Keltakääpiöiden eka kutu!

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Keltakääpiöiden eka kutu!

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

No niin. Keltakääpiöahvenet kutivat siis tänään kookospähkinän kuoreen. Akvaario, jossa ne ovat, on 65 litraa.
Samassa akvaariossa on myös mustaneontetroja, onko niistä vaaraa tuleville poikasille? Jos on, voisin siirtää ne toiseen akvaarioomme, jonne on pitänytkin ostaa lähiaikoina lisää tetroja.
Miten hoidan poikasia? Pitääkö niille ostaa omaa poikasruokaa, vai pärjäävätkö ne "normaalilla", murenetulla kalanruoalla? :roll:
Kuinka suuri mahdollisuus on, että poikaset selviytyisivät seura-akvaariossa vanhempiensa kanssa?
Pikaista apua ja vinkkejä poikasten hoitoon!
Kiitos. [;)]
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Hieman menee aiheen vierestä, mutta voisitko kertoa mistä tietää että nuo alkavat kutea? Odottelen kovasti josko tuo meidän haaremi näyttäisi jotain merkkiä sinne päin, mutta joko en osaa tulkita heidän touhujaan oikein tai sitten heitä ei kiinnosta lisääntyä...
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Meillä ennen kutua koiras ajoi naarasta takaa ja toisinpäin. Juuri ennen kutua (muutamia päiviä ennen) ne viettivät koko päivän vaihdellen yhdessä kahden kookospähkinän väliä. Lopulta ne päätyivät toiseen kookospähkinään. Seuraavina päivinä naaras oli lähes koko ajan kookospähkinän sisällä, jonka vuoksi minun tulikin kurkattua sisälle pähkinään. Ja siellähän sitä kutua sitten olikin! Kalojen väritys vaihtui minusta ennen kutua vähän kirkkaammaksi, muuta ulkupuolista muutosta ei tainnut näkyä...

Kun katsoin tänään kookoksenkuoreen, huomasin, että kaikki kutu oli kadonnut! :x Kyllähän se kieltämättä harmitti. Kuka mahtaa olla kudun katoamisen takana? Ensin tuli mieleen sukaravut ja kotilot. Voiko emokala itse syödä kutunsa?
Lisäksi, jos viitsisitte vastata, haluaisin vastauksia myös näihin:
1. Eli, kun huomaan kudun, kannattaisiko minun jättää yöksi valo päälle, jotta kalat näkevät yölläkin suojella kutuaan?
HUOM! 2. Löytävätköhän pienet poikaset alkuviikkoinaan tarpeeksi ruokaa mellevästä jaavansammalpuskasta, vai pitääkö ostaa erillistä poikasruokaa?
3. Voivatko mustaneontetrat tai sukaravut olla vaaraksi poikasille? Mustaneontetrat voisin siirtää toiseen akvaarioon, onko siinä järkeä?
HUOM! 4. Voinko kasvattaa poikasia yhdessä vanhempiensa kanssa, vai ovatko vanhemmat itse vaaraksi poikasilleen?
5. Teillä, joilla on kokemusta keltakääpiöahvenista, kuinkahan pian mahtavat kutea uudelleen?

Tulipas taas paljon teksitä... Toivottavasti joku jaksaisi lukea ja vastata edes niihin kysymyksiin joihin tietää vastauksen.
Kyselen näitä kysymyksiä seuraavien poikasten varalle, joita toivoisin tulevan.. :mrgreen:
Kiitos kovasti vastauksista!
Lisää kuvia
MrLogistics
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja MrLogistics »

Täällä ainakin kudusta kuoriutunut poikaset ilman yövaloa. Varmaan kokemuksen myötä onnistuu! Eihän vain ole esim. partamonnia joka syö suihinsa kudun? Niin ja siitä ainakin huomaa että on kutu kun naarasta ei näy pariin päivään juuri ollenkaan :)
Tilattu 720 litranen Akvastabil kaikilla mausteilla! 400 liranen monniste paratiisi..
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Ei ole partamonnia. Ainoat muut asukit samassa akvaariossa ovat sukaravut ja mustaneontetrat. Edelleen kaipaisin vastausta edellä kysymiini kysymyksiin. Kiitos! :P
Aikaisempiin kysymyksiini yhteen kohtaan, joka käsittelee ravintoa, lisäisin vielä, että akvaariossa on myös mattosuodatin, josta pikkukalaset voisivat ilmeisesti noukkia ruokaa? Eikö näin ole? :roll:
Lisää kuvia
MrLogistics
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja MrLogistics »

1. Eli, kun huomaan kudun, kannattaisiko minun jättää yöksi valo päälle, jotta kalat näkevät yölläkin suojella kutuaan?
HUOM! 2. Löytävätköhän pienet poikaset alkuviikkoinaan tarpeeksi ruokaa mellevästä jaavansammalpuskasta, vai pitääkö ostaa erillistä poikasruokaa?
3. Voivatko mustaneontetrat tai sukaravut olla vaaraksi poikasille? Mustaneontetrat voisin siirtää toiseen akvaarioon, onko siinä järkeä?
HUOM! 4. Voinko kasvattaa poikasia yhdessä vanhempiensa kanssa, vai ovatko vanhemmat itse vaaraksi poikasilleen?
5. Teillä, joilla on kokemusta keltakääpiöahvenista, kuinkahan pian mahtavat kutea uudelleen?

En ole itse varsinaisesti yrittänyt kasvattaa poikasia, joten ruokapuolesta en osaa varmaa sanoa. Todennäköisesti lisäruokintaa tarvitaan säännöllisesti! Meillä naaras vahtii poikasia ja "käskee" ne suojaan vaaran(punatetrat) uhatessa eli ainakin täällä vanhemmista näyttäisi olevan hyötyä. Varmin tapa on tietenkin siirtää kalat omaan altaaseen jossa muut kalat eivät ole haitaksi. Niin ja meillä ne kutevat lähes joka viikko :D Tälläkin hetkellä poikue kurkkii kookoksesta. Ja rapuja samassa altaassa, ei ole niistä haittaa!
Tilattu 720 litranen Akvastabil kaikilla mausteilla! 400 liranen monniste paratiisi..
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Tarkistelen vielä: eli, voisin siirtää tetrat pois, mattosuodattimesta/jaavansammalesta löydetyn ruoan lisäksi jotain muuta (Mites poikasruoka toimii seura-akvaarioon? Kun suodatin on päällä, saavatko poikaset ruoan "kiinni"?). Vieläkö olisi tärkeitä seikkoja poikasten kasvatukseen?
Entä kuinka nopeasti poikaset ovat luovutuskunnossa?

Kovasti nuo keltsit tuolla akvaariossa ajavat toisiaan takaa, onkohan uusi kutu ilmestymässä pian? [;)]
Ja näitä kysymyksiä pulpahtaa mieleen koko ajan: Kuinka kauan menee, että kutu kuoriutuu, ja koska poikasia pitäisi alkaa ruokkia? Parin päivän päästä vai jo ennemmin? Kuinka kauan ruskuaispussi yleensä riittää niille ravinnoksi?
Kiitos kaunis :mrgreen:
Lisää kuvia
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vuosaari78 »

Minäpä vastailen sinulle ihan omia kokemuksiani punatimanttipentujen kanssa. En todellakaan ole ammattilainen, ihan vasta alkaja myöskin, joten nämä ovat minun omia kokemuksia eivät "faktaa".
Minä en pitänyt mitään yövaloa vaikka partamonni olikin akvassa, koska ajattelin menee jos menee periaatteella. Ei nyt niin valtaisia poikashinku ollut vielä tässä vaiheessa ja nuo affenat, kun tosiaan kutevat melko usein.

Minä itse painiskelin samojen ogelmien kanssa ja, kun poikaset tulivat vielä täytenä yllärinä (luulin, että kutu oli syöty lehdeltä -> se olikin siirretty toiseen paikkaan josta pulpahti poikaset). Ihan ensimmäiset päivät olivat sikisemässä poikaskuopassa enkä antanut mitään. Laitoin vain sisäsuodattimen ympärille sukkahousun palan. (silti joku veijari siellä näkyi uimassa jonka tyhjentlin takaisin altaaseen, no harm done. Veijari selvisi seikkailustaan.

Sitten hätäpäissäni muussasin lusikan alla hiutaletta ihan pieneksi mössöksi, jonka sekoitin veteen ja tiputin ruiskulla poikasten päälle. Laitoin suodattimen pois päältä siksi aikaa (2min). Tein tätä pari päivää, kunnes pääsin ostamaan poikasruokaa (olisiko ollut novo fluid ja novo tom). Annostelin ensin fluidia ohjeen mukaan ja sitten tomoa poikasten kasvettua. Olen varma, että elävällä ruoalla olisi parempi vaikutus ehkä kasvuun, mutta en kaikessa hötäkässä ehtinyt perehtyä likoeläimiin yms.
Hyvin on meillä näin pärjätty. Poikaset kasvaa huimaa vauhtia ja yhtään nähtävästi kuollutta ei ole ollut. Otan nyt asiakaseni perehtyä mikromatoihin yms. elävään ruokaan, jotta saan vauveleille jotakin liikkuvaakin suukkiin.

Poikasaltaassa 40L olen vaihtanut vettä melko usein, koska vauvaruokaa pitää antaa usein ja allas likaantuu helpommin.

Toivottavasti auttoi jotakin :mrgreen:
500L + 250L + 160L +40L
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos! Auttoi kovasti. :P
Voivatko muuten kotilot (kierteis/postitorvi) syödä kudun? Entä sukaravut? Ihmettelen kovasti minne kutu on voinut kadota, kun vanhemmatkin käyttäytyvät nyt normaalisti, eivät oleskele kookoksessa tms. joten uskon, etteivät ne ole siirtäneet kudun paikkaa.
Toivotaan että kutisivat pian. Odottelen kovasti. Pian menenkin jo ostamaan poikasruokaa, ainakin varoiksi, jos niitä poikasia olisi vaikka lähiaikoina tulossa... :mrgreen: Mitä poikasruokaa suosittelisitte?
Ikävä kyllä joudun kasvattamaan poikasia vanhempiensa kanssa samassa 65 litran altaassa, sillä mahdollisuutta "viralliseen" poikasakvaarioon ei ole. Toivottavasti tästä ei ole poikasille haittaa. Jos edes muutama jäisi myyntikuntoon asti... [;)]

Tässä vaiheessa olen iloinen, että päädyimme laittamaan akvaariooni mattosuodattimen. Ei tarvitse virittää sukkahousuja ja poikaset saavat etsittyä ravintoa mattosuodattimesta. :D

Kuinka nopeasti poikaset kasvavat, ja kuinka usein vettä olisi vaihdettava? Kuinka herkkiä ne ovat nitriitille?

Olen keltakääpiöiden kutuinnosta hyvin innoissani, toivotaan että kutisivat taas pian. [;)]

Kannattaako minun siirtää tetrat jo ennen uutta kutua pois, vai voiko ne siirtää vasta uuden kudun tultua?

Kiitokset!
Lisää kuvia
Lunni
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Mulla teki pienet (5 kuukaudet ikäiset kasvattamani keltsipoikaset) poikasia. Eilen vaan huomasin että naaras kiukkuisena suojeli jaavansaniaspehkossa pientä poikas parvea. Naaras on itse tuskin 1,5 cm ja koiras naurun verran isompi, sisaruksia siis. Siinä seuratessa ajautui moni poikanen vieraan suihin, tuskinpa on enää jäljellä kun töistä tänään kotiin pääsen. Olen muuttanut 1,5 viikkoa sitten mutta ei tainnut muutto kovin paljoa näitä fisuja häiritsevän :)
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Vaihdoin tänään akvaariostani veden. Vedenvaihdon jälkeen koiras alkoi taas "kosiskella" naarasta, ui sen vieressä ja värisytteli eviään. Kutisivat nyt pian, en malta odottaa... :roll:

Poikasruokia taitaa olla paljon erilaisia... Minkälainen olisi paras vaihtoehto?

En voi sille mitään, että olen huolissani sitä, että sukaravut söisivät kudun... Onko se mahdollista? Tämä vaihtoehto tuli mieleeni, sillä ravutkin viihtyvät näissä kyseisissä kookoksenkuorissa.
Lisää kuvia
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Joulutonttu kirjoitti: Kun katsoin tänään kookoksenkuoreen, huomasin, että kaikki kutu oli kadonnut! :x Kyllähän se kieltämättä harmitti. Kuka mahtaa olla kudun katoamisen takana? Ensin tuli mieleen sukaravut ja kotilot. Voiko emokala itse syödä kutunsa?
Lisäksi, jos viitsisitte vastata, haluaisin vastauksia myös näihin:

Tulipas taas paljon teksitä... Toivottavasti joku jaksaisi lukea ja vastata edes niihin kysymyksiin joihin tietää vastauksen.
Kyselen näitä kysymyksiä seuraavien poikasten varalle, joita toivoisin tulevan.. :mrgreen:
Kiitos kovasti vastauksista!
Emokalat voivat syödä kutunsa. Itselle kävi niin, että uteliaana kurkkasin kutuluolaan ja kutuhan siellä oli, mutta emo sitten hätäpäissään söi kudun. Tämän jälkeen olen antanut niiden olla rauhassa ja hoitaa poikasensa itse.
Itsellä ei ole kokemusta noista keltakääpiöistä vaan töyhtökääpiöahvenista, mutta eiköhän niiden kutuhommat aika samanlaiset ole.
Meillä ei jätetä niille erillistä yövaloa ja hyvin ovat selvinneet. Kyllä ne sieltä jaavansammalestakin varmaan jonkin verran ravintoa löytävät. Me olemme käyttäneet nestemäistä artemiaa (JBL)aluksi ja sitten puuterimaista artemiaa(JBL). Noilla ruuilla ovat meidän poikasemme selviytyneet vallan mainiosti. Sukaravuista tai mustaneontetroista en olisi huolissani, sillä emokalat kyllä vahtivat niin tiukasti poikasiaan etteivät nuo pääse kyllä lähellekkään.
Poikaset voivat olla vanhempiensa seurassa jonkin aikaa, mutta siirtäisin kyllä ainakin parin kuukauden vanhat jo toiseen akvaarioon. Johan altaasi käy ahtaaksi, jos annat niiden olla siellä kovinkin kauan.
Meillä kutevat n. kuukauden välein.
Poikaset saavat kyllä ruoan kiinni vaikka suodatin on päällä. Tuo mattosuodatin on muuten poikasten kannalta todella hyvä, sillä sieltä ne saavat jatkuvasti naposteltua ruokaa mahansa täyteen.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Tetrat aion joka tapauksessa siirtää toiseen akvaarioon, jolloin akvaario ei käy ihan heti ahtaaksi...
Mites tuo kudun syöminen? Voivatko emokalat syödä sen pelästyessään jotakin tms.? :roll:
Ostin tänään poikasruokaa, Wardleyn Small Fry:ta. kenelläkään kokemusta tästä?
Lisää kuvia
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joulutonttu kirjoitti:Mites tuo kudun syöminen? Voivatko emokalat syödä sen pelästyessään jotakin tms.? :roll:
voivat^^
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Eli esim. kutuluolaan ei kannata sohia taskulampulla nähdäkseen kudun...? :roll:
Lisää kuvia
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Keltakääpiöahvenet näyttävät kutevan taas pian. Uros "uhoaa" naaraalle ja ajaa tetroja takaa. Olisiko nyt sopiva aika siirtää tetrat pois?
Lisää kuvia
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Selvä se, jatkan yksinpuhelua. :roll:
Kuinka pian poikasia pitäisi alkaa ruokkia kuoriutumisen jälkeen? Sittenkö kun alkavat uida? Ovatko poikaset kutuluolassa niin kauan, kunnes kykenevät uimaan?
Kyllä minä tässä sitten pian alankin selviämään näillä avuilla, myöhemmin voin myös laittaa päivitystä kudusta, kun viitsisivät nyt ensin kutea. Krhm. :mrgreen:
Kiitos mahdollisille vastaajille. :P
Lisää kuvia
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Voit siirtää tetrat pois, jos haluat. Eivätpähän ole sitten häiritsemässä.
Eipä sinne luolaan kannata kurkistella. Kaikkein parasta on kun annat niiden olla ihan rauhassa kudun aikana.
Emo tuo ne luolasta ulos kun osaavat uida. Emo käy nappaamassa poikaset suuhunsa ja siirtää takaisin muiden luo, jos poikaset karkaavat liian kauas. Ei siis kannata säikähtää, että se söisi ne vaan on kyse ihan normaalista käytöksestä.
Itse olen alkanut ruokkia poikasia kun emo tuo ne luolasta ulos. Nestemäistä olen antanut useasti päivässä muutaman tipan kerrallaan. Kun ovat vähän kasvaneet annan puuterimaista artemiaa pienen hyppysellisen 3-4 kertaa päivässä.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos! :P
Millä tavoin saisi keltakääpiöt kutemaan? Omia keltakääpiöitä varten en tätä kysy, mielenkiinto vain heräsi. :roll:
Lisää kuvia
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joulutonttu kirjoitti:Kiitos! :P
Millä tavoin saisi keltakääpiöt kutemaan? Omia keltakääpiöitä varten en tätä kysy, mielenkiinto vain heräsi. :roll:
Itse mietin, että miten nuo saisi lopettamaan :roll:
Siirsin vähän aikaa sitten pariskunnan pois kutuakvaariosta tuonne 900-litraseen, jossa on myös toinen töyhtönaaras. Ajattelin että eivät niin ahkerasti siellä kutisi. Nyt on sitten molemmilla naarailla kutu omassa kookoksessaan. 8O Uros siinä sitten kulkee kahden kookoksen väliä ja puolustaa eukkojaan minkä kerkeää. Lisäksi on samassa altaassa lehtikaloilla kolme päivää sitten kuoriutuneet poikaset, jota ne sitten vahtivat.
Muistaakseni turveuutteen kyljessä lukee, että lisää kalojen kutuvalmiutta... voi pitää paikkansa, kannattaa ehkä koittaa.
Meillä oli tässä aikaisemmin vanhempi uros, jonka kanssa kumpikaan naaraista ei kutenut eli saattaapi tuo seurakin sitten vaikuttaa. Tämän ukon kanssa kun tuntuvat kutevan jatkuvasti. :?
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Eilen minä sitten siirsin tetrat pois. Ihan hyvin näyttivät sopeutuneen toiseen akvaarioon.
Keltakääpiöt näyttävät kutuvalmiilta, uutta kutua ei vain näy eikä kuulu. Onkohan kutua odotettavissa pian? Koiras ja naaras ajavat toisiaan takaa, kun naaras tulee koiraan lähettyville, tämä pörhistää oitis evänsä ja "värisee". Lisäksi ne kieppuvat välillä hurjasti toistensa ympärillä. Kutuun valmistautumistako?
Lisää kuvia
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

kuullostaa siltä, että lähiaikoina tapahtuisi jotain.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Saako esim. vedenvaihdot, erilainen ruokinta tms. laukaistua kudun? Lämpötilan muutokset?

Keltsit ovat jatkaneet sitä samaa, toistensa ymrärillä pyörimistä, evien esittelyä ym. Tänään olivat erityisen "villillä" tuulella. Vedenkin vaihdoin tänään, toivottavasti eivät häiriintyneet.
Lisää kuvia
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ruoaksi kannattaa antaa esim. survareita ja lisätä veteen turveuutetta. Vedenvaihdoista tuskin häiriintyvät. Meillä meni useampi viikko tuossa kosiskelutouhussa ennen kuin pääsivät vauhtiin. :D
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Viikko on nyt tuota kosiskelua viimekudusta on kestänyt.
Saattavatko ne innostua vedenvaihdosta kutemaan? Olen huomannut, että naaras saattaa vaihtaa väriään melko nopeastikin. Kun koiras tulee sen lähelle, se pistää "päälle" kirkkaankeltaisen värityksen. Kun koiras on kauempana, se saattaa olla hailukan harmaankeltainen.
Kyllä nuo keltakäppänät ovatkin mielenkiintoista seurattavaa. Tässä vaiheessa olen iloinen että valitsin juuri keltakääpiöitä akvaariooni, vaikka ensin vähän harmittikin kun sukaravut alkoivat piilotella heti kääpiöden saavuttua. Nyt nekin ovat jo enemmän esillä. [;)]
Lisää kuvia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”