Voiko akvaariokauppoihin koskaan luottaa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

matami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja matami »

Ottamatta nyt kantaa myyjiin/liikkeisiin, nostaisin aikaisemmista viesteistä taas esiin harrastajien tärkeän roolin ja vastuuntunnon oikean tiedon välittämisessä...

Itse en aloittaessani tiennyt mitään AW:stä, enkä ole niin hyvä surffailija että välttämättä koskaan olisin tajunnut nettiä akvaharrastuksen apuna käyttääkään. Ostin ensimmäisen akvani käytettynä, ja ensimmäinen "hoito-ohje" jonka myyjältä sain, oli AW:n osoite!

Eli kun se netti ei kaikille kuitenkaan ole ihan itsestäänselvyys ja meitä kalkkiksia jotka eivät ole kasvaneet nettikulttuuriin alusta asti :roll: löytyy akvaharrastuksen parista myös, toivoisin tosiaan että "mainostettaisiin" aktiivisesti tätä palstaa ihan keskustelutilanteissa.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Mä oon ainakin mainostanut kaikille tuntemilleni akvaarionomistajille, että tänne kannattaa tulla tutustumaan. Suurin osa on kyllä ollut vähän sillä kannalla, että "mutku mä oon tuota lootaa hoitanu jo vuosia samaan tyyliin, ei mulla oo enää mitään opittavaa, miksi siis menisin johonki akvasivuille?"

Mutta on muutama kiinnostunutkin :)
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Mun mielestä se olisi todella hyvää palvelua jos kauppias kyselisi perustietoja lemmikkiä ostettaessa asiakkaalta, se on ottanut lemmikkejä myyntiin ja tienaa niillä itselleen leipänsä. Pitäisi olla sen verran moraalia akvaario kalojenkin suhteen että opiskelisi itsekin vaikka ei olisi mitään harraste pohjaa akvaariosta.

Samalla lailla myyjät kuitenkin antaa tietoa jyrsijöistä tms. lemmikeistä joita myyvät, toivottavasti.
Hieno idea on tehdä esivalmisteluja ja laittaa pieni lappunen kalan vaatimuksista myyntialtaan kylkeen. Kaikilla tuntuu olevan jonkinlainen netti liittymä kotonaan josta löytyy todella helposti tietoa akvaario kaloista.
Yrittäjän työ kun taitaa olla 24/7 hommaa. Miksi ei siis tekisi hieman etätehtäviä myynti artikkeliensa eteen kotona jos työpaikalla ei ole liittymä mahdollisuutta.

Tuntuu että tätä harrastus muoto vähätellään, olisiko syy siinä että kalaa on niin vaikea inhimillistää niin kuin muita lemmiketä koska kaikkiin kaloihein ei välttämättä saa sellaista kontaktia kuin mitä esim. koiraan saa sen elämän aikana.

Kyllä asiakkaalla on ihan yhtälailla vastuu ottaa selvää tuotteesta ennen kuin hän hankkii mitään, sama tapahtuu auto, taloa, huonekaluja mitä vaan tavaraa ostettaessa. Et sä osta uutta ruokaakaan vaan kokeillaksesi maistuuko se hyvältä, kyllä sitä on sulle joku suositellut ennen kuin päätät kokeilla miltä se maistuu, siks kebabbejakin myydään nykyään
:mrgreen:

Omakohtainen tapa on ottaa todella tietoa uudesta lemmikistä jos mulla ei ole sellasita ennen ollut, niin kävi käärmeidenkin kanssa. Harkitsin asiaa ja etsin tietoa netistä puoli vuotta ennen kuin tein valintani lajin puitteissa.
Nykyään se on helppoa juurikin netin ansiosta. Kaikkeen ei tietenkään voi luottaa mutta suomalaisia kasvattajia on siinäkin hrrastus muodossa niin paljon että tieto pohjaa löytyy suomen kielellä nykyään tosi paljon.
Silloin kun aloittelin akvaario harrastusta ei ollut nettejä ja etsinkin aluksi tietoa kirjallisuuden avulla. Pian huomasin että realiteetti oli eri sfääreissä kuin mitä kirjoissa annettiin ymmärtää jopa kehutuissa julkaisuissa.
Akvaarion kypsytyksessä sain apua alan muilta harrastajilta ja kalaston suhteen tei itse johto päätöksiä kirjallisuuden ohjeiden mukaan ja siinä tuli tehtyä virhe, 240 akvassa oli kultakalaa, keltarihmaa, puikkokalaa, kardinaaleja, perhoskaloja. Akva oli tääyteen pukattu, onneksi selvittiin ilman sairauksia ylikansoituksista ja väärin valinnoilta vesiarvojen suhteen. Virheistä voittoon... menee ohi aiheen mutta menköön.. näinmeilnokialll 8-)
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Sanna.Kaisa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sanna.Kaisa »

Minulle yritettiin myydä 160 litraiseen viittä saumakirjoahventa(poikasia), onneksi alkoi raksuttaa kun katselin kaloja hetken kaupassa. Sen jälkeen en ole kaupassa käynyt...
"Mitäs matoja noi on?"
Kysyi isä nähdessään sukaravut.
160 ja 21 litraa
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kyllä tällä alalla suoranaisia kusettajiakin on. Mutta suurinosa kuitenki hoitaa asiansa kunnolla. Jos ei hoida, loppuu leipä pöydästä.

Tuossa aikaisemmin joku kertoi juovaimubarbeihin liittyvästä tilanteesta.

Siihen viitaten voin itsekin kertoa mokanneeni joitakin kertoja. Tullut ihan puhdas black out. Meidän firmassa legendaarisin meikäläisen moka on takavuosien palettikala sotku.
Asiakas katseli palettikaloja ja kyseli niistä. Yhdessä sitte päästiin siihen tulokseen että asiakas voi ottaa pariskunnan akvaarioonsa. VAsta kassalla asiakas sitte kysäsi minkä niminen kala on kyseessä. Minähän siinä reippaana vastaamaan että oopperakaloja:D Onneks oli omistaja siinä vieres joka kiirehti korjaamaan...
-_Antti_-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -_Antti_- »

Ehkä tyhmä kysymys mutta tarvitseeko eläinkauppias mitään koulutusta vai saako kuka vaan perustaa eläinkaupan. 8O
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Ei tarvitse koulutusta, käytännöllisesti katsoen eipä kovin montaa alaa taida löytyä jolla yksityisyrittäjälle koulutusta edellytetään jotta voi liikkeen perustaa.
Teemu Salonen

Tällä hetkellä menossa eräänlainen sertifiointi lemmikkieläinliikkeissä. Tavoitteena on, että jokaisessa myymälässä työskentelee vähintään yksi koulutuksen saanut. Koulutustahan järjestetään jo nyt ja sitä kehitetään jatkuvasti. Itselleni ainaki irtosi tosi hyviä juttuja sieltä. Suosittelen kaikille alasta kiinnostuneille.
urmutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Kyllä pitäisi kauppiaalla olla tietoa myymistään kaloista,jos ei kaikkea muistissaan,niin ainakin sitten esim:monisteina,jne.Aina voisi kysyä kalojen tulevasta altaasta,kokoa,kalastoa,jne,jos siis asiakas itse ei ole varma havittelemansa kalan vaatimuksista,ja tuo sen esille.Ei minun mielestä kauppiaan/myyjän kuitenkaan tarvitse jokaiselta asiakkaalta näitä udella.Kyllä perustiedot pitää jokaisen jostain hankkia ennenkuin kaloja sitten lähdetään hakemaan.Mainostan tässä esim:kouvolan faunattaren kauppiasta ja henkilökuntaa hyvästä työstä näissä asioissa.Terkut sinne! :D
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Akvaariokokemusta jo vuodesta 1976 :P Ja voin sanoa että valtava muutos on tapahtunut. Koko harrastuksessa yleensä, mutta etenkin myyjien valveutuneisuudessa, suurin muutos on tapahtunut ihan viime aikoina (olisiko seurausta em. koulutuksesta) Nykyään on ihan ilo käydä tietyissä liikkeissä!

Mutta koska aina joskus sattuu joskus törmäämään yli-innokkaaseen kaikenpseudotietävään tyyppiin, on viimeisin vastuu harrastajalla. Kyllähän lihatiskiltäkin voidaan myydä oivallista pihvilihaa, mutta se ei takaa että siitä tulee onnistunut ateria, jos se käsitellään väärin, noin kömpelönä vertauksena.
Teemu Salonen

Itseasiassa tuo lihatiskiversio on aika toimiva vertaus tässä yhteydessä!
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Mutta lihaa tuskin haittaa, jos se joutuu liian pieneen tilaan tai vääriin olosuhteisiin. Kun taas kalat... Nojoo. Sinänsä ontuva vertaus :D
Fishy fella.
ikp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ikp »

Teemu Salonen: Puhutko ihan tuosta koulutuksesta pieneläinhoitajaksi, jonka moni esim. Faunattaressa on suorittanut? Vai jostakin muusta, mistä?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Azkhaeracan kirjoitti:Mutta lihaa tuskin haittaa, jos se joutuu liian pieneen tilaan tai vääriin olosuhteisiin.
Mutta ajattele nyt miten hajottajabakteerit ja listeriapöpöt kärsivät ja kituvat jos jääkaappi on liian kylmällä täysipainoiseen lisääntymiseen tai pakkaus liian tiivis ettei pääse vapaasti levittäytymään koko jääkaapin sisältöön...
klassik
Junior Member
Junior Member

lihasta oskareihin

Viesti Kirjoittaja klassik »

Oma töppi varmaan oli kun ostin oskareita liian pieneen altaaseen,enkä
älynnyt kertoa altaan kokoa, eikä myyjäkään älynnyt kysyä.
Vahingosta viisastuu, eikä mitään peruuttamatonta onneksi monestikaan
pääse tapahtumaan. Olen ajatellut, että ehkäpä olikin joku tietämätön kesätyöntekijä asialla...
Mutta onneksi sain oskuni tilavaan akvaarioon polskuttelemaan!!
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: lihasta oskareihin

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

klassik kirjoitti:Oma töppi varmaan oli kun ostin oskareita liian pieneen altaaseen,enkä
älynnyt kertoa altaan kokoa, eikä myyjäkään älynnyt kysyä.
Vahingosta viisastuu, eikä mitään peruuttamatonta onneksi monestikaan
pääse tapahtumaan. Olen ajatellut, että ehkäpä olikin joku tietämätön kesätyöntekijä asialla...
Mutta onneksi sain oskuni tilavaan akvaarioon polskuttelemaan!!
ja plekot myös [;)]
Teemu Salonen

ikp: juuri tuosta oli kyse. Virallisestihan se on pieneläinhoitaja, suuntautumisvaihtoehtona lemmikkieläinkaupan harjoittaminen.

Koulutus tosiaan on vielä suht alkutekijöissään, mutta sitä kehitetään jatkuvasti.

Koulutus on osittain sama kuin pieneläinhoitajilla, mutta pääsääntöisesti opiskelu painottuu sinne kaupan puolelle. Ei niinkään liike-elämään vaikka kirjanpitoa yms nopeasti vilkaistaankin. Tärkeimpiä osa-alueita on todellakin eläinten hoito ja ruokinta. Mukaanlukien kalat. Ja luennoitsijat on suomen ehdotonta kärkikaartia.
ikp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ikp »

Juu, tämä tiedossa, tarkistin vain, että on sama kyseessä :D
klassik
Junior Member
Junior Member

pleko ja imumonnikin väljemmille vesille

Viesti Kirjoittaja klassik »

..unohdin aivan Mörrikän mainitsemat plekot.
Tottahan olen iloinen myös niiden puolesta, kun pääsivät parempiin
olosuhteisiin.
Oskut olivat vain ensimmäisenä mielessä, ehkäpä niiden
luonteesta johtuen. Seurallisia vonkaleita..
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: pleko ja imumonnikin väljemmille vesille

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

klassik kirjoitti:..unohdin aivan Mörrikän mainitsemat plekot.
Tottahan olen iloinen myös niiden puolesta, kun pääsivät parempiin
olosuhteisiin.
Oskut olivat vain ensimmäisenä mielessä, ehkäpä niiden
luonteesta johtuen. Seurallisia vonkaleita..
Kyllähän akvaariokaupassa pitäisi edes pieni kysymys akvan koosta esittää, ennenkuin tuollaisia vonkaleita myydään 8O
Vaikuttivat Oskut olevan tyytyväisiä isommassa valtakunnassaan ja taisivat suunnitella kutua :o
Oulun alueella ainoassakaan akvaariokaupassa ei olla kovin kiinnostuneita kalojen tulevista oloista, itseasiassa olen kuullut hyviksi mainostetuissakin kaupoissa myytävän kaloja ihan vääriin oloihin. Ei taida olla varaa olla myymättä. Tätä samaahan se on varmasti jokapaikassa, joten jokaisen pitää vain tehdä taustatyö kauppiaan puolesta.
Miina71
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Miina71 »

Oulun Haukun Paikan akvaarioissa on laput kaloista joihin on merkitty veden lämpötilat, onko kala parvikala vai elääkö pareittain tai yksistään ja myös kalan koko aikuiskoossa. Noiden tietojen perusteella pystyy asiakas itsekkin päättelemään jo jotain ja liikkeestä löytyy myös opus josta löytyy kalalajeille suositellut akvaario koot.
Miina OAS
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”