akvaarion koko 180 litraa, asukkaina taistelukalakoiras ja 10 piikkisilmää.
pH 7,5
kH 3-4
NO2 0
NO3 n.25
Veden vaihto kerran viikossa, joskus useammin. Kerralla vaihdan noin puolet vedestä.
Ongelmana siis taistelukalan outo käyttäytyminen. Ostin sen perjantaina ja kyyläsin sitä varmaankin puolisen tuntia ja lopulta totesin että siinäpä terve kala, ei evissä tai muutenkaan missään mitään vikaa. Käyttäytyi mielestäni normaalisti ja muissakaan akvaarion asukeissa ei mielestäni ollut ulkoisesti mitään vikaa.
Nyt olen ollut nenä kiinni lasissa nämä pari päivää ja katsonut jos sille tulisi joitain epämääräisiä pilkkuja tai evien muutoksia. Mitään ei ole näkynyt. Ainoa omituinen piirre on vaisu olemus. Se makailee lähinnä vain kasvien ja kantojen pinnalla ja oleskelee veden pinnalla tietyssä nurkkauksessa. Syö kyllä normaalisti. Olen ruokkinut tonnikalalla ja herneillä kun taistelukalaruokaa ei ole tähän hätään. Pohjaruokaan tuo nirso kala ei alistu koskemaan

Sitten olen huomannut että se joskus silloin tällöin hankaa itseään nopeasti jonkun kasvin lehden pintaa vasten, mutta vain harvoin, ja levittelee kiduskansiaan usein. Olen yrittänyt suurennuslasin (

Mua pitkään mietitytti tuon taistiksen osto, sillä ennen mulla on ollut monen samaisen kalan kanssa ongelmia. On ollut eväruttoa ja epämääräisiä valkoisia pisteitä (loisia?) kiduksien pinnalla, joihin loislääkkeet eivät tepsineet.
Ja muista kaloista sen verran että ennen joskus kauan kauan sitten kun mulla vielä oli monnisia pohjalla, niin nekin hinkkasivat kiduksiaan hiekkaa tai jotain pintaa vasten, mutta elivät silti ilman tauteja loppuun asti. Voiko vesijohtovesi vain itsestään olla syy tuohon hinkkaamiseen?
Ja pH:sta sen verran, että mitenkäs lasken sen 6,5:een?
Ymmärtääkseni nykyinen 7,5 on tosiaankin taistelukalalle turhan korkea. Voiko tämä vaikuttaa apaattisuuteen?
Eli siis mikä ongelmana?
Ärsyttävän pitkä romaani tästä nyt tuli, mutta toivottavasti joku jaksaa olla niin ihana ja lukea. KIITOS!

Niin ja lisäyksenä vielä, että en karanteenannut kalaa
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)