Kultapyrstöjä 540 litraiseen

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pulipuli
Member
Member

Kultapyrstöjä 540 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Hei!

Kuinkas monta kultapyrstösateenkaarikalaa tuollaiseen 150x60x60 altaaseen mahtuu? Ajattelin jotain 10 - 20 välillä.. Muuksi kalastoksi tulisi 6 leväbarbia ja pari partista ja esim. lehtikalapari..

Mitenkäs tuon veden kanssa? Mikä on optimilämpötila kultapyrstöille? Entä miten helpoiten kovetan vettä kultapyrstöille? Mikkelissä vesijohtovesi on neutraalia, mutta aika pehmeää, joten jotakin olisi kai tehtävä..
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Monnis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Monnis »

Kyllä mielestäni tuonne menisi se mainittu 20. Kalastosta vielä, lehtikala ei kyllä oikein sopeudu kovaan veteen, että ne jättäisin kyllä sinuna harkintaan. Lehtikalat voivat myös jäädä hieman "jalkoihin" kultapyrstöjen vilkkauden vuoksi. Lämpötila kultapyrstöille on sopivin
n. yli 25. Sietää kyllä vielä 30 asteenkin lämpöä. Vettä voit kovettaa lisäämällä veteen kalkkia, tai vaikkapa kalkkipitoisen luolan. Ainakin meillä luola kovetti veden pehmeästä kovaan. Keskikova vesi n. 20 gH on sopivinta noille, sillä leväbarbit eivät kestä kovempaa vettä.
Pulipuli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Mikä GH pitää olla kultapyrstöille ja mikä KH?

Mä en tajua noista mitään.. Ei kai leväbarbit kärsi liian kovasta vedestä, siis jos GH olis vaikka sen 15..?
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Monnis
Starting Member
Starting Member

En tiedä noista KH:ista mutta 10-20 gH on paras kultapyrstöille. Eivät leväbarbit kärsi jos on 15 GH. 20 on leväbarbeille maksimi.
lasagne
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lasagne »

Jossakin näin vajaa 600 litraisen altaan jossa oli musta tausta ja paljon sateenkaarikaloja. Oli se upea. Kalasto oli jos oikein muistan tällainen:

25 neonsateenkaarikalaa
6 kultapyrstösateenkaarikalaa
20 sinisateenkaarikalaa

ja pohjalla oli:

2 partamonnia
10 vihermonnista
ja pieni parvi leväbarbeja. Itse jättäisin kyllä poies.

Allas oli todella ieno kun oli musta tausta, ja tiheässä parvessa pallona uiva sinisenä hohtava sateenkaariparvi. taisi sijoittua akvaariokisassa toiseksi.

Ph tuossa altaassa taisi olla 7,5, tai hiukan yli.
Team fortress 2!!!!!!!!
Monnis
Starting Member
Starting Member

lasagne kirjoitti:Jossakin näin vajaa 600 litraisen altaan jossa oli musta tausta ja paljon sateenkaarikaloja. Oli se upea. Kalasto oli jos oikein muistan tällainen:

25 neonsateenkaarikalaa
6 kultapyrstösateenkaarikalaa
20 sinisateenkaarikalaa

ja pohjalla oli:

2 partamonnia
10 vihermonnista
ja pieni parvi leväbarbeja. Itse jättäisin kyllä poies.

Allas oli todella ieno kun oli musta tausta, ja tiheässä parvessa pallona uiva sinisenä hohtava sateenkaariparvi. taisi sijoittua akvaariokisassa toiseksi.

Ph tuossa altaassa taisi olla 7,5, tai hiukan yli.
Kyllähän tuo hienolta kuullostaa, mutta kolmea eri sateenkaarikalalajia ei kannattaisi laittaa samaan altaaseen sillä ne risteytyvät helposti.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Seura-altaass aon ihan yksi ja sama laittaako kymmentä lajia sekaisin - on erittäin harvinaista että reura-altaan kudusta selviäisi yhtään kalaa aikuiseksi. Minusta kymmenen sateenkaarikalaa on tuohon altaaseen jo maksimi. Itselläni oli tuo määrä 720-litraisessa ja se tuntui ahtaalta. Suosittelen aloittamaan pienemmällä määrällä ja jos parin kuukauden päästä edelleen on sitä mieltä että allas tuntuu tyhjältä niin lisää sitten kaloja. Nuo ovat niin mahdottoman vilkkaita, että täyttävät tohinoillaan altaan joka kolkan jo ihan muutaman yksilön voimin. Lisäksi sateenkaaret jokseenkin stressialttiina (ja likavesialttiina) kaloina elävät stressittömissä oloissa (tarpeeksi mutta ei liikaa kaloja - ei yksilöön kohdistuvaa kisaamista muttei liikakansoitusvilinää) paljon pidempään.

Muuten suunniteltu kalasto kuulostaa hyvältä, mukavan rauhaiselta. Menisin sen ja sen maximissaan kymmenen kultapysrstön kanssa. Sateenkaarille vesiarvot eivät ole niin kriittiset, kunhan se on puhdasta, puhdasta, puhdasta. Kovuus voi olla oikein pehmeästä aika kovaan. pH saisi olla yli 6,5 tai tulee helposti hometa suunympäristölle ja kutua ei tule kovinkaan helposti. Mutuenkin allas saisi olla mahdollisimman puhdas - mitä puhtaampana pitää sisä- ja ulkosuodattimet ja mitä vähemmän töhnää lilluu pohjalla, sen terveempiä ovat sateenkaaret.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Mulla on tossa 312-litrasessa 3 neonia, 2 kultapyrstöä ja 4 sinisattaria. Alunperin kaikkia oli neljä, mutta ovat tässä kuukahtaneet, mun mielestä neonilla oli ihan selkeät tuberkuloosin oireet, mutta kultapyrstöt kuukahtivat happivajeen vuoksi (paljon kotiloita, ja toinen jäi jumiin linnakoristeeseen, kuollessaan pilaannutti veden ja sitä ei myöskään toinen kestänyt.

Mut enivei, mulla on nyt kolmeen otteeseen näkyny sattarinpoikasia tuossa seura-altaassa. Aikasemmin oli varmaan pari vuotta sitten, nyt alkuviikosta kun siivosin, löysin noin sentin mittaisen poikasen, ja eilen näin ihan semmosen parimillisen poikasen. Tiedä vaikka olisivat jo parempiin suihin joutuneet kun ei oo enää näkyny,ja tosiaan valtaosan pinnalla olevista kasveista olin rääpiny pois.
-Chyental-
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Olen aika varma että se meidän kakara on neonsattari. :)
-Chyental-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”