Red claw macro

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
EKMH
Starting Member
Starting Member

Red claw macro

Viesti Kirjoittaja EKMH »

Eli voisiko joku kertoa mulle kyseisestä ravusta. En juurikaan löytänyt siitä tietoa googlesta, muuta kuin jotain englanniksi. Onko jollain kokemusta tästä ravusta? Esim. uskaltaako laittaa samaan altaaseen pienten sukarapujen kanssa?
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: red claw macro

Viesti Kirjoittaja Sami »

EKMH kirjoitti:Eli voisiko joku kertoa mulle kyseisestä ravusta. En juurikaan löytänyt siitä tietoa googlesta, muuta kuin jotain englanniksi. Onko jollain kokemusta tästä ravusta? Esim. uskaltaako laittaa samaan altaaseen pienten sukarapujen kanssa?
Ei uskalla laittaa samaan altaaseen minkään kyseistä rapua pienempien kanssa tai useampaa tämän lajin koirasta. Lajialtaassa suosittelen pitämään tai jokirapujen kanssa riittävän isossa altaassa.

Suomeksi on aika niukasti juttua mistään ravuista, mutta voin vastailla omien tietojeni ja kokemusteni pohjalta. Tuolla yhdessä rapulaarissa asustaa yksi ruostekatkarapu, Macrobrachium assamense assamense.

Hienon ravun olet itsellesi löytänyt :D Missä niitä on myynnissä?

Saksaksi löytyy tietoa täältä.
-Sami-
EKMH
Starting Member
Starting Member

Ei näytä samalta kuin linkissä, jonka annoit. Rapu on väriltään oikeastaan aika läpinäkyvä. Uskallankohan nyt pitää sitä sitten edes juovaharjaravun kanssa, kun se ainakin toistaiseksi on pienempi? Kaupassa ne kyllä olivat samassa altaassa.
Turun Uudessa akvaariossa niitä oli. Tarttui yksi mukaan kun olin tuota juovaharjarapua ostamassa :)
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

EKMH kirjoitti:Ei näytä samalta kuin linkissä, jonka annoit. Rapu on väriltään oikeastaan aika läpinäkyvä. Uskallankohan nyt pitää sitä sitten edes juovaharjaravun kanssa, kun se ainakin toistaiseksi on pienempi? Kaupassa ne kyllä olivat samassa altaassa.
Turun Uudessa akvaariossa niitä oli. Tarttui yksi mukaan kun olin tuota juovaharjarapua ostamassa :)
Se voi nuorempana olla väritykseltään läpikuultava, mutta kun mittaa alkaa olla 10 cm, alkaa väri tummeta ja karvat kasvaa saksiin.

Tuo oma rapuni oli tullut erääseen akvaarioliikkeeseen leväsukarapuna, Caridina multidentata (ent. japonica), ja siltä se alkuaikoina näytti - paitsi että sillä oli sakset ja se söi sukarapuja.

Kumpi on pienempi juovaharjarapu vai ruostekatkarapu?
Jos katkarapu on pienempi, niin voi yrittää yhteiseloa, mutta kannattaa varautua siirtämään toinen pois, jos raajoja alkaa irrota. Juovaharjarapu ei pysty puolustautumaan, mutta se on paksukuorisempi ja viihtyy enemmän pintaveden ja suodattimen ulostulon tuntumassa eli eri vesikerroksessa. Järjestä harjaravulle iso kanto tai kivi voimakkaimpaan virtapaikkaan. Seuraa tilannetta!
-Sami-
EKMH
Starting Member
Starting Member

Juovaharja on nyt noin 4cm joku 6-10cm on suurinpiirtein aikuispituus. Mahtaako tuolla red claw macrolla olla jotain suomenkielistä nimeä? Entä mahtuvatko nyt ylipäätään molemmat tuonne mun 70l altaaseen? Juovaharja on ainakin toistaiseksi saanut olla rauhassa kun se on enemmänkin lasissa kiinni, mutta miten mahtaa olla kasvien laita? Myyjän mukaan jättää kasvit rauhaan, mutta toisaalta hän väitti sopivan samaan altaaseen myös sukarapujen kanssa :(
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

EKMH kirjoitti:Juovaharja on nyt noin 4cm joku 6-10cm on suurinpiirtein aikuispituus. Mahtaako tuolla red claw macrolla olla jotain suomenkielistä nimeä? Entä mahtuvatko nyt ylipäätään molemmat tuonne mun 70l altaaseen? Juovaharja on ainakin toistaiseksi saanut olla rauhassa kun se on enemmänkin lasissa kiinni, mutta miten mahtaa olla kasvien laita? Myyjän mukaan jättää kasvit rauhaan, mutta toisaalta hän väitti sopivan samaan altaaseen myös sukarapujen kanssa :(
Juovaharjaravun aikuiskoko on tuo 10cm ja se ei oikein ole sopiva asukki 70 litraiseen altaaseen. Kun kokoa kertyy, nälkä kasvaa. Harjaravut syövät pääasiassa veden mukanaan kuljettamia ruokahiukkasia ja tuon kokoisessa altaassa sopivaa ruokintaa on hankala toteuttaa.
Tässä keskustelussa kerroin tarkemmin harjarapujen oikeanlaisen ruokinnan merkityksestä.
Omasta mielestäni juovaharjaravut ansaitsevat vähintään 100 litraisen altaan ja elävää, luonnonmukaista ruokaa.

Red claw macro, Macrobrachium assamense assamense tai Macrobrachium dayanum. Tällä hetkellä molempia lajeja kutsutaan samalla suomenkielisellä nimellä, jonka olen jo pari kertaa maininnutkin [;)], ruostekatkarapu.
Tarkempaa lajimääritystä varten täytyisi tarkastella rapua (tai sen luotua kuorta) stereomikroskoopilla ja verrata sitä alkuperäisiin lajikuvauksiin.

Täällä on tietoa englanniksi ja vähän erilaisia kuvia, kuin tuolla saksankielisellä sivustolla.

Ruostekatkarapu tulee toimeen tuossa 70 litraisessa altaassa, koska sillä ei ole erikoisia ruokailutottumuksia. Lajitovereita ei kannata kuitenkaan noin pieneen altaaseen hankkia. Sakselliset katkaravut eivät pääsääntöisesti vahingoita kasveja, mutta pitävät kotiloista, eli ovat ihanteellisia asukkeja kasvialtaaseen. [;)]
-Sami-
EKMH
Starting Member
Starting Member

Okei. Sanalla ruostekatkarapu ei löydy mistään mitään. Ja olen kyllä tietoinen juovaharjan ruokinnasta. Olen sille poikasruokaa antanut ja tohvelieläinviljelmä on aluillaan :) Ei se tuosta suodattimen virtauksesta ole juurikaan liikkunut, joten sen puolesta se kait voisi tossa 70l altaassa olla? Olis mulla kyl 100l akvakin, mikäli joskus vaan pääsisin noista palettikalan poikasista eroon :|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”