Akvastabil ja valaistus
Valvoja: Moderaattorit
Akvastabil ja valaistus
Olen kyllästynyt allaspaketissa vakiona olevaan 2* 58 W ja koen sen erittäin riittämättömäksi. En ole askartelija enkä halua ostaa rautakaupasta osia ja sovitella valaisinkoteloon tee- se- itse virityksiä. Myös valaisinkannesta en ole valmis luopumaan. Joten kysyn tietäjiltä.
Voiko noiden 2*T8 putken lisäksi laitaa koteloon kivuttomasti yhden Akvastabilin T5 putkiyksikön? Vai pitäiskö tyytyä lisämään yhden T8 putkiyksikön?
Lisäksi noita lienee erittäin hankala saada Suomesta, joten oletteko tilanneet lisäyksiköt Tanskasta? Jos niin mistä?
Tietysti jos joku sattuu tietämään Suomessa liikkeen, jossa noita lisävaloyksiköitä on hyllyssä niin olen erittäin kiitollinen tiedosta.
Kiitoksia.
Voiko noiden 2*T8 putken lisäksi laitaa koteloon kivuttomasti yhden Akvastabilin T5 putkiyksikön? Vai pitäiskö tyytyä lisämään yhden T8 putkiyksikön?
Lisäksi noita lienee erittäin hankala saada Suomesta, joten oletteko tilanneet lisäyksiköt Tanskasta? Jos niin mistä?
Tietysti jos joku sattuu tietämään Suomessa liikkeen, jossa noita lisävaloyksiköitä on hyllyssä niin olen erittäin kiitollinen tiedosta.
Kiitoksia.
Kannattaisi kysyä akvaariokeskuksesta, sillä sieltähän saa ostamiinsa altaisiin haluamansa määrän putkia. Tai ainakin osaavat neuvoa mistä niitä lisävaloyksiköitä saa.
Vakioputket eivät todellakaan riitä. Itsellä on 3 putkea (325 litraisessa) ja se alkaa olla jo tyydyttävä, 4:llä putkella olisi vielä parempi.
Vakioputket eivät todellakaan riitä. Itsellä on 3 putkea (325 litraisessa) ja se alkaa olla jo tyydyttävä, 4:llä putkella olisi vielä parempi.
Kyllä tietysti akvaariokeskuksesta
Noita lisäyksiköitä voi tilata. Eikä siinä mitään, mutta kun toimitusajat lienee tuolla 2-3kk luokkaa, niin houkuttelevaa olisi tilata ne Tanskasta ja saada jo ensi viikolla lisäyksiköt kotiin. Kunhan vaan varmasti tietäsi mitä tilata.
No, jos tässä lähiaikoina ei foorumilta löydy tietäjää, taidan sokkona laittaa tilauksen johonkin tanskalaiseen putiikiin ja tilata 2*T5 ja kertoa sitten kuinka homma toimii käytännössä.
No, jos tässä lähiaikoina ei foorumilta löydy tietäjää, taidan sokkona laittaa tilauksen johonkin tanskalaiseen putiikiin ja tilata 2*T5 ja kertoa sitten kuinka homma toimii käytännössä.
-
Mörrikkä
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Kyllä tietysti akvaariokeskuksesta
Kun katsoo tuon valaisinkannen rakennetta, niin vaikuttaa ihan yksinkertaiselta putkirunkojen vaihto.... työtä se vaatii, kun joutuu koko setin purkamaan. Jos laitat täyden valaistuksen, niin luukkuun ei kuulemma jää juuri lainkaan huoltotilaa.KKivi kirjoitti:Noita lisäyksiköitä voi tilata. Eikä siinä mitään, mutta kun toimitusajat lienee tuolla 2-3kk luokkaa, niin houkuttelevaa olisi tilata ne Tanskasta ja saada jo ensi viikolla lisäyksiköt kotiin. Kunhan vaan varmasti tietäsi mitä tilata.
Kauvanko joudut odottamaan allastasi, Paul? Ja millaisella valaistuksella sen otit?paul kirjoitti:Itse juuri eilen tilasin akvastabilin altaan ja jos tilaa tämän tai ens viikon aikana kerkeää tilaus seuraavaan satsiin. Jos nyt ei tilaa niin sitä seuraava on vasta syksyllä.
150e maksaa tuo lisävaloyksikkö
Sanoivat, että tulisi kuukauden päästä, mutta hyvää kanattaa odottaa.KKivi kirjoitti:Kauvanko joudut odottamaan allastasi, Paul? Ja millaisella valaistuksella sen otit?paul kirjoitti:Itse juuri eilen tilasin akvastabilin altaan ja jos tilaa tämän tai ens viikon aikana kerkeää tilaus seuraavaan satsiin. Jos nyt ei tilaa niin sitä seuraava on vasta syksyllä.
150e maksaa tuo lisävaloyksikkö
Otin itse ihan perusvalaistuksella eli kahdella putkella kun altaasta tulee kuitenkin malawi-allas
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Kuukausi kuullostaa mielestäni pitkältä ajalta, liian pitkätä. Joten päädyin tilaamaan Tanskasta T5 2*80W lisää ja toivon saavani osat viimeistään parin viikon sisällä. Hintaa tuolle yksikölle tuli toimituskuluineen noin 160E. Kurkistin sentään akvaariolampun sisälle ja karkeasti arvioiden tuon pitäisi mahtua sinne hyvinkin. Toivottavasti.
Sanoivat, että tulisi kuukauden päästä, mutta hyvää kanattaa odottaa.![]()
Otin itse ihan perusvalaistuksella eli kahdella putkella kun altaasta tulee kuitenkin malawi-allas
-
Jorg
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS
Mistä tilasit nuo valot ? Linkkiä...?
Meillä tuo iso allas vaatii lisää valoa. Kyselin noitten lisävalosarjojen hintaa suomesta mutta kukaan kauppias ei tiennyt kun ei ole koskaan tilannut. Sen tiesivät että kalliita ovat. Tuo Stabilin kansi on aika kinkkinen modata omilla valoilla.
Meillä on nyt 4X30W ja tilaa on 12X30W. Siis T8 putkille. T5 menee saman verran mutta kun ovat tehokkaampia niin mahtuu 12X39W. Mieleni tekisi vaihtaa koko valaistus T5 putkille jotta pääsis eroon noista painavista kuristin möykyistä johdoissa vai onko T5 putkien liitäntälaitteet myös johdoissa ? En ole koskaan nähnyt niitä livenä.
Meillä tuo iso allas vaatii lisää valoa. Kyselin noitten lisävalosarjojen hintaa suomesta mutta kukaan kauppias ei tiennyt kun ei ole koskaan tilannut. Sen tiesivät että kalliita ovat. Tuo Stabilin kansi on aika kinkkinen modata omilla valoilla.
Meillä on nyt 4X30W ja tilaa on 12X30W. Siis T8 putkille. T5 menee saman verran mutta kun ovat tehokkaampia niin mahtuu 12X39W. Mieleni tekisi vaihtaa koko valaistus T5 putkille jotta pääsis eroon noista painavista kuristin möykyistä johdoissa vai onko T5 putkien liitäntälaitteet myös johdoissa ? En ole koskaan nähnyt niitä livenä.
Tilasin vermeet täältä http://www.cichlidecentret.biz. Maksu onnistui Visalla. Itsekkään en ole koskaan nähnyt livenä T5 putkirunkoja, joten odotten mielenkiinnolla mitä tuleman pitää. Käsittääkseni nuo T5 putket ovat kapeampia kuin T8, joten eiköhän yksikötkin ole kapeampia. Ehkä.Jorg kirjoitti:Mistä tilasit nuo valot ? Linkkiä...?
Mitähän sitten itse putket tuohon mahtaakaan maksaa?
-
cichlid
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Aquaristic.netissä JBL:n 39W:n T5-putket maksavat 22.63e/kpl. Ainakin 50% saanee tuohon hintaan Suomessa lisätä.
Mekin tilattiin tuo Akvastabil Effect Line 720 litraa vakiovaloilla eli 4 x 30w T8-putkia. 8 x 30w olisi maksanut n. 500e lisää. Mies on sähköasentaja ja hommasi kaikki tarvikkeet lisävalojen laittoa varten ja nyt muutaman illan noitumisen jälkeen altaassa on 8 x 30W. Jos putkien hinta jätetään pois niin n.120e tuli noiden lisävalojen asennus itse maksamaan eli ihan kannattava homma.
Mekin tilattiin tuo Akvastabil Effect Line 720 litraa vakiovaloilla eli 4 x 30w T8-putkia. 8 x 30w olisi maksanut n. 500e lisää. Mies on sähköasentaja ja hommasi kaikki tarvikkeet lisävalojen laittoa varten ja nyt muutaman illan noitumisen jälkeen altaassa on 8 x 30W. Jos putkien hinta jätetään pois niin n.120e tuli noiden lisävalojen asennus itse maksamaan eli ihan kannattava homma.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
No, niinhän se on, että kaikkien miehet eivät voi olla sähköasentajia.cichlid kirjoitti:Aquaristic.netissä JBL:n 39W:n T5-putket maksavat 22.63e/kpl. Ainakin 50% saanee tuohon hintaan Suomessa lisätä.
Tietääkö muuten kukaan, onko noita 80W T5 putkia hyllytavarana pk-seudun akvaariokaupoissa? Vai pitääkö nekin tilata? Entä varovainen noin hinta nille?
-
Jorg
- Advanced Member

Minä myös päädyin tilaamaan tavarat tukusta ja rakennan itse. Otin nyt 4 kpl 2X36W ELL jos laittaisi vaikka koko kannen täyteen lamppuja, eli 12X30W ...
Taitaa kuitenkin olla niin että vaihdan nykyiset kuristin möykyt tuolta johdoista noihin elektronisiin. Kannen kanssa leikkiessä nuo johdoissa olevat on aika hankalat käyttää. ELL maksoi n. 30€/kpl.
Taitaa kuitenkin olla niin että vaihdan nykyiset kuristin möykyt tuolta johdoista noihin elektronisiin. Kannen kanssa leikkiessä nuo johdoissa olevat on aika hankalat käyttää. ELL maksoi n. 30€/kpl.
-
Jorg
- Advanced Member

Tämmöisiä tein. Seuraavaksi pitää asentaa kiinnitys systeemit että nuo saa Akvastabilin kanteen kiinni. Siihen pitääkin laittaa ihan oma patentti...
Eli...yhdessä yksikössä on 2X30W. Kannat ovat porattu profiiliin ja ruuvattu varmuudeksi. Johdot+elektroninen liitäntälaite(kuristin) ovat piilossa alumiiniprofiilin sisällä. Profiili on 45x45mm ja pituutta on 950m. Päissä on muovitulpat.
Ilmeisesti kuitenkin jotkut ilmareiät pitää jättää jotta mahd. kondensoituva vesi pääsee tuulettumaan.
Valaisinyksikön päälle tulee vielä heijastin.
Noita yksiköitä ajattelin laittaa riittävästi.

Vielä kun olis siisti talli missä asentaa...
Eli...yhdessä yksikössä on 2X30W. Kannat ovat porattu profiiliin ja ruuvattu varmuudeksi. Johdot+elektroninen liitäntälaite(kuristin) ovat piilossa alumiiniprofiilin sisällä. Profiili on 45x45mm ja pituutta on 950m. Päissä on muovitulpat.
Ilmeisesti kuitenkin jotkut ilmareiät pitää jättää jotta mahd. kondensoituva vesi pääsee tuulettumaan.
Valaisinyksikön päälle tulee vielä heijastin.
Noita yksiköitä ajattelin laittaa riittävästi.

Vielä kun olis siisti talli missä asentaa...