Mutta voisi kokeilla että toimivatko kääpiörihmat ja helmirihmat tuossa? Ja jolleivat niin sitten toiset myyntiin. Montako kumpiakin kannattaisi hankkia, kääpiörihmoja on nyt se yksi koiras + 2 naarasta toisessa akvaariossa odottelemassa.
Entä mihin olemme päätymässä leväbarbien suhteen? Kovasti sellasia haluaisin, mutta jolleivat kaverit mahdu niin eivät kai sitten..
Kannettiin muuten juuri uusi akvaario sisään. Pari miestä oli kantamassa, minä vain vieressä kauhistelemassa että kääntyykö tarpeeksi pienessä eteisessä ja aivan paniikissa muutenkin... On se rankkaa tämä katselijan homma!
Katselin silikonien kuntoa ja alkoi mietityttää pitäisikö ne vaihtaa. Tässä kuva alasaumasta ja tämä toinen on otettu akvaarion yläkulmasta.
Löysin muuten komean omenapuun oksan pätkän ulkoa, mutta se on talvehtinut kyllä ainakin yhden talven. Kuoret ovat irronneet tosin hienosti! Voiko tällaista puuta laittaa akvaarioon vai pitääkö oksa olla nimenomaan tuore? Voin vielä myöhemmin laittaa kuvankin selventämään jos tarvitsee?
Itse vaihdattaisin silikonit, jo ihan tuon alasaumasta otetun kuvan takia säilyttääkseni omat yöuneni.
Voit laittaa sen pätkän kyllä altaaseen, omalla kokemuksella että kannattaa varustautua liottelemaan ja kasaamaan painoa oksanpäälle jonkin aikaa jotta pysyisi pohjassa.
Irtihän ne näyttäis olevan vähän. Silikooni on kirkasta ja tuoreen näköistä. Suosittelisin tekemään koe ponnistuksen n. viikon vaikka ja jos ei vuoda niin ei tarttis vaihtaa. Mun akvassa oli kanssa vähän irti silikonit, mutta niin ulkona varsinaisista sauma kohdista(silikonia levitetty siis reilusti saumojen ylikin) että uskalsin ottaa käyttöön. Mutta kannattaa siis harkita vakaasti, koska yli 300 litraa vettä lattialla ei ole mukavaa!
Jos omenapuun oksassa ei näy lahon merkkejä voit laittaa sen huoletta akvaarioon. Kyllähän suolta, metsästä ja järvistäkin puuta laitetaan akvaarioon.
Puhtaan näköiseksi silikonit saatiin hinkkaamalla niistä levät pois vetyperoksidilla (ja samoin koko muu akvaario, oli kyllä aikamoinen työ). Akvaario on ollut käytössä koko ajan ja tyhjennettiin juuri ennen kuin haimme sen myyjältä. Mutta toisaalta, taidan vaihtaa nuo silikonit, tulee akvaariollekkin lisää käyttöikää ja yöt saa nukutuksi.
Siitä mattosuodattimesta vielä pohdin että pitäisikö siis laittaa vain toiseen päätyyn vai molempiin päätyihin? Jos molempiin päätyihin niin täytyykö hommata kaksi erillistä pummpua vai miten homma toimisi?
Jos molempiin päihin laitat mattosuodattimet, niin kumpaankin oma pumppu sitten. Toisen mattosuodattimen pumpun suuntaisin alhaalle ja toisen pumpun pinnalle, joten vajaa puolet akvaarion pinnasta oli jonkinmoisessa virtauksessa veden hapettamiseksi ja toisessa päässä pinnalla ei olisi virtausta ollenkaan että rihmakaloilla olisi hyvä olla.
Bongasin taas mieleniintoisen kalan; juovaokamonnin. Millainen kala on kyseessä, voisivatko tietävämmät kertoa? Googlella hakiessani tietoa, en ihmeitä löytänyt..
Ovat petokaloja ja varsin ahneita vielä. Yöllä lähellä pohjaa nukkuvat kalat ovat suuressa vaarassa.. Itselläni oli juovaokamonni neontetrojen kanssa ja yhtenä aamuna huomasin että kaikki neontetrat olivat poissa ja juovaokamonni näytti pulskalta Kasvaa suureksi noin 25 cm on rauhallinen, päivällä piilotteleva kala.
No sellainen kannattaa sitten unohtaa. Toisaalta kyllä kiinnostaisi joku vähän erilaisempi monni, joka olisi persoonallinen. Löytyisikö näillä tuntomerkeillä mitään tuonne sopivaa, muut kalat rauhaan jättävää?
No jos persoonallista kalaa haetaan ja altaalta näköjään pituutta löytyy reilusti niin pilkkuantennimonni mutta jos altaassasi on alle 5 senttimetrin kaloja niin ne kyllä joutuvat todennäköisesti ruokalistalle. Toinen hauska persoona on haarniskamonni. Molempia suosittelen
Mitäs sille pieneksi jääneelle tummaleväplekolle kävi? Mä ihan innostuin siitä. Meillä oli nimittäin joskus semmoinen liian pienessä akvaariossa, mutta kun ei silloin paremmin asioista tiedetty. Mutta se oli kyllä tosi kiltti ja symppis kaveri, ei syöny kasveja mutta levää mussutti aina. Ihana otus. Tuli ihan vanhat muistot mieleen.
Kyllä sekin on vielä harkinnassa, haluan vain miettiä kaikkia erilaisia vaihtoehtoja.
Tuleeko pohjalle ahdasta jos sinne tulisivat korupleko, partamonni, tummaleväpleko (~15-20cm) ja haarniskamonni? Vai unohdanko haarniskamonnin? Lisäksi tuolla olisi niitä monnisia.. Mahtuvatko jäämään ja kasvattamaan parvea vai luovunko?
Minä kyllä vielä harkitsisin sitä tummaleväplekoa, vaikka löytyisi ns. kääpiöitynyt yksilö. Täälläkin tosiaan on ollut useita juttuja joissa kääpiöityneeksi luultu monni onkin suuremmassa altaassa alkanut kasvamaan. Minulla on n. 28cm isopurjepleko altaassa jonka syvyys on 60cm. Kankeasti kääntyy joten tuo kaksi kertaa kalan pituinen altaan leveys tulee kyllä tarpeeseen myöhempää kasvua ajatellen. Plekon lopullisen kodin syvyydeksi olen ajatellut 70-80cm.
Minusta kalan tarpeetonta siirtämistä ja stressaamista. Ota suosiolla monneja jotka voit pitää. Onhan se sinullekin mukavampaa kiintyä sellaiseen kalaan jota ei tarvitse sen kasvun takia olla heti pois antamassa
pikku-tatti kirjoitti:Eikös nuo okamonnit ole lihansyöjia ja syövät pienemmät kalat? (viisaammat korjatkoon)
Taitavat olla persoonia. Osa napsii kaiken suuhunsa, osa ei syö muuta kuin purkkiruokaa.
Itse harkitsin aikanaan juovaokan tilalle kampaokaa omaan 317l. Jätin sitten hankkimatta kun tuokin on isohko otus, sinun altaaseesihan tuo mahtuisi ongelmitta. Vähän pienempi kala -> vähän pienempi suu . Miltäs vaikuttaisi?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet