Ongelma on seuraavanlainen:
Hommasin joku aika sitten 98 litraisen akvaarion ja tarkoitukseni oli laittaa Rusokirjoahven pariskunta siihen kutemaan. No minulla oli akvaariossa ensin 6kpl Leopardimonnisia ja yksinäinen palettikala koiras, eikä näillä kaloilla ollut mitään ongelmia akvaariossa. Sitten siirsin Palettikalan pois ja laitoin 300 litraisesta akvaariosta Rusokirjopariskunnan akvaarioon. Samalla siirsin noin 50% prosenttia vettä 300litraisesta akvaariosta 98litraiseen, ettei vesiarvot muuttuisi kauhean paljon.
Siirron jälkeen kalat ovat vain makailleet pohjan tuntumassa lähes viikon, eivätkä ole juuri liikkuneet minnekkään. Vesiarvot ovat lähes samat kuin isommassa akvaariossa. Lämpötila 25 astetta, PH vähän yli 7 (tiedän että happamampi olisi parempi, mutta hyvin ovat ennenkin eläneet ja kuteneet tällaisessa vedessä), KH ja GH n. 4-5 ja nitriittiä ei ollenkaan. Nitraatista ei ole tietoa, kun ei ole testiä. Hiekkana on puhallushiekka.
Lisäksi olen huomannut, että kuoritu omenapuun oksa on tummunut todella paljon ja akvaarion laseihin kerääntyy melko nopeasti valkoharmaata levää.
Tänään vaihdoin akvaarioon uuden suodattimen ja tehokkaamman lämmittimen (tuskin tuo asiaa auttanee, mutta kokeillaan)
Mikä voi vaikuttaa Rusoihin noin paljon, kun muissa kaloissa ei ole vaikutusta näkynyt?
Rusokirjoahvenet makaavat pohjalla?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Olen siirtänyt rusoja 65-litraisesta ykkösasunnosta 325-litraiseen eikä mitään vastaavaa ole tapahtunut. Minulla ei kuitenkaan ole ollut omenapuun oksaa keräämässä nöyhtää akvaarion laseihin.
Eikös sinulla ollut rusoja enemmänkin? Käyttäytyvätkö 1. altaaseen jääneet rusot ihan normaalisti vai siirsitkö kaikki kutupurkkiin?
Itse ottaisin ehkä omenapuun oksan pois. Toisaalta rusot viihtyvät paremmin, jos niillä on keski/ylävedessä parvikala suojakalana... tiedä häntä, mutta näillä eväin ei lopputulos varmastikaan ole kuteminen vaan jotain ihan muuta...
Eikös sinulla ollut rusoja enemmänkin? Käyttäytyvätkö 1. altaaseen jääneet rusot ihan normaalisti vai siirsitkö kaikki kutupurkkiin?
Itse ottaisin ehkä omenapuun oksan pois. Toisaalta rusot viihtyvät paremmin, jos niillä on keski/ylävedessä parvikala suojakalana... tiedä häntä, mutta näillä eväin ei lopputulos varmastikaan ole kuteminen vaan jotain ihan muuta...
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Siis hommahan meni niin, että siirsin ensin kaksi kappaletta muuta (ei kutupari) Rusokirjoahventa pienempään akvaarioon, ja noin viikon katseltuani niiden pohjalla makoilua siirsin ne takaisin 300 litraiseen, jossa ne virkistyivät tunnissa ja olivat kuin kotonaan. Samalla siirsin tuon kutuparin tuohon pienempään akvaarioon ja nyt ne puolestaan makoilevat pohjalla. Myös väritys on muuttunut todella haaleaksi, ja kyljet ovat melkein mustat.
Pitää nyt ensihätään ottaa tuo omenapuu pois ja katsoa miten kalat reagoivat.
Pitää nyt ensihätään ottaa tuo omenapuu pois ja katsoa miten kalat reagoivat.