Hei!
Ostin akvaarioliikkeestä 3 rubiinirihmana myytyä kalaa. Tarkoitus oli ostaa haaremi 1k + 2n. Mistä voin erottaa mitä sukupuolta ovat? Kovasti ovat samannäköisiä ja kinastelevatkin/ajavat takaa toisiaan. Ennen ei ole rihmakaloja minulla ollut ja ovat nyt uusi tuttavuus. Värit ovat muutaman aran päivän jälkeen tummentuneet (pyrstöpuoli "mustunut") ja erityisesti yksi on ottanut tavakseen hengailla suodattimen takana tyvenessä ja ajaa tarmokkaasti muut pois jos lähestyvät sitä päätä akvaariossa. Voisiko olla niin että onkin 2 ukkoa ja 1 akka?
Ai niin tilaa on 120 litraa, seurana 3 leopardimonnista. Tetraparven ajattelin lisäksi (sopisiko sitruunatetrat) ja monnisia vielä 3 lisää.
"Rubiinirihmojen" sukupuolet
Valvoja: Moderaattorit
Meillä on samalla nimellä myytyjä kaloja. Sukupuolieroista ehkä paras on että uroksella selkäevä on terävämpi kuin naarailla. Urokset tummuu enenmän (korostuu varsinkin kutu"aikana")
Tässä kuva naaraasta

Ja tässä muutama kuva meidän tuoreesta isästä

Meidän 280litrases noilla rihmoilla on seurana kuparitetroja ja haaremi marmoririhmiksiä. Hyvin viihtyvät tetrojen kanssa vaik monesti on peloteltu et voivat olla vähän liian vilkkaita rihmojen kavereiks.
Tässä kuva naaraasta

Ja tässä muutama kuva meidän tuoreesta isästä

Meidän 280litrases noilla rihmoilla on seurana kuparitetroja ja haaremi marmoririhmiksiä. Hyvin viihtyvät tetrojen kanssa vaik monesti on peloteltu et voivat olla vähän liian vilkkaita rihmojen kavereiks.
kiiitos vastauksesta. Melko keskenään samanlaisilta meidän kalojen selkäevät näyttävät. Ero varmasti lisääntyy kun aika kuluu. Entä jos on 2koirasta ja 1 naaras. Kenelle käy huonosti? Miten käyttäytyvät kudun aikana? Huolehtiiko joku "pesästä"?
Oli muuten hienot ja selkeyttävät kuvat, kiitos niistä.
Oli muuten hienot ja selkeyttävät kuvat, kiitos niistä.
Rubiinirihman todellisesta lajista on täälläkin keskusteltu monesti sitä myydään erinimillä eripaikoissa meille ne myytiin hunajarihman värimuotona mutta kun noita rihmoja on katsellut ja tutkiskellut ni uskon et ne on huulirihmoja.
Jos on kaks urosta niin ottavat luultavasti yhteen. Tosin sitä voi vähentää tai jopa välttää jos altaasta löytyy tarpeeksi suojaa ja hyvä reviiri molemmille. Naaras voi saada aika kyytiä jos molemmat sattuvat innostumaan kutupuuhista yhtäaikaa. Pienemmissa altaissa 1uros 2naarasta asetelmassakin kutuaikana varsinki kudun jälkeen naaras saatetaan ajaa hengiltä.
Nuo sukupuolierot erottuvat paremmin kun ne hieman kasvaa.
Kudun aikana käyttäytyy rihmakalamaisesti. Uros rakentaa kuplapesän ja siinä ohella aina käy ajamassa naarasta takaa, sitten kun pesä on valmis niin alkavat kutea. Kietoutuvat sellaiseksi palloksi ja uros painaa naaraasta mätimunat ulos ja hedelmöittää ne siinä samalla.
Kudun jälkeen uros vartioi pesää siihen saakka kun poikaset ovat kuoriutuneet sen jälkeen ne ovat omillaan.
Kutemista suositellaan erillisessä altaassa. Sen ei tarvi olla edes akvaario olen kuullut et jotku kudettavat näitä ämpäreissäkin suodatus ei ole pakollinen lämmitin kyllä ja vähintään ilmastin.
Jos kudettaa erillisessä altaassa niin heti kudun jälkeen naaras pois ja poikasten kuoriuduttua uroskin.
Tosin kyllä ne kutee seuraakvaariossakin mut on hyvin todennäköistä et kutu tai sitten viimeistään poikaset joutuvat ruokalistalle.
Itse olen joskus saanut seura-akvaariossa marmoririhmat kutemaan ja poikasistakin jäi kymmenisen henkiin.
Jos on kaks urosta niin ottavat luultavasti yhteen. Tosin sitä voi vähentää tai jopa välttää jos altaasta löytyy tarpeeksi suojaa ja hyvä reviiri molemmille. Naaras voi saada aika kyytiä jos molemmat sattuvat innostumaan kutupuuhista yhtäaikaa. Pienemmissa altaissa 1uros 2naarasta asetelmassakin kutuaikana varsinki kudun jälkeen naaras saatetaan ajaa hengiltä.
Nuo sukupuolierot erottuvat paremmin kun ne hieman kasvaa.
Kudun aikana käyttäytyy rihmakalamaisesti. Uros rakentaa kuplapesän ja siinä ohella aina käy ajamassa naarasta takaa, sitten kun pesä on valmis niin alkavat kutea. Kietoutuvat sellaiseksi palloksi ja uros painaa naaraasta mätimunat ulos ja hedelmöittää ne siinä samalla.
Kudun jälkeen uros vartioi pesää siihen saakka kun poikaset ovat kuoriutuneet sen jälkeen ne ovat omillaan.
Kutemista suositellaan erillisessä altaassa. Sen ei tarvi olla edes akvaario olen kuullut et jotku kudettavat näitä ämpäreissäkin suodatus ei ole pakollinen lämmitin kyllä ja vähintään ilmastin.
Jos kudettaa erillisessä altaassa niin heti kudun jälkeen naaras pois ja poikasten kuoriuduttua uroskin.
Tosin kyllä ne kutee seuraakvaariossakin mut on hyvin todennäköistä et kutu tai sitten viimeistään poikaset joutuvat ruokalistalle.
Itse olen joskus saanut seura-akvaariossa marmoririhmat kutemaan ja poikasistakin jäi kymmenisen henkiin.