Katkarapuja kaloille?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tre77
Junior Member
Junior Member

Katkarapuja kaloille?

Viesti Kirjoittaja tre77 »

voiko kaloille jotka tykkäävät surviaisista antaa jotain muuta halvempaa ruokaa välillä? esim. katkarapuja tai purkkitonnikalaa. minulla on makkarakaloja altaassa seeprakalojen, miljoonakalojen, platyjen ja mollien kanssa. syököhän nuo muutkin kalaisaa rukaa myös, ainakin surviaiset ovat olleet herkkua...

ideoita pliis
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Katkarapuja ja kastematoja olen ainakin lukenut ja kuullut annettavan isoille ahvenille.

Mainitsemillesi kaloille voisi maistuakin nuo pieninä palasina.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
zalmari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zalmari »

Ainakin joskus muinoin syötettiin pakastekatkarapuja ja -seitiä sulatettuna ja pieneksi hienonnettuna. Tonnikalan syötöstä en muista kuulleeni, mutta mieleen tulisi, että metallisista säilyketölkeistä saattaa liueta kaikkea sellaista, mikä ei välttämättä ole ihmisellekään ihan terveellistä.

Itselläni on omassa akvassa nykyisin vain kasvissyöjiä enkä ole näiden kanssa yli 10 vuoteen kikkaillut, joten viisaammat kertokoot, mikä mahtaa olla nykypäivänä pätevä parempi tieto... :roll:
litroja 720+400+126
tanjahot
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Pakastekatkarapuja

Viesti Kirjoittaja tanjahot »

Itse annan välillä pakastekatkiksia hienonnettuna ja herkkua näyttää olevan.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Pakastesimpukkakin on nanna, tosin taitaa olla aika lihottava ruoka..?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Ja keväällä voi itse lammikoista pihalta haavia kaikenlaista. Esim. hyttysentoukat ovat helppoja haavittavia ja pakastettavia ja ilmaisia kaiken lisäksi [;)]
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
eukko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja eukko »

Aikanaan annoimme oskareille hienonnettua katkarapua. Hyvin maistui. Hyvällä valkosipulipuristimella (metallinen) sai muuten sopivasti hienoksi. [;)]
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hei millä saa katkaravun niin pieneksi, että neontetrat pystyis syömään niitä palasia?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

miljoonakala84 kirjoitti:Hei millä saa katkaravun niin pieneksi, että neontetrat pystyis syömään niitä palasia?
Veitsellä...valkosipulipuristimella...tms. [;)]
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kun tarpeeksi kauan sitä katkarapua muussaa, kyllä sen saa riittävän pieneksi palaksi vaikka pelkillä kynsillä. :)

Pienikokoisille kaloille, siis aina 6 cm pituuteen asti, käy herkkuruuaksi myös artemia. Olen tässä kasvattanut sitä muutaman kerran paratiisikalapienokaisille, ja samalla on tullut kokeiltua muillekin: maistuu näköjään hienosti miljoonakaloille, seeprakaloille, pikkuleijatetroille, hehkurasboroille ja punapäätetroille - ja jopa leväsukaravuille. :)
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Katkarapu ihan ok samoin sei kala. Ovathan ne pää elementtejä perus mix ruuissa.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kiitos vaan paljon vastauksista. Illalla kun annoin noille kaloille ensimmäistä kertaa, tuota pakastekatkarapua niin koitin sorila saada sen pieneks mutta ei tullu riittävän pientä kun eivät neonit ja rubiiniseeprakalat oikeen saaneet syötyä niitä. Toivottavasti noi miun monniset söis ne tähteet yön aikana pois, kun ei näyttäny ruokinta aikaan ruoka hirveästi kiinnostavan, kun hyörivät vain akvaarion kulmassa pitkin lasia ylös alas. :mrgreen:
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

Käärmekalalle ja Seeprakirjoahvenille ainakin annan kokonaisina katkaravut. :) Ahvenet saavat helposti niistä paloja irti ja Käärmekala avaa suunsa isolle ja ottaa isonkin katkaravun suuhun ja heiluttaa päätä niin että katkarapu menee paloiksi.. :mrgreen:
try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

Piraijille annan kuorellisia suuria katkarapuja. En tiä mutta kun on jalat ja muut mukana, voi noissa olla jotain tarvittavaa lisäravinnetta 8O Hiukan tuo kyllä sotkee enemmän kuin kuoritut katkat.

Pakastekalassa ei ilmeisesti ole tauti vaaraa (ainakaan samassa suhteessa kuin tuoreessa)

-----------------------
tre77 kirjoitti:katkarapuja tai purkkitonnikalaa
Niin juu. Purkista en kyllä itse heittäisi mitään. Vaikka on tonnikala vedessä, en tiä onko noissa kuitenkin jotain muutakin kuin kala ja vesi.

Mutta juurikin pakastealtaallahan kannattaa pyöriä. Samoin liha menee monille kaloille (sydän jne). Kiekkokala osiolta löytyy paljon tee se itse reseptejä 'kiekkomix' jms haulla. Lihaa ja kasvista jms tehovatkaimeen, pakastetaan levyksi (vaatinee jotain liivatetta tms) ja on hyvää pakasteruokaa :mrgreen:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Re: Katkarapuja kaloille?

Viesti Kirjoittaja 7330 »

try-out kirjoitti:Niin juu. Purkista en kyllä itse heittäisi mitään. Vaikka on tonnikala vedessä, en tiä onko noissa kuitenkin jotain muutakin kuin kala ja vesi.
No, tuoteselosteen mukaan lisänä on vähän suolaa kuten katkaravuissakin. Ja eikös ainakin periaatteessa selosteessa pitäisi ilmoittaa kaikki purkkiin lisätyt ainekset?
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
try-out
Senior Member
Senior Member

Re: Katkarapuja kaloille?

Viesti Kirjoittaja try-out »

7330 kirjoitti: No, tuoteselosteen mukaan lisänä on vähän suolaa kuten katkaravuissakin. Ja eikös ainakin periaatteessa selosteessa pitäisi ilmoittaa kaikki purkkiin lisätyt ainekset?
Kait tuo tonnikala vedessäkin sitten Ok. Itse vaan jostain syystä olen suosinut pakaste seitiä jms (ehkä suurin syy sitten, että kalat eivät kuitenkaan syö purkkia kerralla, eli joutuisi itsekkin päivittäin syömään tonnikalaa..)

Lihaa (esim sydäntä) olen kyllä pakastanut, eli tuoretta ja pakkaseen ja silloin tällöin kaloille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”