Olen jo pidemmän aikaa aina silloin tällöin ihmetellyt akvaarioni veden väriä. Se kun on vähän vihertävää, ei mitään kovin sameaa, mutta ei kristallin kirkastakaan.
Vesiarvot on nyt suht ok mallilla. Pohjan olen juuri vaihtanut sorasta hiekaksi, silloin vaihdoin vettä enemmän kuin normaalisti, kun vesi oli vihertävämpää, ja astia mihin otin vettä oli valkoinen-huomasin viherryksen paremmin.
Tämän jälkeen olen ruvennut asiasta varmistumaan, että kyseessä on vihersamennus. Tänään töistä tullessani laitoin toiseen päätyyn valkoisen paperin ja huomasin - vihertää.
Tiedän jo mitä pitää tehdä; pimennys viikoksi ja ruokinta minimiin ja vettä pitää vaihtaa, mutta mitä tästä pimennyksestä tykkäävät kasvit jotka on Tänään istutettu akvaarioon. Istutettuja kasveja on paljon.
Luulen että tiedän syynkin samennukseen, akvaarioon on päässyt aukinko paistelemaan.
Eli apua kaipaan siinä, että onko mitään muuta tehtävissä, kuin pimentää akvaario?
Uudet kasvipistokkaat ei kyllä varmastikaan tästä tykkää.
Akvaarion hoitorutiineistani en oikein mitään isoja virheitä löydä, mutta se aurinkoon kai tehnyt tehtävänsä. Nyt pysyy sälekaihtimet tiukasti kiinni.
Suuri kiitos sille joka jaksaa minua auttaa!
Edit: Poistettu huutaminen ja välimerkkifloodit.