Paras suuri lappo?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Paras suuri lappo?
Kaiken merkkisiä lappoja on tullut kokeiltua ja petyttyä. Haussa siis paras, nopea, kestävä ja näppärä lappo 500L altaseen. Tetran lappopakettia hypistelin tänään Faunataressa, mutta koska olivat tiukasti sinetöidyissä paketeissa en tohtinut ostaa sikaa säkissä, varsinkin kun hintaa oli liki 32 E.
Pääkaupunkiseudulla asustelen.
Pääkaupunkiseudulla asustelen.
-
- Elite Member
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Pikalappo: 
Eli ½-litran pullosta pohjapois ja letku suoraan siihen suuhun.
Toimii alle 45cm altaissa hyvin.
Tarkkuustyöskentelu onnistuu mainioisti kun sormen päällä ohjailee imua. Eli tukkii letkun pään sormella kun siirtää letkua altaassa. Isolla letkulla tulee iso imu jota tolla konstilla pystyy rajoittamaan näppärästi.

Eli ½-litran pullosta pohjapois ja letku suoraan siihen suuhun.
Toimii alle 45cm altaissa hyvin.
Tarkkuustyöskentelu onnistuu mainioisti kun sormen päällä ohjailee imua. Eli tukkii letkun pään sormella kun siirtää letkua altaassa. Isolla letkulla tulee iso imu jota tolla konstilla pystyy rajoittamaan näppärästi.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kannattaa kokeilla Eheimin sellaista isoa lappoa, en tiedä tarkempaa nimeä
Siinä voi sitä varren pituutta muuttaa ja on sellainen mukava "paniikki nappi" josta veden imun saa seis. Pääsee hyvin myös kulmiin.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Omistuksessa:
200l, 100l, 56l ja 15l rapula, 1 dalmis, 2 persialaista kissaa ja oma hevimies.
200l, 100l, 56l ja 15l rapula, 1 dalmis, 2 persialaista kissaa ja oma hevimies.
-
- Senior Member
Hommaa paksumpi letku, niin imukin on sen mukainen. Kasvin kappaleet menee paremmin.miljoonakala84 kirjoitti:Meijän lapossa on semmonen ongelma että se ei ime suurimpia roskia kuten kasvin kappaleita pohjasta, ainoastaan pienet hiukkaset menee ämpäriin.Pitäisiköhän hankkia parempi lappo?
Meillä on tavallista puutarhaletkua. Ei mitään levikkeitä letkun päässä. Sillä on hyvä imuroida hiekan päältä kaikki kikkareet+kasvin palat. Ja varmasti mahtuu joka paikkaan.
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
Siis onkohan pohjaa imuroidessa tarkoitus lapota vain soran pinnan roskat, vai sieltä täältä myös pohjaan saakka? Kamalasti poikkeavia neuvoja saan, itse olen laponnut pintaa ja sitten pohjasta saakka muutamasta kohtaa, kun en kasveja viitsi ottaa pohjasta irti lappoamista varten ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
-
- Senior Member
Soraahan tieten pitää lapota sieltä täältä pohjaan saakka. Pohjan puhdistukseen on eri systeemi, jos on hiekka pohja. Sitä, kun ei voi/kannata/tarvitse lapota pohjaan asti.Sissie kirjoitti:Siis onkohan pohjaa imuroidessa tarkoitus lapota vain soran pinnan roskat, vai sieltä täältä myös pohjaan saakka? Kamalasti poikkeavia neuvoja saan, itse olen laponnut pintaa ja sitten pohjasta saakka muutamasta kohtaa, kun en kasveja viitsi ottaa pohjasta irti lappoamista varten
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
-
- Elite Member
Minä olen laponnut vain pari ensimmäistä senttiä siitä soran pinnasta. On sen verran paksulti tuota soraa ollut aikoinaan tuossa 128:ssa. Jos yrittää työntää lapon pohjalasiin paksun sorakerroksen läpi, on kohta koko lappo ja letku täynnä soraa. Enkä muutenkaan sitä soraa kauhean syvällisesti edes yritä lapota, antaa roskien hajota kasviravinteiksi.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Blogi
Ja multa saa tommosen Kirjoplatysen mainitseman Eheimin lapon käydä ostamassa 15 eurolla pois. En olekaan itse käyttänyt sitä, ois parempi juuri noissa isoissa altaissa. Ja joo, paniikinappula löytyy ja lähtyee lappoamaan ravistelemalla. Löytyy Kurkimäestä, mikäli joku on kiinnostunut vekottimesta.
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Vinkki: Säätäkää lapon imua siten että pidätte sormea letkun päässä joka on ämpärissä. Laittakaa ämpäri sellaiselle korkeudelle että kätenne riittää lappamaan ja säätämään imua. Näin pienellä vesimäärällä saadaan koko pohja lapottua tarkasti.
Näin akvaario ei tyhjene liikaa pohjan lappoamisessa eukä ämpäreitä tarvii kantaa turhan monia.
Itse selviän 1-2:lla 20 litran ämpärillisellä 300 litraisen pohjan lappoamisessa.
Kyllä, mutta sitä ei saa survoa väkisin sillä se naarmuttaa sitä pohjalasia hieman. Silleen työntää lapon pohjaan sitä mukaa kun se imee itseään pohjaa kohden. Sitten kun lappo on imenyt itsensä täyteen hiekkaa ja likaa pidetään sen aikaa paikoillaan kun lappo kirkastuu eli lika on mennyt letkuun. Sitten voidaan sormella tukkia lapon pää ämpärissä jolloin hiekat putoaa pohjalle ja lappo voidaan siirtää uuteen kohtaa ja sormella voidaan kontrolloida imua samalla.miljoonakala84 kirjoitti:Eli ymmärsinkö oikeen, että kun lappoaa semmosta akvaariota jossa on sorapohja, nii se lappo pitää työntää ihan akvaarion pohjalasiin asti.
Joistain kohti.
Näin akvaario ei tyhjene liikaa pohjan lappoamisessa eukä ämpäreitä tarvii kantaa turhan monia.
Itse selviän 1-2:lla 20 litran ämpärillisellä 300 litraisen pohjan lappoamisessa.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
-
- Elite Member
Ei kannata pohjia myöten imuroida kuin poikkeuksena. On hyvä että soran seassa on vanhaa lietettä. Parempi vähempi imurointi ja tasapainottelu lietteen suuren määrän ja tukkeutumisen kanssa. Vuoteen en ole imuroinut omaani ja nyt alkaa olla vasta täynnä. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 0&start=30miljoonakala84 kirjoitti:Eli ymmärsinkö oikeen, että kun lappoaa semmosta akvaariota jossa on sorapohja, nii se lappo pitää työntää ihan akvaarion pohjalasiin asti.
Joistain kohti.
Olen nähnyt erään henkilön lappoavan niin, että levennettyyn lappopäähän imetään soraa ja estetään sen pääsy imuletkuun taittamalla imuletku "umpeen" jos sora nousee liian ylös lappopäässä. Näinkö siis monet muutkin tekevät? (Näin vasta nyt ekaa kertaa miten tuo tapahtuu livenä, mikä oli erittäin valaisevaa!)
Itse olen ihan vaan kevyesti imuroinut letkun tavallisella päällä (johon olen virittänyt suodattimen pesupussista, jottei soraa pääse letkuun) yleensä vain soran päältä, joskus tosin olen möyhinyt pohjaa niin, että moska pöllyää ja imen sitten likahiutaleet letkulla vaan pois. Luulenpa, että systeemejä ja toimintatapoja on yhtä paljon kuin akvaristeja...
Itse olen ihan vaan kevyesti imuroinut letkun tavallisella päällä (johon olen virittänyt suodattimen pesupussista, jottei soraa pääse letkuun) yleensä vain soran päältä, joskus tosin olen möyhinyt pohjaa niin, että moska pöllyää ja imen sitten likahiutaleet letkulla vaan pois. Luulenpa, että systeemejä ja toimintatapoja on yhtä paljon kuin akvaristeja...
...kaikessa rauhassa kalojen kanssa...
Milläs se vesi saadaan tulemaan sieltä akvaariosta? Tuskin kukaan jaksaa imeksiä metritolkulla vettä kylppäriin saakka... vai onko Eheimissä joku starttimekanismi, niin ettei sitä lietevettä tarvitse imeksiä ja juoda...Merri kirjoitti:Eheimin lietekartio ja "bilteman letku" perään ja viemäriin = paras
Entäs hiekan imurointi?justiina8 kirjoitti:Soraahan tieten pitää lapota sieltä täältä pohjaan saakka. Pohjan puhdistukseen on eri systeemi, jos on hiekka pohja. Sitä, kun ei voi/kannata/tarvitse lapota pohjaan asti.Sissie kirjoitti:Siis onkohan pohjaa imuroidessa tarkoitus lapota vain soran pinnan roskat, vai sieltä täältä myös pohjaan saakka? Kamalasti poikkeavia neuvoja saan, itse olen laponnut pintaa ja sitten pohjasta saakka muutamasta kohtaa, kun en kasveja viitsi ottaa pohjasta irti lappoamista varten
-------------------------
Entä, jos vaan kuopisi pohjaa jollain tikulla, niin että vesi alkaisi pöllytä, ja sitten imuroisi vain vettä pois, ja antaisi loppujen vajota takaisin pohjaan...?
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
Vähän hintava, mutta mielestäni hintansa väärti investointi: 4-5 cm halkaisijaltaan oleva akryyliputki, pituudeltaan n. 5-10 cm vajaa akvaarion syvyys, sitten pvc sovitin akryyliputkeen joka päätyy 12-16 mm putkiulostuloon, seuraavaksi liitosmuhvi --> pvc-palloventtiili jonka jälkeen toinen liitosmuhvi --> 90 asteen kulmaputki joka johtaa letkukaraan. Lopputulos on kestävä lappo jonka imun suuruuden saa helposti säädettyä hanasta niin, ettei hiekat lentele altaasta ilman, että tarvitsee kokoajan puristella letkua. Etuna myös, että voi hetkeksi ottaa lapon pois päältä ilman, että imua tarvitsee taas käynnistellä. 90 asteen kulmaputki päädyssä tekee myös laposta altaassa pysyvän, eli ei pomppaa kovinkaan helposti ulos jos hetkeksi haluaa päästää laposta irti. Kaikki osat ja pvc liima natsaa esim. teollisuusetolasta. Valmistukseen menee ensikertalaiseltakin alle 20 min. Liima on tosin melko päräyttävän hajuista, suosittelen liimaamaan parvekkeella/ pihalla. Tarkkaa hintaa en ikävä kyllä osaa arvioida, sen verran kauan on siitä kun omani pykäsin.
Ja tietysti mitat voi muutella ihan oman mielensä mukaan, mutta itse olen päätynyt näihin mittoihin. On varmasti tarpeeksi vinha imu kaiken paskan nostoon ja kun sitä voi sitten pienentää niin pysyy hieno hiekkakin pohjalla.
Ja tietysti mitat voi muutella ihan oman mielensä mukaan, mutta itse olen päätynyt näihin mittoihin. On varmasti tarpeeksi vinha imu kaiken paskan nostoon ja kun sitä voi sitten pienentää niin pysyy hieno hiekkakin pohjalla.