ruostemalawiahventa ja 3 oranssimalawiahventa.

Suloisia pikku tyyppejä http://kuvablogi.com/nayta/248768/ :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”