Ensimmäinen retki akvaariokauppaan

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kissinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 22:09, 02.03.2007
Paikkakunta: Espoo

Ensimmäinen retki akvaariokauppaan

Viesti Kirjoittaja kissinen »

Meidän perheessä akvaariosta on tulossa koko perheen harrastus. Lapset (2 ja 4v) saavat possuihinsa rahaa joka päivä jos kiltisti osallistuvat lelujen siivoukseen, ruuan laittoon tms mitä vanhemmat pyytää. Olemme sopineet, että kun molemmat possut (tai no, oikeastaan ne on muumeja :mrgreen: ) on täynnä, ostetaan akvaario. Loput rahat sit pitäs äidin saada kasaan...

Ollaan etsitty tietoa ja etenkin kuvia kaloista netistä ja kirjoista, ja ollaan mietitty akvaariolle jo paikkakin. Huomasin että lapsilla alkoi vähän into hiipua, ei tuon ikäiset oikein osaa vielä näitä pitkän tähtäimen suunnitelmia. Joten viime lauantaina mentiin koko perheen voimin käymään Helsingin Akvaariokeskuksessa.

Äitillä meinas vähän mopo karata käsistä. Ehdotinkin miehelleni, että eikö voitais samantien opettaa lapsille, että jollei huvita säästää niin on tällanen luottokortti.. Myyjän mielestä se oli varsin hyvä ehdotus, mutta mies tuhahteli ja pysyi tiukkana :D .

Lapset tutkivat jokaisen akvaarion tarkasti. Partamonni oli kuulemma tylsä kun se vaan oli paikallaan. Kultakalat herätti suurta ihailua, tytär tykkäsi värikkäistä tetroista ym. Itse rakastuin taas monnisiin, en edes katsonut tarkemmin mitä ne oli, mut muistan vaan lapsuudesta että olivat mun lempikaloja silloinkin. Jotenkin ne on niin touhukkaan suloisia. Muut lasten mielipiteet jäi mulle vähän hämärään kun yritin kovasti esittää myyjälle jotain järkeviäkin kysymyksiä.

Erilaisia akvaarioita on ihan liikaa, ja kaikki pakettiratkaisut saa mut jotenkin varpailleen. Onkohan akvaarioidenkin kanssa niin kuin tietokoneissa, että jos paketti sisältää "kaiken tarvittavan", on osa tuotteista ihan surkeita? Jalustat tuntui järkyn kalliilta. Yli satku lastulevykaapista? En mä edes käsitä miten ne voi olla niin kestäviä. Varmaankin ostamme jonkinlaisen lipaston tms, kattoo nyt.

Saatiin Tetran akvaarion perustamis- ja hoitodvd, sitä ollaan nyt katseltu pariin kertaan, lapset tykkää :mrgreen: . Ja äiti suunnittelee ja suunnittelee ja tulee kohta hulluksi!! Mies kun ei tätä näe, niin kerronpa täällä, että lapset sai tänään rahaa sekä pöydän kattamisesta että lelujen keräämisestä. Jos ne muistaa tän vielä teini-iässä, ollaan pississä :mrgreen: .
llFiSull
Member
Member
Viestit: 396
Liittynyt: 10:07, 15.06.2005
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Paljon halvempia akvaariopaketteja saa täältä aqua-webistä. :mrgreen:
Tervetuloa harrastuksen pariin!
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
kasiko
Member
Member
Viestit: 407
Liittynyt: 23:33, 07.11.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja kasiko »

:mrgreen: ihanaa juttua, ja niin tuttua...

Tervetuloa!

Olet jo saanut ensimakua mitä tämä harrastus oikeen onkaan :D Ole tiukkana noiden kultakalojen kanssa, vaativat paaaljon vettä. Meillä ainakin ipanoita kiinnostaa eniten lehtikalat, ne kun seuraavat aika tarkkaan akvaarion ulkopuolista elämää ja ovat kovasti persoonallisia.
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
partis<3
Senior Member
Senior Member
Viestit: 673
Liittynyt: 14:08, 24.03.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensimmäinen retki akvaariokauppaan

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Onnittelut Aqua-Webin löytämisestä! Enää ei voi mennä kovin pieleen.
kissinen kirjoitti:Ja äiti suunnittelee ja suunnittelee ja tulee kohta hulluksi!!
Kun lisäksi lukee paljon AW:tä, alkaa nähdä unia joissa pitää suunnitella akvaariota ja valita sinne kaloja ja löytää akvaariostaan mitä kamalimpia otuksia joita ei ole tiennyt sinne ostaneensa. Sitten sitä ihan paniikissa yrittää saada niitä kaloja jonnekkin, partamonnit lisääntyy niin että niitä saa lapioida altaasta toiseen, kalat alkaa lennellä ympäri olkkaria, löytää sängyn alta akvaarion jota ei ole hoitanut aikoihin ja lopulta herää kiljuen niin että äijä vieressä meinaa saada sydärin. :mrgreen:

Odotus meinaa tehdä hulluksi, mutta onneksi täältä saa vertaistukea. :mrgreen:
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
kami82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 670
Liittynyt: 13:02, 12.12.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kami82 »

No oletpas sitkeä äiti. Meillä ei miehen puheita kuunnella kun täytyy lähtee hakeen kasveja tai kalan ruokaa yms. [;)]

Itse ostin AW:n kautta todella kohtuu hintaisen kuin uuden akvaarion jalustalla. Kaupassa olisin joutunut maksamaan tuplaten, ehkä jopa triplaten.

Huomioi ostopäätöstä tehdessä, että valaisimet on todella kalliita ja jos haluaa kauniit kasvit olisi hyvä olla esim. kaksi loisteputkea. Suodattimet ovat kalliita sisäsuodattimet edullisempia, mutta ulkosuodatin yleensä +100€.

Monnisillahan täytyy laittaa hienoa hiekkaa, eli ei tyypillistä soraa jota "ennen vanhaan" laitettiin. Ai niin ja mikä on itsellä jäänyt aina akvaariota perustaessa huomioimatta on se, että hiekan alle vois levittää kerroksen lannoitetta.

Kokemuksesta suosittelen, että kun lapset antavat noita kalaehdotuksia, kysyhän täältä ensiksi tai Googleta, että kalat sopivat PH, GH ja lämpö yms. arvoiltaan yhteen. Niin ja tietysti se kypsytys, se ottaa aikansa kun täytyy ruokkia tyhjää akvaariota.

Onnea harrastuksen pariin!
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Ensimmäinen retki akvaariokauppaan

Viesti Kirjoittaja doriani »

partis<3 kirjoitti: Kun lisäksi lukee paljon AW:tä, alkaa nähdä unia joissa pitää suunnitella akvaariota ja valita sinne kaloja ja löytää akvaariostaan mitä kamalimpia otuksia joita ei ole tiennyt sinne ostaneensa.
Miten mulle tuli taas huono olo :roll: Meinaan vaan että olin pitkään halunnut lehtikaloja ja lukenut tältä palstalta kaikkea mahdollista niistä. Eipä mitään, allas oli tiedossa, samoin kutupari, kunhan vaan eka kerkeisi altaan hakea.

Se oli vuodenvaihde 2005-2006 kun tulin ottaneeksi alkoholoa vähän enempi ja aamulla näin unta lehtikaloista, tästä palstasta yms. Kuvat vaan vilisi silmissä ja oksennus tyrkki samaan aikaan ylöspäin. Ei muuta kun äkkiä vessaan ja takas nukkumaan... Taas aloin nähdä unia lehtikaloista ja aqua-webistä, taas alkoi oksennus tyrkkimään :roll: Siinä menikin sitten se uudenvuoden päivä iltapäivään asti, oksentaessa ja nähden unia kaloista ja nettipalstasta :mrgreen:
partis<3
Senior Member
Senior Member
Viestit: 673
Liittynyt: 14:08, 24.03.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensimmäinen retki akvaariokauppaan

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

doriani kirjoitti:Siinä menikin sitten se uudenvuoden päivä iltapäivään asti, oksentaessa ja nähden unia kaloista ja nettipalstasta :mrgreen:
No nyt minulle tuli heikko olo. Miksei täällä ole pahoinvoivaa hymiötä?

Uuden altaan ahdistus pitäisi hyväksyä syyksi sairaslomalle. Tähän tulokseen olen tullut kun olen tässä tuota 300-litraista kasaillut. Onneksi ei ole vielä lapsia mukana tässä sopassa. Nyt joutuu vasta neuvottelemaan tuon miehen kanssa. :mrgreen:
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Ensimmäinen retki akvaariokauppaan

Viesti Kirjoittaja doriani »

partis<3 kirjoitti:
doriani kirjoitti:Siinä menikin sitten se uudenvuoden päivä iltapäivään asti, oksentaessa ja nähden unia kaloista ja nettipalstasta :mrgreen:
No nyt minulle tuli heikko olo. Miksei täällä ole pahoinvoivaa hymiötä?

Uuden altaan ahdistus pitäisi hyväksyä syyksi sairaslomalle. Tähän tulokseen olen tullut kun olen tässä tuota 300-litraista kasaillut. Onneksi ei ole vielä lapsia mukana tässä sopassa. Nyt joutuu vasta neuvottelemaan tuon miehen kanssa. :mrgreen:
Jep, ja uuden altaan innotuksesta pitäisi myös saada lomaa, mielellään palkallista. Kun nuo työt sotkee harrastusta, silloin kun iskee se inspiraatrio laittaa allasta niin se iskee, yleensä joko näin illalla, kun pitäisi aamulla aikaisin herätä, tai sittne iltapäivällä tuntia ennen töihin lähtöä. Pitäisi olla oikeus soittaa töihin että sorry, mä en tule kun harrastus menee nyt vähän edelle :mrgreen: Mutta palkka toki saii tulla jotta on jotakin millä harrastuksen rahoittaa :P
kissinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 22:09, 02.03.2007
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kissinen »

kami82 kirjoitti:No oletpas sitkeä äiti. Meillä ei miehen puheita kuunnella kun täytyy lähtee hakeen kasveja tai kalan ruokaa yms. [;)]
Meillä on yhteiset rahat, ja molemmat tiedetään ettei nyt ole varaa hötkyillä.. Mut jos yksin päättäisin niin ei mua muutama sata euroa lisävelkaa haittaisi :mrgreen: .
kami82 kirjoitti:Monnisillahan täytyy laittaa hienoa hiekkaa, eli ei tyypillistä soraa jota "ennen vanhaan" laitettiin. Ai niin ja mikä on itsellä jäänyt aina akvaariota perustaessa huomioimatta on se, että hiekan alle vois levittää kerroksen lannoitetta.

Kokemuksesta suosittelen, että kun lapset antavat noita kalaehdotuksia, kysyhän täältä ensiksi tai Googleta, että kalat sopivat PH, GH ja lämpö yms. arvoiltaan yhteen. Niin ja tietysti se kypsytys, se ottaa aikansa kun täytyy ruokkia tyhjää akvaariota.
Jep, olenkin suunnitellut että hankin sitä puhallushiekkaa Biltemasta tms. Jotain muitakin juttuja oli mitä tahdon erilailla kuin yleensä paketeissa, täytyy niitä kirjailla ylös.

Meidän lapset on onneksi vielä niin pieniä, ettei tarvi niin kauheasti taistella mitä kaloja tulee tai ei. Saa luvan kelvata mitä äiti valkkaa, vaikka toki yhdessä mietitään. Kultakaloja ei varmaankaan tule, kuitenkin vain noin 100l akva tulossa, niin mieluummin jotain muuta.

Kivaa kun täällä AW:ssä on niin vilkasta! Joka päivä paljon luettavaa :mrgreen: .
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Kissinen, laitat lapsille säästöpossuihin rahaa myös ilman mitään syytä, sillai että kukaan ei näe [;)]
Channara
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 01:13, 30.07.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Channara »

kissinen kirjoitti:Kultakaloja ei varmaankaan tule, kuitenkin vain noin 100l akva tulossa, niin mieluummin jotain muuta.
Heh. Pakko vähän yllyttää sua, mutta samallahan sitä ostaa vähän isomman kipon, kun kerran ostaa. Vaikka semmonen lähemmäs 200L :mrgreen:

Kokemuksesta voin sanoa, että nälkä kasvaa syödessä. Sitäpaitsi, joku joskus taisi mainita asiasta, että jos akvaarion tilavuus kasvaa puolella, ei ne ulkomitat loppujen lopuksi kasva kovin paljoa siihen päälle. Äh, en osaa sitä selittää paremmin selittää (ei ole yhtään matikkapäätä mulla), mut tässä hyvä laskuri suunnittelua varten.
Channara
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Channara kirjoitti:
kissinen kirjoitti:Kultakaloja ei varmaankaan tule, kuitenkin vain noin 100l akva tulossa, niin mieluummin jotain muuta.
Heh. Pakko vähän yllyttää sua, mutta samallahan sitä ostaa vähän isomman kipon, kun kerran ostaa. Vaikka semmonen lähemmäs 200L :mrgreen:
Mutta siltikään ei niitä kultakaloja mahdu, vaikka olisi 200-litran allas [;)]
Sellainen 500-600-litraa ja parvi kultakaloja lapsien mieliksi :P
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mä suosittelen kans ehdottomasti suurempaa allasta. Satalitraisessa tulee tosi nopeasti seinät vastaan. Jos kultakalat kiinnostavat lapsia, niin suosittelen tilalle loistobarbeja :) Niille riittäisi parisataalitrainen jo hienosti ;) Ja niitä monnisiakin voi äidin iloksi sinne sekaan laittaa.
Kannattaa selvittää etukäteen mitä pakettiinsa haluaa. Niissä on aika paljon eroja ja monesti joko riittämätön tekniikka, tahikka sitten saatetaan mennä aivan toiseen ääripäähän ja myydä ihan kaikkea mahdollista mitä liikkeestä löytyy ehdottoman välttämättömänä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
kissinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 22:09, 02.03.2007
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kissinen »

Channara kirjoitti:
kissinen kirjoitti:Kultakaloja ei varmaankaan tule, kuitenkin vain noin 100l akva tulossa, niin mieluummin jotain muuta.
Heh. Pakko vähän yllyttää sua, mutta samallahan sitä ostaa vähän isomman kipon, kun kerran ostaa. Vaikka semmonen lähemmäs 200L :mrgreen:
Juu ihan totta! Kyllä mä olin jo siellä liikkeessä sellaisen 190litraisen kannalla. Lähinnä se on raha mikä tuon koon tulee sanelemaan, katsotaan nyt mitä tulee vastaan. Mut vähintään se 100l kuitenkin, siitä on hyvä aloittaa :mrgreen: .
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 551
Liittynyt: 17:31, 11.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

kissinen kirjoitti:
Juu ihan totta! Kyllä mä olin jo siellä liikkeessä sellaisen 190litraisen kannalla. Lähinnä se on raha mikä tuon koon tulee sanelemaan, katsotaan nyt mitä tulee vastaan. Mut vähintään se 100l kuitenkin, siitä on hyvä aloittaa :mrgreen: .
Tervetuloa palstalle. Kuten aikaisemmin mainittiin, kannattaa laittaa vaikka tänne AW:n ostoilmoitus altaasta. Tulet yllättymään miten edullisesti tuommoinen parisataalitrainen irtoaa [;)] .
Moonlight
Junior Member
Junior Member
Viestit: 139
Liittynyt: 20:43, 18.09.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Moonlight »

Kuten aikaisemmin mainittiin, kannattaa laittaa vaikka tänne AW:n ostoilmoitus altaasta. Tulet yllättymään miten edullisesti tuommoinen parisataalitrainen irtoaa.
Unohtamatta sitä kuinka paljon helpompaa edes vähän suuremman altaan kanssa eläminen on, mm. kalavalintojen ja kunnossapidon kannalta ;)

(Sori, ihan pakko yllyttää minunkin :twisted: ) Tervetuloa palstoille :mrgreen:
Kaiku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 795
Liittynyt: 13:45, 04.10.2004
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Channara kirjoitti:Sitäpaitsi, joku joskus taisi mainita asiasta, että jos akvaarion tilavuus kasvaa puolella, ei ne ulkomitat loppujen lopuksi kasva kovin paljoa siihen päälle. Äh, en osaa sitä selittää paremmin selittää (ei ole yhtään matikkapäätä mulla)
Siis 128 litran akvaario on mitoiltaan esim. 80*40*40 ja 250 litran 100*50*50. Yllytän siis minäkin ottamaan heti aluksi vähän isomman altaan... :mrgreen: Jos (ja kun!) hinta hirvittää niin kannattaa katsella tuolta myyntiosastolta sopivaa pakettia. Tai jos malttaa selvitellä asioita uuden toimivan kokonaisuudenkin voi saada halvalla.

Itse olen just vastaavaa projektia miettimässä, joten tuossa jotain ideoita:
- Allas uutena, ei kuitenkaan ole kovin iso osa koko pottia. Standardikokoisen ja omilla mitoilla tilatun hintaero voi olla myös yllättävän pieni.
- Jalusta Leca-harkoista + levystä tai sitten puusta itse tehden (mulla on onnekseni kätevä ukko ja talon remontista jäänyttä jos jonkinlaista puutavaraa & levyjä... 8-) )
- Suodattimeksi jonkun sortin mattosuodatin (parilla kympillä saa paljon sitä "mattoa" + muutaman kympin kiertovesipumppu).
- Lämmitin ei paljoa maksa, joten uutena kaupasta
- Valaisin on kallis, joten sitä kannattaa katsella käytettynä. Tai sitten kärsiä nahoissaan ja ostaa uusi. Kannattaa hommata heti kunnollinen, jos haluaa kasveja kasvatella.
- Hiekat rautakaupasta eikä akvaarioliikkeestä
- Kasvit ehdottomasti harrastajilta! Monia "rikkaruohoja" (hyviä uudessä altaassa!) saa ihan ilmaiseksikin.
- Kaloja voi myös ostaa harrastajilta halvemmalla.

Siinä muutama penninvenytysvinkki. Tervetuloa palstalle ja harrastamaan! :D Tuolta ylhäältä kannattaa muuten katsoa linkit ja lukea "Aponogeton"-lehtiä pahimpaan tuskaan...
Be merrier with a terrier!
tanjahot
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 13:43, 16.11.2006
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Haukipudas

Sairaus kai tämäkin

Viesti Kirjoittaja tanjahot »

Itse innostuin hankkimaan ensimmäisen akvaarioni vuosi sitten. Ihan vaan silmäniloksi olkkariin. Kirjastosta kanniskelin kilotolkulla akvaariokirjoja ja yöt meni niitä lukiessa. (Aqua-Webin löysin vasta puoli vuotta myöhemmin, harmi, olisi jäänyt pallomollit hankkimatta jos olisin tänne aiemmin löytänut). No, meni kuukausi ja sitten pitikin saada toinen ja isompi allas. Ja kohta pitikin ostaa kaksi allasta lisää kun halvalla sai. Nyt on onneksi tullut kämpässä seinät vastaan, ei mahdu enempää. Sosiaalinen elämä on nollassa, kun illat pitkät pitää tuijotella kalakamuja. Eipä tuota ois varakaan käydä humppaamassa, aina löytyy jotain "välttämättömiä" akvaariotarvikehankintoja. Nyt tässä tohkeissani odottelen kasvi-kala-rapupakettia Marilta. Arvatkaa kuka pitää rokulipäivän duunista, kun paketti saapuu. Asiat tärkeysjärjestykseen :roll: .
Kastanya
Junior Member
Junior Member
Viestit: 137
Liittynyt: 10:50, 04.04.2006
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Kastanya »

Ja puhun minäkin 200 litraisen altaan puolesta. Jos lapset hinkuvat lehtikaloja niin niillehän tuo 200l on minimi! Meille esim. ostettiin akvaario (240l) joka on 60cm korkea ja vain 90cm leveä eli ei vie paljoa mitään tilaa mutta on sitäkin näyttävämpi! Kuin iso televisio. Ja lehtikalat on ohjelman päätähtiä, seuraavat aina huoneen tapahtumia ja ovat persoonallisia. Valmis kutupari kannattaa hankkia täältä aquawebistä niin saa varmasti rauhalliset yksilöt (tai millaiset nyt haluaa) eikä tule ongelmia kun kaupasta ostetut yksilöt eivät tulekaan toistensa kanssa toimeen.

Meille on kaikki akvaariot (lapsuuden akvaariotani lukuunottamatta) ostettu tältä ja suomi24.fi myynti palstalta käytettynä ja olen jokaisen kohdalla vain positiivisesti yllättynyt siitä miten hyväkuntoisia akvaarioita voi saada todella edulliseen hintaan.
kavaljeeri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 13:56, 25.10.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kavaljeeri »

Pakko esittää eriävä mielipide tuosta koosta :roll:

Tunnustele rauhassa mikä on sinun silmällesi iloksi: tykkäätkö isoista ja näyttävistä jutuista, vai olisitko sittenkin pikemmin pienen kanssa piipertäjä -pieniä kaloja, nätti allas muuten.

Itselläni oli pitkään 65-litrainen jonka yllytyksestä vaihdoin 180-litraiseen, ja se tuntuu edelleen ihan liian isolta, minua kun viehättää isoimmillaankin hunajarihmakalat. On myös 30-litrainen rapu/kasviallas, ja arvatkaa vaan kumpaa lähinnä katselen...

100 litraa on sinänsä hyvä, että tasapaino pysyy helpommin (toki 200-litraisessa vielä helpommin) kuin n 60-litraisessa, joten ehkä en aluksi alle sataa ainakaan hankkisi.

Mutta tervetuloa tämän puuhan pariin :mrgreen:
Kaiku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 795
Liittynyt: 13:45, 04.10.2004
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Mun omituisuuteni on taas pitää isossa altaassa PALJON pieniä piipertäjiä... [;)] Nyt altaat on tosin vaan 240 ja 90 litraiset, mutta suunnitelmissa häämöttää sellainen reilu 500 litraa, mihin saisi ISOJA parvia pikkuotuksia 8-) Jokainen taaplaa tyylillään! Jos tosissaan tykkää vaan ihan pikkuisista kaloista, enemmän vaihtelua saa, kun pitää monta pientä allasta. Jokaiseen saa erilaiset vesiarvot, sisustukset jne. Tän harrastuksen ainoo huono puoli taitaa olla se, että vaihtoehtoja on rajattomasti. Niin paljon kaloja, niin vähän tilaa / rahaa / aikaa :twisted:
Be merrier with a terrier!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mun mielestä järkevin tapa lähteä liikkeelle, on kiertää eri liikkeitä ja katsella erilaisia kaloja. Kun on löytänyt ne kalat mitkä omaan akvaan on pakko saada, niin sen jälkeen katsotaan minkä kokoisen akvan ne kalat tarvii.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
kissinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 22:09, 02.03.2007
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kissinen »

Mari kirjoitti:Mun mielestä järkevin tapa lähteä liikkeelle, on kiertää eri liikkeitä ja katsella erilaisia kaloja. Kun on löytänyt ne kalat mitkä omaan akvaan on pakko saada, niin sen jälkeen katsotaan minkä kokoisen akvan ne kalat tarvii.
Ehkä näin. Mut oikeastaan ei sillä niin hirveän suurta merkitystä mulle ole, että mitä kaloja. Useimmat kalat on kauniita, ja se riittää pitkälle [;)] . On mulla toki tietyt mielessä, mitä ainakin tahdon, mut ne mahtuu pienempäänkin.

Tuo altaan koko -asia on varmasti ihan omista mieltymyksistä kiinni. Vähintään 100-l tahdon just sen hoidettavuuden kannalta. Mut en usko - tai en ainakaan myönnä suunnitelleeni- että tästä tulisi minulle sellainen harrastus, että pakko saada koko ajan lisää kaloja/akvoja/kasveja. Haluan kauniin akvaarion, minkä hoitamisesta ja katsomisesta saan mielenrauhaa ja sellaista mukavaa puuhailua yksin ja yhdessä perheen kesken. Mutta kattoo nyt miten käy -olkkarin seinustalla mihin akva on tulossa, on tilaa sellaiset 2,5m, kyllähän siihen melkoinen tankki mahtuis jos tahtois :mrgreen: .
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Itsekkin olen törmännyt harrastuksessani, että koko ajan on pakko saada jotain uutta tuonne akvaarioon. Viime kesänä laitoin 120 l akvaarioni pystyyn ja vähän sen jälkeen piti ostaa 40 l akvaario. Nyt jokunen viikko sitten tuo 120 litranen meni rikki ja piti ostaa uusi 180 l akvaario sen tilalle. Ja kolme viikkoa sitten tuttuni lopetti harrastuksena ja sain sieltä 98 l altaan eli yhteensä kolme allasta on tällä hetkellä :) .
Vähän sama juttu on näiden kasvien kanssa, pitää vain saada harvinaisempia ja erikoisempia lajeja aina vain lisää vaikka akvaariot ovat kaiken maailman kantoja ja kasveja täynnä :roll: .
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kannattaa todellakin kierrellä ja katsella eri liikkeissä. Niinkuin Mari tuossa aikasemmin jo mainitsi, on joillakin yrittäjillä tapana tuputtaa kaikkea mahdotonta ja mahdollista mukaan.
Perussettiin kuuluu:
Suodatin, lämmitin, valaisin, vesitestit, pohjaravinne, pohjamateriaali, tausta.
Siinä setti jolla varmasti pääsee alkuun. Haavit, leväskrabat yms. ehtii hankkimaan myöhemminkin. Eikä tunnu kertalasku niin kovalta:)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”