Kalasto pitkän malliseen 335-litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

tanija
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kalasto pitkän malliseen 335-litraiseen

Viesti Kirjoittaja tanija »

Ostin juuri hieman erilaisen mallisen 335-litraisen. Akvaario on 2,5 metriä pitkä, korkeutta löytyy 45cm ja syvyys on 30cm. Olen aivan innoissani, vihdoinkin hieman isompi akvaario ja kunnon pituinen! :D Tarkoitus olisi saada tähän akvaarioon kasvit kasvamaan komeasti, joten kalasto kasvien ehdoilla, eli levänsyöjiä listalle ja kasvien tuhoajat unohdetaan.

Toisen akvaarioni ajattelin laittaa myyntiin, joten sen kalasto olisi siirtymässä tähän altaaseen. Tarkoittaen siis:
3 kääpiörihmakalaa
10 kirsikkabarbia
partamonni
korupleko
6 helmimonnista
4 kuparimonnista

Monnisista en ole aivan varma myisinkö ne vai en.. Riippuen millaista kalastoa pohjalle muuten tulee, jos monniset pidetään, niin siinä tapauksessa parvikokoa ainakin kasvatetaan.

Huomasin täällä olevan tarjolla tummaleväplekon ja hieman googletettuani se paljastui hyväksi levänsyöjäksi ja muutenkin komeaksi kaveriksi. Mutta mahtuuko tähän vai jätänkö suosilla pois?

Entäpä miten leväbarbit? Mahtuvatko tänne vai onko akvaario liian pieni? Monniset voivat siis jäädä pois, jolloin pohjalle tulisi enemmän tilaa. Ja mitenkä muuten nuolimonnit, pärjäisivätkö tuolla?

Pidän rihmakaloista, voisiko akvaarioon laittaa myös helmirihmakaloja kääpiörihmisten lisäksi? Pituutta kuitenkin kun on, niin riittäisikö reviriiä kaikille?

Sitten kiinnostaisi jokin kirjoahven, mikäli tilaa riittää muiden jälkeen.

Ehdotuksia otetaan vastaan ja nyt näillä suunnitelmilla taitaa lajeja olla liikaa, mutta listasinkin vain summamutikassa lajeja, jotka kiinnostavat. Niistä sitten paremmin voisi yrittää saada järkevää kalastoa kokoon. :)
noel.runeberg
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja noel.runeberg »

Voisit laittaa isompaa sateenkaarikalaa esim.kultapyrstö ja purppurasateenkaarikaloja.

Kunnon parvi näitä ja pohjalle lisäystä noihin monnisparviin...
Jos helmirihmoja haluat nii tohon voisi pistää jo varmaan 6-8 kpl kun piituutta löytyy noin paljon 8O

Tummaleväplekon on varmaan vähän vaikea kääntyä kun syyvys on yhtä kun kalan pituus.
Leväbarbeja sen sijaan mahtuu ja joku kirjoahven hm..rusokirjoahven tai neitotonkja mutta nämä sutten lämpimän veteen...
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Tummaleväplekolle allas on mahtavasta pituudestaan huolimatta liian pieni, tuo 30sentin leveys kun ei ole oikein hyvä tila enää kääntymiselle, varsinkaan sitten kun plekolla alkaa olla mittaa päälle 30senttiä. Ja tummalevästähän voi odotella kasvavaksi sellaista +/- 50cm jöllikkää.
Juuri leväbarbejakaan en tuon altaan kapeuden takia suosittelisi vaikka pituutta olisikin niitä ajatellen tarpeeksi. Ovat upeita ja vauhdikkaita kaloja ja täydessä kisailuvauhdissa kääntyminen tuonmallisessa altaassa tulee ainakin 10-15senttisellä yksilöllä aiheuttamaan törmäyksen lasiin.

Kovin mitään erikoista kasviakvaariota on noin kapeasta altaasta lähteä rakentamaan. Itse ainakin huomasin oman samanlevyisen 225litraisen kanssa että suuret miekkasvit ja anubiakset näyttävät siltä kuin ne olisivat väkisin sullottu altaaseen. Itse toimiviksi kasveiksi ko. malliseen altaaseen totesin mm. vallisnerian ja jättiläisvallisnerian, karttulehden, kääpiömiekkasvin ja erilaiset sammalet.

Kannattaa oikeasti miettiä se kalasto ihan rauhassa, koska vaikka altaassa on pituutta runsaasti, jää kalojen reviirit leveyssuunnassa pienemmiksi ja toki myös se olisi hyvä suhteuttaa tulevien kalojen kokoon.

Levänsyöjiksi suosittelen sukarapuja [;)] .

Kalastoehdotus:
3kääpiörihmakalaa
huulirihmakala pariskunta/haaremi
10-20 kirsikkabarbia
40 rusokiilakylkeä
10kuparimonnista
10-20helmimonnista
10-20piikkisilmää
partamonni
korupleko (näitä ehkä pari lisää)
paria eri lajiua sukarapuja
tanija
Junior Member
Junior Member

Sateenkaarikalat eivät oikein kiinnosta.. Eivätkä ravutkaan oikein. Ihan kala-linjalla haluaisin pysyä.

Mutta jolleivat leväbarbit mahdu, niin mites niitä etäisesti muistuttavat nuolimonnit? Ovat huomattavasti pienenmpiä ainakin.

Eivätkö helmirihmat muuten tuonne mahdu kun ehdotit huulirihmakaloja?
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Mielestäni mahtuvat, itselläni neljä helmirihmaa 200 litrasessa. Helmirihmat tykkäävät hiukan seisovasta vedestä, kun taas nuolimonnit muistaakseni virtaavasta, eli jollain konstilla pohjalle virtausta ja pinnalle tyyntä.

Aika kaponenhan tuo akvaariosi on, mutta kuitenkin sen verran uintitilaa, että miksi leväbarbit eivät mahtuisi? Noin pitkässä altaassa kerkeävät jarruttelemaankin :mrgreen: Sitten kun ovat täysikasvuisia, laiskistuvat ja möllöttelevät enemmän.Mun mielipide...
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

crisse_83 kirjoitti: Juuri leväbarbejakaan en tuon altaan kapeuden takia suosittelisi vaikka pituutta olisikin niitä ajatellen tarpeeksi. Ovat upeita ja vauhdikkaita kaloja ja täydessä kisailuvauhdissa kääntyminen tuonmallisessa altaassa tulee ainakin 10-15senttisellä yksilöllä aiheuttamaan törmäyksen lasiin.
Minulla aikoinaan oli 35cm syvässä altaassa leväbarbeja, eikä ainakaan siinä niillä näyttänyt olevan mitään ongelmaa kääntymisissä, vaikka kovaa päästelivätkin. Ja ihan täysikasvuisia olivat. En sitten tiedä, vaikuttaako tuo 5cm niin paljon. Oma mielipiteeni on, että leväbarbit tuonne menisivät.

Helmirihmat menevät hyvin sinne ja itsekin suosittelen niitä. Ovat todella mukavia kaloja :)

Niin ja onnea uudelle akvaariolle! :mrgreen:
kami82
Senior Member
Senior Member

Yhtäkkiä välähti, että eikös levikset tykkää viileämmästä vedestä...Sen puolesta ei ehkä sovikaan. Muistaakseni kyllä jostain luin, ettei nekään oo niin tarkkoja?<-- Vähän niin kuin partiksetkin...
tanija
Junior Member
Junior Member

Hienoa jos leviksiä ja helmirihmoja saisi! Ne eniten houkettelevatkin. :) Sain juuri tietää, että kaverilla on isossa akvaariossa tummaleväpleko, joka on pelastettu pienestä akvaariosta, muttei ole lähtenyt enää kasvamaan. Kalalla on pituutta n. 15-20cm, eli eikös tuon voisi tänne siirtää? Kaveri on varma ettei kala enää kasva.
kami82
Senior Member
Senior Member

tanija kirjoitti: Kalalla on pituutta n. 15-20cm, eli eikös tuon voisi tänne siirtää? Kaveri on varma ettei kala enää kasva.
Se vaan saattaa lähteä kasvamaan, niitäkin tarinoita on ollut. Jos nyt oot ihan varma ja ei ole isossakaan akvassa lähtenyt kasvamaan, niin miksikäs ei. Se kala on vaan törkee kakkakone eli panosta siivoukseen ja suodatukseen!
tanija
Junior Member
Junior Member

Joo, kaveri lupasi myös ottaa kalan heti takaisin jos sen ihmeen tekisi että kasvamaan lähtisi. Ja mattosuodattimen olen tuonne ajatellut rakentaa, tosin siitä pitääkin vielä hankkia tietoa.. En oikein ymmärrä minkä mallinen kannattaisi tehdä ja miten toteutus käytännössä... Eli siis en oikeastaan tiedä vielä siitä paljoakaan mitään! :roll: Onneksi tässä on kuitenkin aikaa miettiä asioita ja toteutusta, kiirettä on turha pitää.
kami82
Senior Member
Senior Member

Re: Kalasto pitkän malliseen 335-litraiseen

tanija kirjoitti:Tarkoitus olisi saada tähän akvaarioon kasvit kasvamaan komeasti, joten kalasto kasvien ehdoilla, eli levänsyöjiä listalle ja kasvien tuhoajat unohdetaan.
Tuo pleko on sen kokoinen kaveri, että jos se ottaa spurtin niin vie kyllä istutukset mennessään ja kun se päättää mennä puskaan makaamaan niin se saattaa maata ne kasvit matalaksi.
tanija
Junior Member
Junior Member

No siinä on sitten hauska kaveri! :D Noh, kuitenkin sen verran kiinnostavalta vaikuttaa että voisin sen ottaa, kasvit nyt kuitenkaan niin tärkeitä sitten ole, kun tuollaisesta (minulle) jännemmästä kalasta on kyse. :)
kami82
Senior Member
Senior Member

Hyvä levänsyöjä se varmasti on. Yhdellä akvarstilla oli (ISO) isopurjepleko ja se oli kyl aika symppis... Mutta sekin oli n. 800 litrasessa, siellä on jo tilaa temmeltää!
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Oma tummaleväplekoni ei ole p***kajätöksiä näkösälle päästellyt, liekö sitten sisäsiisti otus?!

Kasvitkin ovat saaneet olla tyystin rauhassa, vaikka pohja alkaa tätä nykyä olemaankin aikast hyvin niillä peitetty.

Mattosuodattimesta: kurkkaa tuolta kuvablogistani 300-litraisen malawaarion kuvia. Siellä on kuva meidän mattosuodattimesta. Olen tykännyt kyllä valinnasta. Itse suodatinmatto ei ole kiinni missään (sinun tapauksessasi varmasti pitäisi laittaa pleksin tai lasin palat silikonilla altaaseen ja näiden varaan matto) ainoastaan tukee taustastyrokseen, jota on myös toisessa päädyssä..sekä tietty hiekkaan. Pumppuna meillä Eheim Compact 1000. Altaan pituus 150cm.
kami82
Senior Member
Senior Member

f_isu kirjoitti:Oma tummaleväplekoni ei ole p***kajätöksiä näkösälle päästellyt, liekö sitten sisäsiisti otus?!
No on! Meillä partiksetkin päästelee semmosia pötköjä, että huh huh!

Mitään kokemusta ei ole henk.koht. näistä isoista otuksista, mutta olen kuullut juttuja...
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member

Minulla kaksi tummaeväplekoa ja yksi helmipurjepleko, eivätkä minullakaan ainakaan ole pahasti sotkeneet. Ja kasvit saavat olla täysin rauhassa. Ainoa niiden itsepäinen tekeminen on kannon alle kuopan kaivaminen. Kaivavat aina yhden kannon alle kamalan kuopan ja oleskelevat siellä silloin tällöin :mrgreen: Monesti olen kuopan täyttänyt ja yöllä se on aina uudestaan sinne ilmestynyt. Mutta se ei haittaa yhtään, päinvastoin hyvä kun ovat itselleen turvallisen paikan löytäneet, joka ei haittaa yhtään akvaarion sisustusta. :D
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kalanruoka kirjoitti:
crisse_83 kirjoitti: Juuri leväbarbejakaan en tuon altaan kapeuden takia suosittelisi vaikka pituutta olisikin niitä ajatellen tarpeeksi. Ovat upeita ja vauhdikkaita kaloja ja täydessä kisailuvauhdissa kääntyminen tuonmallisessa altaassa tulee ainakin 10-15senttisellä yksilöllä aiheuttamaan törmäyksen lasiin.
Minulla aikoinaan oli 35cm syvässä altaassa leväbarbeja, eikä ainakaan siinä niillä näyttänyt olevan mitään ongelmaa kääntymisissä, vaikka kovaa päästelivätkin. Ja ihan täysikasvuisia olivat. En sitten tiedä, vaikuttaako tuo 5cm niin paljon. Oma mielipiteeni on, että leväbarbit tuonne menisivät.

Helmirihmat menevät hyvin sinne ja itsekin suosittelen niitä. Ovat todella mukavia kaloja :)

Niin ja onnea uudelle akvaariolle! :mrgreen:
30cm on loppujen lopuksi kun ajatellaan niin ällistyttävän paljon kapeampi kuin 35cm allas, ainakin omasta mielstäni jos sisustuksen ja erittäin vauhdikkaiden kalojen kannalta ajatellaan. Oman kokemuksen mukaan leväbarbi ei mitään ihan hirmuisesti laiskottele välttämättä aikuisenakaan, itselläni oli noita 6kappaleen parvi n. 12-15senttisiä vauhtipötköjä, vanhimmilla ikää yli 6vuotta ja vauhtia ja vaaratilanteita piisasi päivittäin. Itse soisin noille vauhtihirmuille leveyttä lisää pohjapinta-alaan...
Leväbarbit pärjäävät hyvin korkeammissakin lämpötiloissa, pidetäänhän niitä suht' yleisesti kiekkokalojenkin kanssa, tärkeämpää näille on puhdas, hapekas vesi loppupeleissä.
Huulirihmoja suosittelin, koska ovat oman käsitykseni mukaan huomattavasti rauhallisempia kuin helmirihmakalat ja käsittääkseni tässä topicissa haettiin erillaisia ehdotuksia kalastoksi, eikä vain pelkkää pään nyökyttelyä että kaikki käy.
tanija
Junior Member
Junior Member

f_isu kirjoitti:Mattosuodattimesta: kurkkaa tuolta kuvablogistani 300-litraisen malawaarion kuvia. Siellä on kuva meidän mattosuodattimesta. Olen tykännyt kyllä valinnasta. Itse suodatinmatto ei ole kiinni missään (sinun tapauksessasi varmasti pitäisi laittaa pleksin tai lasin palat silikonilla altaaseen ja näiden varaan matto) ainoastaan tukee taustastyrokseen, jota on myös toisessa päädyssä..sekä tietty hiekkaan. Pumppuna meillä Eheim Compact 1000. Altaan pituus 150cm.
Suunnittelin myös jos rakentaisi jonkinnäköisen kalliotaustan tuonne, niin saisi myös tuolla tapaa sitten maton kiinnitettyä. Mutta mietyttää kun altaalla on sen verran pituutta, että toimiiko jos maton laittaa noin? En siis tiedä toimisiko paremmin muullakaan tavalla, mutta fiksut voitte neuvoa.
crisse_83 kirjoitti:Huulirihmoja suosittelin, koska ovat oman käsitykseni mukaan huomattavasti rauhallisempia kuin helmirihmakalat ja käsittääkseni tässä topicissa haettiin erillaisia ehdotuksia kalastoksi, eikä vain pelkkää pään nyökyttelyä että kaikki käy.
Anteeksi, en tarkoittanut mitenkään olla tökerö ja tyrmätä ehdotustasi suoralta kädeltä. Katselin kuvia huulirihmakalasta, mutta kaveri muistuttaa kovasti kääpiörihmoja ja haluaisin toiseksi labyrinttikalaksi jotakin ehkä hieman toisen näköistä, ja helmirihmakaloista olen aina pitänyt.

Ehdotuksia siis haluan, mutta haluaisin mielellään kuitenkin sisällyttää kalastoon mahdollisuuksien mukaan noita lajeja, mitä itse olen pohdiskellut. Kritiikkia haen täältä juurikin sen takia, etten menisi aivan kalakeittoa tekemään.
kami82
Senior Member
Senior Member

Noin kapeassa altaassa kalliotausta vie vielä lisää tilaa+/-5cm, joten en suosittele paitsi ulkopuolelle allasta. Mattosuodatin ei paljoa tilaa vie, suosittelisinkin, että laittaisit sen altaan päätyyn koska pituudesta ei pulaa ole.
tanija
Junior Member
Junior Member

Okei, eli päätymallinen mattosuodatin tehdään.

Millaisia taustoja on mahdollista rakentaa altaan ulkopuolelle? Mikä teidän mielestänne on luonnollisimman ja hienoimman näköinen?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No juu, onhan ne melko samannäkösiä nuo luonnonmuotoiset huuli,- ja kääpiörihmakalat keskenään, myönnetään. Mutta aina on otettava huomioon lajeista saatavilla olevat eri värimuodot, tosin ei ne kaikkien silmää miellytä.

Helmirihmakala on kaunis laji, itsekin olen päättänyt sellaisen pariskunnan/haaremin vielä omaan altaaseen joskus ottaa. itseäni vain arveluttaa miten kaksi noinkin agressiivista (omankokemuksen mukaan) rihmakalalajia selviytyy yhdessä. Tosin jos kääpiörihmaukkosi ei ole sellainen isoegoinen öykkäri kuin tuo minun oli niin sitten saattaa mennä ilman sen pahempia nahinoita.

Vielä korostaisin sitä että koska allas on kapea, että vaikka pituus antaisikin mahdollisuuksia paljon lajien suhteen niin valitettavasti myös se kapeus niitä karsii. Toki se on ihan jokaisen omasta silmästä kiinni, mutta omaan kokemukseen nojautuen vastaavan kapoisella tankilla jo reilu 10senttinen partis näyttää melkoiselta mötköltä kun makoilee nassu etulasiin päin ja pyrstö takalasiin... Kun taas 150x50cm pohjalla sama poju näyttää kääpiöltä.

Jos oikein ns. "rakentamaan" haluat lähteä niin , suosittelen miettimään joko biotoopin tai geotoopin rakentamista, vaikkapa juurikin noiden kääpiö,- ja helmirihman ympärille.
kami82 kirjoitti:Noin kapeassa altaassa kalliotausta vie vielä lisää tilaa+/-5cm, joten en suosittele paitsi ulkopuolelle allasta. Mattosuodatin ei paljoa tilaa vie, suosittelisinkin, että laittaisit sen altaan päätyyn koska pituudesta ei pulaa ole.
Ulkopuolelle minäkin ehkäpä sijoittaisin mieluiten, ellei kyse sitten ole sellaisesta melko lättänästä versiosta tyyliin Juwel. Sanoisin myös etten usko myöskään nimenomaan tuon altaan pituuden ja kapeuden takia pelkästään yhden mattosuodattimen riittävän. Omassa 150x50x30cm tankissa oli Eheimin 2213 ja aquaball 2210 ja 2212 eikä todellakaan yhtään liikaa.

Muoks. esim. tuollainen tausta voisi olla todellahienon näköinen ulkopuolelle kuin mitä tässä keskustelussa löytyvissä kuvissa ovat Vesieläin ja Thompson rakennelleet.
tanija
Junior Member
Junior Member

Thompsonilla oli kyllä hyvät ohjeet, jollei vielä parempia ilmesty voisin kokeilla niiden avulla askarrella taustaa.
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member

Minulla helmirihmat ovat olleet todella säyseitä aina. Yhtään aggressiivista yksilöä ei minulla ole vastaan tullut 8O
kami82
Senior Member
Senior Member

Kalanruoka kirjoitti:Minulla helmirihmat ovat olleet todella säyseitä aina. Yhtään aggressiivista yksilöä ei minulla ole vastaan tullut 8O
Niin mullakin, suorastaan vässyköitä... Alku kahinoita on tullut kun uusia naaraita olen hankkinut, mutta nekin n. viikon sisällä loppunut...
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Isoveljellä näitä joskus aikoja sitten oli, kun tuolla armaalla 90-luvulla vielä kotona asuttiin molemmat. Ärhäköitä kuin mitkä :? .
Kyllä noissa kaloissa on ihan kohtuudella luonne-eroja, varsinkin jos katsotaan kirjoahvenia ja labyrinttikaloja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”