Kasvit eivät viihdy
Valvoja: Moderaattorit
Kasvit eivät viihdy
Ajattelin kysyä apua tällaiseen ongelmaan kun tuntuu että kaikki kasvit kuihtuvat enemmän tai vähemmän pois.
Liuskavesisaniainen tuntuu olevan ainoa joka viihtyy (ja kasvaa räjähdysmäisesti) mutta sekin vain jos se kelluu pinnalla. Jos sen laittaa hiekkaan, se ei kasva.
Olen kokeillut PMDD lannoite palloja, mutta ne tuntuvat vain pahentavan tilannetta.
Olen täysin ymmälläni kun en ole ennen törmännyt tällaiseen tilanteeseen. Tästä syystä miekkakasvini (herttamiekkakasvia lukuunottamatta) ja tiikerivallisneria ovat kuolleet täysin sukupuuttoon.
Olen yrittänyt tällaisen kiljupullon tekemistä jos se auttaisi, mutta silläkään ei tunnu olevan minkäänlaista vaikutusta.
Kalat voivat hyvin ja vesiarvot ovat kohdallaan joten en usko että vedessäkään pitäisi olla mitään vikaa.
Help!
Liuskavesisaniainen tuntuu olevan ainoa joka viihtyy (ja kasvaa räjähdysmäisesti) mutta sekin vain jos se kelluu pinnalla. Jos sen laittaa hiekkaan, se ei kasva.
Olen kokeillut PMDD lannoite palloja, mutta ne tuntuvat vain pahentavan tilannetta.
Olen täysin ymmälläni kun en ole ennen törmännyt tällaiseen tilanteeseen. Tästä syystä miekkakasvini (herttamiekkakasvia lukuunottamatta) ja tiikerivallisneria ovat kuolleet täysin sukupuuttoon.
Olen yrittänyt tällaisen kiljupullon tekemistä jos se auttaisi, mutta silläkään ei tunnu olevan minkäänlaista vaikutusta.
Kalat voivat hyvin ja vesiarvot ovat kohdallaan joten en usko että vedessäkään pitäisi olla mitään vikaa.
Help!
Allas on 317 litrainen, Ph pyörii siinä 6-7 välillä, kovuus on viiden luokkaa (käytän kalkki kiteitä kovuuden nostamiseen koska kalastona on myös platyja), nitriitti on nollilla ja nitraatti 15mg/l. Valaistus laitetaan päälle aamulla (kahdeksan kieppeillä) ja sammutetaan kun mennään nukkumaan (joskus saattaa vierähtää puoleen yöhön asti). Pohjana on ollut nyt pian kolmen vuoden ajan puhallushiekkaa.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Luulen että valoa on liian vähän, mitä pinnalla kasvava saniainen vähentää entisestään. Plus että pohjalle lannoitus (lienee ollut PMDD-liuosta jota olet altaaseesi laittanut, tai saviturvepalleroita?) sekä veteen jotakin. Miekkakasvit tarvii rautaa.
Itselläni on saman kokoisessa altaassa 150 W monimetallivalaisin, pohjalla saviturvepaleroita ja 7-kuulia, veteen lsiään nestemäistä hiiltä, pmdd-liuosta ja hiilidioksidia aktiivilevittimellä Kasvit kasvaa ihan kiitettävän hyvin
Itselläni on saman kokoisessa altaassa 150 W monimetallivalaisin, pohjalla saviturvepaleroita ja 7-kuulia, veteen lsiään nestemäistä hiiltä, pmdd-liuosta ja hiilidioksidia aktiivilevittimellä Kasvit kasvaa ihan kiitettävän hyvin

Nuo lannoite pallot ovat saviturvepalloja joissa on myös pmdd:tä. Se on tähän mennessä ollut ainoa lannoite tämän toimimattoman kiljun lisäksi.
Ongelmana valon lisäämiselle on altaan kuumeneminen. Välillä kun tuntuu että tuo lämpötila on jo nyt siinä 30 asteen paikkeilla.
Kesällä saattaa olla peräti 35.
Ongelmana valon lisäämiselle on altaan kuumeneminen. Välillä kun tuntuu että tuo lämpötila on jo nyt siinä 30 asteen paikkeilla.

-
- Junior Member
-
- Junior Member
Uusimmassa Aponogetonissa on oikein hyvä ja kattava juttu kasvien kasvattamisesta, kiitokset Alixille
Hiilidioksidin lisääminen on omien kokemuksieni mukaan melkein välttämätöntä jos lisää lannotteita ja valaistus on kunnossa. Muuten ei rehota kuin levät.
http://www.aqua-web.org/aponogeton/

Hiilidioksidin lisääminen on omien kokemuksieni mukaan melkein välttämätöntä jos lisää lannotteita ja valaistus on kunnossa. Muuten ei rehota kuin levät.
http://www.aqua-web.org/aponogeton/
Valaistusta kannattaa ilman muuta lisätä, kaksi putkea tuskin riittää kasvien kasvatukseen tuonkokoisessa akvaariossa, varsinkaan jos allas on korkea. Saniaisen viihtyminen pinnalla viittaa siihen, että ongelma on nimenomaan valaistuksessa. Mieleen tuli myös, että voisiko hiekkapohja olla tukossa? Oletko pöyhinyt sitä säännöllisesti? Onko kierteisiä?
Valaistusaika kannattaa myös säätää ajastimella säännölliseksi ja sitä kannattaa lyhentää esim. 8-10 tuntiin. Liian pitkä valaistusaika kasvattaa vain levää.
Korkea lämpötilakin saattaa rajoittaa joidenkin kasvien menestymistä. Onko huonelämpötilaa mahdollista laskea yhtään? Pelkät lamput eivät nosta vedenlämpöä 30 asteeseen, ellei huoneessa ole jo valmiiksi todella lämmin.
Valaistusaika kannattaa myös säätää ajastimella säännölliseksi ja sitä kannattaa lyhentää esim. 8-10 tuntiin. Liian pitkä valaistusaika kasvattaa vain levää.
Korkea lämpötilakin saattaa rajoittaa joidenkin kasvien menestymistä. Onko huonelämpötilaa mahdollista laskea yhtään? Pelkät lamput eivät nosta vedenlämpöä 30 asteeseen, ellei huoneessa ole jo valmiiksi todella lämmin.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Kasvit eivät tosiaan pysty hyödyntämään noin pitkää valaistusaikaa. Ajastin ei ole kallis peli, ja on muutenkin todella näppärä jos lähtee vaikka reissuun. Mulla on ajastus kaikissa altaissa, suosittelen kyllä lämpimästi.
Jos sinulla on ollut vain pieni (altaan kasvistolle riittämätön) hiilarilevitin käytössä, tuskin huomaatkaan kummoista eroa aikaisempaan verrattuna. Ehkä voisit kokeilla rakentaa toisenkin levittimen?
Lämpötilakin on yksi varteenotettava tekijä, mutta ei miekkojen ja vallisnerian pitäisi olla kovinkaan kranttuja.
Minä lähtisin liikkeelle valon lisäämisestä ja pohjan ravinnepitoisuudesta huolehtimisesta. Miekat ja vallut tarvitsee nimenomaan hiekan alle laitettavia ravinnenappeja. Onko sinulla sellaisia kasveja jotka eivät ota ravinteita niinkään juurillaan? Esim. löytyykö köynnöstäviä? Mites ne menestyvät?
Jos sinulla on ollut vain pieni (altaan kasvistolle riittämätön) hiilarilevitin käytössä, tuskin huomaatkaan kummoista eroa aikaisempaan verrattuna. Ehkä voisit kokeilla rakentaa toisenkin levittimen?
Lämpötilakin on yksi varteenotettava tekijä, mutta ei miekkojen ja vallisnerian pitäisi olla kovinkaan kranttuja.
Minä lähtisin liikkeelle valon lisäämisestä ja pohjan ravinnepitoisuudesta huolehtimisesta. Miekat ja vallut tarvitsee nimenomaan hiekan alle laitettavia ravinnenappeja. Onko sinulla sellaisia kasveja jotka eivät ota ravinteita niinkään juurillaan? Esim. löytyykö köynnöstäviä? Mites ne menestyvät?
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Saisinko viitata Aponogetonin viime numeron kasviartikkeliin (1/07), siitä saa jokseenkin perusteet hanskaan, josta sitten itse pystyy soveltamaan omaan altaaseensa http://www.aqua-web.org/aponogeton/
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Höh?lempiliisa kirjoitti:Kokeile ei siitä ainakaan haittaa ole. Silläkö, että akvaarioni olisi "hieno", mutta kyllä mulla kasvit kasvaa, vaikka en edes käytä mitään muuta ku turveuutetta ja vedenparannusainetta.
Ei se turveuute nyt mikään kasviravinne kuitenkaan ole ja kysyjä tuskin edes voi laittaa turveuutetta akvaarioonsa, koska hänhän sanoi kovettavansa vettä kalojen vesiarvovaatimusten takia ja turveuutehan pehmentää ja hapantaa vettä.
Ja muuten sanoo samaa kuin muutkin: vilkaisee viime aponogetonin kasvi juttua ja huomio sieltä käsitteen minimitekijä. Ja se tosiaan ei auta kasveja (pelkästään leviä), että valot ovat liian kauan päällä ja että valoteho on liian heikko. 'Kaksi putkea'han ei kerro paljoa, joten kannattaa jatkossa opetella ne putkien sisältämät wattimäärätkin.
I'm #1 so why try harder?
En viitsinyt tuohon aikaan yöllä tarkistaa watteja kun muut porukat nukkuivat, mutta nyt voin kertoa että lamput näyttivät kolmeakymmentäkuutta ja neljääkymmentä wattia.
Yleensä pohja on ollut hyvä paitsi siinä kohdassa jonne annan ruuan (tabletit). Siinä se on 5x5cm kokoiselta alueelta kuplinut pöyhiessä.
Kiitos tästä Aponogetonin vinkistä. Lähdenpä tästä lukemaan.
Tapaan pöyhiä tuota aina vedenvaihdon yhteydessä. Olen kierteisiä yrittänyt metsästää (myös akvaario liikkeistä) mutta en ole niitä saanut hankittua.ellaf kirjoitti:Mieleen tuli myös, että voisiko hiekkapohja olla tukossa? Oletko pöyhinyt sitä säännöllisesti? Onko kierteisiä?
Yleensä pohja on ollut hyvä paitsi siinä kohdassa jonne annan ruuan (tabletit). Siinä se on 5x5cm kokoiselta alueelta kuplinut pöyhiessä.
Meillä tapaa olla lämpötila kotona n. 25 astetta. Olen pyrkinyt saamaan vanhempiani laskemaan tätä määrää, mutta he eivät sitä halua.ellaf kirjoitti:Onko huonelämpötilaa mahdollista laskea yhtään? Pelkät lamput eivät nosta vedenlämpöä 30 asteeseen, ellei huoneessa ole jo valmiiksi todella lämmin.
Tuon levittimen kanssa on se ongelma että en ole kertaakaan nähnyt että kilju pullossa oleva hiilidioksidi edes pääsisi akvaarioon asti. Tästä syystä olen alkanut pohtimaan jos hankkisin kunnon levittimen kaupasta.Fisuliina kirjoitti:Jos sinulla on ollut vain pieni (altaan kasvistolle riittämätön) hiilarilevitin käytössä, tuskin huomaatkaan kummoista eroa aikaisempaan verrattuna. Ehkä voisit kokeilla rakentaa toisenkin levittimen?
Köynnösteleviä kasveja minulla ei olekaan. Tällä hetkellä tuolla on vain 1 aaltolumme, herttamiekkakasvia, liuskavesisaniaista, konjakkikasvia ja sagattariaa.Fisuliina kirjoitti:Onko sinulla sellaisia kasveja jotka eivät ota ravinteita niinkään juurillaan? Esim. löytyykö köynnöstäviä? Mites ne menestyvät?
Kiitos tästä Aponogetonin vinkistä. Lähdenpä tästä lukemaan.

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Se ei liene levittimen syytä ettei siihen tule hiilidioksidiaCCMinna kirjoitti:Tuon levittimen kanssa on se ongelma että en ole kertaakaan nähnyt että kilju pullossa oleva hiilidioksidi edes pääsisi akvaarioon asti. Tästä syystä olen alkanut pohtimaan jos hankkisin kunnon levittimen kaupasta.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Meinasin just vinkata tuosta tiivistevuodosta, mutta Alixpa kerkesi ensin.
(vähän hitaalla tuulella näin 'aamusta')
Tässä keskustelussa onkin juuri ollut juttua tuosta läpiviennin tiivistämisestä.
Kannattaa tosiaan testata sitä ensiksi, jos kilju tuntuu porisevan, mutta muuta ei sitten tapahdukkaan.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Tässä keskustelussa onkin juuri ollut juttua tuosta läpiviennin tiivistämisestä.
Kannattaa tosiaan testata sitä ensiksi, jos kilju tuntuu porisevan, mutta muuta ei sitten tapahdukkaan.
I'm #1 so why try harder?
Olen tehnyt sen korkin reiän niin tiiviiksi että letkun saa tunkea sinne hampaat irvessä.
Eli tämä vuoto mahdollisuus on otettu huomioon ja ei kyllä pitäisi mun järjenjuoksun mukaan vuotaa. Sen verran tiiviisti tuo korkki on kiinni letkussa. Minä epäilen pikemminkin itse levitin osaa (levittimenä toimii pullon puolikas), eli olen pohtinut tämän osan uusimista (en siis koko kiljupulloa). Eli suunnitteilla on tällainen kunnon aktiivi levitin.
Tuli tässä mieleeni päänsäryn keskellä kun olen lukenut että jotkut lisäävät nestemäistä hiiltä akvaarioonsa. Olisiko apteekista saatavilla aktiivihiili tableteilla mitään apua tähän ongelmaan?

Tuli tässä mieleeni päänsäryn keskellä kun olen lukenut että jotkut lisäävät nestemäistä hiiltä akvaarioonsa. Olisiko apteekista saatavilla aktiivihiili tableteilla mitään apua tähän ongelmaan?
Enpä noista apteekin tableteista osaa sanoa. Itse olen laiska lotraamaan hiilaripullojen kanssa, joten käytän nestemäistä EasyLifen EasyCarboa (sitä täällä parjattua) ja mielestäni kasvit ovat hyvinvoivia ja kasvavat hurjasti.CCMinna kirjoitti:Tuli tässä mieleeni päänsäryn keskellä kun olen lukenut että jotkut lisäävät nestemäistä hiiltä akvaarioonsa. Olisiko apteekista saatavilla aktiivihiili tableteilla mitään apua tähän ongelmaan?
Akvaarioni on 540 litrainen ja lannoitan sitä niin, että laitan lauantaisin vedenvaihdon yhteydessä 25 ml pmdd:tä (Satekin), 25 ml EasyLifen ProFitoa ja päivittäin lorautan tuota Carboa 10 ml. Valoina on 2*150W monimetallit (valaistusaika 9 h / pv, jos ajastin toimii

40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Aktiivihiili ei sovi tähän tarkoitukseen. Sekin sisältää hiiltä, mutta siihen yhteneväisyydet loppunevat. Aktiivihiilestä ei irtoa mitään, vaan se toisin päin imee itseensä niin paljon eri aineita kuin ikinä. Aktiivihiili on siis "vedenpuhdistusaine", ei muuta. Merivesipuolella sitä käytetään hyvinkin ahkerasti liikojen likojen poistamiseksi, makealla puolella se on lähes hyödytön (vedenvaihto on halvempi ja tehokkaampi keino vähentää kuona-aineita).
Kasviharrastuksessa onkin haasteena se, miten saada hiili kasveille sellaisessa muodossa, että kasvit voivat käyttää sitä hyödykseen. Hiiliklimppi vedessä on vähän kuin itse söisimme vitamiinipillereita muovikuorella
Hiilidioksidi on kasveille muoto mistä niillden on helppo hyödyntää hiiliosuus, siksi tätä käytetään niin yleisesti. Nestemäisessä hiilessä on muita ainesosia joista kasvi saa irrotettua itselleen tarvitsemansa hiilen, keskustelu on kuitenkin edelleen jokseenkin auki sen osalta, onko kyseinen myrkyksi kuokiteltu aine kuinka vaarallinen akvaariossa.
Kasviharrastuksessa onkin haasteena se, miten saada hiili kasveille sellaisessa muodossa, että kasvit voivat käyttää sitä hyödykseen. Hiiliklimppi vedessä on vähän kuin itse söisimme vitamiinipillereita muovikuorella
-
- Advanced Member
CCMinna kirjoitti:Olen tehnyt sen korkin reiän niin tiiviiksi että letkun saa tunkea sinne hampaat irvessä.Eli tämä vuoto mahdollisuus on otettu huomioon ja ei kyllä pitäisi mun järjenjuoksun mukaan vuotaa. Sen verran tiiviisti tuo korkki on kiinni letkussa. Minä epäilen pikemminkin itse levitin osaa (levittimenä toimii pullon puolikas), eli olen pohtinut tämän osan uusimista (en siis koko kiljupulloa). Eli suunnitteilla on tällainen kunnon aktiivi levitin.
Vinkkinä kokeile upottaa se kiljupullo veteen, niin siitä näet vuotaako se korkki jostain kohtaa, (kierteistä tai läpiviennistä). Sen hiivan hajunkin kyllä korkin vierestä haistaa, jos se siitä vuotaa. Silikoni tiivistys saattaa auttaa.
Onko sinulla suodattimessa veden ulostulon kohdalle tarkoitettua, yleensä hapetukseen käytettävää diffussoriliitintä?
Jos on, niin kokeile siihen kiinnittää pullosta tuleva letku, niin näet kun/jos ulostuleva virtaus sekoittaa tehokkaasti hiilarikuplat pieniksi.
Kovin tehokas suodatin ei tähän käy,esim. Eheim powerline, ettei se ime hiilaripulloa liikaa, koska muuten se menee ihan lyttyyn.
Itselläni on nyt kaksi levitystä, toinen ilmastinkiven kautta, ja toinen pienen Eheim aquaball suodattimen kautta.
Itselleni on nyt Tunzen aktiivilevitin tilattu, jotta saisin vieläkin tehokkaamman levityksen, koska allas on iso.
Kasvit ainakin minulla nyt rehottavat, käytän myös Easy Carboa ja lisäsin valotehoa ja heijastimet.
Muuten se vielä, että mikä akvaariossasi on KH arvo ? Sehän kertoo yhdessä PH:n kanssa veden hiilidioksidipitoisuuden. Siitä on sellainen taulukkokin olemassa, löytynee vaikka jarvij:n sivuilta.
Alix: Kiitos tuosta aktiivihiili tiedosta. 
marinum: Katsoin juuri tämän hetkisen tilanteen.
ph on 7,5 ja kh on 5.
Mulla on tuossa eheim professional suodattimessa diffuusori ja olenkin pohtinut jos liittäisin tuon kilju pullon siihen kiinni. Ainoana ongelmana on se, että miten akvaarioon saa silloin happea jos kaikki mikä sinne menee diffuusorin kautta on hiilidioksidi.

marinum: Katsoin juuri tämän hetkisen tilanteen.
ph on 7,5 ja kh on 5.
Mulla on tuossa eheim professional suodattimessa diffuusori ja olenkin pohtinut jos liittäisin tuon kilju pullon siihen kiinni. Ainoana ongelmana on se, että miten akvaarioon saa silloin happea jos kaikki mikä sinne menee diffuusorin kautta on hiilidioksidi.
Kyllä se voi vuotaa, itsellä väänsin kanssa hampaat irvessä letkua, korkissa olevaan reikään ja silti vuoti. Letku painui hiukan kasaan tiukassa reiässä. Blondi paikkas sen sinitarralla ja pitää kuin unelma...CCMinna kirjoitti:Olen tehnyt sen korkin reiän niin tiiviiksi että letkun saa tunkea sinne hampaat irvessä.Eli tämä vuoto mahdollisuus on otettu huomioon ja ei kyllä pitäisi mun järjenjuoksun mukaan vuotaa. Sen verran tiiviisti tuo korkki on kiinni letkussa.
-
- Advanced Member
Tässä on tämä taulukko:
http://www.dennerle.de/HG07UG07.htm
Sen mukaan on pieni hiilidioksidi vajaus. Kasvithan tarvitsevat tehokkaaseen yhteyttämiseen väh. 5 mg/l hiilidioksidia.
Noin pienen vajauksen takia ei kannata hiilaria lisätä altaaseen ainakaan yöllä, jolloin kasvit eivät sitä kuitenkaan käytä, vaan käyttävät silloin happea.
Itse ostin Seran hiilidioksidi testin (n.14 eur), joka on ns. jatkuvanäyttöinen eli on pieni muovi "rasia", joka laitetaan veden alle ja johon lisätään indikaatioainetta ja se väri muuttuu veden hiilidioksidipitoisuuden mukaan. Siitä on helppo seurata arvoja.
En usko, että hapesta tulee puutetta, koska kasvithan alkavat yhteyttäesään tuottamaan happea veteen. Itsellänikin esim. vesisaniainen muodostaa happikuplia ihan jonona.
Tietysti jos on vähän kasveja ja paljon kaloja,niin tasapaino voi olla vaikeampi saavuttaa.
Voithan laittaa yöksi vaikka sen suodattimen kautta sen ilmastusletkun toimintaan, mutta itse en ainakaan ole nähnyt tarpeelliseksi.
http://www.dennerle.de/HG07UG07.htm
Sen mukaan on pieni hiilidioksidi vajaus. Kasvithan tarvitsevat tehokkaaseen yhteyttämiseen väh. 5 mg/l hiilidioksidia.
Noin pienen vajauksen takia ei kannata hiilaria lisätä altaaseen ainakaan yöllä, jolloin kasvit eivät sitä kuitenkaan käytä, vaan käyttävät silloin happea.
Itse ostin Seran hiilidioksidi testin (n.14 eur), joka on ns. jatkuvanäyttöinen eli on pieni muovi "rasia", joka laitetaan veden alle ja johon lisätään indikaatioainetta ja se väri muuttuu veden hiilidioksidipitoisuuden mukaan. Siitä on helppo seurata arvoja.
En usko, että hapesta tulee puutetta, koska kasvithan alkavat yhteyttäesään tuottamaan happea veteen. Itsellänikin esim. vesisaniainen muodostaa happikuplia ihan jonona.
Tietysti jos on vähän kasveja ja paljon kaloja,niin tasapaino voi olla vaikeampi saavuttaa.
Voithan laittaa yöksi vaikka sen suodattimen kautta sen ilmastusletkun toimintaan, mutta itse en ainakaan ole nähnyt tarpeelliseksi.