Jippii
Viimeinkin kauan odotettu uusi akvaario kököttää paikallaan. Tosin vielä tyhjillään.
Mitat 50x50x120cm, 4x30w valaistus, Eheim 2026 odottaa avaamattomassa paketissa.
Tulevat asukkaat polskii vielä 112-litraisessa. Helmirihmakalakoiras, 12 kiilakylkeä, 5 kuusiraitabarbia, 5 monnista ja koiraspartamonni.
Muutto on varmaan aika simppeli, kun vanhasta tulee kaikki sisältö (hiekat, Eheim 2048, kasvit, juurakot, kalat) uuteen +uutta hiekkaa 40kg +uusi ulkosuodatin +lisää kasveja. Sama kalasto, sama bakteerikanta. Ajattelinkin että pari viikkoa ahkeraa testailua pH, NO2 ja NO3 ja sitten pikkuhiljaa uusia kaloja.
Rihmis saa parikolme naarasta, ja kiilat ja monniset lisää kavereita. Barbeista voisin vaikka luopua mutta toisen parven lajia en oo vielä miettiny, ehkä timantti- tai kardinaalitetroja.
Joku toinen pleko tulee partiksen lisäksi, ehkä appelsiinipleko.
Miltäs kuulostaa? Harmi että oon niin tumpelo että en osaa laittaa kuvia projektin etenemisestä...
Vihdoinkin uusi 300l
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kuulostaa herkulliselta projektilta
. Kiirettä ei tosiaan kannata pitää ja toinen parvikala kannattaa huolella suunnitella. Appelsiinipleko on oikein suloinen tapaus, voisithan miettiä myös paria salamanteriplekoa. Luulisi partiksen antavan ruokarauhan myös kilteille salamantereille, tämä toki kalakohtainen juttu. Oma rescue-partis piti heittää viivana toiseen altaaseen kun kiusasi pieniä kilttejä plekoja. Mitä monnisia altaassasi on? Meinaatko pitää tuon 112 litraisen vai myydä sen?

Salamanterit on kakkossuosikkejani, mutta koska mulla on myös toinen partiskoiras (platyaltaassa), niin ajattelin jättää sille tilavarauksen jos päätän luopua platyista. Platyja on 4+poikaset 60-litraisessa.Poppeli kirjoitti:Kuulostaa herkulliselta projektilta. Kiirettä ei tosiaan kannata pitää ja toinen parvikala kannattaa huolella suunnitella. Appelsiinipleko on oikein suloinen tapaus, voisithan miettiä myös paria salamanteriplekoa. Luulisi partiksen antavan ruokarauhan myös kilteille salamantereille, tämä toki kalakohtainen juttu. Oma rescue-partis piti heittää viivana toiseen altaaseen kun kiusasi pieniä kilttejä plekoja. Mitä monnisia altaassasi on? Meinaatko pitää tuon 112 litraisen vai myydä sen?
Monniset on 4 kirjomonnista ja 1 sysievä. Luulin saavani 5 kirjomonnista (enempää kaupan altaassa ei ollut) mutta kotona huomasin että mitä kummaa, yks on erilainen. Kirjomonnisia on tilattu paikalliseen liikkeeseen nyt, varasin 3 kappaletta.
En pidä 112-litraista käytössä. Ajattelin kuskata sen varastoon siltä varalta että lapset haluaa isompana esim hamsterin tai gerbiilin kun se sopis kokonsa puolesta hyvin sellaiseen. ´
Kyllähän sen myydäkin vois, mutta pitää ensin tarkistaa jalustan päällilevyn kunto kun se on joskus kastunut kun altaan ulkoseinää pitkin valunut roiskevesi on kai imeytynyt sinne väliin.
Allas on 8v vanha.
Mietin tässä että mitenhän paljon nuo lamput vaikuttaa veden lämpötilaan, satalitrasessa olin säätäny lämmön 26C-asteeseen. Sehän sopii noille nykyisille mutta riittääkö se perhoskirjoahvenelle? Ne on niin tavattoman hienoja että olis ihana joskus hankkia niitä. Tai jos nostais 27 niin onko 6raidoille liikaa? Voisin kyllä niistä luopua, ja kaupat oli jo vähän sovittukin, mutta sitte kun minä onneton poistelin yv-viestejä niin painoin niin että kaikki viestit hävis enkä muistanu ostajan nimimerkkiä
Jos joku tunnistaa itsensä niin laittaa vaan viestiä uudelleen ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Varmasti ainakin kesäaikaan lämmittävät vettä, varsinkin jos on kansilasit tai vaikka ei olisikaan.remy kirjoitti:Mietin tässä että mitenhän paljon nuo lamput vaikuttaa veden lämpötilaan, satalitrasessa olin säätäny lämmön 26C-asteeseen. Sehän sopii noille nykyisille mutta riittääkö se perhoskirjoahvenelle? Ne on niin tavattoman hienoja että olis ihana joskus hankkia niitä. Tai jos nostais 27 niin onko 6raidoille liikaa? Voisin kyllä niistä luopua, ja kaupat oli jo vähän sovittukin, mutta sitte kun minä onneton poistelin yv-viestejä niin painoin niin että kaikki viestit hävis enkä muistanu ostajan nimimerkkiäJos joku tunnistaa itsensä niin laittaa vaan viestiä uudelleen
Olen itse tämän huomannut jo nyt, että lämmitin on otettava päiväksi pois päältä ja välillä lämpö tuppaa nousemaan silti 26 asteeseen vaikka olisi vain kaksi putkea päällä.
Eli n.3 astetta nousee minulla lämpö loistareiden päälläollessa.
Laittele niistä barbeista uudelleen myynti-ilmoitus ja huhuile sitä edelistä ostajaa sitä kautta.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Tuo 26 astetta olis vielä ihan siedettävä. Onneks joka putkelle on oma katkaisija ja ainahan voi laittaa eri ajastimelle kummankin valaisimen, niin voi pitää toista lyhemmän ajan päivästä päällä.
Allas on vihdoin käytössä, eilen viritetty käyttöön
Ostin jättimäisen juurakon ja asetin sen niin että sen alle jää aika iso varjoisa alue. Monniset näyttää tykkäävän siitä, laitoin myös melalehdet siihen varjoisammalle alueelle.
Allas on vihdoin käytössä, eilen viritetty käyttöön

Ostin jättimäisen juurakon ja asetin sen niin että sen alle jää aika iso varjoisa alue. Monniset näyttää tykkäävän siitä, laitoin myös melalehdet siihen varjoisammalle alueelle.