Kasveihinkin hurahtaa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Vallisneria, kierteisvallisneria, tiikerivallisneria, jättiläisvallisneria, anubias barteri var. nana, anubias barteri var. barteri, karvalehti, argentiinanvesirutto, hentorotala, Ludwigia repens "rubin", pennilehti, konnanputki, pallopartalevä, jaavansammal, jaavansaniainen, punainen tiikerilumme, kellustähtisammal, kääpiömelalehti, kääpiömiekkakasvi, suippomiekkakasvi, pistia, kilpukka, salvinia, pantterimiekkaksvi, papukaijalehti, brasilian kääpiöruoho, kapeakeiholehti, ruskomelalehti, karttulehti, miekkakasvi 'Ozelot', pantterimiekkakasvi, herttamiekkakasvi, punarotala, intianvesitähdikki, vedensuosikki, karkeaviuhkalehti, amerikankilpukka, jättiläismiekkakasvi, rusomiekkakasvi, jättivesitähdikki, salavavesitähdikki, punanuottaruoho, konjakkikasvi, rasvalehti, silomelalehti, liuskevesisaniainen, vesisaniainen + 3tunnistamatonta lajia miekkakasveja ja 4 tunnistamatonta lajia melalehtiä.

Siinnähän noita, eli keräilijäksi tunnustaudun :mrgreen: .
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

Mulla enää nämä kasvit ja suurin osa 70 litrasessa:

punarotala, ludwigia inclinata var. verticillata (''Cuba''), tuoksuvedensuosikki, eusteralis stellata, jaavansaniainen ” windelöv” ja perus jaavansaniainen, karttulehti, keihäslehti, kääpiökeihäslehti, hentorotala, hapsurotala, hapsuruoho, ricciaa, jaavansammalta, brasiliankääpiöruoho, liuskavesisaniainen, Intianvesitähdikki 'Rosanervig'...

...siinä ne tais olla. Ennen oli vähän enemmän lajeja kun oli vielä 300 litranen allas, nyt olen vaan kauneimmat säästänyt. :D
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Olen kovasti yrittänyt päästä kasvilajien keräilyinnosta eroon. Joskus vuonna 2003 aikoihin 300-litraisessa ja 60-litraisessa oli yhteensä noin 80-90 lajia, pari vuotta sitten 500-litraisessa oli 60 lajia.

Nyt 144-litraisestani löytyy vain:

Riccia fluitans, Phyllanthus fluitans, Ludwigia helminthorrhiza, Pogostemon helferi, Vallisneria nana, Marsilea hirsuta, Echinodorus ´Aquartica´, E. palaefolius, Hemianthus callitrichoides, Lysimachia nummularia, Rotala wallichii, Cabomba furcáta, Microsorum pteropus ´Red´, ´Tropica´ ja ´Narrow´, Blyxa japonica, Cryptocoryne ´Mi Oya´, C. beckettii ´petchii´, Bolbitis heudelotii, Fontinalis antipyretica, Fontinalis antipyretica "Giant" (oletettavasti), pieni Fontinalis-laji, Süßwassertang, Taxiphyllum alternans, Drepanocladus aduncus tai Leptodictyum riparium. Eli 26 lajia.

Samaisen altaan juuret vedessä kasvavat huonekasvit: Soleirolia soleirolii, Ficus pumila, Coleus blumei, Hypoestes phyllostachya, Maranta leuconeura 'Kerchoveana', Peperomia sp., Epipremnum pinnatum, Spathiphyllum wallisii, Monstera deliciosa, Philodendron scandens ja Hedera helix.

Nonni, nyt kun rupesi miettimään, niin tekisi kovasti mieli perustaa vielä toinenkin kasviallas ja hankkia lisää lajeja. Ei kellään olisi myydä 70W Zeiss Ikon monimetallivalaisinta? :D
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Heh, minä olen päässyt keräilyvimmasta niin pitkälle että neljässä akvaariossani on yhteensä 29 kasvilajia (6+6+12+6). 12 lajiakin sallitaan vain koska valtaosa niistä on miekkakasveja, kaikenlaiset sekametelisopat olen julistanut pannaan.

Mihinkäs rain- on hukannut E. angustifoliuksen?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Töihin tuli laatikoillinen ihanuuksia Tropicalta. Ihan tavanomaisia lajeja mutta ianakin kurttukriinumin menen hakemaan tänään 8-) . Siinä laatikko jota on kiva purkaa, olo kuin lapsella jouluna...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

maisu kirjoitti: Mihinkäs rain- on hukannut E. angustifoliuksen?
Onnistuin hävittämään taimet yhdessä vaiheessa kun olin siirtelemässä kasveja ja unohdin nuo miekat sitten pussiin vähän liian kauaksi aikaa. [:I]
Dixie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Löytihän se minullekin sopiva aihe :mrgreen: .

Miten muut pystyvät pitämään näppinsä kurissa uusia löytöjä tehdessään?
Akvaariokauppaan simälaput mukaan?

Altaista en hyvännäköisiä tule koskaan saamaan, kun tungen täyteen ties mitä rehuja ja mistään ei tietenkään voi luopua :roll: . Tänäänkin tuli mukaan 10 uutta lajia, vaikka yhtäkään en olisi tarvinnut. Mutta sainpahan mahtumaan :mrgreen: .
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
outska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja outska »

Joo, tuo kasvihulluus on tarttunut minuunkin.
Akvaariot alkaa kukoistamaan, siitä kiitos kaikille AW-läisille, joilta olen kasveja hankkinut ja neuvoja lukenut!

Viimeksi kun kävin kasveja hakemassa kotiin päästessä mies kysäisi aika närkästyneenä, että onks toi siis kasvihuone vai akvaario? Minä tietty yritin selittää, että kalat tykkää kun on kasveja. Seuraavaksi sain kuulla, että eihän akvaarioliikkeissäkään ole altaissa kuin muutama kasvi kalojen lisäks 8O ja hän oli huolissaan, että kalat ei mahdu kohta uimaan. No, yritin selittää, että kalojen luonnollisessa ympäristössähän on noita kasveja aika paljon ja mulla on vielä koko etuosa akvaariosta ilman suuria kasveja.

Tietty se on makuasia kuinka paljon kasveja haluaa akvaan, mutta on ne niin hienoja :D
Outska
Piipukka77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

kasvihulluus oli mullakin alussa, mutta nyt en enää edes viitsi kun en saa noitakaan kasvamaan.

Allas on edelleen ihan alkutekijöissään vaikka sen on ollut pystyssä jo joulukuun lopusta asti, paljon ostin täältä palstalta kasveja mutta en saanut niitä kasvamaan, muutaman viikon olivat altaassa ja lopulta kuolivat pois.

Käytin pohjalannoitteita ja nestemäistä ja nyt rupesin laittamaan easy-carboa mutta mitään ei tapahdu mihkään suuntaan.

Allas on 300l ja valoina 2x skywhite.

Turhauttaa...

Pienessä altaassa taas kasvit kasvaa paljon enemmän vaikka sinne en ole mitään lannoitteita laittanut.
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
Muratti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Muratti »

Itse olen tässä kalojen puutteessa haalinut akvan täyteen kasveja :D

Viitisen kertaa olen monnisiani käynyt kyselemässä, ja kun niitä ei ole ollut, niin on mukaan tarttunut kasa kasveja ja lannoitteita. Nyt on kiva sisustaa, kun haarniskamonni sai uuden huomattavasti isomman kodin muiden kalojen kanssa, eikä ole enää kaivelemassa kasveja irti.

Viimeksi tänään tarttui mukaan rasvalehti(?) ja ruskomelalehden vihreä muoto. Yhteensä 8 eri kasvilajia tuolla pikkuakvassa nyt on, pitäisi muutaman kasvin laji vielä selvittää, kun kaupassa tietävät vain latinankieliset nimet.
Seka-akvaario 60l & tulisukarapula 20l

O: Kääpiöruohoa ja petokotilo
Retuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Täälläkin yksi kasveihin hurahtanut. Mulla oli vielä muutama kuukausi sitten vain yksi akvaario ja siellä vain muutamaa lajia. Nyt on akvaariot lisääntyneet ja erilaisia kasveja tulee haalittua joka paikasta. Nyt opettelen niiden hoitamista, jotta eivät kuolisi samantien :) . Suht hyvin ovat vielä hengissä. Lajeja taitaa löytyä jo lähes 80 kpl ja akvaarioita 5 kpl.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
sisu65
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Täällä kans yks kasveihin hurahtanut. Tulee aina katsottua myytävänä olevat kasvit täältä. Ja jos vähänkin näyttää että mulla ei ole just sitä yhtä kasvia niin on pakko ostaa vaikka ei tiedä mihin altaaseen mahtuis.
Aurinkoq
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aurinkoq »

Kasveja! Täällä itse vielä akvaariopuutteisena olen tuhlannut aivan liikaa rahaa huonekasveihin, viimeisenä hankintana kääpiöbanaani, joka ei lopulta ilmeisesti olekaan niin kääpiö. Saa nähdä mihin senkin tungen kun on sellainen kahden neliön kokoinen... No juu :D

Millaisia hienoja ja vähän erikoisempia kasveja löytyisi etelä-amerikkalaiseen altaaseen? Paikalla ei ole sen enempää väliä, kunhan hoitovaatimukset ovat lähellä toisiaan. [muok] ja kuvia jos löytyy myös :)
J.A
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja J.A »

Mäkin oon hurahanut kasveihin! :D
Mun 180 liraisesta löytyy:
punainen tiikerilumme, jaavansaniaista, konnanputkea, argentiinanvesiruttoa, kierrevallisneriaa, pari pallopartalevää,
3 jättimiekkakasvia, pantterimiekkakasvi, aaltomiekkakasvi, intianvesitähdikkiä, karttulehteä, viuhkalehteä, karkeaviuhkalehteä, jättivesitähdikkiä, konjakkikasvia,papukaijalehteä, liuskavesitähdikkiä, rusolehteä, melalehtilajia, salviaa ja tietysti pikkulimaskaa. :mrgreen:
dahol
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dahol »

Täältä löytyy uusi tulokas jolla vasta on tuloillaan akva. Huonekasveja löytyy jo ihan mukava määrä, ja akvaa olen kovasti yrittänyt suunnitella mitä sinne tulisi sitten.. Lukenut kovasti nuosta kultaköynnöksistä ja juoruista jos niitä saisi sitten kasvamaan reunoille. :)

-Henna
tanjahot
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Rehuriippuvainen

Viesti Kirjoittaja tanjahot »

Tässä myös yksi hurahtanut. Altaita ei paljon viitsi ihmisille esitellä kun ovat sellaisia rehuviidakoita. Juuri tuli tuolta mun kantapaikasta sähköpostia että tänään tulee kasvilähetys ja sinnehän mun täytyy tietysti mennä löytöjä tekemään. Ei kyllä hajuakaan, mihin ne löydöt aion istuttaa kun altaat ovat jo niin täynnä, mutta pakko vaan saada lisää uusia lajeja.
Viimeisin ostos oli punaviuhkalehti ja nyt kovasti jännittää että saanko kasvin menestymään.
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Olisi oikeasti tosi hienoa, jos saisi näppinsä pidettyä kurissa ja altaansa tyylikkäästi parilla lajilla sisustettuna...
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Carmila kirjoitti:Olisi oikeasti tosi hienoa, jos saisi näppinsä pidettyä kurissa ja altaansa tyylikkäästi parilla lajilla sisustettuna...
Aivan! Itsekin vannon, että jonain päivänä revin kaikki rehut kiekkoaltaasta ja panen sinne vain miekkoja ja hyvin niukasti muuta maisemaan sopivaa. Mut se on sitten joskus :mrgreen: !
* Huvinsa kullakin! *
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minä olin vielä pari vuotta sitten tunnettu "kasvin-kuin-kasvin-tappaja". Mutta sitten kun aloin oikein kunnolla paneutumaan kasvien hoitoon ja kokeilemaan, kokeilemaan ja kokeilemaan, niin hiljalleen alkoikin luonnistumaan! Nyt pitääkin hankkia lisäallas ihan vain kasveja varten, kun harvoista lajeista olen minäkään ikinä pystynyt luopumaan ja aina jostain niitä vaan "ilmaantuu" altaaseen :mrgreen: :roll: Nyt suunnitelmissa on sellainen järjestely, että varsinainen kasvialtaani on "sekasoppa-säilytystila" ja sitten on pienempi kalaton "leikkiallas", jota saa sitten sisustella rauhassa nätiksi 8-)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Täälläkin kasviakvaristi ilmoittautuu (nimimerkki Syksyllä Berliinin akvaariokaupat rikastuvat).

54l: Hydrocotyle sibthorpioides, Micranthemum micrantthemoides, Pogostemon helferi, Cryptocoryne wendtii 'Green' ja 'Tropica', Leptodictyum riparium, Limnophila aromatica, Hydroctyle leucocephata, Limnophila sessiliflora, Taxiphyllym barbieri, Echinodorus 'red flame', Echinodorus 'osiris', Echinodorus ozelot, Echinodorus martii, Echinodorus uruguayensis 'red', Anubias nana, Heteranthera zosterifolia.

11l: Echinodorus sp., Hydrocotyle sibthorpioides, Taxiphyllym sp., Leptodictyum riparium, Amblystegium serpens, Pinnan yllä, samassa altaassa: Anubias nana, Echinodorus ozelot, Climacium dendroides.

Että onhan noita jo kertynyt...
Camron
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Camron »

Poikkeaa vähän aiheesta, mutta tuleeko aina kasvien mukana kotiloita jos edellisessä altaassa on ollut(mistä kasvit otettu). Kiva olisi saada kotiloita, kunhan ei liiaksi tulisi.
Harrastus tauolla
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Riippuu siitä, onko kasviin muninut kotilo.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”