Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Argh! Huomasin vähän aikaa sitten 54 litraisen Juwelin tiputtavan jostain peränurkasta vettä. Ei onneksi tulvana, mutta ihmettelin kun kuului välillä märkä lätsähdys. Onneksi altaassa ei ole kuin yksi kala, taistelukala, joka joutuu 20 litran faunaan evakkoon heti kun tuon purkin lämpötila nousee tarpeeksi. Isompaan altaaseen en sitä halua laittaa, koska lämpötilaa pitäisi nostaa niin paljon lyhyessä ajassa. Nyt kun keksisi mitä tekisi, lahjoittaako taisto eteenpäin ja jatkaa yhdellä altaalla, vai hommata uusi ton tilalle (vaikka rahaa ei nyt hirveänä ole). Korjaamaan en kyllä ala. Hemmetti. Oli allas loppujen lopuksi varmaan kuitenkin vinossa, kaikesta asettelusta huolimatta. Onneksi olin kotona eikä tuo alkanut vuotaa esim. viikko sitten kun olin pääsiäisen reissussa.. Ja miksi juuri sunnuntaina, miksi ei vaikka huomenna, jolloin kaupatkin olisi olleet auki. Tosin jos sen uuden altaan hommaan, niin vien sen suorilta uuteen kämppään, muutto olisi joka tapauksessa ollut edessä viikon päästä.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Voe vitsi. Mittailin tuota taistolan jalustaa ja tajusin että tuohonhan menisi paljolti isompi allas 127l tilalle (124*40*40 cm esim. eli noin 200 l). Pituutta saisi tuon runsaan 20 cm lisää ja leveyttäkin päältä 5 cm. Hiekatkin voisi vaihtaa, tuo musta murske vähän epäilyttää kun pH ei pysy alle 7:ssä millään. Ja eiku säästämään... 

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Advanced Member
Eilen näin akvaariossa jotain, jota en ole ainakaan puoleen vuoteen nähnyt. Näin kerralla ainakin kuusi kuparimonnista liikkumassa.
Vaihdoin vedenvaihdon yhteydessä hieman viileämpää vettä ja nuo innostui liikkumaan. Jengi on arkaa väkeä ja tähän mennessä olen nähnyt maksimissaan kolme kerralla, muista ei mitään näköhavaintoa ja olin jo monesti epäillyt niiden kuolleen, allas on niin viidakko että ei mitään toivoa nähdä piilottelevia yksilöitä. Nyt tuolla pitäisi olla teoriassa 8 kuparista, ensi viikolla sitten muuton yhteydessä selviää onko niitä niin paljon.

Mulla on inspiraatio kateissa. Aivan täysin hukassa. Vedenvaihdotkaan ei meinaa onnistua, kun laiskottaa niin pirusti. Silti haaveilen kaikenlaista noihin purkkeihini... Kunhan nyt saisi itseä niskasta kiinni... Ukkokin on ihan huolissaan, kun en oo jaksanut akvaarioiden kanssa läträtä. Se epäilee kevätväsymystä. Ehkä mulla joku sellainen onkin. Kertokaa mulle kuinka pääsen taas vauhtiin ja irti tästä akvaariomasennuksesta! 

~~...Oops. Did my sarcasm hurt your feelings? ..Get over it!~~
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: tas
Minä sain sitten vihdoin ja viimein uudistettua ton pikku altaan (ton 60l) Nyt sielä on tulisukarapuja (on ne niin kauniita
) ja 10 kääpiörasboraa, on toi 10 niin vähän vaikka kuulostaa paljolta.. Ja toi mun 540litranen oli yön aikana tullut niin kirkkaaksi etten ole ennen nähnyt sitä niin kirkkaana, mikäköhän siihenkin oli tullut
. Mittasin tietysti vesiarvot (onhan tämä kamala kriisitilanne, vesi on kirkastunut
) Mutta ne olivat täysin normaalit.
100 litrasesta oli kuollut yksi seeprakala tällä viikolla, alkaa nekin olemaan jo vanhoja.. 18litrasessa huomasin sinilevää
Toivotaan nyt ettei se ala leviämään.

100 litrasesta oli kuollut yksi seeprakala tällä viikolla, alkaa nekin olemaan jo vanhoja.. 18litrasessa huomasin sinilevää
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
540l, 180l ja Minttu-koira <3
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Mulla on nyt akvat aika hyvässä mallissa, sainpa järkättyä tilaa vielä kiehkurakonjakille, jota haluan koittaa, saanko menestymään. Kasveja taitaa nyt olla yli kahtakymmentä lajia ja vielä joku pieni vois mennä. On haasteellista haluta runsaasti kasveja, mutta silti saada jätettyä kaloille runsaasti uimatilaa. Jossain vaiheessa ehkä vaihdan jättivesitähdikin intian vastaavaan, kunhan se kasvaa pikkuakvassa tarpeeksi. Tuo jätti on melkoisen kokoinen kun rehottaa, lehdet on valtavia ja se vie paljon tilaa.
Kalastokin on aika kohdillaan. Uudet rusomonniset on tosi nättejä ja vieläpä hyvin voivan oloisia.
Karbonaattikovuus oli nollilla kummassakin akvassa, jota nostatin ruokasoodalla. Pikkuakvassa pH nousi turhan paljon, mut nestehiilen kans alkaa jo tasoittua. Kasveille pitäis olla nyt aika ok olosuhteet. Pitäis saada kyhättyä sellainen kiljupullo systeemi. Pelottaa vain hiukan onnistunko tekemään sen oikein. Ettei ainakaan kaloille tulis siitä mitään ongelmia. Käytettyä omatekoista olen odotellut myyntiin, olis sitten kohtuuhintainen ja jo toimiva.
Ai niin, sainpa vielä hankittua heijastimet toiseenkin valaisimeen, kyllä sillä vaikutusta on, akva on silminnähden kirkkaampi.
Kalastokin on aika kohdillaan. Uudet rusomonniset on tosi nättejä ja vieläpä hyvin voivan oloisia.
Karbonaattikovuus oli nollilla kummassakin akvassa, jota nostatin ruokasoodalla. Pikkuakvassa pH nousi turhan paljon, mut nestehiilen kans alkaa jo tasoittua. Kasveille pitäis olla nyt aika ok olosuhteet. Pitäis saada kyhättyä sellainen kiljupullo systeemi. Pelottaa vain hiukan onnistunko tekemään sen oikein. Ettei ainakaan kaloille tulis siitä mitään ongelmia. Käytettyä omatekoista olen odotellut myyntiin, olis sitten kohtuuhintainen ja jo toimiva.
Ai niin, sainpa vielä hankittua heijastimet toiseenkin valaisimeen, kyllä sillä vaikutusta on, akva on silminnähden kirkkaampi.
Ei kiinnosta ei. Reilu vuoden vasta "alalla" ollut ja tuntuu että tähän se sitten tyssää kaikesta yrittämisestä huolimatta. En vaan saa tuota isompaa allasta pelittämään. Suodatus pelittää ihan hyvin, mutta kasvit ei kasva ja levä valtaa koko lodjun. Kaikistä vesitesteistä, hyvästä valaistuksesta, hiilidioksidilisästä, lannokkeista huolimatta ei onnistu.
Vakavissani nyt harkitsen kalojen pois antoa/myyntiä. Allasta ja mattosuodatinta en pois anna jos sattuu innostus joskus takaisin tulemaan. Ajattelin että jos tekisi tuosta isosta "kasvihuoneen" huonekasveille. Jonkin sortin paludaario, tosin ei varsinaista vettä vaan kosteikko kohta esim. puoleen altaaseen ja puolet pengertäisin korkeammalle johon saisi kuivemmassa viihtyviä kasveja.
Vakavissani nyt harkitsen kalojen pois antoa/myyntiä. Allasta ja mattosuodatinta en pois anna jos sattuu innostus joskus takaisin tulemaan. Ajattelin että jos tekisi tuosta isosta "kasvihuoneen" huonekasveille. Jonkin sortin paludaario, tosin ei varsinaista vettä vaan kosteikko kohta esim. puoleen altaaseen ja puolet pengertäisin korkeammalle johon saisi kuivemmassa viihtyviä kasveja.
Tällä hetkellä päällimmäisenä ajatuksena on "miksi tein sen?"
Miksi lähetin kasveja vaikka maksu ei näkynyt vielä tilillä?
Toistamiseen katosi nimimerkki palstalta samantien.
Onneksi kesälomareissu menee sopivasti ostajan kotikaupungin läpi niin voin käydä soittamassa ovikelloa, että "muistatkos kun jäi kevättalvella kasvit maksamatta..?"
Jotkut eivät ymmärrä/välitä, että myös tälläisissä kaupoissa maksamatta jättäminen on rikos. Varastamista yksityiseltä ihmiseltä.
Miksi lähetin kasveja vaikka maksu ei näkynyt vielä tilillä?

Toistamiseen katosi nimimerkki palstalta samantien.
Onneksi kesälomareissu menee sopivasti ostajan kotikaupungin läpi niin voin käydä soittamassa ovikelloa, että "muistatkos kun jäi kevättalvella kasvit maksamatta..?"

Jotkut eivät ymmärrä/välitä, että myös tälläisissä kaupoissa maksamatta jättäminen on rikos. Varastamista yksityiseltä ihmiseltä.
**500 + 800 = 1300 Litraa akvaarioita ja omppukotiloita tuijottava nakukekkuli harjakoira**
Kivaa kuulla muiden kuulumisia. En ole pitkään aikaan palstaa lukenut. Oma tilanne on myös aika kamala: eteen tuli pikamuutto, joten uusi kämppä piti valita vähistä huonoista vaihtoehdoista, ja valinta ei sovi akvaarioharrastajalle: kerrostalon 4. kerros. Ei hissiä. 180-litrainen allas pitäisi kantaa käsin ylös asti ja pian taas muuttaa vuokrakämpästä seuraavaan? Allas on vanhempien hoteissa, on pitänyt nakittaa ruokinta heille. Vedet käyn säännöllisesti vaihtamassa. Eli paska osuus jää itselle, kun taas kaloista saa vedenvaihdon työyhteydessä nauttia pari tuntia kerran viikossa. Hauskaa juu. Omaatuntoa painaa vanhempien rassaaminen ruokinnalla, olenhan sentään jo aikuinen ihminen...
...kaikessa rauhassa kalojen kanssa...
Kevätreissu kanssa-akvaristien seurassa piristi kummasti
Jopa niin paljon, että suunnittelen jo puolitosissani vielä kolmannen altaan laittamista vakituiseen toimintakuntoon. VesiEläimen ja Thompsonin muuttojuttuja luettuani tulin siihen tulokseen, että ehkä sitä jaksaisi suht kivuttomasti muuttaa kolmenkin altaan kanssa, kun litramäärät ovat kuitenkin vain 200-450... Muuttoasiaa sikäli tulee aina mietittyä, kun en usko että tulen enää hurjan pitkään tässä yksiössä majailemaan.
Pitkästä aikaa on jopa sellainen fiilis, että olen ihan tyytyväinen noihin purkkeihini. Kasvit rehottaa, kalaset ja rapuset voivat hyvin ja olen tosiaan jaksanut vähän noita rehuja karsiakin säännöllisemmin, eivät pääse tukkimaan altaita ihan kokonaan. Kovasti polttelisi hankkia uusia kaloja, paljonkin olisi mielessä, mitä voisi tuohon tyhjään 200-litraiseen laittaa. Kaikki laitteet ja periaatteessa suuri osa sisustuksestakin olisi valmiina. Tulisi käyttöä Tukholmasta rahdatuille BTN-taustoillekin.
Sain myös elämäni ensimmäistä kertaa riuttainnostuksen
Näillä näkymin siis myös suolavesipurkki siirtyy sinne "sitten kun on rahaa, tilaa ja aikaa" -listalleni aika korkealle sijalle. Mistähän nyt tuulee...?

Pitkästä aikaa on jopa sellainen fiilis, että olen ihan tyytyväinen noihin purkkeihini. Kasvit rehottaa, kalaset ja rapuset voivat hyvin ja olen tosiaan jaksanut vähän noita rehuja karsiakin säännöllisemmin, eivät pääse tukkimaan altaita ihan kokonaan. Kovasti polttelisi hankkia uusia kaloja, paljonkin olisi mielessä, mitä voisi tuohon tyhjään 200-litraiseen laittaa. Kaikki laitteet ja periaatteessa suuri osa sisustuksestakin olisi valmiina. Tulisi käyttöä Tukholmasta rahdatuille BTN-taustoillekin.
Sain myös elämäni ensimmäistä kertaa riuttainnostuksen

-
- Senior Member
Pienimmässä purkissa kaikki hyvin. Kalaset voivat hyvin ja kasvit myös.
Rapu-tiikeribarbila 200l tuottaa taas ongelmia; sitä saamarin sinilevää on alkanut tulla taas!!
Kohta nakkaan koko purkin mäkeen, tai laitan huonekasveille siitä jonkun näköisen virityksen...
Isoin seuris sai hymyilemään kun äsken kävin tarkistelemassa: lehtispari puolustaa poikasiaan nyt todella mallikkaasti. Poikaset ovat 2 päivää väristelleet miekkiksen lehdellä! Niitä on toistakymmentä. En niistä odota mitään kun ahnaita seurakavereita tuolla altaassa uiskentelee, vaan ihan mukava seurata miten vanhemmuusvaistot ovat parantuneet tällä parilla.
Ans kattoo mihin vaiheeseen nyt pääsevät.
Ja vielä yks juttu: karttulehti kukkii! Alle pari vkoa ollut monimetalli käytössä, ja nyt ensimmäiset kaksi vaaleanviolettia kukkaa on noussut pinnan yläpuolelle!! Ekat kukkani pinnan yläpuolella!:mrgreen:
Rapu-tiikeribarbila 200l tuottaa taas ongelmia; sitä saamarin sinilevää on alkanut tulla taas!!
Isoin seuris sai hymyilemään kun äsken kävin tarkistelemassa: lehtispari puolustaa poikasiaan nyt todella mallikkaasti. Poikaset ovat 2 päivää väristelleet miekkiksen lehdellä! Niitä on toistakymmentä. En niistä odota mitään kun ahnaita seurakavereita tuolla altaassa uiskentelee, vaan ihan mukava seurata miten vanhemmuusvaistot ovat parantuneet tällä parilla.
Ans kattoo mihin vaiheeseen nyt pääsevät.
Ja vielä yks juttu: karttulehti kukkii! Alle pari vkoa ollut monimetalli käytössä, ja nyt ensimmäiset kaksi vaaleanviolettia kukkaa on noussut pinnan yläpuolelle!! Ekat kukkani pinnan yläpuolella!:mrgreen:
-uusio-harrastaja-
Pahin akvaariohulluus ohi ja suvantovaihe menossa. Harrastus on vähän kärsinyt töiden takia mutta kyllä altaat vielä pystyssä on. Meinasin jo luopua toisesta altaasta, mutta siten tajusin siirtää sen olohuoneeseen jossa tulee oltua enemmän. Iso allas on upeampi kuin koskaan ja olen tosi ylpeä siitä: http://www.aqua-web.org/forum/totm/607/6/1.jpg
Todella hyvän näköinen allas.Save kirjoitti:Iso allas on upeampi kuin koskaan ja olen tosi ylpeä siitä: http://www.aqua-web.org/forum/totm/607/6/1.jpg
Asun väärässä kaupungissa. Pitää lähteä Helsinkiin tai Tampereelle jos haluaa muuta kuin ihan perus kasvia tai kalaa tai ruokaa tai valaisimia tai mitä tahansa... Ärsyttää. Onneksi nettikaupat parantavat asiaa vähän.
Pääsin vihdoin sairauslomalle. Taisi olla jo aikakin, kun kukaan tutuista ei ole kysynyt lomalle jäämisen syytä kun olen kertonut jääneeni lomalle.
Pääsin vihdoin sairauslomalle. Taisi olla jo aikakin, kun kukaan tutuista ei ole kysynyt lomalle jäämisen syytä kun olen kertonut jääneeni lomalle.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Blogi
-
- Senior Member
On kyllä hienon näköinen!!Save kirjoitti: Iso allas on upeampi kuin koskaan ja olen tosi ylpeä siitä: http://www.aqua-web.org/forum/totm/607/6/1.jpg

-uusio-harrastaja-
-
- Senior Member
- Viesti:
Tänään sain todistaa red melonien ensimmäistä kutua, viikko sitten kuti toinen kiekkopariskunta. Olen hurjan onnellinen, sillä kiekkoilun olen vasta aloittanut ja yhtään valmista kutuparia en ole ostanut. Tämän kaiken keskellä olen onnistunut ottamaan safiirimonnisten kutua talteen ja nyt pieniä uiskentelee poikasverkossa. Akvaristin onnea.
Meikäläinen alkaa huomenna soitella altaan perään... Hakusessa siis kiekkoallas mitoilla 200x60x55 (pituusxkorkeusxsyvyys) tai 200x60x60, jälkimmäinen taitaa olla standardimpi mitoiltaan joten saattanee tulla jopa halvemmaksi, mene ja tiedä, huomenna luultavasti tiedän.
Sora vaihtuu varmaankin joka altaassa hiekaksi lähipäivinä, kahdessa nyt ainakin, 100kg haettiin eilen Biltemasta. Ja kaikkea tarvis laittaa myyntiin, viikonloppuna viimeistään kartoittelen *vink vink
*
Sora vaihtuu varmaankin joka altaassa hiekaksi lähipäivinä, kahdessa nyt ainakin, 100kg haettiin eilen Biltemasta. Ja kaikkea tarvis laittaa myyntiin, viikonloppuna viimeistään kartoittelen *vink vink
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sain tavaraa Coral Reef:iltä, ja siitä innostuneena mylläsin sitten kaikki kolme akvaariota. Nyt en tykkää niistä yhdestäkään...
Johtuu ehkä siitä että kahdessa on vesi sameana ja kaikissa kasvit yltävät vain puoleen väliin allasta korkeussuunnassa. Ja minulla on liikaa kasveja. 300:n pinnalla kelluu nyt nauhavesihyasinttia ja kääpiökeihäslehden pienempää versiota, kun en vain keksi minne ne tökkäisi...
Ensi kesänä saa sitte kokeilla kuinka hyvin nuo Coral Reef:in puhaltimet pitävät akvaariot viileänä. Paketissa luki että laskee altaan lämpötilaa 4-5 astetta. Viime vuonna altaissa mitattiin jopa 32 astetta, kun piti olla max. 26, eli jos ei tuota enempää laske, ei ihan tuonne päästä, mutta onhan se kalalle aina parempi 27 kuin 32, jos 26 on vielä ihan mukava. Tiedä sitten, miten isolle altaalle tuo lämpötilan lasku on luvattu. Pitäisi vielä keksiä, miten päin nämä on tarkoitettu tuohon altaan reunalle asennettavan. Ohjeet on espanjaksi, eikä niistä taitaisi olla apua vaikka kieltä ymmärtäisikin.
Ensi kesänä saa sitte kokeilla kuinka hyvin nuo Coral Reef:in puhaltimet pitävät akvaariot viileänä. Paketissa luki että laskee altaan lämpötilaa 4-5 astetta. Viime vuonna altaissa mitattiin jopa 32 astetta, kun piti olla max. 26, eli jos ei tuota enempää laske, ei ihan tuonne päästä, mutta onhan se kalalle aina parempi 27 kuin 32, jos 26 on vielä ihan mukava. Tiedä sitten, miten isolle altaalle tuo lämpötilan lasku on luvattu. Pitäisi vielä keksiä, miten päin nämä on tarkoitettu tuohon altaan reunalle asennettavan. Ohjeet on espanjaksi, eikä niistä taitaisi olla apua vaikka kieltä ymmärtäisikin.

40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Blogi