Kuinka usein suodattimen sisältö pitäisi uusia?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jaana77
Junior Member
Junior Member

Kuinka usein suodattimen sisältö pitäisi uusia?

Viesti Kirjoittaja Jaana77 »

Tätä olen kysynyt jo paristakin akvaariokaupasta, mutta en ole saanut selkeää vastausta. Eli kyseessä on 160 litrainen akvaario ja eheimin ulkosuodatin. Kaloja tällä hetkellä vain 4 eikä oikeastaan ollenkaan kasveja.

Kun akvaario oli ollut noin 4 vuotta käytössä kävin akvaarioliikkeessä kysymässä suodattimeen uusia villoja ja myyjä kauhisteli, että "ei siinä sun suodattimessasi enää ole minkäänlaista bakteeristoa jäljellä, useammin pitää täytteet vaihtaa". Mutta ei sitten sanonut, että kuinka usein...

Mikä siis on yleensä suositus? Nyt on nuo uudet täytteet olleet vuoden verran.
Kodama
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Valkoinen "villa" tulee vaihtaa aina kun puhdistat suodattimen, sininen suodatuslevy 2-6 puhdistuskerran välein. Jos suodattimessasi on keraamisia suodatinaineita, ne tulee vaihtaa vain silloin, kun ne ovat menneet murusiksi.
Suodatinaineiden vaihto vähentää huomattavasti akvaarion bakteerikantaa ja tämän vuoksi kaikkia suodatinmateriaaleja ei tule vaihtaa samalla kertaa.
Mitä suodatinmateriaaleja suodattimessasi on?
Elämä on rankkaa.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Perusteleppa nyt miksi se valkoinen villa pitäisi uusia?
Tai miksi se sininen pitäisi uusia jos se on ehjä?
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

valkoinen villa menee äkkiä tukkoon ja ei sitä onnistu oikeen peseenkään. Mä heitin sen roskiin. Hidasti virtausta mun ulkosuodattimessa ihan pirusti.
toothpick
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja toothpick »

Sen valkoisen villan voi pestä painepesurilla. ;) Tai jos ei sellaista omista niin sormi kiinni hanaan niin että vesi tulee lentämällä ulos.
Mie uusin täytteet vasta sitten kun ne alkaa rapistumaan. Yhdessä suodattimessa on ollu samat 15 vuotta ja hyvin toimii edelleen.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Olen itse sitä mieltä että noita suodattimien materiaaleja ei tarvitse ennen uusia ennenkuin ne ovat jollain tavalla muuttaneet muotoaan/rakennettaan.

Valkoinen hienosuodatuslevy sekä sininen karkeasuodatuslevy:
Pese siten että laitat sen lattialle ja suihkutat sitä suihkulla "kovalla" paineella ja kääntelet sitä puolelta toiselle. Kestää kevyen käsittelyn jolla saa likaa irtoamaan siitä paremmin. Lämmin vesi muttei liian kuuma, alle 35 asteista. (Ei välttämättä ihan painepesurilla mutta normaalilla pesuhuoneen suiohkulla kyllä, hierova suihkukraana on erinomainen tähän käyttöön)
Sininen kestää noin 8-12 pesukertaa ja valkoinen noin 3-5. Myös ikä tekee tehtävänsä ja veden laatu myös voi aiheuttaa materiaalien vanhentumisen nopeasti.

Supstraatit ja makaroonit voi huuhdella ämpärissä puhtaalla akvaariovedellä. Tai suihkuttaa korit voimakkaalla suihkulla.

Onko kukaan koittanut "hiiva"-pesua noille suodatin materiaalelle. Pesen kalastusverkkoja aina joskus siten että laitan verkot saaviin ja vettä perään ja jokusen palan hiivaa. Hiivat syö verkoissaolevat epäpuhtaudet ihan kivasti noin 4-5 päivän aikana.
Mahtaisiko tälläkonstilla saada tuon valkoisen vanun aivan puhtaaksi.

Jos jollakulla on menossa valkoinen suodatuslevy vaihtoon niin voisitko kokeille lattaa sen ämpäriin pariksipäivää hiivanpalan kanssa?
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Micke kirjoitti:Jos jollakulla on menossa valkoinen suodatuslevy vaihtoon niin voisitko kokeille lattaa sen ämpäriin pariksipäivää hiivanpalan kanssa?
Mun mielestä ei mitään järkeä! Ei ne uudet hienosuodatuslevyt nyt NIIN kalliita ole, että kannattaisi nähdä jatkuvasti moista vaivaa.
Hienosuodatuslevyt vaihtoon joka / joka toisella pesukerralla, ihan riippuen kunnosta, se karkeasuodatuslevy tarpeen mukaan uusiksi, makarooneja ei mielestäni tarvitse uusia elleivät murennu kappaleiksi, substraatit uusisin n. 5 vuoden välein (paitsi Renan bio chem starsit, joita ei tarvitse uusia elleivät murene).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jaana77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jaana77 »

Sen valkoisen villalevyn pesuun kaikkein paras konsti on vanhan kunnon nyrkkipyykki!!! Hanan alla kevyesti kun nyrkki-pyykkää, niin se levy lähtee ihan puhtaan valkoiseksi myös sieltä sisältä. Ei jää yhtään ruskeaa vaikka valoa vasten katsoisi. Pitää vaan käydä läpi ihan kauttaaltaan joka kohta siitä. Tällä tekniikalla se edellinenkin villalevy kesti 4 vuotta käytössä ja oli edelleen täysin valkoinen ja ehjä kun nakkasin sen pois.

Mun suodattimessa on yksi sellainen sininen levy alakorissa ja sen päällä sellaista mustaa kivirouhetta (laavakiveä?), sitten keskikori on täynnä samannäköistä kivirouhetta, mutta valkoista. Yläkorissa on valkoisia palleroita (oisko nää noita supstraatteja vai mitä ne oli?) ja päällimmäisenä se villalevy.

Kun sitä minäkin jäin sen myyjän puheista ihmettelemään, että se ei perustellut mitenkään, että miten niin muka ei ole bakteereita enää jäljellä kun ajan kanssahan ne bakteerit sinne suodattimeen kehittyvät. Ja näkyisihän se varsin äkkiä kaloista, jos suodatin lakkaisi toimimasta...
Panu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Panu »

Micke kirjoitti:Onko kukaan koittanut "hiiva"-pesua noille suodatin materiaalelle. Pesen kalastusverkkoja aina joskus siten että laitan verkot saaviin ja vettä perään ja jokusen palan hiivaa. Hiivat syö verkoissaolevat epäpuhtaudet ihan kivasti noin 4-5 päivän aikana.
Tuo olikin mulle uutta, täytyypä kokeilla. Kiitokset. Itse on tullut käytettyä tätä, kun on tarvinnut valkoinen levy vaihtaa.
partis<3
Senior Member
Senior Member

Re: Kuinka usein suodattimen sisältö pitäisi uusia?

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Jaana77 kirjoitti:Tätä olen kysynyt jo paristakin akvaariokaupasta, mutta en ole saanut selkeää vastausta. Eli kyseessä on 160 litrainen akvaario ja eheimin ulkosuodatin. Kaloja tällä hetkellä vain 4 eikä oikeastaan ollenkaan kasveja.
Minulle neuvottiin Reporangassa, että suodatinpatruunat pitäisi vaihtaa sitten, kun eivät enää puristaessa palaudu muotoonsa. Makaroonit yms. taasen pitää vaihtaa sitten kun alkavat murentua.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”