128-l kalasto (oli:Mahtuuko samaan altaaseen)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sininenuni
Starting Member
Starting Member

128-l kalasto (oli:Mahtuuko samaan altaaseen)

Viesti Kirjoittaja sininenuni »

Eli siis. Allaassa, 128l, on tällä hetkellä vesiarvoja seuraavasti (arvot mitattu sticksillä, joten eivät ihan pilkun päälle tarkkoja):

Lämpö 24.0
pH 6.4-6.8
KH 3-6d
GH 6d

Kansaa on ennestään seuraavasti:

avainkirjoaffena
6 x puna-aavetetra
3 x piikkisilmä
3 x omenakotilo
giljoona x kierteiskotilo

Mahtuuko siis samaan altaaseen vielä juovakorupleko (itseasiassa kerkisin kaverin jo kaupasta varaamaan varmana mahtumisesta... :roll: )?

Entä mahtuisiko soppaan vielä näiden lisäksi ryhmä (ja kuinka iso ryhmä?) täplänuolimonneja? Uskaltaisiko ne hakea samaan aikaan tuon koruplekon kanssa...? :?
fish_miss
Member
Member

Re: Mahtuuko samaan altaaseen...?

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

Sinuna minä antaisin omenakotilot pois(koska tykkäävät kovasta ja emäksisestä vedestä). Piikkisilmät taas kun tykkäävät 24-30 asteen lämmöstä ja porukassa viihtyvät. Jos taas nostaisit sen lämpötilan yhdellä asteella, puna-aavetetrat ei hirveästi tykkäisi. Ja sitten täplänuolimonnit tykkää 20-25 asteen lämmöstä. Osa kaloistasi on lämpimän veden ja osa taas kylmemmän veden asukkeja.

Juovakorupleko
Omenakotilo
Avainkirjoahven
Täplänuolimonni
Piikkisilmä
pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: tas
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

En kyllä laittaisi avainkirjoahventakaan (kasvavat isoiksi), mielummin vaikkapa keltakääpiöahvenia [;)]
540l, 180l ja Minttu-koira <3
sininenuni
Starting Member
Starting Member

Kiitän vastauksista tähän mennessä. Lisää kommentteja otetaan kernaasti vastaan. :D

Homman nimihän on siis se, että nämä kaikki jo olemassa olevat sillit (ja kasvit kanssa) ovat tulleet akvaarion mukana. Ei siis ole ollut paljoa valinnanvaraa tähän mennessä. Tähän mennessä internetissä suoritetuista kalaopinnoista viisastuneena olen päätynyt tuohon 24 asteen lämpötilaan toivoen, että se parhaiten tyydyttäisi kaikkia asukkeja.

Toisaalta tuntuisi ikävältä luopua noista kaverilta saaduista kaloista ja ompuista... :? Mutta toisaalta, eiköhän sitä joka tapauksessa joskus tarvitse tuosta affenasta luopua, koska allas jää kuitenkin sille liian pieneksi jonain päivänä.

En tiedä. Mikäköhän olisi kaikkein paras ratkaisu kalojen kannalta (ja mun, koska olen niin kovasti tykästynyt tuohon plekoon ja ottoihin...)? Ostavatko muuten eläinkaupat yksityisiltä ihmisiltä kaloja edelleen myytäväksi? Tai kotiloita? [;)]
fish_miss
Member
Member

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

Sinähän voisit myydä/antaa tässä AW'n myynti tai lahjoituspalstalla. Itse jättäisin vain kierteiset ja kun muita eliöitä ei ole(kun ne kierteiset), voisit vaikkapa ostaa akvaarioosi:

- Täplänuolimonneja 6-10kpl
- Punakääpiöahvenpari TAI kääpiöakarapari/haaremi TAI keltakääpiöahvenhaaremi TAI ruostekirjoahvenpari
- Partis TAI mahd. vaikkapa kuparimonnisparvi (?)

Muut, kommentoikaa!
Channara
Starting Member
Starting Member

Re: Mahtuuko samaan altaaseen...?

Viesti Kirjoittaja Channara »

sininenuni kirjoitti:128l, vesiarvot:
Lämpö 24.0
pH 6.4-6.8
KH 3-6d
GH 6d

Kansaa on ennestään seuraavasti:
avainkirjoaffena
6 x puna-aavetetra
3 x piikkisilmä
3 x omenakotilo

Mahtuuko siis samaan altaaseen vielä juovakorupleko (itseasiassa kerkisin kaverin jo kaupasta varaamaan varmana mahtumisesta...)?

Entä mahtuisiko soppaan vielä näiden lisäksi ryhmä (ja kuinka iso ryhmä?) täplänuolimonneja? Uskaltaisiko ne hakea samaan aikaan tuon koruplekon kanssa...? :?
Hei, ja tervetuloa harrastuksen pariin. :) Olen itsekin aloittelija, tämä on vain minun näkemykseni - joten kokeneemmat korjatkaa jos tiedätte paremmin. Mä olen tätä seuraavaa pohdintaa lähinnä katsellut sen juovakoruplekon näkökulmasta, että jos se on SE KALA johon olet tykästynyt, niin sitten pitää tehdä kompromisseja sen ympärille muiden kalojen suhteen.

Aika sekavaa seurakuntaahan sinulla tuolla on. Otin vähän selvää tuosta sinun juovakoruplekosta (peckoltia vittata), ja jos englanti sinulta taittuu, niin suosittelen seuraavaa linkkiä, missä on paljon tietoa kyseisestä kalasta. Tämän nettisivuston mukaan kala kasvaa noin 10cm pitkäksi, akvaarion pitäisi olla vähintään 80cm pitkä, ja pleko vaatii 30cmx30cm reviirin per kala. Eli tuohon sinun akvaarioosi sen pitäisi sopia, mutta pohjalle ei sitten paljon enää muita kaloja. Tuo pleko ei kuulemma syö levää, mutta on muuten kaikkiruokainen ja ahne. :) Lisäksi nuo vesiarvot näyttävät olevan samoissa puitteissa kuin ne mitkä akvaariossasi nyt on. Eli sen puolesta hyvä juttu!

Ylimääräisistä kaloista pääsee helpoiten eroon AW:n myydään/lahjoitetaan palstojen avulla. Kalakaupassa eivät yleensä anna rahaa kalasta, koska sen iästä ja kunnosta ei ole takuuta, ja yksittäisiä kaloja voi olla vaikea myydä. Saattavat ottaa kaloja ilmaiseksi, tai antaa vaikka jotain pientä tavaraa vaihdossa.

Jos täällä on suositeltu omenakotilosta ja affenasta luopumista, niin sitten noudattaisin sitä neuvoa. Lisäksi ne piikkisilmät on lämpimän veden kaloja, joten ne ei välttis viihdy tuolla. Mutta piikkisilmistä ja sen plekon reviirihimoista joku muu osaa kertoa enemmän.

Lämpötiloista vielä, että ne puna-aavetetrat viihtyy n. 20-24 asteessa, otot 22-26 (jopa 28?) asteessa, se pleko 22-26 asteessa ja ne piikkisilmät taas 24-26 asteessa. Eli jos luovut vielä piikkisilmistä ja lasket veden lämpötilaa 22 asteeseen, saat plekon ja otot, ja voit pitää puna-aavetetrat, ja vaikka kasvattaa sitä tetraparvea.

Eli tämä minun suositukseni, kannattaa vielä tutkailla niitä vesiarvoja ja katsoa että kaikki varmasti sopii yhteen. Ja tähän varmasti tulee kommenttia muilta, että menikö yhtään oikein. :)
Channara
lasagne
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lasagne »

Veden lämpötila kannattaa ehkä kuitenkin säätää 23 asteeseen, sillä 22 astetta on tuon koruplekon lämmönsiedon alarajoilla, ja se on varmasti terveempi 23-24 asteisessa vedessä.
Team fortress 2!!!!!!!!
Ssalla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ssalla »

Juu, suositan itsekin tuota 23-24, vaikka sitten se 23,5 :D.
Yleensähän kai puna-aavetetran lämpömaksimiksi sanotaan 25 astetta...?
Meillä on puna-aavetetroja ja akvaarion, jossa ne asuvat, lämpötilaa on hyvin hankala pitää matalalla. Olen huomannut, etteivät ne ota nokkiinsa vaikka lämpötila olisikin vähän yli 25, ja olen jutellut asiasta erään (mielestäni ainakin tähän mennessä suht luotettavan) kauppiaan kanssa, ja hänkin sanoi, etteivät ne nyt oikeasti ole niin turhan tarkkoja. Kutevatkin (ainakin) tuolla 25:ssä asteessa.
Osta niitä muutama lisää, tuonne mahtuu jo vähän suurempikin parvi.

Vähän puna-aavetetrasta, vaikkei se "pääkala" tuolla olekaan :)
sininenuni
Starting Member
Starting Member

Edelleenkin kiitos kommenteista! :)

Tilanne olohuoneen nurkassa on tällä hetkellä seuraava: entiset asukit ovat vielä kaikki tallella, ja niiden lisäksi joukossa uiskentelee nyt (tosin kovin ujona vielä) oletettu juovakorupleko (kauppias ei ollut kerinnyt/muistanut sillin L-numeroa selvittää hakupäivään mennessä. Lupasi tosin selvittää sen maanantaina ja soittaa sitten perään...). Sen lisäksi sain samalla juurakon, josta tuntuvat muutkin asukit pitävän kovasti! Siinä on meinaan mahtavasti piilopaikkoja ja suojaa muutenkin (ja mikä löytö: valmiiksi märkä ja edullinenkin vielä!). :D Toivottavasti pääsen viikonlopun aikana tutustumaan paremmin tuohon uuteen tulokkaaseen, jotta pääsen analysoimaan sen merkkiä. Ensimmäisen iltansa se kun on viettänyt tiiviisti rakkaassa juurakossaan piilossa.

Kotiloista olen nyt sitten päättänyt hankkiutua eroon. Paree niiden kannalta, sillä tuota happamuutta ei niin vaan muutetakaan ilman että kaikki muut kärsivät. Vaikka tuntuvat nuo omput olosuhteista huolimatta jatkavan lemmintöjään entiseen malliin. [;)] Ehkäpä ensin kysyn kaverin halukkuutta ottaa kotilot takaisin (hänellä kun on tällä hetkellä kaksi varsin mahtavan kokoista allasta olohuoneessaan), ja jos hän ei niitä halua, niin pistetään sitten yleiseen jakoon.

Avainkirjoaffena kyllä tosiaan kasvaa liian isoksi tähän talouteen... Sen tilalle olen miettinyt ehdotuksienne perusteella tuota puna-/keltakääpiötä, se olisi näppärän kokoinen, ja ihan kivan näköinenkin. Mutta toisaalta, olisiko jotain lähempänä pintaa viihtyvää kalaa ehdottaa? Nämä nykyiset kun on kaikki enemmän tai vähemmän pohjan tuntumassa oleilevaa sorttia.

Voivoi. Kyllä seurueellinen seepranuolimonneja (Otocinclus cocama) olisi aivan käsittämättömän mahtava juttu. Niitä vaan tuskin mistään saa tällainen tavallinen harrastelija. :cry:
128l, rhodesiankoira ja beauceron. Ja mies vielä sivubisneksenä. ;)
Santler
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Santler »

Tapparakala olis varmasti kiva pintakala sinulle.
Sitten olis toi painijakala, en muista missä se tykkää olla, mut toi tappara menis ainakin. (pH 5,5 - 7,5
24 - 28°C) :D
Kids, just because I don't care doesn't mean I'm not listening!
260L, 189L
sininenuni
Starting Member
Starting Member

Otetaanpas hieman päivitystä ja uusia kommentteja tilanteeseen...

Asukaskanta altaassa on siis tällä hetkellä seuraava:

Avainkirjoaffena
10 x puna-aavetetra
2 x piikkisilmä
Juovapuupleko
Helmitähtipleko

Omenakotilot ovat siis siirtyneet joko paremmille metsästysmaille (hapan vesi syövyttää niiden kuoren yllättävän äkkiä) tai eläinkauppaan vaihdossa. Yksi piikkisilmä kuoli kun jäi kivenkoloon jumiin, enkä sitä kerinnyt pelastaa ajoissa. Lämpötila on pysytellyt aikalailla 24,5 asteessa, vaikka olen kovasti koittanut sitä saada putoamaan tuon noin reilun puolen asteen verran. :mrgreen: Muuten vesiarvot ovat aiemman mukaiset.

Affena se siis edelleen polskuttelee tuolla, vaikka mies onkin monesti uhannut siirtää sen vessanpönttöön uiskentelemaan. Sen mielestä tuo affena on vaan yksinkertaisesti tymä. [;)] Mä taas olen alkanut tykkäämään siitä, varsinkin nyt, kun se on oikein komistunut, värit ovat kirkkaat ja evät mahtavat (lienee siis herra affena). Kuitenkin koko ajan mielessä kytee ajatus siitä, että se kyllä ansaitsisi enemmän tilaa ympärilleen... Ehkä mä vielä joku päivä raaskin luopua siitä... :cry:

Alunperin pelkäämäni yhteenotto kahden plekon välillä on jäänyt tulematta (pienellä riskillä otin tuon toisen). Ne ovat itseasiassa oikein kavereita, nukkuvatkin ajoittain samassa kivenkolossa, vaikka piiloja on akvassa runsaasti tarjolla.

Uuden muuton myötä kieteiset lisääntyivät oikein urakalla, joten seuraavaksi taytyy harventaa niiden populaatiota. Olen niille jo puhunutkin kotia aiemmin mainitusta eläinkaupasta.

Mutta asia, joka minua on nyt viimeaikoina pohdituttanut eniten, on suodattimen riittävyys: riittääkö tuolle sakille Eheim Aquaball 2212? Ryönää kyllä tulee reilusti, ja olen suodatinta putsannut noin kerran kahdessa viikossa. Vesi on kyllä silti ihan kirkasta... Virtausta ja hapetusta on lisäämässä myös Ario Color 4 -ilmastin.

Mitäs tässä siis pitäisi loman kunniaksi puuhastella seuraavaksi tuon akvan kanssa...? :D
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Onko tuo helmitähtipleko tällainen vai tällainen?

Noita linkkejä & PCF:n foorumia nopeasti selaillessani ymmärsin noiden nimitysten menevän seuraavasti, L300 = L30 = L030, joten molemmissa linkeissä pitäisi olla sama kala. Parancistrus sekä Oligancistrus -sukujen "Peppermint plecoilla" on kuitenkin noiden linkkien mukaan aika huima kokoero joten ne eivät lienee siis ole sama laji?

Tuota kävin miettimään lähinnä siksi että selviäisi ihan satavarmasti kalasi laji, isoiksi kasvavista yllätyksistä kun ei pidä kukaan. Josko joku viisaampi, esim. prboy, osaisi vinkata josko molempia lajeja on edes tuotu suomeen? Itse etsin samaista "piparminttuplekoa" joku aika sitten (toissa vuonna?) ja sinnoin saatavuun oli pyöreä nolle, joten jäi selvittämättä mikä laji siellä nimen takana luuraa.

Sininenuni: Jos olet noihin plekoihin yleisesti mieltynyt (kukapas ei olisi [;)] ) niin kannattaa tutustua Planet Catfishiin sekä Scotcatiin. Suomalaisia kalalinkkejä löytyy yllin kyllin Liisa Sarakonnun linkkilistalta (osa linkeistä on rikki, onneksi valtaosa toimii ;)). Kannattaa seilailla varovasti, muuten sitä huomaa kohta haalivansa uusia altaita ja tilaavansa "vielä yhden" lajin... :mrgreen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
sininenuni
Starting Member
Starting Member

Tuo helmitähtipleko myytiin minulle koodilla L30, Oligancistrus sp. ja tämän mukaan olen kalaa hoitanut. Täytyy tosin vielä ottaa siitä kuvia ja kysäistä vaikka tuolla monnipuolella muiden tuomiota tuon lajin suhteen... Mutta hävyttömän vähän tuosta kalasta tuntuu löytyvän käytännön tietoa. Vain pienet faktaruudut lähinnä (tai sitten en vain osaa etsiä kunnolla).

Adrianna kirjoitti:Kannattaa seilailla varovasti, muuten sitä huomaa kohta haalivansa uusia altaita ja tilaavansa "vielä yhden" lajin... :mrgreen:
Tuon olen jo valitettavasti huomannut... Olen jo jonkin aikaa huokaillen katsellut Myydään -palstalla olevia n. 500 litran altaita... :roll: :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”