Kotilon tunnistusta (kuvia)

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kotilon tunnistusta (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Nyt ei voi muuta kuin ihmetellä miten puolitoistasenttinen massiivinen kotilo on voinut jäädä multa huomaamatta. :D

Klik
Klik klik
Ja vielä kerran klik

Tämmöinen elukka tuli tänään tervehtimään ja nyt kiinnostaisi mikä laji on kyseessä, minä kun en kotiloista tunnista yhtään muuta kuin kierteiset. Kuvat aika huonoja, koska tämä Maantiekiitäjäksi ristitty kotilo tietty valitsi sen leväisimmän nurkan, mutta ehkäpä niistä saa jotain selvää? Kotilontunnistusaiheen katsoin läpi, olisiko isokiekkokotilo? Joku omppu?
Nasu-88
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nasu-88 »

saattaisivat olla noita punasen tai lilanvärisiä omppuja, mut omppuja ne ainakin ovat siltä ne ainaskin näyttää.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Isokiekkokotiloksi ristisin tuon kotilon. Samannäköinen veijari juuri kiipii kirjoituspöydän altaan lasissa :) Useimmiten noiden jalka on punaisempi kuin kuvassa, joskus näkyy ihan vaaleanruskeajalkaisiakin tosin. Vanhemmiten kuori muuttuu valkoiseksi jättäen vain ohuen ruskean kaulurin kotilolle.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Isokiekkokotilolle ääni täältä. Mulla ilmestyi tällainen
Kuva

akvaarioon ilmeisesti lammesta ottamieni kasvein mukana.. Se ei vaan ollut kovin pitkäikäinen, ei ehtinyt kuori muuttua valkoiseksi. Tiedä sitten mikä sille tuli eräänä päivänä oli vaan kuori jäljellä..
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiitoksia vastauksista, eiköhän tuo sitten ole se isokiekko. Jalka näyttää kyllä oikeasti punaisemmalta kuin noissa kuvissa, salaman syytä kai. Taitaa olla vanhempi yksilö kun kerta on valkoista kuoressa, joten vieläkin ihmettelen miten se on jäänyt huomaamatta... Tosin tälläkin hetkellä se on jossain piilossa, tuonne viidakkoon voinee kadota helposti jos haluaa. Noh, lajiasia selvitetty. :)
Retuliini
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Mikäs tuo Ansu75:n kotilo on? Mulle on ilmestynyt samannäköinen kaveri altaaseen salaa. Mun kaveri siis tällainen: http://kuvablogi.com/nayta/323611/ .
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
minna.o1
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minna.o1 »

Eikös tuossa ole kierteissarvikotilo ja omenakotilo?
Minä, mies, poikia 3 kpl
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Jännä, että ihmiset sekoittavat kiekkokotilot omenakotiloihin. Kuten ensimmäisen kysyjän kuvassa, niin myös Retuliinin kuvassa on jokin kiekkokotilo. Ja varsinkin jälkimmäisen kysyjän tapauksessa ei välttämättä ole isokiekkokotilo, vaan jokin muu kiekkokotilolaji.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Minun kotiloni oli pienenä samannäköinen kuin Retuliinin kuvassa, siitä kasvoi tuollainen n. 2cm läpimitaltaan. Minä kuvittelin tunnistaneeni tuon isokiekkokotiloksi. Tosin sehän voi toki olla jokin muukin laji.. Luonnosta epäilen omani kuitenkin tulleen kasvien mukana.
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

rain- kirjoitti:Jännä, että ihmiset sekoittavat kiekkokotilot omenakotiloihin.
Noh, tämmöiselle kotiloummikolle molemmat ovat etanoita joilla iso kuori selässä, joten ei ihme jos lajeista ei saa selvää. :D Vasta nyt kun on jonkun aikaa tiiraillut kiekkokotiloiden kuvia alkaa nuo erot selvetä. Kiitos lajikysymyksen varmistamisesta!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”