Negatiivisesta asenteesta akvaarioliikkeen myyjiä kohtaan

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

tinzue
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Negatiivisesta asenteesta akvaarioliikkeen myyjiä kohtaan

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Meinasin ensin kirjoittaa tämän erääseen toiseen ketjuun, mutta olisi mennyt melko lailla ohi aiheen. Olen nyt hampaita purren lukenut monista keskusteluista haukkuja ja syytöksiä akvaarioliikkeiden myyjiä kohtaan. En itse asiassa tiedä, mitä tältä keskustelulta toivon, mutta haluaisin joidenkin täällä kirjautuneista asettuvan välillä jonkun muunkin kuin itsensä asiakkaan asemaan. Uskonpa että jokaisen meistä on myös mukavampi mennä asioimaan akvaarioliikkeisiin, kun emme marssi sinne sillä kurjalla asenteella, vaan olisimme vastaanottavaisempia.

Minä en ymmärrä tuota inhottavan negatiivista asennetta myyjiä vastaan. Miksi ( te, jotka näin sanotte) ylipäänsä kysytte mitään myyjiltä, jos teidän asenne kuitenkin on että älä koskaan usko myyjää? Harmittaa yrittäjien puolesta, että aina negatiivinen palaute nousee esille, mutta harvoin positiivinen. Sitten näiden kommenttien perusteella tuomitaan suunnilleen kaikki yrittäjät maanrakoon.

Itse haaveilen aina silloin tällöin, että laittaisin kaverini kanssa joskus vuosien päästä yrityksen pystyyn, mutta romahtaa kyllä kokonaan luottamus itseensä kun lukee/kuulee koko ajan vain pahaa nimenomaan näistä akvaarioalan yrittäjistä. Eniten minua riepoo se, että tiedän melko suurella varmuudella tälläkin palstalla nousseen esiin myyjistä (jotka itse henkilökohtaisesti tunnen) juttuja, joiden tiedän olevan valhetta. En halua kuitenkaan nyt nostaa ketään tällä palstalla kirjoittaneista esille tai osoitella ketään sormella, joten siksi aloitin kokonaan uuden ketjun.

En tietenkään nyt tällä kommentillani tarkoita sitä, että puollan myyjiä, jotka antavat väärää tietoa, tai eivät välitä asiakkaasta. Enkä edelleen tarkoita sitä, etteikö läpimätiä myyjiäkin löytyisi. :?

Tunteeko joku muu sitä samaa ärsytystä lukiessaan näitä kyseisiä kommentteja? Tai lukiessaan tuota minun tekstiäni? Haluaisiko joku kenties kertoa oman mielipiteensä siitä, mitkä ominaisuudet/asiat tekevät myyjästä hyvän myyjän?
Montako akvaarioalan myyjää/yrittäjää täältä AW:sta muuten löytyy?

Toivottavasti tästä ei nyt ota kukaan nokkiinsa. :roll: Ajattelin vain että olisi aika välillä hieman kehuakin näitä rohkeita myyjiä jotka asettavat itsensä meille alttiiksi. :mrgreen:
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Yksi asia mikä asiakkaalta voi unohtua, on kommunikointi. Myyjä kun ei lue ajatuksia. Ei voi olettaa saavansa erityisen pikkutarkkaa tietoa, jos ei itse osoita, millä tasolla tietoa pystyy ottamaan vastaan.
Mimos
Member
Member

Re: Negatiivisesta asenteesta akvaarioliikkeen myyjiä kohtaa

Viesti Kirjoittaja Mimos »

tinzue kirjoitti:oman mielipiteensä siitä, mitkä ominaisuudet/asiat tekevät myyjästä hyvän myyjän?
No minulle tulee heti mieleen sellainen ystävällinen,asiantunteva ja sitten hän osaisi suositella eri vaihtoehtoja siitä kertoisi omia kokemuksia.Hän kuuntelisi tarkasti mitä ostaja haluaisi ja toteuttaisi sen noin,mutta ei mennä näihin kultakala 100 litraseen jne.. Eli siis mukava,huomaavainen,kohtelias,ehdotteleva ja hän sitten kyselisi altaasta ostajan altaasta tietoja,kaikkea tällästä.. :P
To be a rock and not to roll.
Kastanya
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kastanya »

Luulempa, että olet lukenut viestejä vähän turhan tarkat lasit silmilläsi. En usko, että kukaan nyt ihan noin paljoa vihaa ja manaa kaikkia kalakauppiaita, mutta kyllä pienet varoituksen sanat ovat varsinkin aloittelijalle paikallaan. Väärä informaatio kala-asioissa ei ole tunteita nostattavaa vain sen takia, että kauppias siinä johdattelee asiakasta väärille poluille vaan myös siksi, että kyseessä on kalojenkin hyvinvointi.

Varmasti jokainen akvaarioharrastaja tietää niin hyviä kuin huonoksikin kokemiaan myyjiä. Mutta hyviä myyjiä ei tarvitse varoa. Sen sijaan on ihan tervettä että olet varovainen liikkeessä, josta kerran olet jo saanut epämääräisiä ohjeita. Varoittelemalla aloittelevia harrastajia monet tälläkin foorumilla yrittävät saada aloittelijat etsimään oma-aloitteisesti tietoa eikä vain luottamaan sokeasti yhden ihmisen mielipiteisiin (oli tämä ihminen sitten naapuri tai kauppias).

Olet tainnut ottaa varoitukset vähän turhan syvälle itseesi. Olen itsekin hyvin paljon yrittäjyyteen suuntautunut, mutten kyllä ole vielä koskaan saanut tunnetta, että täällä koko yrittäjyys haukuttaisiin maan vakoon. Päin vastoin, eikös sitä Maria, joka pitää Pientä akvaarioshoppia kehuta vähän väliä?

Kyllä akvaariokauppiaatkin ovat ihmisiä, jotka tekevät virheitä, mutta kuinka usein sitten väärien tietojen antaminen on omaa tietämättömyyttä ja milloin takana ovat muut vaikuttimet, kuten oman elinkeinon tukeminen? Entä mikä on kalakauppiaan vastuu myymiensä tuotteiden tuntemisessa?
tinzue
Member
Member

No en ole ottanut itseeni, niin kuin Kastanya sanoit. Mutta moni tällä palstalla on vasta aloittelija ja luo omaa kuvaansa akvaariomaailmasta, enkä haluaisi että varsinkin nuoret tai vasta akvaarioharrastuksen aloittaneet saavat jo ennakkoon huonoja asenteita. Tiedän että monet saavat täältä aika vahvojakin vaikutteita.
janma
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja janma »

Olen tinzuen kanssa samaa mieltä. Kauppiasta on helppo syyttää jos ei mene asiat toivotusti. Sitten lauotaan kommentteja kuin: sääntö nro yksi, älä koskaan luota myyjään. Sääntö nro yksi kuuluisi olla: Älä usko kaikkeen mitä netissä lukee.
"A day without sunshine is like, you know, night."
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Eiköhän jokainen kuitenkin luo itse käsityksensä kaupoista ja myyjistä. Tuskin kukaan (toivottavasti) ainakaan jätä menemättä johonkin liikkeeseen kun on A-W:sta lukenut, että jokin asia on huonosti. Sitä paitsi mielestäni vääränlaisesta ja epäeettisestä toiminnasta on hyvä kertoa eteenpäin.

Ymmärrän kyllä myyjiäkin. Jostain heidän on elantonsa ansaittava. Mutta jos Valintatalon myyjä myy minulle sikaa naudanlihan tilalla niin varmasti asiasta raportoin jollekin jollain konstilla.

Rakentava kritiikki on mielestäni hyvästä. Välillä kyllä täältä saa lukea turhan päiväistä nupinaa. Kauppiaat ei välttämättä ole löytänyt A-W:ta --> joten heillä ei aina ehkä ole viimeisintä tietoa tai edes koulutusta eläinten hoitoon. Kantapään kautta olen oppinut, että kannattaa itse etsiä tietonsa koska tiedon määrä on valtavaa.
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

En asiakkaana voi mielestäni olettaa että myyjä tietää jokaisen myynnissä olevan kalan vaatimukset ihan ulkomuististaan.

En minäkään muista edes omien kalojemme [:I] vaikka niillä onkin ihanneolosuhteet järjestettynä...jokaisen hoitotoimenpiteen yhteydessä tarkistan ihanneoloarvot mutta vasta sen jälkeen kun olen nykytilanteen havainnoinut, näin en pääse huijaamaan itseäni.

Vaikkei myyjän tarvitsekkaan osata kaikkea ulkoa, hänen tulee uskaltaa tehdä tiedonhankinta ihan reilusti eikä keksiä hätäpäissään tietoja (jotka saavat asiakkaan ostamaan kalan vääriin olosuhteisiin...)

Voisihan niiden altaiden reunassa vaikka lukea tiedot kalasta, saisi asiakas ihan itse katsella mikä hänelle sopisi ja mikä taas ei. Sitten täysin aloittelijoille tietenkin pitää osata edes jotain ehdotella, yhdessä suunnitella ja silleesti.

Lyhennelmä: kaikkea ei tarvitse kenenkään muistaa ulkoa, mutta pitää olla kanttia tunnustaa ettei ihan varmaksi muista.
visatu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja visatu »

En tiedä viitataanko tällä aloituksella aiemmin aloittamaani ketjuun, jossa kummastelin "kalakauppiasta".
Mielestäni myyjä ei saisi johtaa asiakasta harhaan tieten tahtoen eikä toisaalta suhtautua asiakkaaseen alentuvasti taikka jopa hieman halveksuen (sellainen olo tuli kyseisestä kauppiaasta). Olen törmännyt moniin hyviin kauppiaisiin, jotka oikeasti ovat kiinnostuneita myös siitä mihin kalat menevät. He kyselevät asiallisesti asiakkaan akvasta, olosuhteista ja tavoitteista. He myös neuvovat asiallisesti ja ovat nöyriä myös sen tosisasian edessä että ala kehittyy kuten mikä muukin ala ja on ihan kohtuullista pysyä kehityksessä mukana (ottaa myös asioista selvää ja jopa oppia uutta), eikä vain todeta että näin on tehty kolmekymmentä vuotta sitten ja näin tehdään nytkin, tai että ei sellaista lajia ole olemassakaan vaikka useilla harrastajilla tuntuu kyseistä lajia olevan akvat pullollaan.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Joskus viime vuoden puolella muotoilin omia ajatuksiani vastuullisesta kalakaupasta näin http://www.akvaarioseura.net/elainsuojelu.pdf (aivan esityksen lopussa)

Välillä itseänikin hirvittää nämä jatkuvat "älä koskaan usko kauppiaaseen, kysy aina kaikki a-w:sta" -posmennukset. Itse tunnen ja tiedän mielestäni hyvinkin vastuullisia ja päteviä kaloja myyviä henkilöitä, joten en menisi väittämään, että kukaan akvaariokauppias ikinä eikä koskaan osaa antaa oikeaa tietoa mistään asiasta. Eihän myöskään se, että on tänne palstalle rekisteröitynyt, anna heti tietäjän valtikkaa meistä kenellekään. Totta on, että täällä on keskustelemassa Suomen mittakaavassa alan eliittiin kuuluvia henkilöitä, mutta eiköhän meistäkin suurin osa ole ihan riviharrastajia, minä ainakin :)

Jos nyt pitäisi kiteyttää vielä omia ajatuksiani hyvästä kauppiaasta, niin ehkä tärkeimpiin juttuihin kuuluu halu hankkia päivitettyä tietoa. Kaikkea ei voi aina tietää, eikä tarvitsekaan, mutta sen verran pitäisi osoittaa kiinnostusta myymiään eläimiä kohtaan, että päivittää tietojaan tarvittaessa ja mahdollisuuksien mukaan, ja ennen kaikkea tietää sen, mistä sitä tietoa voi hankkia. Unohtamatta sitä, että jos ei oikeasti tiedä, se pitää myös uskaltaa myöntää ja ohjata asiakasta ottamaan selvää asioista myös itse.
pikkuakvaariosta
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pikkuakvaariosta »

Eri ihmisethän ovat jonkin verran erilaisia sanallisissa taidoissaan (osaavatko kaikki asiakkaat kysyä täsmällisesti/kaikki kauppiaat selittää ymmärrettävästi). Itse katson uuteen akvaarioliikkeeseen mennessäni ekaksi yleisvaikutelman: ovatko eläimet ja kasvit virkeitä, altaat siistejä, tarvikevalikoima monipuolinen?

Kannattaa käydä akvaariokaupoissa aina kun sellaisen ohimennessään bongaa (vaikka vain pikku ruokapurkin ostamassa), sillä vain vertailemalla voi se oma arviontikyky kauppiaiden ammattitaidon suhteen kehittyä! Vertailu kehittää myös asiakastaitoja, jolloin vastuuta omista kalahankinnoista ei sysätä kokonaan kauppiaalle...
Panu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Panu »

Pisteet tinzue:lle aihevalinnasta. Olen itse vastannut useampaan riimuun tavalla, jota voi pitää hyvin kriittisenä akvaarioliikkeitä kohtaan. Katson kuitenkin Aqua-webin edelleen harrastajafoorumiksi, joka palvelee perusakvaristia, eikä kauppiaita.
Pyyntösi asettua myyjän/kauppiaan nahkoihin olisi perusteltu, jos kohtaaminen tapahtuisi ammatillisessa tai muussa tasavertaisessa sosiaalisessa tilanteessa. Kaupankäyntitilanteessa asiakas on kuitenkin ihan perustasolla se tärkeämpi puolisko, jota kaupan on palveltava. Kaupan tehtävä tässä kohtaamisessa on luoda sopivat puitteet korkeille kertaostoille ja tyytyväisyyttä tehdyistä ostoksista, joka näkyy ja kuuluu positiivisena palautteena ostajan lähipiirille, sekä uusina ostokäynteinä. Negatiivinen ja perusteltu palaute vaikka netissäkin täytyy kaupan kääntää edukseen. Valitettavasti positiivinen palaute ei juuri anna paukkuja itsensä/kauppansa kehittämiseen, joten virheitä tekemällä ja niistä raakaa palautetta saamalla saa parhaimman ärsykkeen kehitykselle.
Ja lopuksi. Koska arvostan harrastustani ja vähiä rahojani korkealle, tulen huutamaan kovaa ja korkealle jokaisesta huonosta ostoksesta ja kaupasta. Osaksi puran henkistä ahdistustani, osaksi varoittaakseni muita harrastajia. Koen tekeväni tällöin palveluksen koko Aqua-webille sekä itselleni. Positiivista palautetta voin antaa tasapainon vuoksi Petrille, Kimille ja Marille, joiden asiantuntemuksesta ja laajasta valikoimasta minulla on ollut ilo nauttia. Peace. :)
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

Ei, ei, ei, Tinzue. Olet käsittänyt maailmanjärjestyksen aivan pieleen.
Katsoppas.

Akvaarioliikkeen myyjän tulee tietää kaikki kirjoitetun historian sisältämä tieto kaikesta biologiasta, kemiasta, fysiikasta ja varsinkin psykologiasta.
Mutta silti, tietenkin, hänen on oltava juuri mitattavissa olevan määrän ylikykyälypääasiakasta tyhmempi, jotta hän jättää asiakkaalle positiivisen minäkuvan.

Akvaarioliikkeen myyjän tulee tietää (ja muistaa kaksi vuotta sitten kerrottu) kaikki kurantti ja oleellinen myös asiakkaan akvaariosta ja kyetä ennustamaan hänen elämänsä suunta vähintään hänelle myymiensä eläinten elinajanodotuksen pituudelta. Ettei hän vaan menisi myymään tämän tulevaan avoeroaltaaseen sen sittemmin löytyvän kivan sinkkuboksin sisustukseen väriltään tai muotokieleltään sopimattomia kaloja.

Akvaarioliikkeen myyjällä ei saa olla huonoja päiviä, vaan hänen on aina oltava itse auringonpaiste ja piristettävä asiakkaan huono päivä kahdessa sekunnissa. Mieluummin yhdessä.

Akvaarioliikkeen myyjän tulee kaikissa tilanteissa kuunnella väsymättä ja pohjattoman empaattisena sentin senttiä kauppaan jättämättömän asiakkaan murheita niin tämän akvaariosta kuin myös yksityiselämästä. Ja samaan aikaan viipymättä palveltava seuraavaa samanlaista. Ja samaan aikaan myytävä jokaiselle ostavalle asiakkaalle näiden haluamat tarpeet saattopuheella, jonka tulee sisältää kaikki tunnettu tieto myytävästä tarpeesta.
Samanaikaisesti hänen tulee tietysti myös sivistää ja opettaa jokainen propellihattu täydellisestä turistista kokeneeksi akvaristiksi noin viidessä minuutissa.
Samanaikaisesti hänen tulee tietysti hoitaa kaupan eläimistö virheettömästi ja viipymättä kutakin asiakasta miellyttävään kuntoon. Luettuaan ensin tämän ajatukset siitä, minkälaista kukakin nyt sitten eniten arvostaa.

Akvaarioliikkeen myyjän koko olemassaolon tulee keskittyä nimenomaan ja juurikin asiakkaan kaikkinaisen hyvinvoinnin ja paremman tulevaisuuden edistämiseen.

Tässä puhutaan nyt kuitenkin siis akvaariokaupan myyjästä. Eikä mistään inhimillisiä piirteitä omaavasta... tuota... ihmisestä.

Siis oikeesti, kuvitelkaa: viime lauantaina oli tosi kylmä päivä, eikä yksikään mun akvaarioliikkeen myyjistä soittanut mulle ja neuvonut laittamaan lämpimästi ja oikeaoppisesti vaatteita päälle. Ja sit mulla oli tosi kylmä jaloista ja käsistä kuuma.

Ja ei, minä en ole akvaariokauppias. Minusta ei olisi siihen.
Olen kylläkin yrittäjä. Ja periaatteni yrittäjänä on:
"Asiakasta on aina ojennettava".

Kiitos ja anteeksi.
-Gone fishing-
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

[ot]
^ :mrgreen:
Muistavat mieleeni kultaiset ajat kaupan tiskin takana Stockan ytimessä tai Espoon kalliilla hienostoalueilla minkkiturkkitätejä ja pukuherroja palvellen...
Oi niitä päiviä!
I'm #1 so why try harder?
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Näiden nasevahkojen tunteenpurkausten jälkeen voitaneen taas palata pääaiheeseen: älä koskaan luota akvaariokauppiaaseen. Kokemusperäisesti tuo on oikein pätevä ohjenuora. Itse on faktat hommattava ennen kauppaan menoa. Jos kauppias sitten osoittautuukin ihan oikeasti alan ammattilaiseksi, niin hieno homma. Tuolloin liikkeessä kannattaa vierailla toistekin.
kiltsi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Itse jonkin verran kierrän suomea ja teen ns."pistokokeita" akva liikkeisiin matkan varrella. En herjaa kauppiasta täällä enkä piikittele vaan muodostan oman kuvan kaupasta niin että kysäisen kauppiaalta ihan perustietisen asian jonka varmaksi itse tiedän ja jos vastaus on puuta heinää niin pistän perään toisen ja jos taas mennään mettään niin empä poikkea toiste tai ainakin palaan varauksella ja ostan vaan minkä altaaseeni tiedän käyvän enkä höynähä myyntipuheisiin ja outoihin tarjouksiin. Noin on helppo karsia missä kannattaa ihan vakavasti vierailla uudelleen. Ei tarvia ojentaa myyjää eikä hän tiedä tulleensa "paljastetuksi" .

Nyt joku voi kirjoittaa että tiukalla seulalla mennään, mutta katselen tietysti ympärilleni muutenkin ja kuulostelen mitä juttelee mahdollisille toisille asiakkaille. Myönnän, että joskus on tullut ojennettua myyjää herkässä mielentilassa ja vain kun tiedän itteni olleen oikeassa varmasti ja tiedon perustuneen vaikka Järven sivuilta hankituksi ;)
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
tinzue
Member
Member

No kiva että on tullut (jos jonkinlaista) kommenttia.

VISATU: Ei viitata.

KILTSIn kertomasta muistui mieleen, että olen ainakin kaksi kertaa kuullut jonkun nuoren asiakkaan kyselevän myyjältä tätä kuuluisaa riinkinkukkoahven ja neontetra yhdistelmää. Näköjään on tullut läksyt luettua, ja hyvä niin. :mrgreen:
Vipe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vipe »

Heh heh, taas on päästy vauhtiin :D Mutta kyllä, omakin kantani on että myyjiä parjataan liikaa, ja kehutaan omakohtaisia kokemuksia ja uskomuksia. Eikä A-W todellakaan ole raamattu, vaikka täällä lukiessa voi kyllä hyvinkin tulla sellainen mielikuva [;)] Loppujen lopuksi, missä kukaan meistä olisi ilman ainuttakaan myyjää, kiitos heille. Ehkäpä hyväksyn oman pienuuteni ja yritän jättää ensi kerralla akvaario- ja muusta kaupasta lähtiessäni myös myyjälle hyvän mielen. Niinkuin elämässä yleensäkin, on kaikkeen hyvä suhtautua terveellä järjellä, pienellä varauksella ja muita kunnioittaen. Aamen :mrgreen:
"I'm here to lead not to read!"
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Mielestäni Carmila esitti hyvän pointin. Akvaariokaupassa asioivat harrastajat edustavat tietotason molempia ääripäitä ja kaikkea siltä väliltä. Jos ei asiakas anna mitään osviittaa tietotasostaan voi hyvänkin myyjän asianmukaiset ohjeet mennä harakoille, jos vastapuolella niin sanotusti pyyhkäisee yli hilseen. Mielestäni uuden asiakkaan kanssa pitäisi aina aloittaa joillakin peruskysymyksillä, joilla saisi edes jotain mielikuvaa asiakkaan harrastuksen tasosta.

Minäkin tunnustan joskus tehneeni pistokokeen tai pari. Kun esimerkiksi kysyy jonkun suht yleisen kasvin nimeä ja saa vastaukseksi jotakin minkä nimistä ei ole edes olemassa, ei ostohalut herää.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

hx: Unohdit että myyjän tulee tietää myös kilpailevien liikkeiden valikoima, yhteystiedot, hintataso ja aukioloajat :mrgreen:

Vakavasti puhuen, hyvä että aihe tuli esille. Toisinaan on nimittäin tuntunut siltä, että harrastajat suhtautuvat kauppiaisiin kuin pahimpiin verivihollisiinsa. Lähtökohtaisesti oletetaan, että kauppias ei tiedä mitään ja jos tietääkin, antaa tarkoituksellisesti väärää informaatiota ja ahneuttaan myy mitä tahansa minne tahansa jne.
Minusta tilanne on surullinen. Samaa harrastustahan tässä jaetaan, osa meistä vain on tehnyt tästä itselleen ammatin. Itse ainakin koen itseni mitä suurimmassa määrin akvaarioharrastajaksi ja siltä pohjalta pyrin opastamaan jokaisen liikkeeseen tulevan asiakkaanikin tämän harrastuksen saloihin.
Totta toki on, että meitä on moneksi. Ikävä kyllä, joukosta löytyy myös niitä kauppiaita jotka myyvät vaikka isoäitinsä ja pyrkivät kauppaamaan asiakkailleen kaiken mahdollisen ja mahdottoman mukaan pahimmassa tapauksessa väittäen asiakkaalle tämän ehdottomasti tarvitsevan näitä tuotteita. Löytyy myös leipääntyneitä, tietämättömiä ja piittaamattomia... mutta tuntuu kurjalta jos koko ammattikunta leimataan näiden perusteella.
Ja tässä kohtaa jälleenkin korostan sitä asiakkaan parasta mahdollisuutta vaikuttaa. Antakaa palautetta ja jos se ei auta, äänestäkää jaloillanne. Asioikaa vain niissä liikkeissä, mistä saatte asianmukaista palvelua, tietoa ja missä asiat ovat muutenkin sillä tolalla kuin niiden kuuluu olla. Se on loppupeleissä kuitenkin ehdottomasti tehokkaampi tapa, kuin netissä kauhistelu. Suosikaa asiantuntemusta ja olkaa valmiita näkemään hiukan vaivaa sen puolesta (eli ei ostettaisi niitä ruokiakaan siitä lemmikkialan sekatavarakaupasta vain siksi että se on lähempänä kuin alan oikea erikoisliike).
Aamen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
tinzue
Member
Member

Ihana kuulla muilta yhteneviä mielipiteitä, kun sitä jo pelkäsi että tulee keitetyksi elävältä. Kiitos teille. :D

Sinänsä se on todella harmi, että ennen aloittelijoita ohjattiin mennä kyselemään lisää tietoa alan liikkeistä ja nykyään sitten lähinnä varoitellaan että sieltä voi saada väärää tietoa... Ensisijaisesti tuo kuulostaa siltä, kuin akvaarioliikkeiden taso olisi laskenut, kun toisaalta kyse voi olla vain siitä, että tieto-taito ja tiedon hankinnan helppous maallikoilla on noussut. (Mikä taas on vain hyvä asia)
Akvaarioliikkeiden vain pitäisi pystyä pysymään kehityksessä mukana, mikä tuntuu olevan harmillisen vaikeaa.

Lakiahan kuitenkin pyritään korjaamaan niin, ettei lemmikkieläinkauppaa saisi perustaa (eikä olla siellä töissä) kuin alan koulutuksen käynyt henkilö. Toivottavasti tähän tavoitteeseen päästään pian. :)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kiinnostava topic.

Naureskelen itsekseni noille "älä luota myyjään!" jutuille. Kuten hx tuossa totesikin (omalla tavallaan :mrgreen: ) niin jotain pitäisi asiakkaankin osata itse tehdä ja tietää.

Ehdottomasti hauskinta on ollut akvaarioliikkeessä myyjänä työskenteleminen. Toisinaan helpointa oli vastailla asiakkaalle täällä kuin kasvokkain, työaikanahan olen vain erikoisliikkeen myyjä ja vapaa-ajalla täällä kasvoton kanssaharrastaja. Jälkimmäistä uskottiin, ensimmäistä ei. Hassuja ovat ihmiset [;)] .

Ps. Työsuhteeni kesti akvaarioliikkeessä 6 opettavaista ja rankkaa kuukautta, nyt jatkan "ihmisten huijaamista" eli myyntityötä omalla alallani.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
frank
Member
Member

niinpä

Viesti Kirjoittaja frank »

Itse kun menen mihin kauppaan hyvänsä, niin MINÄ ITSE teen päätöksen mitä ostan, toki myyjä voi esitellä vastaavia tuotteita tai kertoa jotakin esim. tarjouksista.
Mikäli kuitenkin myyjä yrittää ottaa ohjia käsiinsä, ammattitaitoinen, mukava tai ihan millainen vaan, niin kerron hänelle ensin kohteliaasti kerron tarvitsenko apua vai en. Luoja armias [sensuroitu] jos se ei menen myyjälle jakeluun se kohtelias sanonta tapa, niin kyykytän sen [}:)]

Esimerkiksi yleensä ns.ruokaravintoloissa on ammattitaitoinen hovimestari ja sommelier. Nämä ammattikuntansa osaajat todellakin osaavat asiakaspalvelun ja tietävät milloin tarjota ja milloin antaa asiakkaan päättää. Ovat yleensä todella huippuosaajia. :D
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Täällä Turussa on vain muutama akvaarioliike (siis autottoman ulottuvilla). Jos valittavana on liike, josta tietää saavansa asiantuntevaa palvelua ja liike, joka on tietämättömälle myynyt mitä sattuu, niin kumman valitsen? Nykyisin selvitän kyllä kaiken mahdollisen etukäteen kalalajista, jota olen hankkimassa. Tietoa etsiessä törmää sitten kaikenlaiseen kivaan ja yhtäkkiä valinnan mahdollisuuksia onkin niin paljon, ettei osaa päättää 8O. Omaa tyhmyyttä niissä virhehankinnoissa saa tietenkin syyttää, mutta kyllä kauppiaalla pitäisi sentään olla tieto, minkä kokoiseksi jokin kalalaji kasvaa ja ymmärrystä olla myymättä isoa lajia liian pieneen akvaarioon. Onneksi muutamat virhehankintani ovat löytäneet uuden isomman kodin.

Ja ehdottomasti on paljon myyjiä, jotka osaavat asiansa. Sellaisissa liikkeissä on aina ilo asioida :D.
calendula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja calendula »

Menee OT:ksi, mutta silti: olen ollut töissä puutarhamyymälöissä ja kukkakaupoissa ympäri maata, ja samat ongelmat sielläkin tulee vastaan.
Aikamoinen selvännäkijä, psykologi, pappi, opettaja, lääkäri, ihan mitä vain saisi olla. Minulta on kysytty syövän hoito-ohjetta, syöpään sairastuneen ihmisen elinajan ennustetta, mainitakseni vain ne tapaukset, jolloin jäin miettimään, että puutarhurin koulutukseni on puutteellinen...

Jos hienovaraisesti yrittää sanoa asiakkaalle, että hänen haluamansa kasvi ei ole paras mahdollinen hänen aikomaansa paikkaan, on todennäköinen vastaus, että mitäs se sulle kuuluu, minähän sen maksan. Tai sitten epäillään, että myymälässä sattumoisin on suuret määrät käsiin jääneitä kasveja, joita myyjä yrittää suositella asiakkaan haluamien tilalle.
Asiakas ei ole aina oikeassa, eikä myyjäkään. Joskus planeetat kohtaavat onnellisessa aspektissa ja kaikki menee hyvin, asiakas lähtee tyytyväisenä ja myyjällekin jää hyvä mieli.
Akvaariokaupoissa olen asiakas ja aloittelija tällä saralla, joten kyselen varmaan typeriäkin. Kertaakaan minulle ei ole sanottu, että tuonhan nyt kaikki tietää- aina olen saanut asialllisen vastauksen.
Johtuneeko sitten työkokemuksesta myyjänä, mutta yritän esiintyä ihmisiksi ja muistaa, että kaupan tädillä ja sedällä voi olla muutakin tekemistä kuin seurustella kanssani, kun pidän sadetta tai odotan linja-autoa mitään ostamatta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”