malawit 180litraa
Valvoja: Moderaattorit
malawit 180litraa
Eka malawi-akvaario kaloja vailla!
Eli mitä suosittelette 180litraiseen?
Sopiiko sinne Pseudotropheus saulosi?
Ja sopiiko noiden kanssa Melanochromis cyaneorhabdos?
Eli mitä suosittelette 180litraiseen?
Sopiiko sinne Pseudotropheus saulosi?
Ja sopiiko noiden kanssa Melanochromis cyaneorhabdos?
Itselläni on sauloseja ja cyanoja 300-litraisessa, ja olen huomannut että ne aika isoksi kyllä kasvavat. Puhumattakaan siitä miten vilkkaita kavereita ne ovat, uiskentelevat altaan päästä päähän "tuli pyrstön alla". Kyseessä on ensimmäinen malawiakvaarioni, ja täytyy sanoa etten laittaisi kyseisiä kaloja ihan noin "pieneen" akvaarioon. Ehkä sinun altaaseesi menisi jotain pieniä malawilajeja mutta niistä minulla itselläni ei ole kokemusta, joten toivottavasti minua viisaammat malawigurut valaisevat sinua asiasta. Muuten kyllä olen sitä mieltä että malawaarion perustaminen oli kannattava juttu. On todella palkitsevaa seurailla malawien elämää, puhumattakaan ensimmäisestä saulosipoikasesta jonka juuri äsken altaastani bongasin 

Näistä pienistä altaista on keskusteltu palstalla jonkun verran. Liekö joku uusi trendi?
KLIK
KLIK Tanganjikaa
KLIK
Tuossa nopsalla silmäilyllä kolme linkkiä pienistä altaista.
KLIK
KLIK Tanganjikaa
KLIK
Tuossa nopsalla silmäilyllä kolme linkkiä pienistä altaista.

Mulla on jo vuosia ollut malaweja 180L altaassa. Se on turhan pieni, mutta kyllä ne siellä(kin) menevät. Kalastona on:
Labeotropheus trewavasae =kirjonenäahven (5 aikuista+monta poikasta)
Melanocromis cyaneorhabdos (tai jotain) =siniviivamalawiahven (6 tai jotain)
Maylandia estrae=oranssimalawiahven (vain yksi )
Allas on täynnä kiviä. Lajeille tyypillinen käyttäytyminen näkyisi paremmin suuremmassa altaassa, nyt ne lähinnä puolustavat valloittamiaan kivenkoloja. Tärkeää on, että kalojen määrää ei kannata pienessä tilassa rajoittaa liian pieneksi, nyt kun kaloja on riittävästi sopu säilyy paremmin ja yhtäkään kalaa ei ole tapeltu hengiltä. Lisäksi noita kiviä pitää olla paljon, pieni allas+vähän kiviä ja muutama äkäinen kala on lähes varma katastrofi.

Labeotropheus trewavasae =kirjonenäahven (5 aikuista+monta poikasta)
Melanocromis cyaneorhabdos (tai jotain) =siniviivamalawiahven (6 tai jotain)
Maylandia estrae=oranssimalawiahven (vain yksi )
Allas on täynnä kiviä. Lajeille tyypillinen käyttäytyminen näkyisi paremmin suuremmassa altaassa, nyt ne lähinnä puolustavat valloittamiaan kivenkoloja. Tärkeää on, että kalojen määrää ei kannata pienessä tilassa rajoittaa liian pieneksi, nyt kun kaloja on riittävästi sopu säilyy paremmin ja yhtäkään kalaa ei ole tapeltu hengiltä. Lisäksi noita kiviä pitää olla paljon, pieni allas+vähän kiviä ja muutama äkäinen kala on lähes varma katastrofi.
/jari
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
En mä usko, että pienet altaat ole mikään trendi, vaan ihminen täytyy aloittaa jostain koosta. Moni ei varmaan uskalla ekana ostaa sellasta 300l akvaario. Silloin, kun mä ostin mun ekan altaan se oli 120l ja silloin luulin, että se oli iso. Nyt on 230l ja tääkin altaa tuntumaan tosi pieneltä nyt. Seuraava koko vois olla 400l uskon =D
-
- Senior Member
Ajatukset ja hankinnat kulkee samaa rataa mullakin. Mulla oli joskus pieni purkki (~30 lmalawi kirjoitti:Silloin, kun mä ostin mun ekan altaan se oli 120l ja silloin luulin, että se oli iso. Nyt on 230l ja tääkin altaa tuntumaan tosi pieneltä nyt. Seuraava koko vois olla 400l uskon =D
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Tytin viestin viimeinen KLIK oli minun aloittamani viestiketju. Voin tähän vain todeta, että nälkä kasvaa nopeasti. Tuosta ei mennyt nimittäin kovinkaan kauaa, kun hommasin 300-litraisen. Eli jos mitenkään vain voit, niin laita suosiolla isompi allas - eipähän tarvitse niin kovasti pähkäillä, mikä menee ja mikä ei
Omassa 180-litraisessa ehti olla 3 ruostemalawia ja 3 oranssimalawia.

Omassa 180-litraisessa ehti olla 3 ruostemalawia ja 3 oranssimalawia.
-
- Junior Member