Kalax vai Giant?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Jenksu
Starting Member
Starting Member

Kalax vai Giant?

Viesti Kirjoittaja Jenksu »

Nyt mielipiteitä kahden uutena ostettavan allasmerkin tiimoilta. Altaat ovat Kalax ja Giant (jalustoineen)
Eli kumman ottaisitte ja miksi? Koot molemmissa 150 x 50 x 50.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Itse ostaisin sen kumpi on halvemoi, sillä aika lailla saman tasoisia altaita ovat
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Itselläni on ollut kummankin valmistajan tuotetta. Nykyään metallirimpuloissa suosin pelkästään Kalax-tuotemerkkiä. Gianteista luovuin aika päiviä sitten. Kalax vaikuttaisi olevan paremmin tehty ja takuukin 3 vuotta.

Tuohon Kalaxiin saisi samalta valmistajalta hienon puisen kaapistonkin. Et sellaista ajatellut putkijalustan sijaan hankkia?
Jenksu
Starting Member
Starting Member

Kyllä kaappi pitäisi hankkia mutta taitaa tuo liki 500 euroa kaapista olla minulle vähän liikaa. Halvemalla pääsee kun verhoilee alumiinijalustan itse.. KÄytettynä jos löytäisi niin hyvä olisi vaan vaikeaa on.
Pulipuli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Giant on myös hyvä, sitä saa Mikkeliin ilman mitään lisäkuljetusmaksuja. Kalaxin joutuis hakee luultavasti Hesasta tai Porista itse, tai junarahtina joutuu maksamaan jopa useamman sataa euroa. Giant on sitä paitsi ihan yhtä laadukas kuin Kalax, mun porukoilla on ollu Giantin akva yli 10 vuotta ja ei mitään ongelmia. Mullakin on ny 540 litranen Giant ja hyvältä näyttää. Alumiiniputkijalustat voi verhoilla itse, me laitetaan sellainen puukehikko siihen eteen, jonka saa poiskin, niin voi härpäkkeet piilottaa sen taakse. Itse en maksaisi hirveitä summia puujalustoista kun itsekin voi tehdä tai teetättää. Halvimmaksi tulee leca-harkot jotka voi myös verhoilla puulla.
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Mulla taisi 180 x 45-kokoisen altaan alle tilattu puujalusta(Puutorin akvaario) maksaa noin 250e koko paketin hinnasta(890e). Hieno massiivipuujalusta. Itse toki helppo tehdä, jos on mahdollisuus(tilaa ja/tai koneet) moiseen.
*laa la laa*
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Pulipuli kirjoitti:Giant on myös hyvä, sitä saa Mikkeliin ilman mitään lisäkuljetusmaksuja. Kalaxin joutuis hakee luultavasti Hesasta tai Porista itse, tai junarahtina joutuu maksamaan jopa useamman sataa euroa.
Kyllä se Jussi myös niitä itse kuljettaa ympäri Suomen. Meille toi juuri Pääsiäisenä JuTa 900-litrasen akvan. Useampi oli tilannut tänne Oulun seudulle, joten nuo kuljetuskustannuksetkin jäivät sitten todella pieneksi.
Kannattaa siis kysellä, jos olisi muitakin tilaamassa samalta valmistajalta.
linnunlaulupuu
Starting Member
Starting Member

ääni Giantille!

Viesti Kirjoittaja linnunlaulupuu »

Giant ehdottomasti
- lähinnä annan ääneni Giantille siksi, että itsellä on kokemusta vain siitä, eikä ole tietoa millainen Kalax on käytännössä, joten voin hehkuttaa vain Giantin puolesta
- Giant on mielestäni hyvännäköinen, omani ainakin, varsinainen komistus, ja itse henk.koht. tykkään alumiinijalustasta, tarkoitus on verhoilla myöhemmin
- Giantin toimitus hoitui hyvin ja työnjälki yms. tod. hyvää ja hintakin oli kohdallaan

En siis epäröisi tilata toista Gianttia nyt kun on siitä jo vähän kokemusta, vaikka sen sitten saisi kalliimmallakin kuin Kalaxin... Mutta ei minulla mitään pahaa sanottavalaa Kalaxistakaan ole.. en tiiä onko nämä sitten näitä makuasioita.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Kalaxia en tunne mutta Giantin sijaan tilaisin Porista Juta-altaan jos nyt pitäisi päätös tehdä. Vuosi sitten hankin Giant-altaan, itse asiassa samoilla mitoilla kuin omasi ja pidän laseja todella ohuina (eivät täytä lasienpaksuuksista suositeltuja DIN-normeja). Porista tilattuna vahvemmilla laseilla hintaeroa olisi ollut vissiin pari kymppiä ja sen olisin mielihyvin maksanut vaan enpä silloin tiennyt että akvaarioita kannattaa tilata kauempaa. Omassa Giantissa on aika rumat silikonit, tulevat paikotellen näkyviin alumiinilistojen alta kun allasta katsoo edestäpäin ja listojen kulmissa olisi samoin parantamisen varaa.
Jenksu
Starting Member
Starting Member

Rahti Hesasta tänne Mikkeliin olisi 90 e, mikä tietysti saisi olla vähemmänkin. Tittis hei, kuinka olet noin edullisen puujalustan saanut?? Puutorin akvaariolla ei taida olla sp-osoitetta johon laittaa tarjouspyyntöä. Eikä taida olla myöskään kuvia kaapeista..

Kalax kiinnostaisi tuon lujuutensa ja lasinpaksuutensa takia, mutta tuo rahtihinta...
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Mistä näistä tietää..
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Fisumamma kirjoitti:Kalaxia en tunne mutta Giantin sijaan tilaisin Porista Juta-altaan jos nyt pitäisi päätös tehdä. Vuosi sitten hankin Giant-altaan, itse asiassa samoilla mitoilla kuin omasi ja pidän laseja todella ohuina (eivät täytä lasienpaksuuksista suositeltuja DIN-normeja). Porista tilattuna vahvemmilla laseilla hintaeroa olisi ollut vissiin pari kymppiä ja sen olisin mielihyvin maksanut vaan enpä silloin tiennyt että akvaarioita kannattaa tilata kauempaa. Omassa Giantissa on aika rumat silikonit, tulevat paikotellen näkyviin alumiinilistojen alta kun allasta katsoo edestäpäin ja listojen kulmissa olisi samoin parantamisen varaa.
Täällä taas on talossa kolme Giantin allasta ja olen ollut tyytyväinen. :) Vanhin (317 l) on tököttänyt tuossa arviolta 6 vuotta, eikä mitään kulumisen merkkejä näy silikoneissa tai muuallakaan. Lasien paksuudesta ei noiden ostohetkillä ole ollut hajuakaan mutta ainakaan tähänastiset kolhut eivät ole altaita hajottaneet.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

JuTan altaita löytyy täältä, 560-litraiseen olen ollut erityytyväinen ja saa nähdä kuinka tuo tonninen JuTa kestää, se pitäisi päästä ensiviikosta jo täyttämään. Asiakaspalvelu on ykkösluokkaa. Kiitos Jussille. :)
Giantteja on myös kokeiltu, pienempinä altaina toimii, mutta isommat on kyllä aika rimpuloita, omasta mielestäni, toki halvempia..
Jenksu
Starting Member
Starting Member

Kuka on Jussi?
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Jussi = Juhani Tammela Porin akvaariokeskuksesta
Pulipuli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Itse kun Giantin tilasin Mikkeliin, niin kaupassa sanoivat että siihen tulee paksummat lasit, kun on 60 senttii korkee allas.. Ja hyvältä tuo näyttää. Ainoat altaat joita en tilaisi on ulkomaalaiset (lukuunottamatta aquastabil ja eheim tai juwel) hillopurkit.
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Pulipuli kirjoitti: Ainoat altaat joita en tilaisi on ulkomaalaiset (lukuunottamatta aquastabil ja eheim tai juwel) hillopurkit.
Hassua miten mielipiteet menevät ristiin. Itse en ottaisi Juwelin allasta suurin surminkaan, mutta Aquaelin altaat taas ovat erittäin laadukkaita ja omaa silmääni miellyttäviä.
Alkuperäiseen aiheeseen: Vain pelkkää hyvää sanottavaa Giantista. Toisesta merkistä ei kokemusta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Mari kirjoitti:
Pulipuli kirjoitti: Ainoat altaat joita en tilaisi on ulkomaalaiset (lukuunottamatta aquastabil ja eheim tai juwel) hillopurkit.
Hassua miten mielipiteet menevät ristiin. Itse en ottaisi Juwelin allasta suurin surminkaan, mutta Aquaelin altaat taas ovat erittäin laadukkaita ja omaa silmääni miellyttäviä.
Alkuperäiseen aiheeseen: Vain pelkkää hyvää sanottavaa Giantista. Toisesta merkistä ei kokemusta.
Olisi kiva kuulla mikä mielestäsi Juwelin tekee huonoksi tai Aquaelin hyväksi?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Fisumamma kirjoitti:Olisi kiva kuulla mikä mielestäsi Juwelin tekee huonoksi tai Aquaelin hyväksi?
Aquaelin altaat ovat hyvin siististi tehtyjä ja työn jälki miellyttää silmääni. Jalustat ovat tukevia ja ainakin DeLuxelinen mallistossa niistä löytyy säätöjalat. Kansiratkaisu on kätevä eikä akvaristin tarvitse työskennellä pimeässä allasta huoltaessaan. Kokonaisuus on loppuun asti mietitty ja siinä on paljon käteviä pieniä yksityiskohtia.

Juwelissa tökkii suodatinratkaisu, josta asiakas maksaa altaan ostaessaan mutta joka käytännössä täytyy korvata kuitenkin toisella suodattimella. Valojen kanssa on ollut paljon ongelmia ja itseäni juwelin kaapisto ei vakuuta. Edes suurimpien akvaarioiden alle tarkoitetuissa kaapistoissa ei ole säätöjalkoja.

Mielipidekysymyksiä, toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. :)
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Thomas29Hki
Member
Member

Tätä ketjua lukiessani tulee mieleen se että ihmiset pitävät tiettyjä altaita huonoina vaan sen vuoksi ettei heillä itsellään ole näistä minkäänlaista kokemusta. Joskus lukenut täällä esim. joku on kysynyt tietystä kalalajista että millainen on jne. No eikös sitten pidä juuri niiden ihmisten vastata joilla ei ole minkäänlaista taivaan ja maan tietoa koko kyseisestä lajista. Pelkkää mutua. Mielestäni ei kannata kommentoida jos ei ole faktaa... kylmä tosiasia.

Itselläni on kokemuksia monen vuoden ajalta niin Giantin, Jutan, Kalaxin, Aquarellin, Juwelin jne. altaista. On monenlaista teknistä tietämystä jne. Uskoisin kuitenkin tietäväni mikä mielestäni on järkevä ostos.

Se mikä tässäkin ketjussa on silmiin pistävä on se että monikaan ei tunnu esim. tietävän tuon taivaallista Kalax-merkkisestä altaasta. Se mikä ihmetyttää myös on tuo Juwelin altaan haukkuminen? En ymmärrä mitä ihmeen vikaa niissä on? Lupaavat 8-10 vuoden kestävyyttä silikonien osalta, 2 vuoden takuuta altaan osalta, 1 vuoden takuuta kaapiston osalta. Okei sisäsuodatin on se mikä on, mutta moni täälläkin on kyseisestä suodattimesta löytänyt ne "parhaat puolet" ja ovat tyytyväisiä. Täällä myös väitettiin että pitää "pimeässä" siivoilla allasta, koska valokansi on susi? Onkohan kirjoittajalla itsellään ollut edes koskaan kyseisiä isompia altaita? Itselläni on 2 valaisinsarjaa isoimmassakin ja valoa on kuin pienessä kylässä ei tarvitse taskulampun kanssa siivota allasta. 8-)

Mutta kuten jo aikaisemminkin on todettu... toiset tykkäävät äidistä toiset tyttärestä ja kolmannet mummosta. [;)] Makuasioista on vaikea kiistellä... vähän kuin alkaisi kinastelemaan itselle parhaimman makuisesta juustosta josta toinen ihminen sanoo hyj!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Thomas29Hki kirjoitti:Täällä myös väitettiin että pitää "pimeässä" siivoilla allasta, koska valokansi on susi?
Tsot! Näin en sanonut. Ei laiteta rivien väliin tekstiä jota siellä ei ollut.
Kehuin Aquaelin kansiratkaisua erikseen ja moitin Juwelin altaissa ilmenneitä valaisinongelmia erikseen.
Ja kuten sanottua, nämä ovat mielipiteitä. Hyvä jos olet Juwelin altaisiin tyytyväinen ja se on sinulle sopiva merkki. Onneksi jokaiselle löytyy jotakin.
Thomas29Hki
Member
Member

Mari kirjoitti: Tsot! Näin en sanonut. Ei laiteta rivien väliin tekstiä jota siellä ei ollut.
Kehuin Aquaelin kansiratkaisua erikseen ja moitin Juwelin altaissa ilmenneitä valaisinongelmia erikseen.
Ja kuten sanottua, nämä ovat mielipiteitä. Hyvä jos olet Juwelin altaisiin tyytyväinen ja se on sinulle sopiva merkki. Onneksi jokaiselle löytyy jotakin.
Tämä on selviö... 8-)

Mutta kuten todettua makuja on monenlaisia... Siksi suosittelenkin vain niitä mitkä mielestäni ovat olleet parhaita merkkejä. Vertailuna voisin sanoa, silikonien kestävyys, lasin paksuus, takuut jne. En niinkään ole puuttunut suodattimiin, koska useimmat ostavat sen Eheimin...
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Minun mielestäni olisi tärkeää perustella kantansa, jos jotain merkkiä pitää hyvänä tai toista huonona. Se ei riitä perusteluksi että itsellä joku allas on kestänyt vaikka 6 vuotta. Näin muutkin hyötyisivät siitä millaisia ominaisuuksia allaskaupoilla yleensäkin kannattaa tarkistaa. Itse olin vuosi sitten niin lapsellinen etten ymmärtänyt altaiden erosta muuta kuin ulkonäön ja hinnan.
juuso77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja juuso77 »

Miksei riittäisi perusteluksi, että on kestänyt omassa käytössä vaikka kuusi vuotta? Omakohtainen kokemushan se on sekin, ja ainakin minulle juuri kestävyys on kriteereistä kaikkein tärkein, näppäryyden ja ulkonäön kustannuksella jopa.

Mainittakoon, että meillä on 360 litran Joki-akvaario, ja 60 litrainen Giant. Minulla ei ole kummastakaan pahaa sanottavaa.
Jenksu
Starting Member
Starting Member

Ja samaan ketjuun vielä vertailu JuTa ja JOKI. Hyvät ja huonot puolet. Käyttäjien kokemuksia. Mietin siis uutta akvaariota ja kyseiset merkit Kalaxin ja Giantin ohella kiinnostaa, etenkin tuo JOKI altaan + alustan edullinen hinta. Ilmeisesti ainakin kuvista päätellen JuTa ja Kalax vaikuttaisivat aika samantyyppisiltä, vai olenko väärässä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”