Akvaariopäiväkirjani (317litraa)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Heippa!
Tässäpä päätin aloittaa nyt kirjoittamaan tämmöistä. Saapi kommentoida :) Jos on väärässä paikassa niin joku vissiinkin siirtänee?

Eilen, 1.5.2007, saatiin vihdoin ja viimein kasattua tuo 317litrainen allas.
Akvaario on merkkiä Giant ja ostettu Akvaario Kurjesta. Altaalla on pituutta 130cm ja korkeutta 50cm. Tuplapaikkaisessa valokannessa 36W Osram Fluora ja 36W Sylvania Aquastar.

Akvaarion alle ostimme Ikeasta 2 tasoisen tv-tason. Molemmat tasot ovat noin 5sentin paksuisia ja todella tukevaa tekoa.
KUVA:
http://irc-galleria.net/view.php?nick=g ... d=58067576

Akvaariossa on ulkosuodatin mallia EHEIM Professionel II ja roskankerääjänä vanhasta pikkuakvaariosta siihen sopinut EHEIM Aquaball. Lisäksi sinne pulputtaa kuplaverhoa Renan ilmapumppu Faunattaresta ostetulla pitkällä (noin 30cm) suodatinkivellä.
Lämmitintä ei ole, eikä tule, koska huoneenlämpö on vakaa ja sopiva.
KUVA VASEMMASTA PÄÄDYSTÄ:
http://irc-galleria.net/view.php?nick=g ... d=58067555

Akvaario tuli tismalleen samalle paikalle kuin vanha 105litrainen, jotenka mitään kypsytyksiä ei altaalle pystytty tekemään. Otin kuitenkin kaikki hiekat (ja kierteiset sen mukana), somisteet, kasvit ja suodattimen vanhasta akvaariosta tuohon uuteen.

Biltemasta haimme säkillisen hiekkapuhallushiekkaa (25-26kg) ja lisäksi otimme vanhasta akvaariosta kaiken hiekan uuteen. Yhteensä hiekkaa tuli noin 1½ säkillistä tuonne laitettua. En pessyt hiekkaa mitenkään ja hetken se pölisikin ja samensi vettä ikävästi mutta laskeutui yön aikana ja tänä aamuna vesi oli jo kirkkaampaa.

Kasveista osaa en edes tunnista, eli niitä saa tunnistella :)
Kasvit on lannoitettu nestemäisellä FloraPridella ja JBL savikuulilla. Jaavat on tökätty kiinni kantoihin.

Mangrovekannoista osa on Faunattaresta hankittuja, korkea (vasemmassa päädyssä oleva) mangrove on ostettu Siniriutasta. Hiotut kivet ja tiikerikivi ovat myös Faunattaresta hankittuja. Liotin kantoja noin 4 viikkoa ja hinkkasin juuriharjalla ennen kuin laitoin akvaarioon. Kivet huuhtaisin kevyesti.
KUVA OIKEASTA PÄÄDYSTÄ:
http://irc-galleria.net/view.php?nick=g ... d=58067578

Kaloina akvaariossa tällä hetkellä on:
- 6 keltabarbia
- n. 15 miljoonakalaa
- n. 10 platya
- n. 6 miekkapyrstöä
- 2 selkäuimaria
- partis

Vesiarvot eilen mitattuna:
GH 5, pH 7-7.5, KH noin 4, lämpöä 23astetta
Nitraattia ja nitriittiä en ehtinyt eilen katsoa.

Suunnitelmissa on nyt seuraavaksi ostaa lisää kasveja (paljon!) ja ainakin muutamat selkäuimarit. Suunnitelmissa on myös ostaa parvi harrniskamonneja tai ritarimonneja tai monnisia, saapi ehdottaa ;)

KAIKKI KUVAT JA MUUTAMA LISÄÄ TÄÄLLÄ:
http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... id=1490197
Kuvia
317L kalakippo.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Akvaariopäiväkirjani (317litraa)

Viesti Kirjoittaja f_isu »

tricolour kirjoitti:Kaloina akvaariossa tällä hetkellä on:
- 6 keltabarbia
- n. 15 miljoonakalaa
- n. 10 platya
- n. 6 miekkapyrstöä
- 2 selkäuimaria
- partis

Vesiarvot eilen mitattuna:
GH 5, pH 7-7.5, KH noin 4, lämpöä 23astetta
Nitraattia ja nitriittiä en ehtinyt eilen katsoa.
Onnea uudelle altaalle ja sen omistajalle! Uskon, että vanhojen hiekkojen ym. käyttö riittää uuden altaasi kypsytykseen, mutta parempi kuitenkin tarkkailla nitriittiä ainakin jonkin aikaa - minkä ilmeisesti aiotkin tehdä.

Muutama kommentti:
Selkäuimarit ovat tietääkseni parvikaloja, eli niiden määrää voisi lisätä kuuteen.

Miksi altaassasi on GH vain 5? Osa kaloistasi tarvitsisi kovempaa vettä ja kaikki nuo tulevat toimeen kovemmassa vedessä. Sinuna ostaisin kipsiä ja kohottaisin GH:n 10-12:sta.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Akvaariopäiväkirjani (317litraa)

Viesti Kirjoittaja millia »

tricolour kirjoitti:Akvaarion alle ostimme Ikeasta 2 tasoisen tv-tason. Molemmat tasot ovat noin 5sentin paksuisia ja todella tukevaa tekoa.
KUVA:
http://irc-galleria.net/view.php?nick=g ... d=58067576
Mä en kyllä nukkuisi öitäni jos 300-litran alla olisi tuollainen taso. Se nimittäin tulee taipumaan ajan saatossa ja sitten kun on tarpeeksi notkollaan voi pohjalasi kommentoida asiaa sanomalla "kräts".
Helpoin ja nopein korjaus tuolle olisi lisätä 2 pystytukea. Sahauttakaa vaikka n. 18 mm vanerista lattiasta alimmaisen tason alapintaan kokoisen ja noin suurin piirtein hyllyn syvyisen palan ja toisen samaan tyyliin mikä menee tasojen väliin. Maalaa vaan vanerit suurin piirtein saman värisiksi kuin hylly ja sitten kiinnittää vaikka kontaktiliimalla (ei tarvi sen kummempaa jos sahaa jämptisti sopivat palaset).
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vuosaari78 »

Minä olisin hiukan varovainen ton ikean tv-tason kanssa, koska tuo kyseinen ei ainakaan ole täys - tai umpipuinen. Se on paksua lastulevyä, joka ei todella tykkää hyvää vedestä ja turpoaa/notkuu helposti. Näin kommentoi puuseppä serkkuni, jonka kanssa kävimme noita tasoja itsekkin huonekalukaupassa katsomassa. Käsittelisin itse monta kertaa puuvahalla. Lisäksi nuo Ikean liitokset pettää helposti. Itse en uskaltaisi käyttää,mutta voihan tuo toimiakkin ihan hyvin. Käsittelyä kuitenkin suosittelisi.

*muoks Millia ehti ensi, mutta kompataan
500L + 250L + 160L +40L
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiitokset kommenteista! :D

Selkäuimareiden määrää on tosiaan tarkoitus kasvattaa sinne 6 tuntumaan. Niitä oli alunperin 5 mutta 3 kuoli tapaturmaisesti :/

GH on vain 5, koska nuo kaikki hammaskarpit ovat aina olleet pehmeässä vedessä, valtaosa on syntynytkin pehmeään veteen.
Miekkapyrstöt esimerkiksi ovat jo ties kuinka monennen polven pehmeän veden kalojen jälkeläisiä. Siksipä en ole mennyt vesiarvoja muuttelemaan sen kummemmin. Vai pitäisikö? Mitä mieltä ootte? :roll:
pH arvoon olen aina kiinnittänyt paljon huomiota,että se pysyy tuolla neutraalissa --- hiukan emäksisessä.

Tason alla on kakkosnelonen puupölkky lattian ja tason välissä keskellä. Ja keskitasolla on 2 teräksistä/alumiinista tukea. Eli akvaarion keskiosa ei ole ilman tukea, siitä olen pitänyt huolen :) Liitokset ovat paksuja pitkiä ruuveja ja välissä on käytetty vielä kuumaliimaakin ;) Yllätyin itsekkin noiden liitosten jykevyyttä.

Mistäs tuota puuvahaa saa?
Kuvia
317L kalakippo.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Minulla ei ole kokemuksia Ikean tasoista, mutta kieltämättä kävi myös tuo kestävyys mielessä. Onko missään kerrottu, paljonko massaa ko. tasot kestävät?

Kannattaa tosiaan tehdä asialle jotain, mikäli ei ole varma kestävyydestä. Meillä mies laittoi 300-litraisen altaan alumiinijalustaan alumiinituet kuvassa keskellä koska jalusta vähän heijasi. Kestänyt tuo olis, mutta ei jätetty mitään jossittelun varaan.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

En kyllä nukkuisi minäkään tuon jalustan kanssa öitäni hyvin, varsinkaan kun joku oli muistaakseni joskus kysynytkin Ikeasta heidän kalusteidensa sopivuutta akvaariojalustaksi., eivätkä suositelleet mitään siihen käyttöön.

Tuo allas painaa huomattavasti enemmän kuin telkkari jolle tuo tv-taso on suunniteltu, ja jos tuo nyt on LACK-sarjaa kuten aavistelen niin eikös ne ole sisältä sellaista "pahvia" joten pitkää käyttöikää en välttämättä lähtisi povaamaan.

Pakko sanoa vielä että jos ämpärillinen vettä on paljon lattialla, niin tuo 300litraa saa olon jo erittäin epätoivoiseksi varmasti kun sitä pitäisi ruveta pahimman mahdollisen tapahtuessa kuivailemaan...

MUOKS. Jos siis kyseessä tuo epäilemäni LACK sarjan TV-taso niin eihän sille luvata enimmäiskuormitukseksi kuin 65kg jota enemmän ko. allas varmasti painaa.
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Voihan kehveli! [:I] :frown: 8O
Että ketuttaa!!!!!!!!!!!

Eikun alusta vaihtoon sitten. Mutta mites kalojen kannalta? Pitäiskö odottaa ainakin viikko ennen kuin kuin lähden tuota alustaa vaihtamaan? Akvaariohan täytyy taas tyhjentää kokonaan.... :/

Toisena vaihtoehtona on kaksi jalatonta muurame kaappia, joiden päälle tulee ainakin tuuman paksuinen pöytälevy..olisiko parempi?

Vai pitäisikö suosiolla elää näkkileivällä ja ostaa akvaariojalusta? Alumiininen on vissiin halvempi?
Kuvia
317L kalakippo.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

tricolour kirjoitti:Toisena vaihtoehtona on kaksi jalatonta muurame kaappia, joiden päälle tulee ainakin tuuman paksuinen pöytälevy..olisiko parempi?

Vai pitäisikö suosiolla elää näkkileivällä ja ostaa akvaariojalusta? Alumiininen on vissiin halvempi?
Jos saanee mainostaa:
Jalusta näkyvissä.
Ja verhoiltuna.

Tuohon tarvitsee:
* 2kpl liimapuulevyjä, yksi lattialle ja yksi harkkojen päälle
* harkkoja
* styrox (tai retkipatja)
* laminaattia
* (messinki)ruuveja laminaatin kiinnitykseen (liimapuulevyihin)
* reunalistaa
* silikoonia tai jotain liimaa, millä saa reunalistan kiinni (sikaflex muistaakseni kävi myös)

Itse varmaan vaihtaisin heti, eteenkin jos epäilisin jalustan kestävyyttä.
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Minä vaihtaisin myös hetimmiten. Enpä usko minäkään, että koko Ikean valikoimasta löytyy akvaariokäytöön mitään ainakaan itse en käyttäisi.Lack sarja on halvin juuri siitä syystä, että koostuu puristetusta sahanpurusta suurinpiirtein. Ei siinä pidä pitkäkään ruuvi, kun ympärilä sahanpuru sortuu. Kalat isoon saaviin, jonne kasvit sekaan, sitten suodatin ja lämmitin. Siellä pärjäävät pidemmänkin ajan.

Minä olen juuri puuhamassa alumiinijalaksien päälle itse kaapistoa. Liimapuulevyä (paksua) on akvan alla ja jalasten alla, samoin pohjalla. Sitten tuohon liimapuulevyyn tehdään saranat ja niihin tulee ovet jollain hienoilla kahvoilla. Koko homma petsataan antiikkipetsillä tummaksi puuksi ja vielä koristelista akvan ympärille niin avot :mrgreen: (menee 500L päällä).

Edukkaasti jos haluat päästä niin tuo leca-harkko verhoiltuna on mielestäni tyylikäs tai alumiini jalakset johon voit tehdä mieleisesi verhoilun.

Maaleja, puuvahoja yms. alusta tapeita (Puukeskus, Starkki, K-Rauta jne.)
500L + 250L + 160L +40L
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Nyt kun pitää äkkiä saada lecaharkkoja ja puulevy akvaarion alle ja harkkojen alle ( eli 2 puulevyä), niin mistä lähden hakemaan? saanko molemmat samaan kertaan samasta paikasta? Pääkaupunkiseutu nimenomaan!

Mulla on 105litrainen hyvässä kunnossa oleva tyhjä akvaario parvekkeella. Sinne laitan kalat evakkoon.
Kuvia
317L kalakippo.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Tavallisista rautakaupoista saat molemmat; puulevyt ja harkot. Hiekkapaperilla saatat joutua vähän siistimään puulevyn reunoja etteivät jää tikkuisiksi ja tietty kannattaa käsitellä puulevyn pinta sisustukseen sopivaksi ja suojaan vesiroiskeilta.
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Saat mun mielestä koko setin Starkista noutopihalta. Itse hain toiseen akvaan puulevyä myös Starkista, mutta se oli pienempi akva. En muista oliko Starkissa isompaa levyä, eiköhän. Jokatapauksessa starkista saa noutopihasta myös styroksia ja telttapatjaa. Puukeskus on ihan vieressä jos jostain syystä ei löydy starkista. Näistä löytyy kaikki. Siellä tiedettiin kun itse hain, että "olet varmaan akvaariota laittamassa ja näytettiin mikä on hyvää tavaraa".

Kävin itse Hertsikassa.
500L + 250L + 160L +40L
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiitokset vastauksista! Pitää vissiin mennä sitten Starkkiin. Onko noi harkot muuten standardimittaisia? Että tiedän montako tarvitsen tuohon akvaarion alle...pituus 130cm, leveys n.30-40cm.

Onko noi kaikki pöytälevyt "paljaita"? Ei ole lakattua ja hiottua saatavilla? vai kannattaisiko ostaa pöydän päälle tarkoitettu pöytälevy?

Onko kukaan muuten käynyt Bauhaussista hakemassa?
http://www.bauhaus.fi/index.php?id=2360
Tuoltakin katselin että saattaisi löytyä heti kaikki tarpeellinen.
Kuvia
317L kalakippo.
kalasoppa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kalasoppa »

Hei.
Minun tuli tuosta kalastostasi mieleeni, että olen kuullut puhuttavan, että miekkapyrstöjä ja platyja ei suositella pidettäväksi samassa altaassa. Törmäsin tähän asiaan täällä AW:ssa ja neuvoja sain myös eri akvaarioliikkeistä kun olin perustamassa meille platyallasta. Perusteluina on se, että miekkapyrstöt ja platyt risteytyvät helposti keskenään ja platyt jäävät pienikokoisemmiksi täysikasvuisina. Joten on naarasplatylle kivuliasta synnyttää jälkeläisiä miekkapyrstölle :cry: . Mutta kommentoikaan kokeneemmat lisää, mutta tässä käsityksessä minä olen asiasta.

Meillä tuossa platyaltaassa GH on 10, minä käytän veden kovettamiseen JBL AquaDur Plus -jauhetta. Se on ainakin osoittautunut meillä hyväksi ja on helppoa annostella pakkauksen ohjeiden mukaan. Toinen konstihan on tuo kipsi, jota on myös helppo hankkia esim. askarteluliikkeestä.

Oletko hankkinut nuo platyt ja miekkapyrstöt akvaarioliikkeestä vai yksityiseltä henkilöltä? Meille valitettavasti osa akvaarioliikkeiden myyjistä puhui kalojen menevän myös pehmeässä vedessä ja että kantoja olisi liikkeellä erilaisia, toiset ovat syntyneet ja kasvaneet pehmeissä arvoissa. Tämä olisi nyt tietysti tärkeää tietää onko asianlaita todella näin. Meitä sittemmin opastettiin hyvässä ja luotettavassa liikkeessä, että tämä olisi täysin puppua, näin vain valitettavasti joskus myyjät syyllistyvät opastamaan väärin, ehkä ajatuksena vain saada kaloja myydyksi varsinkin jos asiakas tuntuu nahealta alkamaan muuttamaan vesiarvoja tai kokee sen uutena hankalana asiana.

Mutta onnea uudelle altaalle, se näytti hienolta :D
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

tricolour kirjoitti:
Onko kukaan muuten käynyt Bauhaussista hakemassa?
http://www.bauhaus.fi/index.php?id=2360
Tuoltakin katselin että saattaisi löytyä heti kaikki tarpeellinen.
Itse ostin havupuisen liimapuulevyn Bauhausista 300-litraiseni alle, sattui olemaan juuri altaan pohjan kokoinen - 120x50. Katselin niitä pöytälevyjäkin mutta maksoivat maltaita jä minullehan tämä koko oli juuri sopiva. Valmiiksi pintakäsiteltyjä en nähnyt. Soittamalla selviää harkkovalikoima mutta luulisin että valikoima on hyvä sielläkin:-)
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Pyydä nimenomaan LIIMAPUULEVYÄ. Ovat käsittelemättömiä.

Itse ostimme omamme Hartmannilta (rautakauppa).
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Avomies rupesi urputtamaan saakutti soikoon kun sanoin että laitetaan sinne lecaharkkoja alle. Tulee kuulemma paljon pölyä ja sitten on koko kämppä ihan pölyssä...pitääkö paikkansa?

Huokaus...tänään sitten tyhjennän tuon 317litraisen ja laitan kalat tuohon 105litraiseen.

Selkä on pirun kipeä eilisestä, eli luultavasti huomenna teen kuolemaa :roll:
Kuvia
317L kalakippo.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

tricolour kirjoitti:Tulee kuulemma paljon pölyä ja sitten on koko kämppä ihan pölyssä...pitääkö paikkansa?
Ei tuu pölyä jos lecaharkot maalaa ;). Tai vaihtoehtoisesti avokkisi kilttinä poikana väsää nätin puupaneloinnin altaan jalustalle :mrgreen: ? Meillä jäis kyllä toiveajatteluksi, mutta jos teillä vaikka mies olisi yhteistyökykyisempi.

Jaksamisia altaan kanssa, harmi että alku lähti vähän hankalasti. Kyllä se vuoden päästä jo naurattaa... Venyttele hyvin ja tee rauhallisesti, varo vähän sitä selkää. Tuoreessa muistissa muutto omien altaiden kanssa joulukuulta (317 l ja 127 l), selkä oli kyllä ärkkynä tovin.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Adrianna kirjoitti:
tricolour kirjoitti:Tulee kuulemma paljon pölyä ja sitten on koko kämppä ihan pölyssä...pitääkö paikkansa?
Ei tuu pölyä jos lecaharkot maalaa ;). Tai vaihtoehtoisesti avokkisi kilttinä poikana väsää nätin puupaneloinnin altaan jalustalle :mrgreen: ? Meillä jäis kyllä toiveajatteluksi, mutta jos teillä vaikka mies olisi yhteistyökykyisempi.

Jaksamisia altaan kanssa, harmi että alku lähti vähän hankalasti. Kyllä se vuoden päästä jo naurattaa... Venyttele hyvin ja tee rauhallisesti, varo vähän sitä selkää. Tuoreessa muistissa muutto omien altaiden kanssa joulukuulta (317 l ja 127 l), selkä oli kyllä ärkkynä tovin.
Kyllä kyllä, ei tässä lannistuta. Periksi ei anneta! Se kai on ainut oikea asenne näitten akvaarioitten kanssa :roll:

Kuulemma pariin viikkoon ei avokki ehdi käydä katsomassa noita harkkoja (se on meistä se autollinen henkilö), jotenka taidan laittaa tuon 317litraisen lattialle retkipatjan päälle ja kalat sinne. Onhan niilläkin kivempi uida tuolla kuin tuossa 105litraisessa...
Olisihan se 105litrainen vaivattomampi laittaa, mutta toisaalta mitäpä ei tekisi fisujensa eteen. Plus tuolla isommassakin nuo miekkapyrstö urokset ottivat eilen todella rajusti yhteen. Hurjaa katsottavaa!

Maalaan ne lecaharkot parvekkeella, saa luvan kelvata tuolle hienohelmalle...mokomakin, joskus mietin kumpi meistä on se nainen.. :mrgreen:

Näillä eväillä eteenpäin!

-----------------------

EDIT EDIT

Suunnitelmat muuttuivat, lecaharkkoja ei tule. Jalustaksi tulee alumiininen kehikko, jonka päälle vaneri ja retkipatja. Akvaariokeskuksesta käydään luultavasti hakemassa, tosin aukioloajat ovat erittäin huonot ja menevät pahasti ristiin töiden kanssa. Onko muita paikkoja joista noita kehikkoja saa?

Mitä olette itse kehikoistanne maksaneet?
Kuvia
317L kalakippo.
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

:
Kyllä kyllä, ei tässä lannistuta. Periksi ei anneta! Se kai on ainut oikea asenne näitten akvaarioitten kanssa :roll:
Tsemppiä Tricolour! Oikea asenne :mrgreen: . Kyllä meilläkin on ollut miehen puolikas kovilla, kun on joutunut milloin hakemaan kaloja, milloin vaneria ja milloin 500 litrasia akvaarioita :roll: .

Lopussa sitten kiitos seisoo ja on itsellä kivempi olla, kun alusta alkaen tekee kaikki mitään kulmia oikomatta (lue= rahaa säästämättä :mrgreen: )
500L + 250L + 160L +40L
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Hommat edistyy :) :D
Äsken tilasin Akvaariokeskuksesta alumiinijalustan tuolle akvaariolle. Petri lupasi toimittaa sen ensi tiistaiksi kotiinkuljetuksella. Hintakaan ei ollut paha, hitusen päälle 300e liukuovineen (kirsikka). Mukaan tulee myös vaneri akvaarion alle ja solumuovi.

Oon enemmän kuin helpottunut! :mrgreen: <-- huomatkaa leveä virnistys.

Eilen siis tyhjensin tuon 317litraisen ja laitoin kalat ja kasvit tuonne 105litraiseen. Vanhaan akvaarioon jäi parin millin kerros vettä ja hiekkaa pohjalle, kun selkä sanoi itsensä irti.

on se aika lohduton näky :( :
http://irc-galleria.net/view.php?nick=g ... d=58142539

Kalat evakossa:
http://irc-galleria.net/view.php?nick=g ... d=58142487
Tuo toinen miekkisuros oli pakko laittaa tuohon poikashäkkiin kun kävivät mokomat toistensa kimppuun oikein kunnolla. On tuolla ilmastin ja muovikippo johon voisin tuon myös laittaa, mutta eipä tuo selkä oikeen enää innostu noista akvaariohommista :/

Mutta ensi tiistaina varmasti jaksan taas ahertaa, vaikka sitten selkä kaksinkerroin, solmussa ja täysin ympäriköytettynä! :D
Kuvia
317L kalakippo.
vuosaari78
Junior Member
Junior Member

Hienolta kuulostaa!Nyt on sitten kiva alkaa uudestaan kunnon tehojalustan kanssa, eikä tarvitse pelästä romahtelemista :mrgreen:
500L + 250L + 160L +40L
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

vuosaari78 kirjoitti:Hienolta kuulostaa!Nyt on sitten kiva alkaa uudestaan kunnon tehojalustan kanssa, eikä tarvitse pelästä romahtelemista :mrgreen:
Aivan :) pistetään nyt sitten kaiki oikeen vimosen päälle näin virheistä oppineena :D .

Tässähän onkin nyt sitten hyvää aikaa suunnitella päässään ja paperille tuon isomman sisustusta. Aika hyvän kuvan jo sain kun ekan kerran tuon pystyyn laitoin, mutta jos keksisi vielä jotain parempaa :).

Koin äsken hurahduksen monimetalleihin, pitää kai semmoisetkin hankkia jossain vaiheessa. Tuossa on nuo kansilasit niin mahdottoman isot ja klohmut ja vielä kun on valaisinkotelo lamppuineen päällä niin menee vaikeaksi tuon kanssa puuhailu kun ei meinaa kädet riittää. Valaisinkoteloa ei nimittäin saa siirrettyä mihinkään jotenka aina tarvii kaksi ihmistä: toisen täytyy pitää valaisinta ylhäällä ja toisen laittaa kansilasit. Menee vielä ukolla hermot :mrgreen:
Kuvia
317L kalakippo.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Laitanpa kuvan omasta valaisinmenettelystäni, tarkalleen saman kokoinen allas kun on ;).
Kuva

3 x Osram Floraset kansilasittoman altaan päällä, seinään ruuvatuissa amppeliraudoissa roikkumassa. Aika nätit, vaikkakin 2 x 70/75(?) W monimetallit olisivat tehokkaammat.

Joko päätit miten verhoilet jalustan vai verhoiletko lainkaan? Itse olen hankkimassa kivikuvioitua vahakangasta tms. kiinnitettäväksi jalustaan putkien "taakse", tuohon ongeltu kangas kun on muuten kiva mutta jäi vähän lyhyeksi (puusilmä ei osaa mitata [:I] )...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”