Lisää asukkeja(ko)?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mimosa84
Starting Member
Starting Member

Lisää asukkeja(ko)?

Viesti Kirjoittaja mimosa84 »

Vihdoin sain suuremman altaan hommattua, mutta nyt herää taas kysymyksiä uusien kalojen suhteen.

300l allas näyttää aika tyhjältä nyt olevalla kalastolla joten vinkkejä uusista hankinnoista asukkien jatkeeksi otetaan vastaan.

nyt oleva kalasto:
perhoskirjoahven pariskunta
12kpl neontetroja
10kpl piikkisilmiä
2kpl partamonnia
2kpl raitanuolimonneja (jotain sinne päin)

Ehdotuksia otetaan innolla vastaan:)
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja naatti »

Vesiarvot olisi oleellinen tieto kalastoa miettiessä ;)
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Raitanuolimonni = 'otto' = Macrotocinclus (=Otocinclus) affinis
(ihan siltävaralta jos haluat vaikka joskus etsiä tietoa kalasta niin sen nimi on ihan tärkeä siihen puuhaan [;)] )

Vaikka nyt vesiarvoista ei vielä sen enempää ole tietoa, niin kehotan suurentamaan ihan reippaasti tetra parvea. Myös toista parvikalaa voisi suunnittella, jos ei halua neoneita enempää. Tuli ensimmäisenä mieleen sitruunatetra.

Neonien ja piikkisten yhteensopivat vesiarvot tosin vähän arvelluttaa, kun neonit pitäidsivät alle 26 asteisesta ja piikkisilmät yli 25 asteisesta vedestä.

Mutta vesiarvoja odotellessa...
I'm #1 so why try harder?
mimosa84
Starting Member
Starting Member

vesiarvot:
lämpötila: 26
NO3: Testi näyttää 20mg/l
NO2: 0
PH: n.7
Vesi pehmeää.

Anteeksi kömmähdykseni, altaassani siis uiskentelee sinineontetroja:)

---------------------

vielä yksi lisäys, altaassa on myös sukarapuja:)
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Vielä enemmän minua huolestuttaisi tuo M. affinistien yhdistäminen mm. sinineonien, piikkisilmien ja perhoskirjoahventen kanssa. tosin suuresti epäilen että kyseessä olisi aito M. affinis koska niitä tuodaan todella harvoin kaupan piiriin... Mutta siis huolestuminen johtuu siitä että M. affinis on noista nuolimonnilajeista juurikin se joka kaipaisi viileämpää vettä, tuollaista n. 18-22asteista, kun taas monet muut ottolajit viihtyisivät tuolla mainitussa 26asteessa joka onkin noille altaan muille kaloille ihan hyvä.

Muista kaloista en nyt sano mitään mutta sinineontetrojen parvikoon voisit kasvattaa hyvin jonnekin 40-50 yksilön tienoille, omassa 250litraisessa 40päinen parvi ja on kyllä hienon näköinen.
mimosa84
Starting Member
Starting Member

mitä muita ehdotuksia tulee mieleen kuin sinineontetra parven kasvattaminen.(ajatus oli siitä jo itselläkin)

Voisiko laittaa jonkun toisen ahven pariskunnan vai syntyykö siitä sota?Auttakaa nyt hyvät ihmiset kun itsellä on pää tyhjä ja ettei tule tehtyä huonoja kalakauppoja.

Olen yrittänyt noita ottoja vahdata ja verrata kuviin mitä netistä olen löytänyt, mutta varmaksi en kyllä itse mene sanomaan mitä lajia ovat.

Omasta mielestäni näyttäisivät lämpötilassa viihtyvän ja kaupassa minulle vakuutettiin, että vesiarvot soveltuvat näille.
kalasoppa
Starting Member
Starting Member

lisää asukkeja(ko)

Viesti Kirjoittaja kalasoppa »

Voit huolletta kasvattaa tetrojen lukumäärää, mutta olen samaa mieltä tuosta lämpötilasta, neontetran yläraja tuo 26 astetta, mutta en tiedä onko sinineontetran vaatimukset lämpötilan suhteen samat. Varmasti löydät mieleisesti tetran, niitä on niin paljon eri vaihtoehtoja. Aina tietenkin on näyttävämmän näköistä jos on samaa lajia iso parvi. Itselläni on ollut punatetroja tuossa 26 asteen lämpötilassa ja pehmeässä vedessä.

Oma altaani on 325 litranen ja tetrojen lisäksi minulla on myös perhoskirjoahvenia ja niiden kanssa näyttävämpi isompi kala on ainakin helmirihma. Itselläni on pariskunta, mutta olen ajatellut hankkia yhden tai kaksi naarasta lisää. Rauhallisia ja kauniita kaloja :D .

Pohjalle voisi sopia tietenkin monnisparvi esim. kuparimonnisia tai helmimonnisia.

Ihania vekkuleita ovat kääpiönuoliaiset, asuttavat myös pohjakerrosta.
Nimestäkin voi päätellä näiden jäävän pienikokoisiksi, ovat pienempiä kuin esim. klovninuoliaiset tai harlekiininuoliaiset. Ja ainakaan meillä ei kääpiönuoliaiset aiheuta harmia monnisille, luulen sen johtuvan tuosta lajin pienestä koosta. Olen kuullut muiden harrastajien joskus kertoilevan isompien nuoliaisten syövän monnisilta silmiä :( .
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Sinineontetra viihtyy 23-27 asteisassa vedessä kuten myös kardinaalitetra.
Neontetralle taas ihanne vesi on 20-25 astetta.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
mimosa84
Starting Member
Starting Member

mahtavatko noi helmirihmat jättää sukarapuni rauhaan vai joutuvatko ne ruokalistalle näiden kalojen myötä?

Missä hintaluokassa helmirihmat pyörivät ja onko jollain tietoa löytyisikö niitä pirkanmaan alueelta?(kalakauppa&yksityinen)
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

mimosa84 kirjoitti:mahtavatko noi helmirihmat jättää sukarapuni rauhaan vai joutuvatko ne ruokalistalle näiden kalojen myötä?

Missä hintaluokassa helmirihmat pyörivät ja onko jollain tietoa löytyisikö niitä pirkanmaan alueelta?(kalakauppa&yksityinen)
Tuolla viherkalassa ainakin näytti olevan:
http://www.viherkala.fi/catalog/product ... cts_id=181

Voithan aina laittaa tuohon ostetaan-palstallekin ilmoituksen. [;)]

Rapujen kanssa yhteisolosta en osaa sanoa. Joku muu varmaan tietää?
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Mulla on helmirihmoja ja sukarapuja samassa altaassa, en ole ainakaan nähnyt helmirihmojen ahdistelevan rapuja. Tosin mun rapukanta on jo niin suuri, että ei siinä paljon huomaa, jos pieniä poikasia vaikka ruokalistalle joutuukin.. Eilen illallakin bongasin kymmenkunta kantavaa naarasta...
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
mimosa84
Starting Member
Starting Member

Nyt on sitten uudet helmirihma tulokkaat tullu kokoonpanolla 1u + 4n. Aivan ihania otuksia.

Tuntuu vain, että ne ovat koko ajan etulasissa kyttäämässä, koska tulen ruuan kanssa. Kauheita ahmatteja:)
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”