Kiilakyljellä pieniä valkosia täpliä?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
BadGirl
Junior Member
Junior Member

Kiilakyljellä pieniä valkosia täpliä?

Viesti Kirjoittaja BadGirl »

Mun vanhempin 160 litrasessa tankissa asustelee:
-1 partamonni
-kymmenkunta kiilakylkeä
-kymmenkunta neontetraa
-3 harlekiininuoliaista

Eli ongelmana nyt on että yhdelle kiilakyljelle on ilmestynyt outoja valkoisia pieniä pilkkuja.. Ei kai vaan joku pilkkutauti? Oon kuullu että on ilmeisesti hankala hoitaa?

Miten kuuluisi alkaa sitten toimia?
-Nora
-Kahden Aksolotlin valtakunta 500L ja Kimalaispallokalojen ja partamonnien 250L koti-
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Kuulostaa pilkkutaudilta.
Pilkkutauti on kohtuullisen helppo hoitaa kunhan aloittaa ajoissa. Eli lääke jä lämmön nosto.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
BadGirl
Junior Member
Junior Member

Mitä lääkettä suosittelisitte? Onko kallista? Onko jotain mitä pitää erityisesti ottaa huomioon lääkkeen laitossa/ hoidossa?
Lämpötilan nosto onnistunee helposti kun tankissa on lämmitin..
-Nora
-Kahden Aksolotlin valtakunta 500L ja Kimalaispallokalojen ja partamonnien 250L koti-
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Itse käytin taannoin seran costapuria menestyksekkäästi.
Hinta vajaa 10€.

Vaihdoin vettä ennen lääkkeen laittoa (viikottainen vedenvaihto). Lääke 1., 3., 5. ja 7. päivä. 9. päivä vaihdoin taas vettä.

Nostin altaan lämpötilaa 26 asteeseen (enemmänkin voinee nostaa, mikäli kalasto antaa siihen myötä). Sisäsuodattimen nostin liki pintaan -> kunnon pulputus (ilmastus).

Tulos: ei ruumiita & tauti ohi tuolla kuurilla.
BadGirl
Junior Member
Junior Member

ok..
Mietityttää vaan, että kun oon jostain lukenut, että noi suomuttomat kalat olis herkkiä kaikille lääkkeille, niin eikös tuo monni ja noi harlekiininuoliaiset oo suomuttomia? mitenkähän ne mahtaa tykätä tosta lääkkeestä?
-Nora
paul
Advanced Member
Advanced Member

BadGirl kirjoitti:ok..
Mietityttää vaan, että kun oon jostain lukenut, että noi suomuttomat kalat olis herkkiä kaikille lääkkeille, niin eikös tuo monni ja noi harlekiininuoliaiset oo suomuttomia? mitenkähän ne mahtaa tykätä tosta lääkkeestä?
Minulla josksu puhkesi juuri tiikerinuoliaisiin pilkku. Eikä yhtään ruumista tullut normaaleilla hoitotoimenpiteillä.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

BadGirl kirjoitti:ok..
Itselläni oli partamonni altaassa lääkityksen aikana.

Noista nuoliaisista en osaa tosiaan sanoa..
RHODESIAN
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Olen ainakin joissain lääkemerkeissä törmännyt neuvoon, että monnit, nuoliaiset ja muut suomuttomat kalat +norsukalat ovat herkkiä joillekin lääkeaineelle.
Näille kaloille suositeltu puolikasta annostusta, Costapurin vaikuttavia aineita en kyllä muista, mutta kannattaa varmistaa ennen lääkkeen laittoa.
BadGirl
Junior Member
Junior Member

soitin erääseen faunattareen, ja niillä ei ole mitään seran merkkisiä lääkkeitä.. niillä oli jotain pilkkutautilääkettä, jonka nimeä en tietenkään muistanut kirjottaa ylös.. :( kai noi muutkin lääkkeet toimii yhtä hyvin kuin toi serakin?
-Nora
paul
Advanced Member
Advanced Member

Paras pilkkulääke löytyy akvaario kurjesta
tinzue
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Anteeks menee toisaalta vähän ohi aiheen. Tein aikoinaan kuvamanipulaation pilkkutaudista, tehdessäni päättötyötä kun en mistään saanut kiinni ihmisiä joilla olisi ollut myydä oikeuksia kuviinsa. Eikä akvaarioliikkessäkään tai omissa sattunut olemaan sairaita kuvattavia.

Mitäpä mieltä ootte? Minua ja miestäni nämä kuvat huvittavat suuresti. :mrgreen:

http://picasaweb.google.com/tinzue/Akva ... 2057440162

Myös kolme aiempaa kuvaa manipuloituja juuri tuota päättötyötäni varten. :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

tinzue kirjoitti:Mitäpä mieltä ootte?
Kuvamanipulaation sijaan lähinnä Paint-tasoista päällemaalausta. Ei näytä aidolta mutta ajaa asiansa. Ja kyllä, tavallaan aika hauskojakin [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
tinzue
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja tinzue »

"lähinnä Paint-tasoista päällemaalausta." Sitä se kyllä onkin!! Ei kyllä yritäkään mitään hienoa olla, kun enpäs minä sellaista osaa.
BadGirl
Junior Member
Junior Member

oon joskus aikasemminki nähny noi kuvamanipulaatiokuvat.. :) kivoja oli..

Nii se lääke jonka nimeä en muistanut oli JBL Punktol.

En tiiä onko hyvä vai eikö oo, mut sitä viskasin sinne tankkiin ja katotaa nyt mimmosen kalasopan saan aikaseksi..
-Nora
BadGirl
Junior Member
Junior Member

hmm..
Semmonen tuli mieleen, että kun tossa JBL Punktolissa luki, että kerta-annoksen pitäisi riittää, ja jos on sitkeä pilkkutauti niin pitää uusia hoito..
Niin mistäs mä nyt sen voin tietää onko kyseessä sitkeä vai ei niin sitkeä pilkkutauti?
Eli teenkö niin että nyt kun eilen lääkettä laitoin ohjeen mukaan odottelen mitä tapahtuu, ja jos tyyliin viikonpäästä ei näy pilkkuja missään niin ei tarvii uusia hoitoa? Kun enhän mä noista mitään selkoa ite saa noista ohjeista.. :(
Ainakin tänään tsekattuani akvaariota niin kaikki kalat on edelleen hengissä, näyttää ihan "normaaleilta" syö ja liikkuu..
-Nora
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”