Valaistus vinkkejä

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aqua-anselmi
Starting Member
Starting Member

Valaistus vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Aqua-anselmi »

Tarvitsisin vinkkejä Malawialtaan valaistukseen.

Allas Juwel Rio 240. Kahdella 100 cm putkella. Kasveja ei siis ole. Pohja hienoa vaaleaa (Bilteman) hiekkaa rekvisiittana tummaa liuskekiveä, tausta tumma.

Toivomuksena tietenkin se, että kalojen hienot värit korostuisivat sekä altaaseen saataisiin "hieno tunnelma".

Minkälasia putkia suosittelisitte?

//Muok. ja huom. Otsikon viimeisen kirjaimen ei edelleenkään tarvitse olla isolla.
Nono
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nono »

Akvaarioliikkeistä voi kysellä hyviä yleisputkia. Marketeista tai sähköliikkeistä päivänvaloputkisssa 9-sarjalta löytyy hyviä sävyjä ja kaveriksi voi ottaa jonkun värejä korostavan putken (löytyy joistakin akvaarioliikkeistä ja esim Finnpartialta). Jos lisäät kasveja, voisi yhdistelmänä kokeilla vaikka Osram Fluora ja 9-sarjan päivänvalo. Tietenkin on makuasia, mikä väriyhdistelmä kenenkin silmää miellyttää. Kokeilemalla löytyy varmaan sopiva yhdistelmä. Meillä nämä yhdistelmät ovat normaaliveden akvaarioissa. Malawiharrastajilla on varmaan omia hyviä kokemuksia nimenomaan Malawialtaan valaisusta.
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Jos kasveja ei ole, on valaistus enempi makuasia. Monilla malawisteilla altaseen pesiytyy ruskeaa piilevää (niinkuin minulla), silloin sinisävyiset monimetallit tai putket kompensoivat mukavasti muuten liian ruskeaa yleisnäkymää.

Kierrätän itse merivesialtaassa vuoden olleet monimetallipolttimot malawin kautta. Siellä ei spektrin vääristymä tai valovoiman heikentymä paljoa paina...

-Juissi
jube
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jube »

Minä suosittelen ehdottomasti sinivaloloisteputkia, inhat levät muuttuvat ikäänkuin näkymättömäksi ja kirkkaat värit, kuten keltainen, sininen ja valkoinen korostuvat hienosti. Jos haluat vielä korostaa valkeaa pohjahiekkaa niin hanki myös uv- bilelamppu [;)] . Mä olen käyttänyt sinivaloa kaikissa akvaarioissani ja hyvältä näyttää.
Pepsi Max, mustaa kultaa
fisu72
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fisu72 »

Nuo sinivaloputket ois hienot altaassa,muistatko putken tyypin?.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”