Olen haaveillut akvaariosta piiiiitkään. (90-luvun puolivälissä kahlasin kaikki saatavilla olevat kirjat läpi mutta niiden tieto taitaa nykyisin olla suurilta osin vanhentunutta, eikä muutenkaan ole kaikki päässä säilynyt.

) Olen nyt etsiskellyt tietoa internetin ihmemaasta, mutta muutama kysymys kaipaa vielä vastausta.
Pohjatiedoksi sanottakoon että olen siis saamassa kaverilta n. 60 litraisen akvaarion laitteineen ja jalustoineen. (Hän ei tätä enää tarvitse kun on siirtynyt suurempiin altaisiin). Tiedän varsin hyvin että isommasta olisi helpompi aloittaa, mutta en aio katsoa lahjahevosta suuhun. Allas on ollut nyt jonkin aikaa, tyhjillään, joten minun pitänee kumminkin aloittaa ns. tyhjältä pöydältä.
Kysymyksiin siis. Onko olemassa monnislajia joka viihtyisi ko. altaassa taistelukalan kanssa? Ilmeisesti ainoastaan kääpiökokoiset tulisivat tuossa kysymykseen. Täältä foorumeilta olen lukenut niin ristiriitaisia mielipiteitä että päätin esittää tämän ihan omana kysymyksenään.

Jos sopivaa ei löydy, saa taisto hylkäystuomion, monniset kun kuitenkin ovat ykköskaloja. Monnisille ilmeisesti olisi parasta hieno hiekka, joten täytynee vaihtaa akvaariossa nyt seisova sora siihen? Jos taisto ei kuvaan mahdu, voivatko kimppaan tulla nuolimonnit, vai onko "putsaajia" silloin liikaa? Nuolimonneille ja taistolle kuitenkin olisi varmasti suht mahdotonta rakentaa tuon kokoiseen altaaseen yhteistä kotia, kun ainakin virtausvaatimukset ovat niin erilaiset. Joku parvikala olisi myös kiva, ilmeisesti rasboroissa olisi ainakin joidenkin näistä tyypeistä kanssa yhteensopivia? (Kirjoissa oli aikoinaan kivoja taulukoita joista oli helppo vertailla kalojen yhteensopivuuksia, olisikohan missään nykytiedon mukaisia sellaisia?)
Kiitoksia kärsivällisyydestänne ja anteeksi jos unohdin/jätin huomiotta jotain tärkeää.