Puhallushiekasta vielä

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Puhallushiekasta vielä

Viesti Kirjoittaja bj »

Kysyisin sen pesusta. Kun vaihdoin kyllä jokin aika sitten soran, mut mitä tätä palstaa olen lukenut monniset tykkää hienommasta ja ostin tuota puhallushiekkaa, jos vielä kerran vaihtais.

Sen pesusta kysyisin, että miten paljon pitää huuhdella ja huiluttaa, kun aina vaan tuntuu irtoavan punertavaa väriä veteen. Hiekkahan on aika hienoa, nouseeko se helposti sekoitettaessa? Pitäisikö huuhdella niin paljon, että vesi on aivan kirkasta, vai heitänkö siinä jo osan hiekastakin viemäriin?

Entä sitten jatkossa pohjan hoito, tuntuu että noin hieno nousisi helposti lapolla ylös? Alkuun olin näin hienoa vastaan, kun pelottaa pohjan tukkeutuminen. Hiekka on K-raudassa olleista suurempi kokoista, oliko se nyt 1 - 2 milliä.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Hommaa kierteisiä, möyrivät pohjaa hyvin. Hiekan saa lapottua ihan hyvin. Lapon imu nostaa hiekan päältä isommat roskat ilman hiekan pöllyttämistä. Meillä ei tosin pohjaa enää oikeastaan lapotakaan, joskus harvemmin isompia roskia vettä vaihtaessa.
*laa la laa*
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Itse olen pessyt hiekan siten, että olen laittanut ämpärin puolilleen hiekkaa. Pestessä on ollut käytössä 3 ämpäriä. Yksi on aina hanan alla (pesen siis kylppärissä), toista hämmennän lapiolla, kolmas jota olen jo hämmentänyt odottaa, että kaataisin siitä vedet pois.
Kaadan vedet kolmosesta, kun ykkönen alkaa täyttyä. Sitten laitan kolmosen hanan alle, siirrän hämmennettävänä olleen kakkosen odottamaan tyhjennystä (saa hiekka hieman laskeutua ja kaadan mahdollisimman vähän sitä viemäriin) ja otan ykkösen hämmennettäväksi.

Selitinkö hankalasti [;)]

Toistan tuon pesukierron kolme kertaa. Vesi jää sameaksi ja akvaariosta tulee ensi alkuun samea, mutta se menee pois vuorokaudessa. Voisihan tuota pestä useampiakin kertoja ennen akvaan laittoa.

Hiekka akvaariossa: ei tarvitse huoltaa ollenkaan, kunhan laittaa sekaan kierteissarvikotiloita. Helppoa ja huoletonta!! :mrgreen:
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Tuli siinä tuo tärkein tieto, ettei haittaa vaikka vesi jäisi sameaksi, kun luulen että siinä muuten menee jo hiekkaakin viemäriin. Kiitos nopeasta vastauksesta, oli tarpeen, on meinaan hiekan pesu savotta just nyt menossa. En ihan niin paljon enää huiluta kun ensimmäisiä satsia.

Noita kierteisiä en oikein akvaani haluaisi. Lapolla koitan pitää ja sormillakin haraten, jatkossa pohjan kunnossa. Mulla vain oli ennakkokäsityksiä jostain 80-luvulta, silloin sanottiin ettei liian hienoa pitäisi käyttää pohjan tukkeutumisen takia. Mut tätä palstaa lukiessa huomaa, että hyvin monet käyttää tuota puhallushiekkaa.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Puhallushiekasta vielä

Viesti Kirjoittaja marinum »

bj kirjoitti:Kysyisin sen pesusta. Kun vaihdoin kyllä jokin aika sitten soran, mut mitä tätä palstaa olen lukenut monniset tykkää hienommasta ja ostin tuota puhallushiekkaa, jos vielä kerran vaihtais.

Sen pesusta kysyisin, että miten paljon pitää huuhdella ja huiluttaa, kun aina vaan tuntuu irtoavan punertavaa väriä veteen. Hiekkahan on aika hienoa, nouseeko se helposti sekoitettaessa? Pitäisikö huuhdella niin paljon, että vesi on aivan kirkasta, vai heitänkö siinä jo osan hiekastakin viemäriin?

Entä sitten jatkossa pohjan hoito, tuntuu että noin hieno nousisi helposti lapolla ylös? Alkuun olin näin hienoa vastaan, kun pelottaa pohjan tukkeutuminen. Hiekka on K-raudassa olleista suurempi kokoista, oliko se nyt 1 - 2 milliä.
Minultakin löytyy K-raudan Kauniston soran punertavaa puhallushiekkaa,ja voin todeta että todella likaista se oli.Itse pesin sitä sen ison säkin(olisiko ollut 50 kg)todella moneen kertaan(varmaan kymmenen),koska en halunnut sitten akvaarioon laitettuani huomata kuinka likaiseksi vesi tulisi.Toinen säkki jäi pesemättä,kun kuulin että Bilteman puhallushiekka 25 kg(sellaista aika vaaleaa) on aika puhdasta.Sitä ei tarvinnut pestä kun kerran.Tein näistä sekoitukset ja raekoko oli lähes sama.
Puhdistuksesta vielä,että kyllä se voi nousta lapotessa ylös jos kovin syvälle painaa,ja tosiaan kannattaa ehdottomasti hankkia niitä kierteissarvikotiloita,koska ne möyhivät pohjaa.
Eli minun 160x55x56 kokoiseen altaaseen meni nuo 75 kg sitä hiekkaa.
Rapu83
Junior Member
Junior Member

paljonko hiekka maksaa?

Viesti Kirjoittaja Rapu83 »

Minkä hintaista tuo K-Raudan puhallushiekka oli, entä Bilteman?
Kumpi on parempaa?
agent_s
Starting Member
Starting Member

Re: paljonko hiekka maksaa?

Viesti Kirjoittaja agent_s »

Rapu83 kirjoitti:Minkä hintaista tuo K-Raudan puhallushiekka oli, entä Bilteman?
Kumpi on parempaa?
Itse ostin Bilteman karkeampaa (0,2-1,0 mm) hintaan n. 7e/25kg. Samanhintaista on siis Bilteman hienompi. Tietääkseni K-Raudan hiekka on myöskin suunnilleen samanhintaista.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

agent_s kirjoitti:
Rapu83 kirjoitti:Minkä hintaista tuo K-Raudan puhallushiekka oli, entä Bilteman?
Kumpi on parempaa?
Itse ostin Bilteman karkeampaa (0,2-1,0 mm) hintaan n. 7e/25kg. Samanhintaista on siis Bilteman hienompi. Tietääkseni K-Raudan hiekka on myöskin suunnilleen samanhintaista.
Me ostimme 40 kilon säkin olikohan se 6€ ja siis K-raudasta.
bj kirjoitti:Noita kierteisiä en oikein akvaani haluaisi. Lapolla koitan pitää ja sormillakin haraten, jatkossa pohjan kunnossa.
Laita vain niitä kierteisiä. Ne tekevät hyvää siivoustyötä. Eivät päivällä juurikaan edes näy. Yön aikana ja ruokinnan jälkeen käyvät meillä tuossa näkösällä. Lapotessa ja sormilla haratessa joudut väistelemään kasveja ja ainakaan itselläni ei tuo lappoaminen onnistu, hiekka nousee..kierteisille siis 10 ääntä!!!
Rapu83
Junior Member
Junior Member

kierteiset

Eivätkö kierteiset syö kasveja?
Entä nouseeko kasvien juurilannoiteet pintaan kierteisten myllätessä?
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

agent_s kirjoitti:
Kumpi on parempaa?
K-Raudan hiekka(tai Kauniston soran se on),40 kg säkki maksoi n.5 eur eli se on vähän halvempaa kuin Bilteman(25 kg) ja itse tein näistä sekoituksen kun en jaksanut enää pestä sitä kauniston soran hiekkaa(Bilteman on paaaljon puhtaampaa) :)
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Täälläpäin myös tuo 40kg maksoi vitosen ja jotain senttejä päälle. Eli ei ollut kallista. On tuota kauniston Soran hiekkaa. Pestä sitä saa aikalailla, mut kerran se urakka vaan kirpaisee... Tykkään muutoin tästä enempi kuin Bilteman, joka kertoman mukaan on vaaleaa. Kalojen värit on tummalla pohjalla paremmat, eikä herkimmät stressaa kun ei ole liian kirkasta pohjan tuntumassa.
Rapu83
Junior Member
Junior Member

ok

Taidankin sitten suunnata kohti K-Rautaa :)
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Huu, nyt on operaatio hiekan pesu tehty ja laitettu akvaarioon. Sameaa, valkoisen kirjavaahan vesi on nyt, mut ei yhtään ruskeampaa kuin viimeksikään. Bakteerikanta tuosta varmaan järkkyy, mut eiköhän tasaannu kun ei putsaa suodattimia lähiaikoina.

Täytyy sanoa, että tuo hiekka on kyl paljon luonnollisemman näköinen pohja kuin sora.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Otitko sitä vanhaa soraa talteen? Hopusti sitä sukkahousuihin ja housut akvaarioon, näin saat bakteerit "takaisin kotio".

Ja suodattimen pesu käsittääkseni vain tuhoaa bakteerikantaasi.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Kokonaan tuo bakteeri kanta ei silti ole hävinnyt. Täytyy muistaa että sitä on kasveissa ja kannoissa ja laseissakin. Tosin mitään haittaakaan ei siitä ole, jos ottaa talteen sukkahousuihin sitä vanhaa soraa ja laittaa akvaarioon.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Onhan sitä tuossa vielä, saan vasta ylihuomenna sen vietyä pois. Voisinhan sitä yöksi vaikka laittaakin, hyvä vinkki. Ja niitä suodattimia en aikonutkaan ihan lähiaikoina pestä.

Mut niistä kierteisistä, oon nyt koko illan pohtinut niiden hankkimista sitt kuitenkin. Eipä akvan takaosaa paljoa käsillä harota, kun on täynnä kasveja. Jospa kierteiset sitten huolehtis paremmin pohjan kunnosta. Paljonkohan niitä alkuun kannattaa hankkia reilu kolmesataa litraiseen ja lisääntyvätkö riesaksi asti? Kuinka suuria ne on kooltaan ja onko niitä erilaisia? Silloin joskus kun mulla akva oli, ei moisien olemassaolosta ollut mulla ainakaan mitään tietoa. Kotiloita oli ja ne yleensä tutuilla lisääntyivät mahdottomasti.

Noin muuten olikin kannattava rupeama, akvasta tuli todella paljon hienompi, hiekan ulkonäön mutta myös uusitun sisustuksen järjestyksen ansiosta. Nyt kun olin oikein ajan kanssa ehtinyt funtsata, että miten sopisivat.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Anna sen sukkahousumakkaran olla siellä viikon verran.

http://www.kolumbus.fi/iina.honkala/suo ... tuutit.jpg
Siinä kuva kierteissarvikotilosta. Mulla suurimmat ovat varmaan lähemmäs 2cm. Kyllähän nuo lisääntyy, mutta saat helposti tarvittaessa otettua ylimääräiset pois.

Eihän sinulla muuten ole nuoliaisia siellä akvaariossa? Syövät kotiloita nääs..

Aika pienikin määrä riittää. Mitähän olisin tuonne omaan 540-litraiseen lisännyt, muutaman kymmenen jos sitäkään.

Kysy akvaariokaupasta, sieltä minäkin ensimmäiseni sain ja pitkät katseet päälle "haluatko tosiaan kotilon" :)

Jos kaupassa ei ole, niin laita tuonne ostetaan -osastolle viesti, että haluaisit saada kierteisiä, varmasti jollakin, joka asuu samalla paikkakunnalla kuin sinä, on antaa.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Nii, ehkä onkin parempi antaa sen vanhan hiekkapötkön olla pidemään. Menenpä koht laittamaan sitä.

Huu, aika "pelottavan" näköisiä nuo kierteiset kuvassa on, min kun en mistään mönkiäisistä oo oikein koskaan tykännyt [:I] , noloa tunnustaa.

Mut päätin opetella kestämään pohjan kunnon vuoksi. Kysynkin kaupasta, kun seuraavan kerran menen.

Kiitokset (taas!) hyvistä vinkeistä :D .
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Edullisempaa olisi huuhtoa vanhaa hiekkaa pienessä vesimäärässä ja kaataa mahdollisimman likainen vesi akvaarioon ja suodattimeen. Siitä typpibakteerit leviävät helpommin kuin mistään pussukasta. [;)]

Äkkiä vesi siitä kirkastuu.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Niin joo, tulevaisuutta varten pannaan muistiin, nyt ehtisin jo eilen laittaa ne hiekkamakkarat akvaan, olkoon ny muutaman päivän kumminkin. Valkea samennus on jo kokonään hävinnyt ja kalat näyttää olevan ihan ok.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”