kokemuksia kiekon poikasista
Valvoja: Moderaattorit
kokemuksia kiekon poikasista
haluaisin keskustella teidän kokeneempien kiekkoharrastajien kanssa
kiekon poikasten kasvatuksesta "keinotekoisesti"
ensinnäkin keskusteluissa on mainittu että, poikaset jotka
kehittyvät (säilyvät) täysikokoisiksi saavat perimänsä
vanhemmiltaan eli toiset ovat naaraan "värisiä" toiset koiraan ??
eikö tapahdu "muuntumista"?
eli minun tapauksessani josta keskustelimme linkissä
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=91926
naaras on myyntinimeltään siniturkoosi ja koiras koboltti
onko poikaset jossain suhteesssa (kappale) näiden värisiä.?
mb170
kiekon poikasten kasvatuksesta "keinotekoisesti"
ensinnäkin keskusteluissa on mainittu että, poikaset jotka
kehittyvät (säilyvät) täysikokoisiksi saavat perimänsä
vanhemmiltaan eli toiset ovat naaraan "värisiä" toiset koiraan ??
eikö tapahdu "muuntumista"?
eli minun tapauksessani josta keskustelimme linkissä
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=91926
naaras on myyntinimeltään siniturkoosi ja koiras koboltti
onko poikaset jossain suhteesssa (kappale) näiden värisiä.?
mb170
poikaset ovat kasvaneet hyvin, koko on noin 20 sentin kolikon luokkaa.
lisäksi on kasvamassa kahdesta eri kudusta poikasia . toiset kaksi on
nyt 12 vrk ja pienemmät 6 vrk ikäisiä.
iältään keskinmäiset ovat poikkeavia muihin kahteen verrattuna.
nämä kaksi on "otettu" seura-altaasta heti kudun jälkeen eri altaaseen
siis munina . riittävän isossa vedessä noin 50 L ,eivät homehtuneet
kuten ainakin minulla yleensä.kuoriutuivat siellä ja siirsin lasikulhoon
ruokinta kuten edellisissä munankeltuaisella ja myöhemmin artemialla.
Kuitenkin suosittelen erillistä kutuallasta. itselläni siihen ei ole nyt mahdollisuutta
jatketaan aiheesta keskustelua
mb170
lisäksi on kasvamassa kahdesta eri kudusta poikasia . toiset kaksi on
nyt 12 vrk ja pienemmät 6 vrk ikäisiä.
iältään keskinmäiset ovat poikkeavia muihin kahteen verrattuna.
nämä kaksi on "otettu" seura-altaasta heti kudun jälkeen eri altaaseen
siis munina . riittävän isossa vedessä noin 50 L ,eivät homehtuneet
kuten ainakin minulla yleensä.kuoriutuivat siellä ja siirsin lasikulhoon
ruokinta kuten edellisissä munankeltuaisella ja myöhemmin artemialla.
Kuitenkin suosittelen erillistä kutuallasta. itselläni siihen ei ole nyt mahdollisuutta
jatketaan aiheesta keskustelua

mb170
...
Kuinka usein syötit munankeltuaisella ja onko siihen lisätty jotakin, vai ihan vaan raakaa keltuaista???
Kuoriutuiko toisestakin poikueesta vain kaksi ja montakos kolmannesta poikueesta on selviytynyt tähän mennessä? onko kaikki samoista vanhemmista?
Kuoriutuiko toisestakin poikueesta vain kaksi ja montakos kolmannesta poikueesta on selviytynyt tähän mennessä? onko kaikki samoista vanhemmista?
400l kiekkola, 100l seuraakvaario, 150l kutuallas ja 40l karanteeniallas.
Pari ponia, pupupariskunta ja koiralauma sekä karvattomat perheenjäsenet =)
kaikki on saman pariskunnan poikasia , kutee tällä hetkellä viikon välein.
jos haluatte yrittää poikasten kasvatusta keinotekoisesti ,harkitkaa
kuitenkin kutuallasta.jos ei ole mahdollista hankkia kutuallasta niin
tässä muutama asia minun kokemuksesta .
eli olen siirtänyt "isosta" altaasta johon kutu on tullut poikasia
siinä vaiheesssa kun ne ovat kuoriutuneet ja kiinnittyneet johokin kasvin lehteen leikkaamalla lehden irti.asitiaan joka on noin kahden litran vetoinen
lasimalja näkyy kuvassa.lämpömittari , lasikauha on tarpeeliset välineet
vesi seisotetua vesijohtovettä (tampereen veden vesi tulee pirkkalaan on
käsittääkseni hyvälaatuista).
kovaksi keitetty (10min) kanamunan keltuaista otetaan pala kädelle
hiukan lämmintä vettä ja sekoitetaan massaksi . sivellään lasimaljan
vedenrajan munankeltuais massalla ,täytetään varovasti vedellä
massaa irtoaa pohjalle , osa poikasista syö sieltä.
koko vesivaihdetaan ainakin 5 kertaa vuorokaudessa , aina uusi kananmuna
massa .osa poikasista kuolee tallä tavalla .
varmasti paljon paremmin selviäisivät emon kyljessä !!!
noin 4 päivän päästä olen siirtynyt artemia ruokintaan
veden vaihdot myös usein.
vaikeinta on saada pysymään vesi sopivan lämpöisenä.
minulla kulho on pikkuakvaarion päällä siellä vesi 29 astetta ja
valaisin lämmittää kulhoa .

mb170
jos haluatte yrittää poikasten kasvatusta keinotekoisesti ,harkitkaa
kuitenkin kutuallasta.jos ei ole mahdollista hankkia kutuallasta niin
tässä muutama asia minun kokemuksesta .
eli olen siirtänyt "isosta" altaasta johon kutu on tullut poikasia
siinä vaiheesssa kun ne ovat kuoriutuneet ja kiinnittyneet johokin kasvin lehteen leikkaamalla lehden irti.asitiaan joka on noin kahden litran vetoinen
lasimalja näkyy kuvassa.lämpömittari , lasikauha on tarpeeliset välineet
vesi seisotetua vesijohtovettä (tampereen veden vesi tulee pirkkalaan on
käsittääkseni hyvälaatuista).
kovaksi keitetty (10min) kanamunan keltuaista otetaan pala kädelle
hiukan lämmintä vettä ja sekoitetaan massaksi . sivellään lasimaljan
vedenrajan munankeltuais massalla ,täytetään varovasti vedellä
massaa irtoaa pohjalle , osa poikasista syö sieltä.
koko vesivaihdetaan ainakin 5 kertaa vuorokaudessa , aina uusi kananmuna
massa .osa poikasista kuolee tallä tavalla .
varmasti paljon paremmin selviäisivät emon kyljessä !!!
noin 4 päivän päästä olen siirtynyt artemia ruokintaan
veden vaihdot myös usein.
vaikeinta on saada pysymään vesi sopivan lämpöisenä.
minulla kulho on pikkuakvaarion päällä siellä vesi 29 astetta ja
valaisin lämmittää kulhoa .

mb170
keskustelussa mainitut poikaset täyttävät tänään 12.3 kaksi kuukautta
kasvu on mielestäni nopeaa, koko on isompi kuin 2€ kolikko.
selvästi on havaittavissa jo arvojäjestys syömisessä.
Toinen "karvan isompi" nokittelee toiselle liekö koiras??
Lisäksi on kasvamassa toinen pari joka on nyt kuukauden ja
isompi määrä noin 25 kappaletta neljä viikon ikäisiä
kaikki kasvatettu keinotekoisesti

mb170
kasvu on mielestäni nopeaa, koko on isompi kuin 2€ kolikko.
selvästi on havaittavissa jo arvojäjestys syömisessä.
Toinen "karvan isompi" nokittelee toiselle liekö koiras??
Lisäksi on kasvamassa toinen pari joka on nyt kuukauden ja
isompi määrä noin 25 kappaletta neljä viikon ikäisiä
kaikki kasvatettu keinotekoisesti

mb170
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
mb170 on hyvä esimerkki, että kiekkoja tosiaan voi kasvattaa hyvin ankeissakin oloissa ilman vanhempiaan. Itse olen vain törmännyt keskustelujen yhteydessä siihen, että neuvotaan pitämään ne poikaset vanhempien kanssa ja jos näin ei ole niin poikaset menehtyvät varmasti.
Hyvin ovat kasvaneet ja toivottavasti saat kaikki poikaset myyntikokoon asti, kauniin pyöreiksi eikä ruudun muotoisiksi.
Sitten hieman ot:tä. Muistathan mb170 kieliopin? Isot alkukirjaimet, pilkkujen ja pisteiden oikein käytön jne.
Hyvin ovat kasvaneet ja toivottavasti saat kaikki poikaset myyntikokoon asti, kauniin pyöreiksi eikä ruudun muotoisiksi.
Sitten hieman ot:tä. Muistathan mb170 kieliopin? Isot alkukirjaimet, pilkkujen ja pisteiden oikein käytön jne.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: OAS
Pitääkö olla äidinkielestä millaiset arvosanat peruskoulun puolelta, että tänne uskaltaa kirjoittaa?!wantukka kirjoitti:mb170 on hyvä esimerkki, että kiekkoja tosiaan voi kasvattaa hyvin ankeissakin oloissa ilman vanhempiaan. Itse olen vain törmännyt keskustelujen yhteydessä siihen, että neuvotaan pitämään ne poikaset vanhempien kanssa ja jos näin ei ole niin poikaset menehtyvät varmasti.

Olen muutoin seurannut tätä ketjua mielenkiinnolla. Hienosti on kiekot tosiaan kasvaneet ja kehittyneet - onnittelut siitä! Itsellänikin "polttelisi" taas alkaa kokeileen kudetusta kun on nyt uusi kutuparikin altaassa uiskentelemassa.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Sanoin tämän hyvällä. Itse olen saanut alkuaikoina varoituksen (huom) vain ja ainoastaan siitä syystä, että en ollut muistanut laittaa isoja alkukirjaimia virkkeen alkuihin. No tuo varoitus ei kestänyt kauaakaan, kun hoidin asian modejen kanssa (pari päivää), mutta en halua mb170:lle tuohon vasemmalle kirjoitusta varoitukset: 1minnakoo kirjoitti:Pitääkö olla äidinkielestä millaiset arvosanat peruskoulun puolelta, että tänne uskaltaa kirjoittaa?!Ihan "oikeesti", ei kaikilla ole se oikein kirjoitus niin hallussa - eikö ole tärkeintä, että tulee kuitenkin ymmärretyksi?
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: OAS
wantukka kirjoitti:Sanoin tämän hyvällä. Itse olen saanut alkuaikoina varoituksen (huom) vain ja ainoastaan siitä syystä, että en ollut muistanut laittaa isoja alkukirjaimia virkkeen alkuihin. No tuo varoitus ei kestänyt kauaakaan, kun hoidin asian modejen kanssa (pari päivää), mutta en halua mb170:lle tuohon vasemmalle kirjoitusta varoitukset: 1minnakoo kirjoitti:Pitääkö olla äidinkielestä millaiset arvosanat peruskoulun puolelta, että tänne uskaltaa kirjoittaa?!Ihan "oikeesti", ei kaikilla ole se oikein kirjoitus niin hallussa - eikö ole tärkeintä, että tulee kuitenkin ymmärretyksi?

...
Hienosti siis homma lähtenyt alkuun.
Itsellää nyt pariskunta kutenut kaksi kertaa omassa kutualtaassa ja ekalla kerralla tuli kutu syödyksi toisena päivänä ja nyt toinen kutu homehtunut.
Kun altaassa ei ole muita kaloja, kiekkojen ei tarvitse "vartioida" kutua joten antavat sen olla itsekseen pitkiä aikoja ja nyt on kutu ollut silikoonissa viikon homehtuneena ja vieläkin ne sitä seurailee, mutta eivät tee sille mitään... poistin sen eilen altaasta jos vaikka siten saisi taas aikaan uuden yrityksen.
Isossa altaassa oli jonpikumpi kokoajan "löyhyttelemässä" kutua, mikä nyt avuksi. Allas siis 150l jossa eheim 2226 ulkosuodatin ja roskia keräämässä aquaball, luulisi tuon riittävän vedenkiertoon.
Joten rupeaa tuo keinokasvatus kyllä kiinnostamaan
kun olisi ihana saada omia kiekkovauvoja!
Itsellää nyt pariskunta kutenut kaksi kertaa omassa kutualtaassa ja ekalla kerralla tuli kutu syödyksi toisena päivänä ja nyt toinen kutu homehtunut.
Kun altaassa ei ole muita kaloja, kiekkojen ei tarvitse "vartioida" kutua joten antavat sen olla itsekseen pitkiä aikoja ja nyt on kutu ollut silikoonissa viikon homehtuneena ja vieläkin ne sitä seurailee, mutta eivät tee sille mitään... poistin sen eilen altaasta jos vaikka siten saisi taas aikaan uuden yrityksen.
Isossa altaassa oli jonpikumpi kokoajan "löyhyttelemässä" kutua, mikä nyt avuksi. Allas siis 150l jossa eheim 2226 ulkosuodatin ja roskia keräämässä aquaball, luulisi tuon riittävän vedenkiertoon.
Joten rupeaa tuo keinokasvatus kyllä kiinnostamaan

400l kiekkola, 100l seuraakvaario, 150l kutuallas ja 40l karanteeniallas.
-
- Junior Member
- Viesti:
Mikä ihmisestä näyttää ankealta ei sitä kalalle välttämättä ole.wantukka kirjoitti:mb170 on hyvä esimerkki, että kiekkoja tosiaan voi kasvattaa hyvin ankeissakin oloissa.
Sanon tämän hyvällä: julkinen piikittely kirjoitustyylistä tai virheistä ei ole erityisen asiallista, joten asian häiritessä kannattaa huomauttaa yksityisviestillä. Tai näinkin tehokkaasti moderoidun palstan ollessa kyseessä luottaa siihen, että ylläpito kyllä huomauttaa tyylistä, jos se koetaan sopimattomaksi.wantukka kirjoitti:Sitten hieman ot:tä. Muistathan mb170 kieliopin? Isot alkukirjaimet, pilkkujen ja pisteiden oikein käytön jne.
Poikaset olivat 1 kuukauden ja viikon vanhoja kun siirsin ne
isompaan altaaseen.
Tässä vaiheessa aloin tarjoamaan pakasteruokaa nimeltään
bosmider.
Tätä ruokaa ainakin maisteltiin, kiekkojen tyyliin "syljettiin ulos ".
Noin 1 1/2 kuukauden ikäisenä olen tarjonnut pakastettua
mustaa hyttysen tuokkaa maistellaan, ilmeisesti imee sisälmykset
ja sylkee kuoret pois.
Hiihtolomalla kävin Kurjessa ja ostin poikasille 2kk-18kk tarkoitettua
(Hollantilaista?) pakasteruokaa. Tästä ruuasta oikein kinastellaan
maittaa oikein hyvin .
Artemia on jäänyt pois näiltä isommilta, pienet artemia ruokinnassa.
mb170
isompaan altaaseen.
Tässä vaiheessa aloin tarjoamaan pakasteruokaa nimeltään
bosmider.
Tätä ruokaa ainakin maisteltiin, kiekkojen tyyliin "syljettiin ulos ".
Noin 1 1/2 kuukauden ikäisenä olen tarjonnut pakastettua
mustaa hyttysen tuokkaa maistellaan, ilmeisesti imee sisälmykset
ja sylkee kuoret pois.
Hiihtolomalla kävin Kurjessa ja ostin poikasille 2kk-18kk tarkoitettua
(Hollantilaista?) pakasteruokaa. Tästä ruuasta oikein kinastellaan
maittaa oikein hyvin .
Artemia on jäänyt pois näiltä isommilta, pienet artemia ruokinnassa.
mb170
Onnittelut mb170 upeista kiekkovaaveista!
Täällä mietitään "uskaltaisinko" ryhtyä tuohon samaan, meillä siniturkoosi uros ja punaturkoosi naaras kutivat kolmannen kerran( edellisillä kerroilla kutu popsittu parempiin suihin) , pidin vanhemmille pari yötä pientä valoa jotta näkevät omaisuuttaan varitoida, kuitenkin sillä mielellä että turhaa taitaa olla.
Tänään sitten kun kotiuduin töistä katsastin akvaariota ja huomasin kudun jälleen kadonneen. Uudempi katsahdus kertoi, että naaras oli hieman alempana olevan lehden luona ja vielä tarkempi syynäys sai aikaan hämmästyneen huokaisun: kutu oli kuoriutunut, poikaset kiinnittyneet miekan lehteen ja tuore äiti vartioi niitä kovasti
.
Hirmusti tekisi mieli kokeilla tuota keinoemona toimimista, kun tuolla muiden lättyjen seassa lapsosten kasvatus taitaa olla tuhoon tuomittu, toisaalta sitten taas " oikea " kutuallas on tulossa pikapuoliin, siinä voisi olla paremmat edellytykset poikasten kasvatteluun.
Täällä mietitään "uskaltaisinko" ryhtyä tuohon samaan, meillä siniturkoosi uros ja punaturkoosi naaras kutivat kolmannen kerran( edellisillä kerroilla kutu popsittu parempiin suihin) , pidin vanhemmille pari yötä pientä valoa jotta näkevät omaisuuttaan varitoida, kuitenkin sillä mielellä että turhaa taitaa olla.
Tänään sitten kun kotiuduin töistä katsastin akvaariota ja huomasin kudun jälleen kadonneen. Uudempi katsahdus kertoi, että naaras oli hieman alempana olevan lehden luona ja vielä tarkempi syynäys sai aikaan hämmästyneen huokaisun: kutu oli kuoriutunut, poikaset kiinnittyneet miekan lehteen ja tuore äiti vartioi niitä kovasti

Hirmusti tekisi mieli kokeilla tuota keinoemona toimimista, kun tuolla muiden lättyjen seassa lapsosten kasvatus taitaa olla tuhoon tuomittu, toisaalta sitten taas " oikea " kutuallas on tulossa pikapuoliin, siinä voisi olla paremmat edellytykset poikasten kasvatteluun.