Njassanripsimonnista

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Monnis
Starting Member
Starting Member

Njassanripsimonnista

Viesti Kirjoittaja Monnis »

Tämmöisiä näin muutama päivä sitten akvaariokaupassa: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 050321.jpg
Olen kuullut jostakin venäläisesta muunnoksesta, mutta onko tämä nyt "oikea" njassa?
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Re: Njassanripsimonnista

Viesti Kirjoittaja prboy »

Monnis kirjoitti:Tämmöisiä näin muutama päivä sitten akvaariokaupassa: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 050321.jpg
Olen kuullut jostakin venäläisesta muunnoksesta, mutta onko tämä nyt "oikea" njassa?
Ikävä kyllä ei ole. Vertaapa oikean njassaen kuvia Planet Catfishistä. Kalan muotokin on heti väärä. Oikea njassae on kapean torpedomainen. Täpliä pitäisi olla paljon enemmän, olkalisäkkeen pitäisi olla erimuotoinen jne.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
heisku
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja heisku »

Kertokaahan jotain kyseisestä kalasta, lähinnä siis altaan koko ja onko parvi,-pari vai yksineläjä? Onko kovin hintavia? Tosi huonosti netistä tuntuu löytyvän tietoa. Englanti ei taivu kovin hyvin, joten ihan turha laittaa linkkejä ulkomaisille sivustoille [;)]
180 litranen muuttumassa malawiksi, joten jos kyseinen ripsari ei käy tai ei ole saatavilla niin mitä muita vaihtoehtoja olisi?
kiekkola+pohjan asukit
jippo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jippo »

Aitoja njassanripsimonneja et liikkeistä löydä vaan kaikki ovat valitettavasti ihmisten tehtailemia hybridejä. Olen niitä pariin otteeseen tuonut Saksasta NL-aquaan mutta määrät ovat olleet niin pieniä että ne eivät ole siellä kauan vanhentuneet. Sieltä toki kannattaa kysyä, josko saavat niitä hankittua. Laji on Malawi-järvessä sangen yleinen mutta kalastajat heittävät monnit takaisin järveen koska niistä ei makseta mitään, tukkurit saavat hybridejä halvemmalla joten ne ovat vallanneet njassalaisten markkinat.

Vaihtoehtolajeja ovat Tanganjikan ripsimonnit, niitä löytyy jo paljon paremmin vaikka niidenkin markkinoita ovat hybridit päässeet valtaamaan. Kannattaa kysellä näistä tuolla tanganjika-osastolla, paria lajia ovat harrastajat itse saaneet kudetettua joten sieltä voisi löytyä aitoja lajeja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”