Tämmöisiä näin muutama päivä sitten akvaariokaupassa: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 050321.jpg
Olen kuullut jostakin venäläisesta muunnoksesta, mutta onko tämä nyt "oikea" njassa?
Njassanripsimonnista
Valvoja: Moderaattorit
Re: Njassanripsimonnista
Ikävä kyllä ei ole. Vertaapa oikean njassaen kuvia Planet Catfishistä. Kalan muotokin on heti väärä. Oikea njassae on kapean torpedomainen. Täpliä pitäisi olla paljon enemmän, olkalisäkkeen pitäisi olla erimuotoinen jne.Monnis kirjoitti:Tämmöisiä näin muutama päivä sitten akvaariokaupassa: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 050321.jpg
Olen kuullut jostakin venäläisesta muunnoksesta, mutta onko tämä nyt "oikea" njassa?
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"
Eino Leino & Juice Leskinen
vaan toinen on heikinheimompi toista"
Eino Leino & Juice Leskinen
Kertokaahan jotain kyseisestä kalasta, lähinnä siis altaan koko ja onko parvi,-pari vai yksineläjä? Onko kovin hintavia? Tosi huonosti netistä tuntuu löytyvän tietoa. Englanti ei taivu kovin hyvin, joten ihan turha laittaa linkkejä ulkomaisille sivustoille
180 litranen muuttumassa malawiksi, joten jos kyseinen ripsari ei käy tai ei ole saatavilla niin mitä muita vaihtoehtoja olisi?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
180 litranen muuttumassa malawiksi, joten jos kyseinen ripsari ei käy tai ei ole saatavilla niin mitä muita vaihtoehtoja olisi?
kiekkola+pohjan asukit
Aitoja njassanripsimonneja et liikkeistä löydä vaan kaikki ovat valitettavasti ihmisten tehtailemia hybridejä. Olen niitä pariin otteeseen tuonut Saksasta NL-aquaan mutta määrät ovat olleet niin pieniä että ne eivät ole siellä kauan vanhentuneet. Sieltä toki kannattaa kysyä, josko saavat niitä hankittua. Laji on Malawi-järvessä sangen yleinen mutta kalastajat heittävät monnit takaisin järveen koska niistä ei makseta mitään, tukkurit saavat hybridejä halvemmalla joten ne ovat vallanneet njassalaisten markkinat.
Vaihtoehtolajeja ovat Tanganjikan ripsimonnit, niitä löytyy jo paljon paremmin vaikka niidenkin markkinoita ovat hybridit päässeet valtaamaan. Kannattaa kysellä näistä tuolla tanganjika-osastolla, paria lajia ovat harrastajat itse saaneet kudetettua joten sieltä voisi löytyä aitoja lajeja.
Vaihtoehtolajeja ovat Tanganjikan ripsimonnit, niitä löytyy jo paljon paremmin vaikka niidenkin markkinoita ovat hybridit päässeet valtaamaan. Kannattaa kysellä näistä tuolla tanganjika-osastolla, paria lajia ovat harrastajat itse saaneet kudetettua joten sieltä voisi löytyä aitoja lajeja.