Piskuisessa kasvialtaassani kuplii vanhan kunnon hiivateliivatteen voimalla. Olen tähän asti lisännyt altaaseen pelkästään "heleppoa hiiltä", mutta tällaisia reaktioita sai kahden edellämainitun yhteiskäyttö:
Eikös olekin ! Tulee tosin vähän kieroutunut olo kuplia kytätessä. Jos olette katsoneet leffan Nemoa etsimässä, niin siinä on akvaariossa se yksi kala, jonka elämän ilo on pienestä arkusta nousevat kuplat. "Irti, ne on mun kuplat!!!"
Ehkä upeista kuvistasi innostuneena otan itseäni vihdoin niskasta kiinni ja laitan omiinkin altaisiin kiljuhiilarit tulille. Vastahan sitä olen muutosta asti (joulukuu) suunnitellutkin ...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Miten äkkiä sitä pitäisi nuo kasvit alkaa kuplimaan, tai ylipäätään millon sen vaikutuksen pitäisi näkyä jotenkin?
Kuukauden päivät on kiljut olleet akvan päällä. Muuta mainittavaa en ole huomanut kuin kasvien kuoleminen on vähentynyt. Ehkä vähän on myös hillinnyt tupsulevä ongelmaa. Tarkoitus on vielä hankkia tuota nestemmäistä hiiltä lisäksi.
Ei välttämättä ala kuplia ollenkaan, kuplii vain jos hiilaria tulee paljon. Kasvit tosin kasvavat paljon nopeammin vaikka ei olisi kuplista tietoakaan.
Olen ollut laiska ja viskonut altaaseen vain nestemäistä hiiltä ja hiilaritabletteja. No, tänään viritin taas kiljusysteemit ja mullakin kuplii Ei tuota kiljua kyllä mikään voita. Nestemäinen ja tabuhiilari ei yhdessäkään noin tehokas.
Kupliminen riippuu myös valaistuksesta ja lannoituksesta. Jos on peruslannoitus ja hiilidioksidia tulee kokoajan altaaseen, eikä kuplia näy. Tällöin on valoa liian vähän, siis tässä mielessä.
Vaikutus on todella uskomattoman nopea - aamulla kytkin hiilarit päälle ja iltapäivällä kuplia oli melkein kaikissa kasveissa. Tuo riccia on kyllä yliveto noissa kuplahommissa
Itselläni on kaikissa altaissa pienin mahdollinen sisäsuodatin, johon olen kuumalla naulalla sulattanut letkunmentävän reiän pohjaan. Siitä letku läpi ja taatusti toimii ja hiilari sekoittuu veteen. Kuplat rikkoontuvat ja tulevan pienenpieninä ulos vesisuihkun mukana. Ehtivät jo myös matkalla suodatinmateriaalin läpi liueta osittain. Hyvä tässä systeemissä on, että toimii samalla normi suodattimena . Patruunasäiön voi myös täyttää esim. Ketapangilla tai jollain mineraalirouheella...