Leväbarbi, sävyisä kala
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Viesti:
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kyllä mie sen kokoiseen jo leväbarbeja ottaisin. Täällä vaan tuntuu olevan periaate, että aina ehdotetaan hyperisoa allasta melkein kalalle kuin kalalle. Joo.. ei palkokasveja neniin, en mie ottaisi mitä tahansa kalaa mihin tahansa altaaseen. Mutta kyllä tuon kokoiseen niitä kaloja 3-4 mahtuu, varsinkin jos huomioi sisustuksessa jättää uimatilaa.miss-tetra kirjoitti:Tuon meidän akvaarion mitat on 126 x 50 x 50cm.. pitäisi olla semmonen 320L, vai kuinka iso se on? Eikö se siis riitä leväbarbeille ja/tai tiikerinuoliaiselle?
Tiikerinuoliaisen kohdalla olen kyllä sitä mieltä, että itse en ottaisi semmoista ihan vielä tuon kokoiseen, vaikka kalasta kovasti pidänkin ja semmoisen kyllä joskus haluaisin.
-
- Junior Member
- Viesti:
Tähän pötköön nyt sanon, että joskus kun akvaarioharrastus alkoi, uskoin täysin niitä akvaariokaupan myyjiä. Oli silloin 100L allas ja myyjät suosittelivat tuonne leväbarbeja. Ostettiin niitä sitten sinne 3, en siis tiennyt mitään mistään nettisivuista tai mistään, mistä olisi voinut katsoa. Ne olivat silloin vielä niin pieniäkin, mutta kasvoivat toki. Kuitenkaan ei tullut mitään riitaa, mitään hullusuutta tai mitään. Kasvoivat reilun kokoisiksi, elivät normaalin ajan ja tällein. Kuolivat sitten jossain vaiheessa [ en edes muista kuinka pitkään ne elivät ] ja vasta vähän niiden kuoleman jälkeen tajusin, että niillähän olisi pitänyt olla _paljon_ suurempi akva.
Samasta paikasta [ jota en tätäkään muista. ._. ] ostettiin myös myyjien suosittelemina 2 verkkonuolaista, jotka olisivat myös tarvinneet suuremman tilan.
Samasta paikasta [ jota en tätäkään muista. ._. ] ostettiin myös myyjien suosittelemina 2 verkkonuolaista, jotka olisivat myös tarvinneet suuremman tilan.
Kotoa löytyy 100l akvaario, kaksi koiraa, kasa lihansyöjäkasveja, jättiläistuhatjalkainen ja kasa maakotiloita.
Omista leviksistäni; Huostaan otin tuttavan pikkualtaasta, omaan 200 litraseeni 3 vuosikasta leväbarbia. Ja vaikka "järki sanoo" että parempi niiden on edes 200l altaassa, niin siitä huolimatta tunnen itseni rosvoksi, kun noi pienessä joutuvat olemaan. Leviksien kohdalla tuntuu mielipiteet ja suosituksetkin vaihtelevan aika rankasti.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura
Mä voin ihan rehellisesti sanoa että täällä nuo levikset asustavat 180l pytyssä. Niitä on kaks ja kokoa on n.4cm. Mielestäni tuo ei tuon kokoisisille laihoille ole liian pieni. Suurempi on lasien vaihdossa. sillä kokoa 700l.
Hullua tässä on se että mulla on neontetrat isompia kuin noi levikset
Jos joku nyt sanoo että pytty on liian pieni niin mitä tonne sitten pistää jos ei edes neontetrat voi olla tuolla?? Ihmettelen vaan.
Hullua tässä on se että mulla on neontetrat isompia kuin noi levikset

Jos joku nyt sanoo että pytty on liian pieni niin mitä tonne sitten pistää jos ei edes neontetrat voi olla tuolla?? Ihmettelen vaan.
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
Levikset kyllä kasvaa isoiksi pötkylöiksi, ei ne 4cm jää vaan 14cm. Tuolla kuva täysikasvuisesta leviksestä: http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... abarbi.htm
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Itselläni on leväbarbeja tonnisessa levättömässä altaassa ja viissatasessa, jossa jonkinverran tupsulevää. Hankin levikset kumpaankin altaaseen samaan aikaan ja levättömässä altaassa levisten kasvutahti oli melko hidasta ja taas leväisessä akvaariossa huomattavan nopeaa, mutta yhtäkaikki, tarvitsevat kasvettuaan runsaasti tilaa. 

Re: Leväbarbi, sävyisä kala
Mä nyt nostan vähä vanhempaa ketjua kun aihe osui omalle kohdalle.
Akvaarioliikkeen myyjä myi mulle pari viikkoa sitten 250l altaaseen (120cm pitkä) 5kpl leväbarbin poikasta. Sanoi että 4 on kaksi paria ja vasta 5 on parvi. Noista kaloista 4 hengailee koko ajan porukassa ja yksi on erillään. Sitä ei mun nähden ole kiusattu tms. mutta ihmettelen vain kuinka se on porukasta noin erkaantunut. Muut poikaset on tasakokoisia, mutta tämä joukosta poikkeava on pienempi. Ihan pirteältä se vaikuttaa ja puuhastelee niin kun muutkin, mutta tuntuu olevan vain erakkoluonne.
Sitten kun tässä ketjussa oli useaan otteeseen mainintaa että tuo mun allas on liian pieni ainakin noin isolle porukalle, niin mitä te tekisitte? Pitäiskö osa palauttaa myyjälle jos niitä takaisin huolii? Pidänkö koko porukan tuossa niin kauan kun tuntuu tila riittävän ja annan jonnekkin osan kun kasvavat? Montako tuohon voisi jättää pysyvästi asumaan?
Akvaarioliikkeen myyjä myi mulle pari viikkoa sitten 250l altaaseen (120cm pitkä) 5kpl leväbarbin poikasta. Sanoi että 4 on kaksi paria ja vasta 5 on parvi. Noista kaloista 4 hengailee koko ajan porukassa ja yksi on erillään. Sitä ei mun nähden ole kiusattu tms. mutta ihmettelen vain kuinka se on porukasta noin erkaantunut. Muut poikaset on tasakokoisia, mutta tämä joukosta poikkeava on pienempi. Ihan pirteältä se vaikuttaa ja puuhastelee niin kun muutkin, mutta tuntuu olevan vain erakkoluonne.
Sitten kun tässä ketjussa oli useaan otteeseen mainintaa että tuo mun allas on liian pieni ainakin noin isolle porukalle, niin mitä te tekisitte? Pitäiskö osa palauttaa myyjälle jos niitä takaisin huolii? Pidänkö koko porukan tuossa niin kauan kun tuntuu tila riittävän ja annan jonnekkin osan kun kasvavat? Montako tuohon voisi jättää pysyvästi asumaan?
Mulla hyppäs tällä viikolla yhtenä aamuna toinen leväbarbi pienestä ruokinta-aukosta lattialle. Oli varmasti kaikenkaikkiaan muutaman minuutin siellä, koska kuuntelin ja ihmettelin sitä outoa ääntä, ennenkuin tajusin mennä katsomaan. Oli vielä mennyt soffan alle, onneks tajusin kurkistaa. Pieni härdelli hetkeksi ja kun sain kalan vihdoin takaisin, oli se ihan hengettömän oloinen. Oli herännyt kuitenkin hetken päästä henkiin... outoa. Muistanko väärin, mutta kirjoittiko joku joskus, että oli lähemmäs 10min. ollut altaasta pois ja selvinnyt kuitenkin...?
Itselleni myyjä kans suositteli 100L akvaarioon 4kpl leväbarbia???
Olen asiasta skeptinen koska hän on ainoa henkilö joka laittasi kyseiset kalat näin pieneen tilavuuteen.
Näitä juttuja luettuani kyllä taidan päätyä ihan: Suppusuuhun
vaikka joutuukin erikseen tilaamaan 
Olen asiasta skeptinen koska hän on ainoa henkilö joka laittasi kyseiset kalat näin pieneen tilavuuteen.
Näitä juttuja luettuani kyllä taidan päätyä ihan: Suppusuuhun

-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Kirjasessa näyttäisi tämäkin kala "viihtyvän" jo tuossa 240L, ja seurasta lukee näin lainatakseni kirjaa: Parvessa liikkuva kestävä, eloisa, sävyisä kala, joka sopii monenlaisiin seura-akvaarioihin. Yleensä tulee toimeen kaksistaankin.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla on kanssa harrastuksen alkuaikoina ollut leviksiä. "Asiantuntevasta" liikkeestä niitä mulle myytiin (olisko ollut vuosi -97-98). Tietisivät että altaallani on kokoa 63 litraa ja myivät mulle silti 3 leväbarbia. Tykkäsin kyllä kavereista kovasti ja viimeinen asui "jopa" 100-litraisessa loppuelämänsä. Samasta liikkeestä mulle myytiin samaan tankkiin myös helmirihmakalapari ja 80-litraiseen 2 raitanuoliaista (jotka mulla on edelleen, 317-litraisessa). Samassa liikkeessä myydään vielä tänäkin päivänä kultakaloja 63-litraisiin.
Pitää ihan oikeasti itse tietää mitä ostaa, eikä luottaa myyjiin. 

Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Re:
Mietin myös tuota tehokkuutta.Tosin vertailukohteena on partamonni sekä otot.Partis=todella tehokas.Otot=parvena kuuraavat hyvin levää pois.Leväbarbi=syö levää,mutta kalanruoka kiinnostaa välillä enemmän?partis<3 kirjoitti:Riippuu siitä kuinka pitkä altaasi on. Lyhyempään altaaseen kannattaa hankkia ottoja, ovat hauskoja kaloja ja paljon tehokkaampia levänsyöjiä kuin leväbarbit.
Partiksen akvaariota ei ole koskaan tarvinnut jynssätä levästä,leväbarbien omistajana saa allasta tiskata säännöllisesti.Muuten kyllä vallan vekkuleita ja vilkkaita.Milloin kyljellään,selällään tai muuten oudolla mutkalla syövät levää haastavista paikoista kuten lasista pojan juurelta ja kasvien välistä.Mulla on niitä 2 nuorta (sukupuolia en tiedä) ja kisailevat leikkisästi kaasu pohjassa ees taas.Toivottavasti niistä ei tule taisteluparia...( tätä ketjua lukiessani ihmisillä oli monenlaisia kokemuksia asiasta).Aika näyttää muuttuuko luonne kärttyisäksi vanhetessaan.
How many surrealists does it take to screw in a light bulb ?
It takes a fish.
It takes a fish.