sininenuni kirjoitti:128l, vesiarvot:
Lämpö 24.0
pH 6.4-6.8
KH 3-6d
GH 6d
Kansaa on ennestään seuraavasti:
avainkirjoaffena
6 x puna-aavetetra
3 x piikkisilmä
3 x omenakotilo
giljoona x kierteiskotilo
Mahtuuko siis samaan altaaseen vielä juovakorupleko (itseasiassa kerkisin kaverin jo kaupasta varaamaan varmana mahtumisesta...)?
Entä mahtuisiko soppaan vielä näiden lisäksi ryhmä (ja kuinka iso ryhmä?) täplänuolimonneja? Uskaltaisiko ne hakea samaan aikaan tuon koruplekon kanssa...? :?
Hei, ja tervetuloa harrastuksen pariin. :) Olen itsekin aloittelija, tämä on vain minun näkemykseni - joten kokeneemmat korjatkaa jos tiedätte paremmin. Mä olen tätä seuraavaa pohdintaa lähinnä katsellut sen juovakoruplekon näkökulmasta, että jos se on SE KALA johon olet tykästynyt, niin sitten pitää tehdä kompromisseja sen ympärille muiden kalojen suhteen.
Aika sekavaa seurakuntaahan sinulla tuolla on. Otin vähän selvää tuosta sinun juovakoruplekosta (peckoltia vittata), ja jos englanti sinulta taittuu, niin suosittelen seuraavaa
linkkiä, missä on paljon tietoa kyseisestä kalasta. Tämän nettisivuston mukaan kala kasvaa noin 10cm pitkäksi, akvaarion pitäisi olla vähintään 80cm pitkä, ja pleko vaatii 30cmx30cm reviirin per kala. Eli tuohon sinun akvaarioosi sen pitäisi sopia, mutta pohjalle ei sitten paljon enää muita kaloja. Tuo pleko ei kuulemma syö levää, mutta on muuten kaikkiruokainen ja ahne. :) Lisäksi nuo vesiarvot näyttävät olevan samoissa puitteissa kuin ne mitkä akvaariossasi nyt on. Eli sen puolesta hyvä juttu!
Ylimääräisistä kaloista pääsee helpoiten eroon AW:n myydään/lahjoitetaan palstojen avulla. Kalakaupassa eivät yleensä anna rahaa kalasta, koska sen iästä ja kunnosta ei ole takuuta, ja yksittäisiä kaloja voi olla vaikea myydä. Saattavat ottaa kaloja ilmaiseksi, tai antaa vaikka jotain pientä tavaraa vaihdossa.
Jos täällä on suositeltu omenakotilosta ja affenasta luopumista, niin sitten noudattaisin sitä neuvoa. Lisäksi ne piikkisilmät on lämpimän veden kaloja, joten ne ei välttis viihdy tuolla. Mutta piikkisilmistä ja sen plekon reviirihimoista joku muu osaa kertoa enemmän.
Lämpötiloista vielä, että ne puna-aavetetrat viihtyy n. 20-24 asteessa, otot 22-26 (jopa 28?) asteessa, se pleko 22-26 asteessa ja ne piikkisilmät taas 24-26 asteessa. Eli jos luovut vielä piikkisilmistä ja lasket veden lämpötilaa 22 asteeseen, saat plekon ja otot, ja voit pitää puna-aavetetrat, ja vaikka kasvattaa sitä tetraparvea.
Eli tämä minun suositukseni, kannattaa vielä tutkailla niitä vesiarvoja ja katsoa että kaikki varmasti sopii yhteen. Ja tähän varmasti tulee kommenttia muilta, että menikö yhtään oikein. :)