Taistelukalan outo käyttäytyminen

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Taistelukalan outo käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

Ensinnäkin perustiedot akvaariosta.
akvaarion koko 180 litraa, asukkaina taistelukalakoiras ja 10 piikkisilmää.
pH 7,5
kH 3-4
NO2 0
NO3 n.25
Veden vaihto kerran viikossa, joskus useammin. Kerralla vaihdan noin puolet vedestä.

Ongelmana siis taistelukalan outo käyttäytyminen. Ostin sen perjantaina ja kyyläsin sitä varmaankin puolisen tuntia ja lopulta totesin että siinäpä terve kala, ei evissä tai muutenkaan missään mitään vikaa. Käyttäytyi mielestäni normaalisti ja muissakaan akvaarion asukeissa ei mielestäni ollut ulkoisesti mitään vikaa.

Nyt olen ollut nenä kiinni lasissa nämä pari päivää ja katsonut jos sille tulisi joitain epämääräisiä pilkkuja tai evien muutoksia. Mitään ei ole näkynyt. Ainoa omituinen piirre on vaisu olemus. Se makailee lähinnä vain kasvien ja kantojen pinnalla ja oleskelee veden pinnalla tietyssä nurkkauksessa. Syö kyllä normaalisti. Olen ruokkinut tonnikalalla ja herneillä kun taistelukalaruokaa ei ole tähän hätään. Pohjaruokaan tuo nirso kala ei alistu koskemaan :roll:
Sitten olen huomannut että se joskus silloin tällöin hankaa itseään nopeasti jonkun kasvin lehden pintaa vasten, mutta vain harvoin, ja levittelee kiduskansiaan usein. Olen yrittänyt suurennuslasin ( :mrgreen: ) kanssa katsella sen kiduksia, mutta ne ovat mun silmissä ihan normaalit eikä loisia tai muuta vastaavaa näy :?

Mua pitkään mietitytti tuon taistiksen osto, sillä ennen mulla on ollut monen samaisen kalan kanssa ongelmia. On ollut eväruttoa ja epämääräisiä valkoisia pisteitä (loisia?) kiduksien pinnalla, joihin loislääkkeet eivät tepsineet.
Ja muista kaloista sen verran että ennen joskus kauan kauan sitten kun mulla vielä oli monnisia pohjalla, niin nekin hinkkasivat kiduksiaan hiekkaa tai jotain pintaa vasten, mutta elivät silti ilman tauteja loppuun asti. Voiko vesijohtovesi vain itsestään olla syy tuohon hinkkaamiseen?
Ja pH:sta sen verran, että mitenkäs lasken sen 6,5:een?
Ymmärtääkseni nykyinen 7,5 on tosiaankin taistelukalalle turhan korkea. Voiko tämä vaikuttaa apaattisuuteen?
Eli siis mikä ongelmana?

Ärsyttävän pitkä romaani tästä nyt tuli, mutta toivottavasti joku jaksaa olla niin ihana ja lukea. KIITOS! :)

Niin ja lisäyksenä vielä, että en karanteenannut kalaa [:I] Damn. Ois ehkä pitänyt, muttamutta, karanteeniakvaario vuotaa, se täytyisi korjata.
It's true, we're all a little insane.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Malys »

Onko altaassa mikä lämpötila? Omalla taistolla on 28 asteista vettä ja kala on kovin vilkasliikkeinen ja utelias, liikkeen viileämmässä altaassa ei ollut läheskään yhtä aktiivinen.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ainiin, juu, lämpötila unohtui mainita [:I] Se on 26 astetta. Pitäiskö nostaa se tuohon 28? Mitäs piikkisilmät siitä tykkäis, haittaisko jos ois niin korkea?
pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: tas
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

Piikkisilmien lämpövaatimus taisi olla 24-30astetta että sillekkin kävisi.
540l, 180l ja Minttu-koira <3
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ookke. Eli siis lämpötilaa nostamaan :) Mitenkäs oisko se liian radikaali muutos tuollein nopeasti 26:sta nostaminen 28:een?

---------------------

Nostin nyt sen lämpötilan parilla asteella ylöspäin eli 28.
Mutta entäs tuo pH:n laskeminen. Miten se onnistuu?
Ja muitakin ehdotuksia otan vastaan, että mikä voisi olla vialla?
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Onko altaassa kova virtaus? Meillä koiraat alkavat lepäillä jos virtaus käy niille liian kovaksi.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Hmm.. Noh, mitenkäs sen kovan virtauksen nyt määrittelis :D No onhan siinä jonkin verran virtausta, kyllä se taistelukala usein ui virtaa vastaan, eli en toisaalta ihmettele jos se väsyy siitä. Eli siis juu, kyllähän se virtaus on melko voimakas..
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Montako litraa/tunti suodatin/suodattimet sitten pyörittävät? Sen tiedon avulla voi virtauksen määrää hahmotella.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Piti käydä katsomassa että mikä on suodatusteho. Siinä luki, että 800l/h eli tuo sitten varmaankin on se teho. Suodattimena toimii muistaakseni shark-merkkinen sisäsuodatin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”