malawit 180litraa

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Timoteus
Starting Member
Starting Member

malawit 180litraa

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Eka malawi-akvaario kaloja vailla!
Eli mitä suosittelette 180litraiseen?

Sopiiko sinne Pseudotropheus saulosi?
Ja sopiiko noiden kanssa Melanochromis cyaneorhabdos?
Suomu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Itselläni on sauloseja ja cyanoja 300-litraisessa, ja olen huomannut että ne aika isoksi kyllä kasvavat. Puhumattakaan siitä miten vilkkaita kavereita ne ovat, uiskentelevat altaan päästä päähän "tuli pyrstön alla". Kyseessä on ensimmäinen malawiakvaarioni, ja täytyy sanoa etten laittaisi kyseisiä kaloja ihan noin "pieneen" akvaarioon. Ehkä sinun altaaseesi menisi jotain pieniä malawilajeja mutta niistä minulla itselläni ei ole kokemusta, joten toivottavasti minua viisaammat malawigurut valaisevat sinua asiasta. Muuten kyllä olen sitä mieltä että malawaarion perustaminen oli kannattava juttu. On todella palkitsevaa seurailla malawien elämää, puhumattakaan ensimmäisestä saulosipoikasesta jonka juuri äsken altaastani bongasin :D
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Näistä pienistä altaista on keskusteltu palstalla jonkun verran. Liekö joku uusi trendi?

KLIK
KLIK Tanganjikaa
KLIK

Tuossa nopsalla silmäilyllä kolme linkkiä pienistä altaista. :)
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Mulla on jo vuosia ollut malaweja 180L altaassa. Se on turhan pieni, mutta kyllä ne siellä(kin) menevät. Kalastona on:
Labeotropheus trewavasae =kirjonenäahven (5 aikuista+monta poikasta)
Melanocromis cyaneorhabdos (tai jotain) =siniviivamalawiahven (6 tai jotain)
Maylandia estrae=oranssimalawiahven (vain yksi )

Allas on täynnä kiviä. Lajeille tyypillinen käyttäytyminen näkyisi paremmin suuremmassa altaassa, nyt ne lähinnä puolustavat valloittamiaan kivenkoloja. Tärkeää on, että kalojen määrää ei kannata pienessä tilassa rajoittaa liian pieneksi, nyt kun kaloja on riittävästi sopu säilyy paremmin ja yhtäkään kalaa ei ole tapeltu hengiltä. Lisäksi noita kiviä pitää olla paljon, pieni allas+vähän kiviä ja muutama äkäinen kala on lähes varma katastrofi.

Kuva
/jari
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja malawi »

En mä usko, että pienet altaat ole mikään trendi, vaan ihminen täytyy aloittaa jostain koosta. Moni ei varmaan uskalla ekana ostaa sellasta 300l akvaario. Silloin, kun mä ostin mun ekan altaan se oli 120l ja silloin luulin, että se oli iso. Nyt on 230l ja tääkin altaa tuntumaan tosi pieneltä nyt. Seuraava koko vois olla 400l uskon =D
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

malawi kirjoitti:Silloin, kun mä ostin mun ekan altaan se oli 120l ja silloin luulin, että se oli iso. Nyt on 230l ja tääkin altaa tuntumaan tosi pieneltä nyt. Seuraava koko vois olla 400l uskon =D
Ajatukset ja hankinnat kulkee samaa rataa mullakin. Mulla oli joskus pieni purkki (~30 l [:I]), jossa miljoonakaloja. Sitten omaan kotiin muutettuani hankin 140-litraisen, joka tuntui toooosi suurelta silloin. Seuraavassa muutossa vaihdoin 200-litraiseen, josta voisi joskus siirtyä vielä isompaan. Tällä hetkellä ei oikein ole tilaa eikä etenkään rahaa, joten hankin 100-litraisen tohon rinnalle (Tanganjikaksi tulossa). Näin se vaan menee, aina isompaa tekisi mieli - ei voi mitään :mrgreen:.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Tytin viestin viimeinen KLIK oli minun aloittamani viestiketju. Voin tähän vain todeta, että nälkä kasvaa nopeasti. Tuosta ei mennyt nimittäin kovinkaan kauaa, kun hommasin 300-litraisen. Eli jos mitenkään vain voit, niin laita suosiolla isompi allas - eipähän tarvitse niin kovasti pähkäillä, mikä menee ja mikä ei :D

Omassa 180-litraisessa ehti olla 3 ruostemalawia ja 3 oranssimalawia.
Timoteus
Starting Member
Starting Member

Niinpä niin, kyllähän se isompi allas olisi parempi mutta kun tilanpuute
hiukan vaikeuttaa isomman hankkimista :?

Mutta kyllä tuohon akvaarioon löytyi sopiva kala eli

Pseudotropheus socolofi
Jaaba
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jaaba »

OT-kommentti: JJVi:n allas on kyllä hyvännäköinen, onnittelut.
Sanna.Kaisa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sanna.Kaisa »

Montakos noita p. socolofeja voisi laittaa 160 litraiseen?
"Mitäs matoja noi on?"
Kysyi isä nähdessään sukaravut.
160 ja 21 litraa
Timoteus
Starting Member
Starting Member

Sanna.Kaisa kirjoitti:Montakos noita p. socolofeja voisi laittaa 160 litraiseen?
Itsellä on noita 180 litraisessa 6kpl !
Sama määrä saattaisi mennä myös 160 litraiseen :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”