Molli kysymyksiä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Molli kysymyksiä
Niin että mulla on uros ja naaras mustamolli ( 1 naaras kuoli vasta) joten ostoslistalla olisi uusia molleja . Kaupassa näin keltasia molleja joilla oli lyyräpyrstö miten niiden sukupuolet erottaa ja voiko lisääntyä mustamollin kanssa ym tietoa halutaan. 

248l akvaario
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Jonkin verran noita molleja harrastaneena voin sanoa että nuo keltaiset ovat huomattavasti krantumpia veden suhteen. Tarvitsevat kovemman veden ja korkeamman ph:n kuin mustat. Ovat hyvin paljon purjemollien kanssa samoilla linjoilla.
Pariin otteeseen olen yrittänyt noita keltaisia ja aina ne ovat kuihtuneet pois, pari kertaa lisääntynyt keskenään ehkä koska poikaset oli keltaisia. Hoito jäi kyllä hieman vähälle kun olin silloin 3/4-ajasta ulkomailla.
Tietääkö kukaan mistä löytyis hyviä purjemolleja?
Pariin otteeseen olen yrittänyt noita keltaisia ja aina ne ovat kuihtuneet pois, pari kertaa lisääntynyt keskenään ehkä koska poikaset oli keltaisia. Hoito jäi kyllä hieman vähälle kun olin silloin 3/4-ajasta ulkomailla.
Tietääkö kukaan mistä löytyis hyviä purjemolleja?
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
- Advanced Member
Saattaa olla totta että ovat suolavetteen tottuneita vaikka aina on sanottu että ei ole suolaa käytetty kasvatuksessa.Juupajuu kirjoitti:Kasvatetaanko Suomessa ylipäätään muita kuin perusmolleja? Jotenkin jäänyt sellainen käsitys että nuo keltaiset olisi aina ulkomaisia murtovedessä kasvatettuja? Eli eivät siksikään pitkään elä makean veden akvaarioissa.
Jee tänään huomasin 2 mustamollinpoikasta akvaariossa.
Montako poikasta yleensä syntyy kerralla?
Kaikki puhuu mollien runsaasta lisääntymisestä, mutta meillä ei ole ainakaan toistaiseksi koskaan käynnyt niin. Nykyiset mollit ovat olleet kolme kuukautta meillä ja nyt tuli eka poikue. Joskus muinoin meillä oli myös molleja, mutta ne eivät saaneet koskaan poikasia..
Aika näyttää miten nyt käy.
Montako poikasta yleensä syntyy kerralla?
Kaikki puhuu mollien runsaasta lisääntymisestä, mutta meillä ei ole ainakaan toistaiseksi koskaan käynnyt niin. Nykyiset mollit ovat olleet kolme kuukautta meillä ja nyt tuli eka poikue. Joskus muinoin meillä oli myös molleja, mutta ne eivät saaneet koskaan poikasia..
Aika näyttää miten nyt käy.
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
-
- Advanced Member
Olen jokusen tuhat noita mustiamolleja kasvatellut joten kokemuksesta voin sanoa että 3 viikkoa on lyhin väli mitä minun kaloilla on ollut. Silloin tuli normaalia pienempiä poikasia mutta ne säilyi hengissä normaalisti.
Yleisesti kalan iästä ja koosta riippuen synnytystiheys vaihtelee 4-8 viikon välillä. Sitten tulee ihan pitempiä taukoja ja joskus taas kala lopettaa synnyttämiset kokonaan 2-3 kerran jälkeen.
Yleisesti kala on aikaslailla finaalissa 5-6 synnytyksen jälkeen mutta on kaloja jotka ovat synnytäneet yli 10 kertaa.
Poikiminen on rankkaa emokalalle varsinkin jos poikue on ollut suuri.
Poikueiden koko lukumääräisesti kasvaa yleensä kalan koon kasvaessa ja sen vanhetessa. Molleilla saattaa kyllä poikasten koko ja lukumäärä vaihdella hyvinkin paljon. Nuorilla kaloilla voi olla alle 10 poikasta ja kun taas isolla vanhemmalla mollilla saattaa olla yli 40 poikasen.
Yksikertaisesti jos poikaset ovat suuria niitä ei mahdu kalan sisälle niin paljoa jolloin ne saattaa tulla ulos hieman ennen aikojaan mutta terveinä.
Jos verrataan esim. miekkapyrstöön niin mollin poikaset ovat yleisesti huomattavasti suurempia ja ja niitä on noin 1/4-osa siitä mitä miekkapyrstöllä yleensä.
Yleisesti kalan iästä ja koosta riippuen synnytystiheys vaihtelee 4-8 viikon välillä. Sitten tulee ihan pitempiä taukoja ja joskus taas kala lopettaa synnyttämiset kokonaan 2-3 kerran jälkeen.
Yleisesti kala on aikaslailla finaalissa 5-6 synnytyksen jälkeen mutta on kaloja jotka ovat synnytäneet yli 10 kertaa.
Poikiminen on rankkaa emokalalle varsinkin jos poikue on ollut suuri.
Poikueiden koko lukumääräisesti kasvaa yleensä kalan koon kasvaessa ja sen vanhetessa. Molleilla saattaa kyllä poikasten koko ja lukumäärä vaihdella hyvinkin paljon. Nuorilla kaloilla voi olla alle 10 poikasta ja kun taas isolla vanhemmalla mollilla saattaa olla yli 40 poikasen.
Yksikertaisesti jos poikaset ovat suuria niitä ei mahdu kalan sisälle niin paljoa jolloin ne saattaa tulla ulos hieman ennen aikojaan mutta terveinä.
Jos verrataan esim. miekkapyrstöön niin mollin poikaset ovat yleisesti huomattavasti suurempia ja ja niitä on noin 1/4-osa siitä mitä miekkapyrstöllä yleensä.
Oletkos muuten saanut noita "finaalissa" olevia naaraita virvoiteltua vielä elolle? Itse en vielä tuhansia poikasia ole kasvattanut, eka tonni voi olla lähestymässäMicke kirjoitti: Yleisesti kala on aikaslailla finaalissa 5-6 synnytyksen jälkeen mutta on kaloja jotka ovat synnytäneet yli 10 kertaa.
Poikiminen on rankkaa emokalalle varsinkin jos poikue on ollut suuri..
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tosiaankin moni naaras on kuukahtanut tuon 5-6 synnytyksen jälkeen.
Monesti on käynyt niin että synnyttänyt, väsynyt naaras ei oikein kiinnostu perushiutaleruoasta. Kun ei ole tiloja monille altaille, niin miulla on aina ollut synnyttävät naaraat yhdessä muitten kalojen kanssa, jolloin nuupottava yksilö tietysti muutenkin jää heikolle ruoanjaossa. Joskus tulin muilta kaloilta salaa tarjonneeksi jossain peränurkassa nuutuvalle suosikkinaaraalleni surviaistoukkia synnytyksen jälkeen. Se söi ne, alkoi piristyä ja jäi eloon!
Luulen että aikaisemmin yksinkertaisesti ruokin kalojani liian vähän. Olin yliruokinnan pelossa ja mm. surviaistoukkien syöttämisestähän varoitetaan että kalat voi lihoa liikaa. Sittemmin aloin ajatella toisin, eli voiko jatkuvasti synnyttävää molli- tai platynaarasta kovinkaan helposti ruokkia liikaa? Niiden energiankulutushan täytyy olla melkoinen. Oli miulla tosin aiemminkin n.10 kertaa poikineita, mutta ne taisivat jälkeenpäin ajatellen olla aina isokokoisia ja erityisen ahneita syöjiä, pitivät siis puolensa ruoka-aikana keskimääräistä paremmin.
Nyttemmin olen ihan ylipäätään lisännyt kaloille tarjoamaani ruokamäärää ja mm. annan useita kertoja viikossa surviaisia. Pyrin saamaan synnyttäneen naaraan syömään edes pari survaritoukkaa mahdollisimman heti synnytyksen jälkeen. Vaikuttaakin siltä että kalojeni keski-ikä on noussut!
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Lisäämpä tänne oman kysymyksen...
Jos mollin maha on todella pyöreässä kunnossa, niin mitä te luulette, että kuinka paljon menee aikaa siheen, että se synnyttää? Ostin molleja viime viikolla ja kaksi niistä on jo pyöreinä ennen kun ostin ne. Molemmilla on siis mahat siinä kunnossa, että tuskin enää on hirveästi aikaa synnytykseen. Eikös se ole vähän niin kuin miljoonakaloilla? Itselläni on miljiksiä ja ne ovat poikineet... Noh, vähän aihe vaihtu lopussa.