vedenvaihto isoon merivesialtaaseen
Valvoja: Moderaattorit
vedenvaihto isoon merivesialtaaseen
Tyhmä kysymys: Miten te vaihdatte isoihin merivesialtaisiinne vedet? Esim. joku 1000-litrainen? Siis onko olemassa mitään helpompaa systeemiä kuin saavissa sekoittaminen ja sieltä lapolla? pumpulla? Verrattuna siis makeanveden pyttyyn johon saa suoraan hanasta laskettua
Mietin että mikä altaistani muuttuu suolaiseksi muuton jälkeen
Kerran olen ämpäritekniikalla täyttänyt 1000 litraa ja se kerta oli taatusti viimeinen 
-
Kimmo S
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Itse olen suunnitellut tekeväni jalustaan piiloon "sekoitusaltaan", jonka voi irroittaa vedenvaihdon ajaksi pois kierrosta, pumpata altaan viemäriin, täyttää rauhassa osmoosivedellä ja sekoittaa taas suolat joukkoon ja palauttaa takaisin kiertoon.
Nyt minulle on ylivoimainen haaste toteuttaa edes kerran puolessa vuodessa 450 litraiseen vedenvaihto!
Tälläkin hetkellä on vesisaavi odottamassa vessan lattialla neljättä päivää, että jaksaisin siirtyä seuraavaan vaiheeseen! Jos laittaisin tohinaksi, olisi homma hoidettu puolessa tunnissa
(Merivetisessä altaassahan vettä ei tarvitse vaihtaa läheskään yhtä paljoa kuin makeanveden altaissa)
Nyt minulle on ylivoimainen haaste toteuttaa edes kerran puolessa vuodessa 450 litraiseen vedenvaihto!
(Merivetisessä altaassahan vettä ei tarvitse vaihtaa läheskään yhtä paljoa kuin makeanveden altaissa)
Itselläni on KimmoS kuvailema järjestelmä toteutettuna saunan lauteiden alle. Käännän vain kolmitie venttiilin akvaarioaltaan alta toiseen asentoon. Kävelen saunaan ja avaan kierrossa olevan 80l tynnyrin tyhjennysventtiilin, joka tyhjenttä sen suoraan viemäriin. Suljen venttiilin ja ja täytän pumpulla viereisestä saman kokoisesta tynnyristä sen puhtaalla RO/DI-vedellä. Lisään suolan valmiiksi annostelluista pusseista. Erillinen pumppu sekoittaa sen tynnyrissä veteen. Hetken kuluttua käännän kolmitieventtiilin takaisin toiseen asentoon, uutta suolavettä oleva tynnyri on taas kierrossa akvaarion kanssa.
Kaiken kaikkiaan tähän menee 15min tippaakaan ei ole olohuoneen lattialla ja vedenpinnnan korkeus ei muutu akvaariossa.
Tarkoitus olisi vielä jossain vaiheessa automatisoida tämä kokanaa magneettiventtileillä.
Eli vedenvaiho nappia painamalla/kerran viikossa ajastimella automaattisesti.
Kaiken kaikkiaan tähän menee 15min tippaakaan ei ole olohuoneen lattialla ja vedenpinnnan korkeus ei muutu akvaariossa.
Tarkoitus olisi vielä jossain vaiheessa automatisoida tämä kokanaa magneettiventtileillä.
Eli vedenvaiho nappia painamalla/kerran viikossa ajastimella automaattisesti.
Minulla on 60 litran saavi jossa on pyörät alla (jos täyttä astiaa tarvitsee hiukan siirrellä). Ala-altaaseen tulevassa putkessa on haara ja venttiilit jolloin saan veden kiertämään ensin saaviin ja siitä vesi valuu takaisin ala-altaaseen.
Kuva tässä (kuvassa hyllyllä oleva korvausvesisaavi on vielä 60 litrainen mutta nykyisin 90 litrainen ja sen alalaidassa hana josta veden saa laskettua helposti pyörillä olevaaan saaviin)
Korvausvesisaavin täyttö on automatisoitu ja vesi tulee RO/DI laitteiston lävitse.
Kun vaihto on suoritettu (vesi kiertänyt saavin kautta esim. puoli tuntia) niin saavin vesi lasketaan viemäriin.
Kuva tässä (kuvassa hyllyllä oleva korvausvesisaavi on vielä 60 litrainen mutta nykyisin 90 litrainen ja sen alalaidassa hana josta veden saa laskettua helposti pyörillä olevaaan saaviin)
Korvausvesisaavin täyttö on automatisoitu ja vesi tulee RO/DI laitteiston lävitse.
Kun vaihto on suoritettu (vesi kiertänyt saavin kautta esim. puoli tuntia) niin saavin vesi lasketaan viemäriin.
Niin, jotkut ratkaisut vaativat alun alkujaan pidemmälle vievää päänraapimista. Itsekin aikoinaan aluksi ajattelin ala-altaan sijoittamista jalustaan mutta sitten oli jossakin threadissä juttua putken viemisestä seinän läpi. Ajatus ei tuntunut oikein hyvältä - tehdä reikä keskelle seinää mutta sitten oivalsin, että putket (läpinäkymättömät PVC-letkut) voivat mennä seinän läpi lattian rajassa.
Tämän jälkeen laitekaappi tuli saunan pukuhuoneeseen ja kaappiin sain laitettua ala-altaan lisäksi myös refugion ja kaikki muut tarvittavat romppeet. Altaan jalustassa ovat vain kaapeissaan valojen kuristimet yms. romppeet ja Streamien muuntajat ja ohjausyksikkö.
Mikan (ML) ratkaisu on sitten huomattavasti parempi - kierrossa oleva vesi tekee mutkan saunaosaston kautta ja vedenvaihto on täysin automatisoitavissa. Minulla on tuo saavi tyhjennettävä ja vietävä pois kulkureitiltä.
Tämän jälkeen laitekaappi tuli saunan pukuhuoneeseen ja kaappiin sain laitettua ala-altaan lisäksi myös refugion ja kaikki muut tarvittavat romppeet. Altaan jalustassa ovat vain kaapeissaan valojen kuristimet yms. romppeet ja Streamien muuntajat ja ohjausyksikkö.
Mikan (ML) ratkaisu on sitten huomattavasti parempi - kierrossa oleva vesi tekee mutkan saunaosaston kautta ja vedenvaihto on täysin automatisoitavissa. Minulla on tuo saavi tyhjennettävä ja vietävä pois kulkureitiltä.