Tupsulevääkö?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
BadGirl
Junior Member
Junior Member

Tupsulevääkö?

Viesti Kirjoittaja BadGirl »

No jo on kumma. Mulla on aikasemmin ollu 160 litranen tankki ja 500 litranen tankki, ja molemmissa on ollu ainoastaan piilevää josta on päästy eroon.

Mutta...

Tässä mun 250 litrasessa altaassa jossa on noi kaks partista ja viis kimalaispalloa on ollu ekaks sinilevää, josta päästiin eroon pimentämällä tankki viideks päiväks. Niin enköhän mä tänään bongannu tuolta sitten yhestä laavakivestä jotain mustaa karvasta, ilmeisesti levää. Samaa kamaa on myös kovalehtisten kasvien reunoilla, niin että se niinku reunustaa ne kasvien lehet. Samoin yhen pitkän kasvin päähän oli kasvanu semmonen "hattu" tästä samasta moskasta. Siis tää on aivan uskomatonta, kun toi tankki on tismalleen samassa paikassa kun se mun edellinen pikkutankki, jossa ei tosiaan mitään muuta levää koskaan ollu ku sitä piilevää.

Mä mietin että kun mulla on tossa tommone Eheimin pienempi Proffa 2, jossa se spray bari on niinku siel oikeessa yläreunassa melkein pinnassa liikuttamassa pintavettä, eli "puhaltaa" oikeelta vasemmalle. Vasemmassa reunassa on semmonen "mikälieneekään" sisäsuodatin joka sit "puhaltaa" sinne oikeelle. Niin onkohan toi sisäsuodatin tekemässä liikaa virtausta? Kun oon ymmärtäny että toi tupsulevä viihtyy virtauksessa ja sitä levää on nimenomaan tossa laavakivessä joka on lähellä sitä sisäsuodatinta. Aattelin ottaa ton sisäsuodattimen kokonaan pois tuolta ja kattella mitä tapahtuu.

Elikkäs oisko ideoita millä ton levän saa pois tuolta tankista? Ja että mistä ihmeen syystä se nyt on mun kiusana?

Vettä tulee vaihdettua kerran viikossa noin puolet tai vähän alle. (noi on aika sontiaisia noi mun tankin asukit..)

Ärsyttää tommoset leväjutut, kun muuten akva on ihan nätin näkönen, ja fisut voi ja kasvaa oikein hyvin. Vielä kun sais noi levät pois.
Kiitoksia jo etukäteen.

Edit: lisätty isot alkukirjaimet ja poistettu tuplavälimerkkejä
-Nora
-Kahden Aksolotlin valtakunta 500L ja Kimalaispallokalojen ja partamonnien 250L koti-
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Nestemäinen hiili on hyvä apu levien hävittämisessä. [;)]
96l+38l+20l
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Olet ihan oikeassa, et tupsulevä tykkää virtauksesta. Lisäksi korkeat nitraattiarvot edesauttavat tämän riehaantumista. Tosin altaassasi ei välttämättä nitraattia kovin ole. Kannattaa mitata arvo ja tarvittaessa alkaa vaihtamaan vettä kaksi kertaa viikossa. Tupsuleväiset lehdet keräät altaasta tietysti pois. Alat lisäämään vaikka hiilidioksidia, sillä itse olen huomannut, et levät pysyvät paremmin aisoissa.
Hyvä olisi tietää vetesi arvot ja valaisuajat jne. Älä pidä valoja päällä päivässä, kun vaikka max 10 h. Itselläni valot ovat päällä 4h, jonka jälkeen on 3h tauko ja sit valot päällä 6h.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
BadGirl
Junior Member
Junior Member

Vesiarvoja en tällä hetkellä osaa sanoa ku en osaa noitten testien kanssa läträtä. Pitää pyytää ukkoo testaamaan.
Epäilen sitä nitriittiä, koska ennen pimennystä vaihoin puolet vedestä, sit pimensin sen ja pimennyksen aikana vaihoin joka päivä pikkusen vettä. Näin ohjeeksi annettiin. Pimennyksestä on nyt puoltoista viikkoa, ja eilen vaihoin akvaariosta veden.
Valolle mulla on ajastin ja se on päällä 8 tuntia päivässä.
Entäs kun toi levä on muodostunu tommosen kovalehtisen kasvin lehden reunalle niinku reunustamaan sen, joudunko koko kasvin heittää mäelle kun muuten se näyttää voivan hyvin? Meinaan jokasella lehellä on sitä levää ja jos nypin kaikki lehet irti tosta niin eihän siitä mitään jää jäljelle. Veikkaan että se on sen kasvin loppu sitten.
Ajattelinkin laittaa ton ison tankin hiilidioksidilevittimen tohon pikkutankkiin, mut ei oo vielä varaa ostaa uutta levitintä tohon isoon joten en voi sitä vielä siihen laittaa.

Edit: lisätty isot alkukirjaimet
-Nora
-Kahden Aksolotlin valtakunta 500L ja Kimalaispallokalojen ja partamonnien 250L koti-
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

BadGirl kirjoitti:vesiarvoja en tällä hetkellä osaa sanoa ku en osaa noitten testien kanssa läträtä.. pitää pyytää ukkoo testaamaan..
epäilen sitä nitriittiä,

Tarkoitat varmaan nitraattia.
BadGirl kirjoitti:valolle mulla on ajastin, ja se on päällä 8 tuntia päivässä..
Onhan välillä valaisutauko? Kuinka pitkä?
BadGirl kirjoitti:entäs kun toi levä on muodostunu tommosen kovalehtisen kasvin lehden reunalle niinku reunustamaan sen, joudunko koko kasvin heittää mäelle kun muuten se näyttää voivan hyvin.. meinaan jokasella lehellä on sitä levää ja jos nypin kaikki lehet irti tosta niin eihän siitä mitään jää jäljelle, ja veikkaan että se on sen kasvin loppu sitten..
Voit koittaa rapsuttaa sitä levää pois lehtien reunoilta. Esimerkiksi anubiaat kestävät suht hyvin rapsutusta.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
BadGirl
Junior Member
Junior Member

Joo, nitraattia tarkoitin. :D Meni noi nitriitit ja nitraatit sekasin. Sanoinhan etten oo hyvä noissa vesitestijutuissa, mun mies hoitaa noi hommat.

Pitäiskö tossa olla joku valaisutaukokin? En oo moisesta kuullukkaan. Ihan putkeen noi valot on ollu 8 tuntia päällä.

Pitää yrittää rapsutella levät pois kaikista näkyvistä paikoista.

Edit: lisätty isot alkukirjaimet
-Nora
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Minusta 8 tunnin valaisuaika on vähän jos loisteputkilla mennään. Ennemminkin 10-12 tuntia päivässä, niin kasvien yhteytys toimii ja levien elintaso laskee.
Valaisutauko ei ole niin hyväksi kasveille kun monet luulevat, turhaan häiritään kasvien rytmiä levien eduksi, näin olen viisaammilta kuullut.
BadGirl
Junior Member
Junior Member

joo mutta olen tuntenut ton 8 tuntia päivässä valoa ihan riittäväksi, kun luonnonvaloahan tulee ikkunoista kuitenkin.. vaikka valot ovatkin poissa päältä niin en saa tuota aurinkomollukkaista kuitenkaan sammutettua.. ja jos laitan pidemmän valaisuajan, niin sinilevä rupeaa riehumaan.. kokeiltu on..
-Nora
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Ihan miten vaan, kun kerran tiedät [;)]
Haulla voisit löytää kuitenkin monia hyviä keskusteluita sini- ja tupsulevistä sekä auttavista toimenpiteistä.
BadGirl
Junior Member
Junior Member

en nyt tarkoita että mä kaikkea tietäisin, ja oon kyllä yrittänyt etsiä mahdollisimman paljon tietoa kaiken näkösistä levistä, mutta mulle tuolla akvaariokeskuksessa sanottiin että 8 tuntia valoa riittää luonnon valon lisäksi..

mulla oli ennen 11 tuntia valoa päällä tuolla, ja sillon tosiaan alko tulla tota sinilevää hirveesti, ja kun kysyin neuvoja akvaariokeskuksesta, ne sano että tankista vaihetaan puolet vedestä, pimennetään kokonaan viideksi päiväksi, ja vaihetaan päivittäin pikkusen vettä, sitten voi laittaa ensiksi 4 tuntia valoa päiväksi, ja kasvattaa valon määrää viikon verran niin että viikon päästä valoa olisi 8 tuntia..

Mutta voin kyllä kokeilla tuota valojuttuakin muuttaa, jos siitä on todettu olevan jotain hyötyä.. tarkotukseni ei ole teilata ohjeita, kunhan vaan kyseenalaistin, koska olen kuullut erilaisia neuvoja muualta..
Tosiaan haluan ton tankin tasapainoon, en halua loppuelämääni taistella jonkun levän takia, sen takia kaikki neuvot ovat kullan arvoisia..
että kiitoksia nyt vain kaikista neuvoista ja opasteista joita tähän mennessä olen saanut! :)
-Nora
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Kannattaapa mennä lukaisemaan uusimman aponogetonin juttu kasvien kasvattelusta: linkki, s.33. Siellä esimerkiksi puhutaan tuosta minimitekijästä. Kannattaa lukea huolella.
[ Ei se enempi valo siis auta kuin leviä, jolleivät kasvit saa samassa suhteessa hiilidioksidia ja ravinteita. ]
p.s. eihän se luonnonvalo ts. auringonvalo vaan pääse osumaan akvaarioon? Siitä seuraa pahaa jälkeä...
I'm #1 so why try harder?
BadGirl
Junior Member
Junior Member

juu olis tarkotus siirtää tohon tankkiin toi isomman tankin hiilidioksidin levitin, mut ei oo vielä varaa ostaa siihe isompaan uutta joten siinä nyt menee jonnin aikaa..
Ei ton tankin pitäs suoranaisesti auringonvaloo saada, mutta tuleehan se valo ikkunoista sisään kun ei oo mitää pimennysverhoja.. :D
-Nora
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Minä taas olen kuullut, että kasveille riittää vaikka pari tuntiakin valoa.
Ja jos kolmesta (valo, ravinne ja hiilidioksidi) joku puuttuu niin kasvit ei pysty käyttämään tarvittavia aineita kasvuun ja leville ne jää.
BadGirl
Junior Member
Junior Member

dodii..
nyt on hiilidioksidilevitinhärveli myös tuossa pikku tankissa.. että luulis kohtapuoleen olevan perusjutut kunnossa.. eiköhän tuo leväkin tuosta rauhotu, kun pitää vaan tankin riittävän puhtaana ja riittävästi valoa.. (edelleen mun mielestä se 8 tuntia on aika sopivissa määrin, luonnosta tulevan valon lisäksi.. ja ei, ei porota suoraan tankkiin, vaan valaisee käytännössä koko talon)
-Nora
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”