Lahden eläinkaupoista

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

koran_ kirjoitti:Vaikka itsellä onkin Faunattaresta hyviä kokemuksia niin uskaltaako Faunattaren myyjiin luottaa kalaostoksissa? Olen nyt niin paljon lukenut täältä foorumilta sellaisia juttuja että myyjät myy mitä vaan saadakseen rahaa niin olisi kiva tietää kuinka paljon myyjien antamiin tietoihin kaloista ja niiden yhteensopivuudesta voi luottaa ilman että on pian pulassa?
Ota selvää ennen kauppaan menoa, että mitä haluamasi(tai mahdolliset heräteostoskalat, joita olet ennenkin katsellut)kalat noin suunnilleen tarvitsee. Sitten ei tarvitse luottaa myyjään, kun tietää itse vähänsuuntaa,mikä kala sopii omaan altaaseen, ja voi itse katsoa kaloja ja kertoa myyjälle mitä haluaa.
Itse en ole vuoteen kysynyt myyjiltä, "mikä kala sopisi", kun olen itse katsonut tietoja kiinnostavista kaloista etukäteen. Jos kaupassa on joku kala, josta ei tiedä mitään, niin ainakin Faunattaressa on minun mielestä syht hyvät kalasta kertovat lappuset akvojen reunoissa.

Näistä voi itsekin päätellä jotakin. Useimmiten tosin tuntuu, että kalalajien koot on hieman alakanttiin kerrottu. Jos kala tiedon mukaan kasvaa 15cm, on parvikala ja akvan minimi on 150 l. voi jo päätellä, että tuo minimi on se tosi minimi sitten, että isompi lienee parempi.

Faunattaresta kysyivät lehtistä ja haarniskamonneja ostaessa akvan kokoa, kun "kasvavat aika suuriksi".
*laa la laa*
möhkökala
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja möhkökala »

Itse kun kesällä kävin black bullissa niin ei hirveesti paikka iskenyt. Hallimainen tavaratalotyyli oli epämielyttävä, mutta se on nyt makuasia. Kuolleita ja huonokuntoisia kaloja näytti olevan enemmän ku terveitä yksilöitä, muistan erityisesti juuri nuo kiekot. Ammattitaidosta en niinkään päässyt varmuuteen, mitä hieman kyselin allasta tonkivalta myyjältä:
-onko teillä hunaja- tai suklaarihmakaloja?
"hunajia saattaisi olla."
-noi kääpiörihmat, eikös ne ole aika hurjia luonteeltaan?
"en mä tiiä."
-entäs haarniskamonnit?
"ei oo, en tiiä."

Ei keskustelu nyt ihan noin mennyt, mutta suunnilleen, mitään ei ainakaan tämä kyseinen myyjä tiennyt. Altaatkin olivat siinä kunnossa, ettei mitään tehnyt mieli ostaa.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

koran_ kirjoitti:Vaikka itsellä onkin Faunattaresta hyviä kokemuksia niin uskaltaako Faunattaren myyjiin luottaa kalaostoksissa? Olen nyt niin paljon lukenut täältä foorumilta sellaisia juttuja että myyjät myy mitä vaan saadakseen rahaa niin olisi kiva tietää kuinka paljon myyjien antamiin tietoihin kaloista ja niiden yhteensopivuudesta voi luottaa ilman että on pian pulassa?
Faunattaren ja Hopeakäpälän myyjät ovat ammattitaitoista porukkaa, joten heihin kyllä luotan. Tosin aina kannattaa ottaa ensin itse selvää kalojen sopivuudesta omaan altaaseensa, niin säästyy sitten turhalta häsläämiseltä.

BB on Lahden kaupoista tällä hetkellä heikkotasoisin. Sieltä on usein tullut valituksia huonokuntoisista kaloista ja sinileväisistä altaista. Leväbarbeja sieltä myytiin tässä vähän aikaa sitten 6 kpl 120 litran akvaarioon, hyvin kuulemma mahtuvat. Harmi sinällään, siinä kaupassa olisi tilaa kehittyä vaikka kuinka hienoksi akvaarioliikkeeksi.
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
kalamiäs
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kalamiäs »

BB:stä ostin loistokääpiöpariskunnan,kumpikaan ei mitään huippukuntoisia,johtuneeko minusta vai kaupasta?
Faunatarista ostin partamonnin,asiantunteva myyjä kyseli akvan kokoa jne,antoi tarkistaa kalan vielä pussissa. ja mikä parasta ; kala on tosi pirteä,rallattelee allasta ympäri 24/7 ,melkein ainakin :D

ja faunatarissa on tuo kalakansio asiakaskäyttöön mistä voi katella niitä kalojen vaatimuksia
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

Nyt kyllä täytyy taas hehkuttaa hopeakäpälää että on se vaan ihana liike :D Myyjät, varsinkin itse omistaja, ovat erittäin asiakasystävällisiä ja ammattitaitoisia. Altaat aina puhtaita, kalat hyväkuntoisia yleensä ja muutenkin palvelu pelaa heti sisään astuessa.

Faunattaressa viimeksi ollessa kauhistelin akvaarion väleihin joutuneita/hypänneitä kaloja, jotka olivat sinne kuivuneet. Hui sitä määrää, oli ravuista aina tetroihin asti. Altaat olivat muutenkin melko sameita. Päätin, etten sinne enää mene kalaostoksille. Muut tuotteet, kuten ruuat jne ovat kyllä ihan laadukkaita mielestäni.

Tämä tosiaankin edelleen mielipidekysymys. Itse suosin hopeakäpälää.
It's true, we're all a little insane.
Niiskutin
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Niiskutin »

Ostin bb:sta 4 fisua, joista yks kuoli jo matkalla kotiin. Ahtaasti asustelivat altaassa, eli näissä muissakin oli tappelun jälkiä! Omaa tyhmyyttäni en tarkastanu mitä kaloja se pussiin tunki (oli siellä siis terveitäkin ja reippaita!), mutta tuttujen puheiden/kehujen perusteella, olin niin "sokea", että luotin "eläinrakkaaseen" ihmiseen... No, haen tästälähtien kalani muualta..
Tätä ennen, koira-asioissa, kyllä oli vain pelkkää hyvää sanottavaa liikkeestä, mutta akvaarioasiat ovatkin uusi juttu meikäläiselle...
Jos sun lysti on nii kädet yhteen lyö...
cruella
Member
Member

Kaupat

Viesti Kirjoittaja cruella »

Mä pidin black bullia hyvänä kauppana kunnes myivät tulipyrstön146-litraiseeni...tosin silloin vielä luulin että se sopisi sinne,mutta kun kuulin että altaani on liian pieni,luovuin siitä. Eli ensi kerralla taidan mennä Hopeakäpälään,kun muut ovat kehuneet sitä..
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
tumppa2
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tumppa2 »

Black Bullista vain hyvää sanomista. Palvelu pelaa aina ja erittäin hyvä myyjä. Riippuu varmaan paljon itestä miten kauppaan sisään astuu ja mitä uskaltaa suustaan päästää niin varmasti rupee juttua tulemaan ja paljon.
Ohjeita saa aina sen mukaan kun tarvitsee kuhan uskaltaa ja haluaa kysyä.
Mies myyjä on se joka akva hommaa siellä tekee ei vissiin muut niin hyvällä tiedolla, koska paljon muitakin eläimiä paikassa. Varmasti kannattaa kertoa mitä kaloja on ja minkä kokoseen on tulossa.
Kaikkihan me ollaan ihmisiä ja erillaiset kontaktit tuottaa erillaisia tuloksia ja mielipiteitä hyvin äkkiä toisista
:roll:
Kaikki myyjät ovat aina erillaisia ja riippu aika pitkälti miten hyvä päivä on :mrgreen:
Mutta jos mokaa koko ajan ni ehkä työ ei vastaa sitten taitoja 8O
Lightforce
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Itse kävin ostamassa uuteen 130-litraiseen Black Bullista kaloja, ostin keltabarbeja mutta kotona huomasin, että kuitissa luki loistobarbi! Ei muuten, mutta kun loistobarbit oli yli 2 kertaa keltabarbeja kalliimpia. Menin sitten liikkeeseen takaisin, niillä koneet näytti että nolla keltabarbia altaissa, vaikka siellähän niitä oli allas täynnä! 8O Moneltakohan asiakkaalta ne ovat saaneet ryöstettyä yli kaksinkertaisen hinnan, kun ovat keltabarbeista loistobarbeina veloittaneet? Onneksi huomasin.
Palvelu oli hieman kummallista, kun menin ostamaan pohjasoraa ja kysyin paljonko tuon kokoiseen menee, myyjä oli silmät ymmyrkäisenä ja mutisi jotain. :? Sain sentään ostettua sopivan säkin.

Kalojen kunnosta sen verran, että ainakin nuo miljoonakalat jotka ostin, ovat mystisesti kupsahdelleet enkä keksi syytä. Täytynee käydä tuolla Hopeakäpälässä kun en ole siellä vielä käynyt.

Faunattaressa on aika siistit altaat, mutta *paljon* kuolleita kaloja. Ei ole kiva mennä ostamaan kaloja, kun altaissa lilluu kymmeniä hengettömiä. Faunattaressa kyllä kysyivät altaan kokoa ja kertoivat kaloista.

MUOKS:

Kävin tänään Hopeakäpälässä, yllätyin iloisesti! :D Akvaariot olivat todella puhtaat, en nähnyt levää juuri missään ja kuolleita/sairaita kaloja tasan nolla. Olipa mukava nähdä niin hyvinvoivia kaloja! Sain myös ystävällistä palvelua eikä tarvinnut kauaa odottaa. Myös joidenkin kalojen hinnat olivat edullisempia kuin Faunattaressa tai Black Bullissa.
340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
puffergirl
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja puffergirl »

Mä oon noita Lahden eläinkauppoja kiertänyt kyllä todella aktiivisesti. No Hopeäkäpälä on sellainen mukava pikkupaikka ,mutta kalasto on aika suppea ja en ole sieltä aikoihin kaloja ostanut. Faunattaressa on hyvät tietotaitoiset myyjät ja kalat mitä sieltä olen ostanut ovat ollet hyvä kuntoisia ,sen sijaan hinnat on musta siellä aika korkeet. Black bullista on kyllä tullut nyt mun lempipaikka ,vaikka joskus olikin huonoja kokemuksia. Tietääkseni tää mies myyjä on paikan pomo tai omistaja ,ainakin ylempänä muita. Ja on omalaatuinen huumoriltaa ,mutta tietotaitoa kala-aisioista kyllä löytyy. Ja jos jotain erikoisempaa kalaa haluu ,niin saa tilaamalla tosi edullisesti. Lisäksi blackbullin kalojen hintataso on tosi edullinen ,sieltä ostin noin kääpiöpallot 4,50 kpl ja malaweita tilattiin silloin ne oli 5 e kpl. Samoin laavakivi oli muistaakseni tosi edullista.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Lahden el kaupat

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Yllätyin suuresti kun olin kaverin mukana ostamassa Black Bullista kaloja.Siellä kaikki fisut dumpataan yhteen ja samaan ostospussiiin.
En ole muissa liikkeissä moista huomannut.Eikä myyjäkään esitellyt pussia että kelpaako nämä kalat.
No kuolihan niistäkin kaloista osa kotona.
Kerran sieltä en saanut ostettua kaloja kun siellä oli jokin "varamyyjä" joka ei tiennyt mikä kala oli vaikka kerroin sen hänelle.Ja hintaa eikä nimeä ei altaassa ollut.Luuli varmaan että yritän huijata kalliin kalan muutamalla egellä.
Muissa lahden eläinliikkeissä olen asioinut monesti hyvillä mielin.
kalamiäs
Junior Member
Junior Member

menee vähän OT:ksi,mutta onko kellään tietoa myydäänkö missään lahden kaupassa timattikirjoahventa
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Ei ole näkynyt vaikka säännöllisesti käyn nuo Lahden kaupat läpi. Pienestä Akvaariokaupasta niitä saa, jos haluaa tilailla :) .
kalamiäs
Junior Member
Junior Member

No sitten pitäis päästä hesaan hmm..

ei missään vielä lähempänä ole?
Toki sinne helsinkiinkin voisi lähteä,mutta kun ei ole autoa.. (eikä korttia)
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Halvemmaksi tulee ihan tilaaminen, jos Helsinkiin ei muuta asiaa ole. Tosin paikanpäällä Helsingissä voi sitten katsella muitakin akvaariokauppoja ja niiden laajaa tarjontaa ja ennenkaikkea käydä moikkaamassa siellä Pienessä Akvaariokaupassa niitä kahta pientä karvaturria :) , on ne mukavia koiria. Ei se nyt niin kallista oikoradalla matkustaminen ole [;)] , etteikö siellä pääkaupungissa joskus voisi käydä kalaostoksilla...
kalamiäs
Junior Member
Junior Member

Kissanhiekka kirjoitti:Halvemmaksi tulee ihan tilaaminen, jos Helsinkiin ei muuta asiaa ole.
jos ihan siis postissa tilaamista tarkoitat tuolta pienestä akvaariokaupasta ni ne eivät kyllä myy postin kautta kaloja... vai minkälaista tilaamista meinasit?
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Matkahuollolla [;)]
kalamiäs
Junior Member
Junior Member

juu siis matkahuoltoa tarkoitinkin.
HUPSISTA!

Nyt kun tarkemmin luin niin siinähän sanotaankin näin:

Toimitamme tilauksia Matkahuollon / Postin välityksellä myös muualle Suomeen. Lähetys ja pakkauskulut 8,00 € (lämpöpakkaus). Lisäksi asiakas maksaa matkahuollon rahdin.
Postin välityksellä lähetämme vain elotonta tavaraa, kuten ruokia ja tarvikkeita.
cruella
Member
Member

Re: Lahden el kaupat

Viesti Kirjoittaja cruella »

waterwoman kirjoitti:Yllätyin suuresti kun olin kaverin mukana ostamassa Black Bullista kaloja.Siellä kaikki fisut dumpataan yhteen ja samaan ostospussiiin.
En ole muissa liikkeissä moista huomannut.Eikä myyjäkään esitellyt pussia että kelpaako nämä kalat.
Mäki kävin noin viikko sitten siellä ja ihmettelin kanssa kun ostyn kaloja kun meinasi heivata ne samaan pussiin..sain just ja just sanottua että toiset kalat menee äidilleni..( joka ei ollut valkoinen valhe että laittaisi eri pusseihin..) Mietin etää mitä hyötyö on kotiuttamisesta jos kalat otetaan samaan pussiin jossa on vain yhden akvaarion vettä? Siis nyt tarkoitan sitä veden lämpötilaa...tajusiko joku,meni aika sekavaksi.. 8O
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
ikp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ikp »

Kuulinpa paikallisesta liikkeestä näin: Eli mikäli valikoimissa ei ole jotain tiettyä kalaa ja sen haluaa saada voi sen tilata liikkeeseen ja noutaa kalakuorman tullessa. Eli kuulemma on tietty päivä ja klo jolloin kalat tulee. Menee paikan päälle noutamaan ja säästyy kalat yhdeltä ylimääräiseltä siirrolta. Eli kysypä liikkeestä, onnistuuko näin.
kalamiäs
Junior Member
Junior Member

laittoivat kuulemma timanttikirjoahvenen tilauslistalle, Faunattareen ku soittelin.
Kuinkas usein noihin liikkeisiin kaloja yleensä tulee?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

ikp kirjoitti:Kuulinpa paikallisesta liikkeestä näin: Eli mikäli valikoimissa ei ole jotain tiettyä kalaa ja sen haluaa saada voi sen tilata liikkeeseen ja noutaa kalakuorman tullessa. Eli kuulemma on tietty päivä ja klo jolloin kalat tulee. Menee paikan päälle noutamaan ja säästyy kalat yhdeltä ylimääräiseltä siirrolta. Eli kysypä liikkeestä, onnistuuko näin.
Onnea vaan kokeilijoille, tuossa puuhassa on parempi tietää mitä tekee. Liikkeissä kuitenkin se nk. tippumisprosentti on joskus aikamoinen ja tukusta tuleva kala voi olla sairasta tai muuten vaan epäkuranttia (surkeasti pakattua, epämuodostunutta sekä nälkiintynyttä elikkoa on nähty). Itse en ottaisi tukun pussissa vastaan mitään, minulla ei ole mitään intressiä ottaa omaan takkiin mm. kuljetusmenetyksiä. Liike karanteeratkoon kerran ja kärsikööt kuljetuksessa heikentyneet ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
riksu70
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

BB on ihan hyvä palvelu,silloin kun asuin Lahdessa ja liike tuli sieltä ostimme siloin käärmeet ja ne oli ihan terveitä ei mitään vikkaa ole ollut kaloissakaan.Millikset tätä nykyä oudon mallisi :roll: siskoni oli niitä sinisiä hakenut.Mies myyjä on mukava ja miun mielestä asiantunteva se ristiverinen ei tumma heebo.Ja pitäähän sitä mennä kysymään myyjää jos ei näy,mie meen ainakin en tykkää että tullaan mitään tuputtaakaan kun rauhassa kattelee.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Viimeisin on näköjään melkein vuoden vanha kommentti, mutta laitetaan nyt omaakin sekaan. Olen pyörähtänyt Faunattaressa, Hopeakäpälässä ja BB:ssä. Fisuja en oo ostanu mistään kohta viiteen vuoteen, kun tuli tankkeihin ahdasta...

Faunattaressa noin yleiskatsaksella paremman näköiset pytyt ku Black Bullissa, safkan hintataso vaan on aika huima. Tetra Pleco tabs 200 kpl selvästi kalliimpaa kuin Aapelin Akvaariossa (nettikauppa, jonka varasto oli ihan kotikulmillani). Black Bullissa ei tultu kyselemään mitään, ku katselin safkoja ja fisuja. Ei kummoista palvelua sillä kerralla. Hopeakäpälässä tosiaan vain pyörähdin, mutta tankit näytti hyviltä. BB:stä sen verran hyvää sanottavaa, että vanhoja Akvaariomaailman numeroita saa sieltä ihan kohtuuhinnalla (vuosikerrasta riippuen).

Onko joku käynyt Maikin Lemmikkikellarissa? Onko semmoinen vielä olemassa?
Minmu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Aapelin akvaariosta

Viesti Kirjoittaja Minmu »

Siitä täytyy sanoa että on asiantuntevaista ja avuliasta porukkaa siellä. Todella hyvä palvelu. Vaikkei se varsinainen eläinliike olekaan, niin tarvikkeet ehdottomasti kannattaa hankkia sieltä. Nouto on vaivan arvoista kun kaupanpäälle saa hyvän mielen ja vaihtaa ajatuksia :D

Hopeakäpälästä olen ostanut hätäaputarvikkeet ja yhden parvin inkkareita, asiantuntevaista sielläkin on. Hinnatkin ovat suht hyvät laatuun nähden :)

BB:ssä kävin myös ihan vain katsastamassa hintoja, ruokaakin tarttui mukaan, mutta parempaa palvelua olisin myös kaivannut. Myyjällä oli hyvin hiljainen ääni... :|

Faunattaresta sain hyvää palvelua, vaikka hainkin vain kierteisiä.. Hinnat ovat pikkuisen korkeat, johtuen varmaan juuri rempatusta Triosta... :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”