Avainkirjoahventen kutu?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Avainkirjoahventen kutu?

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Minkä ikäisinä/kokoisina avaimenne ovat tehneet ensimmäisen kudun? Omat avaimeni jaksavat hämmästyttää minut parisidonnaisuudellaan joka päivä. Ne liikkuvat lähes aina yhdessä. Uskon niiden olevan eri sukupuolta.
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Minullakin avaimet uivat useimmiten yhdessä ja naaras on heti hämillään kun koiras on jossain kauempana :D
Itsekin mietin milloin nuo ovat kutu puuhia alkamassa ovat vielä aika nuoria ja noin 5cm kokoisia.
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Mun avainkirjoahvenet tekivät ensimmäisen kudun hyvin pian sen jälkeen, kun saapuivat. Ostaessa niiden sukupuolet eivät olleet varmat, mutta kutuhan sen sitten paljasti, että koiras ja naaras oli kyseessä. Olivat silloin varmastikin aika nuoria, koska evien kärjet eivät vielä olleet pidentyneet juurikaan. Kutu epäonnistui, mutta viikon päästä yrittivät uudelleen. Sekin kutu meni ikävä kyllä parempiin suihin :(. Kolmatta kertaa eivät sitten olekaan yrittäneet. Nyt ovat olleet mulla parisen kuukautta.
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Meillä avaimet ovat kuteneet usein, mutta nyt on ensimmäiset poikaset, noin kuukauden ikäiset. Välillä ovat pitäneet pitkiäkin taukoja. Kaikki kudut jotka on menneet hukkaan on tehty kookosluolaan ja tämä onnistunut tehtiin sitten kannon päälle. Ulkoisesti muuten ovat molemmat kuin uroksia, selkäevän kärjet on molemmilla tosi pitkät. Ikää on vaikea sanoa kun molemmat tulivat minulle "aikuisina".
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Avaimet

Mustavaris: Minkä kokoisia sun avaimet nyt on? Mulla avaimet ovat olleet kans 2 kk. Tullessaan ne oli n. 3 cm. Nyt n. 5 cm, toinen hivenen suurempi kuin toinen, selkäevä sillä pidempi kärjestään.
tanjahot
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Mitä mun avain oikein touhuaa?

Viesti Kirjoittaja tanjahot »

Eli akvassani on elellyt avainkirjoahvenpariskunta noin vuoden. Nyt uros on ryhtynyt pistämään punkkaa uusiksi. Kaivaa kauheita kuoppia hiekkaan ja syljeskelee kierteisiä pitkin allasta. Minä olen ymmärtänyt että nämä ahvenet kutisivat laakealle kivelle tai luolaan. Voiko siis kyse olla kutupuuhista vai onko meillä menossa kevätsiivous?
Rapu83
Junior Member
Junior Member

Montako avainta?

Viesti Kirjoittaja Rapu83 »

Anteeksi nyt kun ei oikein liity kauheesti aiheeseen, mutta montako avainta suosittelette pidettäväksi yhdessä?
Itse ajattelin tuollaista 4kpl hankkia, mutta viihtyykö paremmin parina?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Niiden kuoppien tarkoituksena on toimia myöhemmin tulevien poikasten hoitokuoppina eli poikaset siirretään niihin kuoriutumisen jälkeen.

---------------------------

Voi niitä aluksi hankkia sen 4, saa varmemmin parin, mutta mikäli allas ei ole riittävän suuri, joutuu ylimääräisistä myöhemmin luopumaan.
Rapu83
Junior Member
Junior Member

500l

Viesti Kirjoittaja Rapu83 »

Akvaariolla on kokoa semmoiset 500L -3D tausta (edellisen omistajan kyhäämä)
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No, tuon kokoisessa kaksi paria avaimia ei ole varmastikaan mikään ongelma, olettaen tietenkin, että siellä ei ole ennestään paljon kirjoahvenia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”